Hoe houd ik mijn pony buiten rustig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

Hoe houd ik mijn pony buiten rustig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:15

Hoe houd je een 2jarige pony rustig?
Ik ben van plan om wat grondwerk te gaan doen met een 2jarige Ijslander, maar dat gaat neit helemaal goed. Als ze in de wei met gras mag (ze staat normaal op tegels) wordt ze wild, gaat ze keihard galopperen en bokken en krijg je haar niet rustig. Iemand anders is ook met haar naar buiten geweest met het halster, maar ook toen was ze neit te houden. Ze bokte en wilde neit stilstaan als er een auto langskwam.
We hebben geen andere pony die het goede voorbeeld kan zijn. Ik ben aan het proberen om meer respect van haar te krijgen, zodat ze beter luistert, maar het blijft moeilijk. Qua kracht valt het natuurlijk ook niet te doen. Iemand tips?

suusje26

Re: Hoe houd ik mijn pony buiten rustig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:18

Met andere paarden lekker overdag, en het liefst s'nachts op de wei zetten...
En haar dan af en toe eens uit de wei te halen, begin met peosten/knuffelen en bouw het rustig op..

En dat ze nog niet verkeersmak is "normaal", ze kent het waarschijnlijk niet,..
Zorg ervoor dat je niet alleen bent, en zoek anders hulp al sje het zelf niet kan,..

Iig succese ermee

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:20

Idd wat hier boven al gezegd is, gooi ze lekker met andere pony`s de wei op, liefste dag en nacht.
En ga dan pas rustig proberen wat grondwerk te verrichten, nog tijd genoeg

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:23

Ze kunnen nu nog niet in de wei staan, dan wordt de wei net zo'n modderpoel als het bij de stenen is. Als ze in de wei komt wordt ze meteen helemaal wild en zo maakt ze het gras helemaal kapot, dat is dus een beetje een probleem. Als ik me thaar wandel waar ze normaal staat, op de tegels, doet ze wel 'normaal'. Iig alvast bedankt voor de tips.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:35

Lijkt me een beetje energie te veel misschien? Is er niet in bak in de buurt waar ze zich in mag uitleven, misschien idd met een ander paard/pony. Je zegt nl ze kunnen, dus er staat vast meer dan 1 Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:38

Inderdaad, enigste probleem lijkt mij dat deze pony gewoon eens er tussen uit wil, eens een koersje wil nemen, een sprintje nemen, en wat energie los laten. Probeer haar eventueel mee te nemen naar een veld die je mag gebruiken, longeer je ijslander wat, zo is de energie er al uit. En ga dan aan de slag. Ik begrijp de ijslander eigenlijk wel Nagelbijten / Gniffelen Zo een jong beestje moet gewoon buiten Nagelbijten / Gniffelen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:39

Dniesjj117 schreef:
We hebben geen andere pony die het goede voorbeeld kan zijn.

Er zijn inderdaad twee pony's, maar de andere pony is ook neit zo tof buiten, dus dat wordt helemaal drama. Er is helaas ook geen bak, maar ik kan misschien eerst even in haar oorspronkelijke wei wat oefeningen doen.

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:40

gewoon goed boos worden luistert die niet dan afstraffen op een goed harde manier

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:45

In de eerste instantie is dat niet m'n bedoeling, ik heb niet het idee dat ze het kwaad bedoelt. Als niets anders lukt zal ik er misschien op terugkomen, maar het klinkt niet echt rechtvaardig. Natuurlijk ben ik wel streng, maar hard straffen is wat teveel van het goede.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:00

@ HouVanStefan: Ik vind jouw reacties niet erg normaal en al helemaal niet thuishoren in dit topic.

Ik zou vooral veel oefenen met het aan de hand meelopen in de wei waar hij staat of op het erf ofzo. Daarna rustig opbouwen naar de weg. Verder zou ik het ook niet goed weten. Met z'n 2en wandelen geeft wel altijd meer zekerheid.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:02

Die van mij was ook altijd vervelend met wandelen steigeren en bokken enz.
Ik heb hem toen laten casteren maar hij bleef het maar doen, toen heb ik een hengsteketting gebruikt, en ik moet eerlijk zeggen dat die goed help hoor !!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 21:04

De pony is een merrie, dus castreren is geen optie Tong uitsteken
Wat is een hengsteketting precies?
Ik heb die nare reactie al getemt, slaat idd nergens op.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:10

dat is een halstertouw met een ketting die je onder zijn kaak bij halster door moet halen als hij raar doet dan merkt tie van zelf wel dat die normaal moet doen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:03

ja, een hengstenketting is inderdaad een goede oplossing, heb ik ook gebruikt bij mijn paardje maar nog nooit nodig gehad was alleen uit voorzorg. en wat al een paar mensen zeiden, zorg dat ze haar energie kwijt kan, dat scheelt/scheeld (dat meen je toch niet? Nagelbijten / Gniffelen ik ga echt achteruit Tong uitsteken) al een hele boel. Ja
veel contact met je paard hebben, en zoals je zelf al zei: respect van je paardje vragen.
veel succes.
Lara

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 22:07

Oké, hartstikke bedankt Lachen
Het is scheelt Tong uitsteken
Ik weet alleen niet of ik een hengstenketting een fijn idee vind, het klinkt een beetje onvriendelijk, terwijl we juist zo natuurlijk mogelijk met de paardjes om proberen te gaan. Ik heb al gehoord dat het niet zo is, maar toch ga ik eerst de andere tips opvolgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:21

Moderatoropmerking:
Hoop onzin berichten verwijderd, bedankt voor jullie TEM'en en het negeren ervan OK dan!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:01

ik zou eerst eens wat grondwerken voor je denkt aan hengstenkettingen en afstraffen. het is een tweejarige, die overduidelijk nog enige basisopvoeding mist. ik vind het niet raar dat ze zich op de wei uitleeft, laat haar lekker paard zijn. af en toe uitrazen moet gewoon kunnen. maar goed, grondwerken kan hierin echt helpen, ze leert dan met jou omgaan en jij met haar, zonder dwang of geweld. en daar bereik je het meeste mee. krachtmetingen met een paard win je nooit. een hengstenketting kan enig verschil maken, maar kan je paard ook afstompen. beter is om haar gevoeliger te maken op het halster zelf, zodat ze de hulpen aan het halster beter aanpakt.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:16

Ik zou eerst maar eens met de eigenaar overleggen Knipoog
Voordat je zelf (goedbedoeld misschien) aan de slag gaat

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 14:39

ravellie schreef:
Ik zou eerst maar eens met de eigenaar overleggen Knipoog
Voordat je zelf (goedbedoeld misschien) aan de slag gaat

Ik heb toch nooit gezegd dat ik dat niet doe Knipoog
Bedankt voor de tips iedereen!

jeannet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:19

hoi ik heb ookeen vraagje als ik met mijn paard naar buiten ga dan is ze op de heen weg heel lief maar zodra ze merk dat we terug gaan gaat ze in rengalop terug en dan luistert ze nergens meer naar ze rent gewoon door wat kan ik daar aan doen ik heb haar nog niet zo lang ze is hier ook nog niet eerder naar buiten geweest dit was de eerste keer dat ze een buitenritje gemaakt heb

Luuz schreef:
@ HouVanStefan: Ik vind jouw reacties niet erg normaal en al helemaal niet thuishoren in dit topic.

Ik zou vooral veel oefenen met het aan de hand meelopen in de wei waar hij staat of op het erf ofzo. Daarna rustig opbouwen naar de weg. Verder zou ik het ook niet goed weten. Met z'n 2en wandelen geeft wel altijd meer zekerheid.

jeannet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:32

oke thax en sorry dat ik het niet op de goede forum heb geschreven maar toch bedank

jeannet1 schreef:
hoi ik heb ookeen vraagje als ik met mijn paard naar buiten ga dan is ze op de heen weg heel lief maar zodra ze merk dat we terug gaan gaat ze in rengalop terug en dan luistert ze nergens meer naar ze rent gewoon door wat kan ik daar aan doen ik heb haar nog niet zo lang ze is hier ook nog niet eerder naar buiten geweest dit was de eerste keer dat ze een buitenritje gemaakt heb

Luuz schreef: