Gezocht: Ruiterroutes in het Drents-Friesche Wold

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tisje

Gezocht: Ruiterroutes in het Drents-Friesche Wold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 17:33

Hoi hoi!

Aanstaande zomer ga ik met 3 vriendinnen en onze 4 paarden op vakantie naar het Drents-Friesche Wold.

Ik ben een beetje aan het rondsnuffelen op internet naar kant-en-klare ruiterroutes in deze omgeving. (Ik heb al wel een kaart van Staatsbosbeheer, maar ik weet natuurlijk niet wat leuke plekjes en leuke routes zijn)

Nu kwam ik bij het volgende:
Echter is dit eem map voor heel drenthe en kost deze 10 euro. En omdat ik maar een weekje ga, vind ik dat zonde van m'n geld. Geld, geld!
Afbeelding

Mijn vraag:
- Wie weet er leuke kant-en-klare ruiterroutes?
- Heeft iemand de Routes uit deze bovenstaande map in de omgeving van het Drents-Friesche Wold die hij/zij wil verkopen/uitlenen? Schijnheilig

Waratje

Re: Gezocht: Ruiterroutes in het Drents-Friesche Wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:47

Informeer bij je accomodatie wat zij eventueel gewoon hebben liggen en wat zij adviseren. Ik neem aan dat je al een adresje hebt?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 02:04

waar ga je heen?
Ik weet namelijk dat ze bij de alberthoeve in wateren zelf kaartjes hebben met de routes erop.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:58

baudyh schreef:
waar ga je heen?
Ik weet namelijk dat ze bij de alberthoeve in wateren zelf kaartjes hebben met de routes erop.

Klopt, daar staan 3 routes op, maar zijn in hoofdzaak menroutes, wij hebben het boekje ook en is echt de uitgave niet, zonder dat kun je aardig de weg kwijt raken, ik raakte zelfs de weg kwijt met boekje, op het Aekingerzand, mega grote zandverstuiving...........
Als je die 10 euro niet kunt of wilt uitgeven, kun je het ook zonder doen, alleen zie je dan minder dan de helft, is zonde......
Wij zijn ook bij de Alberthoeve geweest, uitstekend verstrekpunt!

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:41

ik weet niet of je er weleens komt, maar bij de AHB IN BOYL, is een boerenwinkeltje, met paardenspul, voer alles.
daar liggen kleine groene foldertjes, met een hele map van het hele drent friesche wold. die heb ik ook, super handig! klein formaat dus makkelijk mee te nemen in plaats van zo een lomp ding.
ojah en ze zijn GRATIS
als ik een voor je mee moet nemen moet je maar even pm-en. moet binnekort toch weer biks halen Knipoog

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 16:02

we gaan inderdaad naar de alberthoeve, we zullen als we daar komen inderdaag wel wat info krijgen. het leek me gewoon leuk om van te voren alvast wat routes te bestuderen, en er een paar leuke uitzoeken. zodat we meteen op pad kunnen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:21

Het boekje met de paardenstoelen werkt echt niet lekker. Het is leuk om van te voren wat uit te stippelen en de afstand wat te berekenen maar voor de rest niet echt geschikt

Er zijn sinds vorig jaar drie dagroutes uitgezet voor menners en ruiters. De paden zijn smaller en 'avontuurlijker' als de normale huifkarpaden maar wel iets breder (je kan gezellig naast elkaar rijden) als een ruiterpad. De routes zijn verkrijgbaar op kaart bij Staatsbosbeheer (bezoekerscentrum Appelscha of Diever) a €1,=
Afbeelding

De rode route start bij bezoekerscentrum Appelscha en is 20 kilometer. Mooie gevarieerde route door bos, hei en over de zandvlakte.
De blauwe route (20 km) start bij Villa Nova in Zorgvliet. Gaat tweemaal over de zandvlakte en door bos met een gedeelte begrazingsgebied (soms moet je lang de schotse hooglanders rijden)
De groene route start in Diever (ook ong 20 kilometer) en gaat voornamelijk door gewoon bosgebied.

Vanaf de Alberthoeve kan je heel gemakkelijk op deze drie routes komen. Je rijd bij de alberthoeve weg en slaat linksaf. Direkt de eerste weg links (autoweg richting Appelscha.) Na ongeveer 2 kilometer bij het bord gemeente Ooststellingenwerf zit aan de rechterkant de ingang naar de zandvlakte. Je gaat daar de zandvlakte op. Daar zie je ook de rode en blauwe wagenwielen. Je begint dan dus halverwege de route en je komt daar dus ook netjes weer uit.
De groene route sluit aan op de blauwe route. Je kan dus eerst de blauwe route volgen tot je de groene bordjes ziet en dan die volgen. Dan komt er nog een kilometer of 6 bij vanaf de Alberthoeve naar de groene route.

Ga op de zandvlakte niet van de route af. Er wordt op bekeurt en heeft heeft ons jaren gekost daar te mogen rijden. Ga ook niet tussen mei en oktober in het Canadameer. Kost je ook geld.

Veel plezier
Als nog iets onduidelijk is PM je maar