wat houdt prok goedgekeurd in

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tita

wat houdt prok goedgekeurd in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 12:59

Ik zou binnenkort naar een paard gaan kijken die prok goedgekeurd was.
Maar ik weet helemaal niet wat dat inhoudt.
Aangezien dit behoorlijk prijzig paard was wil ik niet nog een keer fout maken.

Ik dacht zelf iets van wel goedgekeurd maar met een flinke belemmering

Flabbergast

Re: wat houdt prok goedgekeurd in

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:05

Citaat:
PROK-onderzoek

Project Röntgenologisch Onderzoek KWPN-merries (PROK) is in 1990 van start gegaan omdat het fokdoel van het KWPN is zich te richten op een goed bewegend en sterk paard die in staat is om gedurende lange tijd prestaties te kunnen leveren.

Voor dit onderzoek worden opnamen gemaakt van de hoefkatrol en kogels van de voorbenen, van de achterbenen worden de spronggewrichten en knieën gefotografeerd. Totaal worden er 18 röntgenfoto’s gemaakt welke aan de volgende voorwaarden moeten voldoen;

Het straalbeen valt binnen de klasse 0-2
Kogelartrose valt binnen de klasse 0-3 (wordt beoordeeld op de sesambeenopnamen)
Het spronggewricht (spat) valt binnen de klasse 0-2
In de sprong en het kniegewricht mogen geen aanwijzingen zijn welke duiden op osteochondrose (+ of -)
Een PROK-onderzoek kan worden uitgevoerd vanaf 1 september op 2 jarige leeftijd

Elite predikaat.
Wanneer uw merrie keur is en voldoet aan de bovenstaande PROK voorwaarden komt uw merrie in aanmerking voor het ELITE predikaat.

Bij het KWPN kantoor kunt u een brochure opvragen waarin alle belangrijke punten voor het PROK-onderzoek nog eens voor u op een rijtje zijn gezet. Tevens vindt u daarin de verklaring van de eigenaar/opdrachtgever welke u dient in te vullen en ondertekenen zodat wij deze met de röntgenfoto’s naar het KWPN kantoor kunnen sturen.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:07

PROK goedgekeurd is vooral handig als je met de merrie wil gaan fokken.

Het is niet perse noodzakelijk om te hebben, maar wel een mooi certificaat, al zeg ik het zelf.

Voor de sport is het niet zo van belang, maar wat ik zeg, wel leuk om er bij te hebben!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 13:19

okay het is al duidelijker