Trailer met of zonder zadelkamer en ervaringen Hotra/Blomert

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Trailer met of zonder zadelkamer en ervaringen Hotra/Blomert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 18:40

Ik ben aan het rondkijken voor een trailer. Ik wil zowieso een nieuwe (aangezien de prijzen van de betere 2e hands zo hoog liggen dat ik beter een nieuwe kan kopen). Het moet een 1,5 paards zijn. Nu ben ik geinteresseerd in de Hotra Salinero, Hotra Elegance en eventueel de Blomert (nog geen idee welk model), alleen met de salinero heb ik ervaring, met de andere twee niet. Nu is bij o.a. de elegance een zadelkamer als extra optie. Ik heb zelf een jeep voor de trailer op grijs kenteken, maar het lijkt me ook superhandig voor als de trailer op stal stilstaat om de zadelkamer toch te gebruiken voor dekens, 2e zadel etc. (los in de trailer is dan weer een risico omdat die deur niet op slot kan)
Nadeel lijkt me dat je ruimte om erin te lopen beperkter is, niet zozeer voor het paard misschien, maar wel voor de begeleider.
Wie heeft ervaring met een zadelkamer (voor/nadelen?) en ervaring met genoemde merken. ??

ikke20

Re: Trailer met of zonder zadelkamer en ervaringen Hotra/Blomert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:17

ik heb net een maandje mn trailer heb ook een nieuwe gekocht om dezelfde reden. ik heb een 2 paards henra amazone gekocht ook met zadelkamer. hadden ook de afwegen wel doen niet doen. toch maar wel gedaan. je hebt wel minder ruimte voorin maar ik kan als mn paarden erinstaan toch nog net(moet je neit al te fors zijn) ertussendoor. ik vind het ideaal en je kan hem goed volstoppen. het andere nadeel is dat als je een paard hebt dat staat te klauwen in de trailer hij om de haverklap de zadelkamer kapot slaat. dit kan je voorkomen door een ijzerenplaat op je zadelkamer te laten monteren. met de hotra mekren heb ik geen ervaring maar hoor wel regelmatig slechte dingen over het afkitten van de vloer waardoor de vloer binnen een jaar helemaal rot is. let hierdus wel goed op. verder veel succes ermee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:28

Goede trailer kopen, niet belachelijk veel betalen EN jarenlang plezier? Koop een Weijer en zorg dat ie binnen kan staan. Nee, Weijer is niet mooi, chique of poepie modern, het is gewoon een degelijk stuk vakwerk waar je jarenlang plezier aan hebt.
Gewoon even in Deurne gaan kijken, kun je meteen zien hoe ze gemaakt worden.
Je trailer als zadelkamer gebruiken? Hhhm roep dat niet te hard, een trailer is zo gejat (ook MET slot), dag zadel.............

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:37

Ikke, er staat toch bij als extra zadelkamer, m'n extra spullen e.d. Zadel ligt niet eens op stal, alleen m'n oude zadel. Trailer komt met een groot slot op een terrein met hekwerk & camerabeveiliging te staan. Met of zonder zadelkamer, als ze een trailer willen hebben jatten ze hem toch wel, ook een weijer. (en ja, ook met slot en beveiliging). Maar daar vraag ik toch niet om? Ik vraag om ervaring met genoemde merken en/of een zadelkamer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:25

Wij hebben een Hotra Eforce, de tweepaard versie van de Elegance.
Beide uitvoering zijn zeer ruim en licht van binnen. Ze hebben beide een gemakkelijke instap door het deurtje.

Een duurzaamheid, afwerking en degelijkheid van Hotra laat mijn inziens toch ietwat te wensen over.
De trailer zit er hip en gelikt uit.
Onlangs moesten wij een lampje van de trailer verlichting vervangen, de achterlicht unit lijkt van de buitenkant heel wat, maar binnenin was het heel teer, niet degelijk afgewerkt.
De klep van de !,5 paards is erg gammel. Als je de klep van een nieuwe Hotra 1,5 paards open doet en je pakt de klep aan de zijkanten vast dan kun je de klep heen en weer bewegen.
Dat komt omdat er maar één gasveer op de 1,5 paards uitvoering zit.
Wij, en twee vrienden van ons die beiden ook een Hotra , Elegance en Jumper, hebben gekocht; wij hebben alledrie nieuwe zijwanden in de trailer gekregen omdat het gebruikte hout niet aan de eisen voldeed.
De coating begon te bobbelen doordat de gebruikte houtplaten niet lang genoeg hebben kunnen drogen bij de leverancier van het plaatmateriaal.

Met het afkitten van de vloer hebben wij geen problemen.
De matige afwerking zit ook in de kleine dingen; geen rvs schroeven etc gebruiken, zodat je toch sporen van roestwater op je trailer krijgt.

Ik vind het merk absoluut ongeschikt voor als je zeer frequent met de trailer op pad moet.
Voor een recreant of wedstrijdruiter die naar de verenigingsles en (ieder) weekend een concours heeft voldoet ie prima, maar veel, vaak en nog eens jonge paarden vervoeren, nee.

Aan de andere kant heeft hij wel een gunstige prijskwaliteit verhouding. Het is een beetje de Opel onder de trailers.

Wij hebben bewust voor een uitvoering zonder zadelkamer gekozen, omdat je met in ons geval twee paarden geen ruimte meer over hebt om zelf fatsoenlijk voorin bij je paard te kunnen staan.

Oja, trailer heeft wel een gemakkelijk instap voor de paarden, misschien dat de klep is langer cq hoger zou kunnen zijn, dan zou de instap helemaal perfect zijn.

De steunen aan de buitenkant van de trailer zouden wel wat hoger mogen zitten.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 05-03-07 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:34

Wij hebben sinds bijna 3 jaar de Blomert Diamant, een 2-paardstrailer. Ik vind het echt een superfijne trailer. Hij is lekker ruim en hoog met een lage instap.
Fijne zadelkamer erin. En ook met zadelkamer heb je in de trailer nog voldoende ruimte.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 22:13

ik heb zelf een hotra salinero gehad, en die was eigenlijk goed afgewerkt, geen gammele klep etc. Die heb ik toen door omstandigheden moeten verkopen, anders had ik hem nog gehad. Ik hoor idd slechte verhalen over hotra (en andere merken).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:50

De kap van de trailer is wel degelijk bij onze trailer, zelfs na het vernieuwen van de zijwanden.

Overigens ben ik wel van mening dat de Blomert en de Hotra absoluut niet in de zelfde klasse zitten wat prijs/kwaliteits verhouding betreft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:00

tienus63 schreef:
Dat komt omdat er maar één gasveer op de 1,5 paards uitvoering zit.
Wij, en twee vrienden van ons die beiden ook een Hotra , Elegance en Jumper, hebben gekocht; wij hebben alledrie nieuwe zijwanden in de trailer gekregen omdat het gebruikte hout niet aan de eisen voldeed.
De coating begon te bobbelen doordat de gebruikte houtplaten niet lang genoeg hebben kunnen drogen bij de leverancier van het plaatmateriaal.

Goh, jij ook al? Een stalgenoot heeft het ook al gehad, die heeft een nieuwe trailer gekregen. Dat ging ook om een Hotra trailer. Kennelijk is dit dus een vaker voorkomend euvel. Hhhhmmm, ik geen Hotra trailer meer. Degelijk stuk vakwerk (not).
Maar voor *imke*: zadelkamer zou niet mijn keuze zijn. Mijn ervaring (Westfalia Jupiter) en wat ik bij sommige anderen heb meegemaakt (Westeria) is toch dat die zadelkamers te klein zijn om je zadel onbeschadigd in en uit te nemen en dat de ruimte in de trailer ook nog eens ongemakkelijk klein wordt. Voor mij dus geen zadelkamer in een trailer.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 08:03

het probleem met "blaasjes" op de zijwanden heb ik bij meerdere merken gezien. Dus niet een probleem van de fabrikant van de trailer maar van de fabrikant van de panelen. Helaas zijn sommige trailerfabrikanten slordig met het geven van garantie. Wat Hotra betreft heb ik daar alleen maar erg goede ervaringen mee. Bovendien zijn de huidige modellen van Hotra wel goed afgewerkt, de beginmodellen hadden te maken met kinderziektes.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 08:59

Hotra heeft dat probeleem ook netjes opgelost, en inderdaad niet alleen bij onze trailer.

Voor de rest zijn we eigenlijk heel tevreden over onze trailer, alleen hij had toch wel wat zwaarder uitgevoerd mogen zijn.
Ons paard is weleens onrustig op de trailer, hij is niet de kleinste en dus ook niet de lichtste.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:28

#Ymke# schreef:
(los in de trailer is dan weer een risico omdat die deur niet op slot kan)

Slot is er zo op gezet. Ik heb het ook.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:39

tienus63 schreef:
Beide uitvoering zijn zeer ruim en licht van binnen. Ze hebben beide een gemakkelijke instap door het deurtje.

Een duurzaamheid, afwerking en degelijkheid van Hotra laat mijn inziens toch ietwat te wensen over.

Ik vind het merk absoluut ongeschikt voor als je zeer frequent met de trailer op pad moet.
Voor een recreant of wedstrijdruiter die naar de verenigingsles en (ieder) weekend een concours heeft voldoet ie prima, maar veel, vaak en nog eens jonge paarden vervoeren, nee.

.

Sorry maar dat ben ik niet met je eens. Wij gebruikten onze 1,5 Hotra zeeerr frequent (minimaal 1x per week voor wedstrijden en doordeweeks vaak derdenvervoer) en ook niet voor een ritje om de hoek maar door het hele land heen.
Ik vind het supertrailers qua prijs/kwaliteit verhouding. Qua duurzaamheid... mijnes heb ik 6 jaar gehad af fabriek en zag er na 6 jaar weer en wind nog als nieuw uit en hebben nooit geen problemen gehad ermee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:49

Vippie schreef:
<knip>
Ik vind het supertrailers qua prijs/kwaliteit verhouding. Qua duurzaamheid... mijnes heb ik 6 jaar gehad af fabriek en zag er na 6 jaar weer en wind nog als nieuw uit en hebben nooit geen problemen gehad ermee.

Maar je zult het met me eens moeten zijn dat Hotra en Blommert niet helemaal te vergelijken zijn (dat was uiteindelijk de vraag van TS) Bommert is echt twee klasses beter dan Hotra. Dat vindt je natuurlijk wel ergens terug (in het prijskaartje bijvoorbeeld).
Maar het is nu Equitana. Daar kun je uitgebreid ALLE trailers vergelijken, bekijken, eronderdoor kruipen en vaak nog uitonderhandelen op prijs! Als ik TS was, ik ging erheen en zette elke mm2 op de foto van beide trailers.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:10

Vippie schreef:
tienus63 schreef:

.

Sorry maar dat ben ik niet met je eens. Wij gebruikten onze 1,5 Hotra zeeerr frequent (minimaal 1x per week voor wedstrijden en doordeweeks vaak derdenvervoer) en ook niet voor een ritje om de hoek maar door het hele land heen.

Als je een braaf paard hebt, is het geen enkel probleem, maar zodra je een onrustig paard in een Hotra hebt, heeft de trailer veel te verduren.
Wij gebruiken de trailer normaal gesproken ongeveer 2 tot 3 keer per week.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 19:22

Equitana is niet echt om de hoek. Ik ga naar een winkel waar ze beide merken verkopen. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de hotra. Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:24

#Ymke# schreef:
Equitana is niet echt om de hoek. Ik ga naar een winkel waar ze beide merken verkopen. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de hotra. Knipoog

Van Weert naar Essen is voor jou net zo ver als voor mij en aangezien ik vanuit Weert ga, zie ik het probleem niet............

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 00:58

ikke schreef:
#Ymke# schreef:

Van Weert naar Essen is voor jou net zo ver als voor mij en aangezien ik vanuit Weert ga, zie ik het probleem niet............

Het probleem is dat ik niet naar equitana ga voor een paar trailers te fotograveren, terwijl ik dezelfde trailers vlakbij kan zien, en hier geen entree voor hoef te betalen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:02

ik vind een zadelkamer toch wel fijn hoor, heb je al die zooi niet in je auto. Maar in een 1 1/2 paards wordt het wel wat beperkt met de ruimte