Samen met je paard en pony op buitenrit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rebecca_xc

Samen met je paard en pony op buitenrit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:02

Hallo
Stel je voor Clown
Je hebt een kleine paard +/- 1.60, en een kleine shetland pony +/- 90 cm!
Je hebt de shetland pony meer voor gezelschap, maar je wilt natuurlijk ook leuke dingen doen met je shetlander!
Dus je gaat als gewoonlijk met je paard een buitenrit maken door het bos, maar je wilt je shetlander mee nemen, dus je gaat op je paard zitten en aan de hand neem je je kleine pony mee! Wat vinden jullie? Ten eerst denk ik zelf JAA leuk lekker samen op een buitenritje! Maar ten tweede ik wil het risico niet aan, dat de shetlander schrikt, en er vandoor vliegt, dan heb ik weinig grip bovenop het paard! Of andersom dat de paard schrikt, en weg rent! Wat is jullie mening hier over??

Vjestagirl

Re: Samen met je paard en pony op buitenrit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:22

Eerst oeffenen in de bak. Zijn ze alle 2 verkeersmak? En gewent aan buitenrijden. En doen ze dan normaal?

Als je met alle 2 naar buiten kan (appart) zonder problemen zou ik m gewoon meenemen na n paar keer oefenen in de bak. Shetje hoofdstel in, bitstukje met lang halster touw en gaan...

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:29

Hoi Rebecca!
Heb ervaring met jouw idee. Ik heb zelf ook een shet en nam deze ook wel eens mee als ik door het bos ging rijden. Het is een tijdje goed gegaan, maar zoals je vast wel weet zijn shets erg eigenwijs. Dus het probleem wat onstond was dat de shet opeens ging stilstaan en mijn andere pony gewoon doorliep!! Zelf wordt je bijna uit het zadel getrokken en moet je je shet loslaten, die maakte er natuurlijk weer een spelletje van dus kreeg ik haar weer niet te pakken enz. enz. Ook is het best gevaarlijk als één van de paarden schrikt, of als ze er allebei vandoor gaan want ze steken elkaar aan, zie ze dan maar weer eens te stoppen! Toen ik midden in het bos woonde was dit gedoe niet zo'n probleem, maar nu ik vlak bij autowegen woon vind ik het te gevaarlijk, dus neem ik mijn shet niet meer samen mee.
Wat ik wel doe met de shet is haar meenemen aan de fiets. Dit vind ze erg leuk en ik ook! Dit moet je natuurlijk ook even oefenen, doe je shet wel een bitje in dan heb je meer te zeggen en neem een fiets met terugtraprem, dan heb je meer kracht om te stoppen. Een extra tip hierbij - neem twee losse teugels zodat je geen lus hebt waar je stuur in kan blijven haken!!
Natuurlijk kan je ook een leuke wandeling maken met je shet, maar mijn voorkeur heeft het fietsen. Want dan kan je verschillende tempo's rijden en haar echt trainen.
Veel succes en plezier toegewenst!

Rebecca_xc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:29

ik ben niet in het bezit van een bak, wel groot weiland! de shetlander word nooit bereden, de paard wel, en ze zijn allebei verkeersmak

Rebecca_xc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:32

ik dacht er eerst ook aan om met de fiets te gaan, maar als zei opeens stil staan dan val ik tog van mn fiets, of als recht will en zei links wil. en shetlanders hebben behoorlijk wat krachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:36

met je fiets kan je ook gewoon de teugels om de hals laten, en als ze opeens stil staat val je niet zomaar hoor, als je het touw niet te kort hebt, en naast haar blijft fietsen, ik fiets zelf ook wel eens met mijn bijrij fries, neem een zweepje mee, voor als je haar niet kan houden Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:39

-> BRT

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:40

Als ik op mijn oude verzorgpony ging rijden nam ik ook weleens de shet van stal mee.
Opzich ging dat heel goed, gewoon stappen en rustig draven.
Dan was ze makkelijk onder controle te houden.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:00

Rebecca_xc schreef:
ik dacht er eerst ook aan om met de fiets te gaan, maar als zei opeens stil staan dan val ik tog van mn fiets, of als recht will en zei links wil. en shetlanders hebben behoorlijk wat krachten

Dat klopt, daarom moet je eerst flink oefenen met veel geduld! Het is net als dat je een onbeleerd paard zadelmak moet maken, die doen ook niet meteen wat je wilt! En het is minder erg als je eens van je fiets valt omdat je shet stopt dan dat je van je paard af wordt getrokken!! Knipoog

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:31

Hoi ik doe dit eigenlijk altijd met mijn shet, ik neem haar regelmatig mee aan de hand als ik ga rijden. Het gaat eigenlijk altijd goed en ik kan zelfs galoperen op deze manier.
Het is niet altijd even handig en zeker niet als ze allebei fris zijn maar het is te doen.
Ik heb er ook weleens geen zin in hoor en dan laat ik die kleine gewoon thuis.

Ik heb het ook weleens gehad dat we niet met zijn 3-en dezelfde kant opgingen en dan liet ik mijn shet los en die stond dan op haar gemakkie gras te eten en kan haar weer pakken.

De meeste shets hebben maar 1 ding en dat is vreten, dus ze stoppen toch wel. (ik weet natuurlijk niet hoe die van jou is maar de mijne is echt een vreetmonster Haha! Haha! )

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:48

Vjestagirl schreef:
Eerst oeffenen in de bak. Zijn ze alle 2 verkeersmak? En gewent aan buitenrijden. En doen ze dan normaal?

Als je met alle 2 naar buiten kan (appart) zonder problemen zou ik m gewoon meenemen na n paar keer oefenen in de bak. Shetje hoofdstel in, bitstukje met lang halster touw en gaan...

idd, helemaal mee eens.

Leuk juist zoiets Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:30

Heb ongeveer hetzelfde als de TS, alleen dan op een wat andere manier. Momenteel hebben we 3 shetten staan; de fokmerrie wordt behalve voor het fokken ook gebruikt voor (intensief) aangespannenwerk en ook door een passend ruitertje ohz. verder hebben we nog een twenter en een jaarling staan, beide hengsten, broers van elkaar in elk opzicht; beiden uit bovenstaande merrie en dezelfde papa, en ook nog eens op Koninginnedag geboren, in beide jaren Lachen jaja, erg leuk om er even bij te vermelden.

Ik heb er ook wel eens aan gedacht als ik wegging met de merrie en t koetsje, als er een vriendin mee ging, of zij bijvoorbeeld dan de twenter mee kon nemen, al zittend naast mij op de bok. Toch lijkt dit mij érg gevaarlijk, zowiezo omdat mennen toch meer risico met zich mee brengt dan het rijden ohz. met alle mogelijke rampscenario's in mijn hoofd heb ik dat idee dus toch maar verworpen. Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:23

In het buitenland is het heel gewoon om met handpaarden te rijden. Wel goed oefenen natuurlijk.

Ik ben wel eens gaan rijden met een Shetje LOS mee, maar dit is natuurlijk alleen aan te raden als je wei aan het bos ligt, als je geen wegen over hoeft en als het bos niet te druk is met andere recreanten (hoewel de mensen die ik tegenkwam de Shet allemaal bijzonder schattig vonden). En je moet er dan ook op rekenen dat pony-lief ineens vindt dat ze toch echt een stukje dwars door de struiken moet, of moet eten onderweg. (Gelukkig is het kudde-instinct toch steeds sterker gebleken.)

Vereal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:32

Het is wel een beetje gevaarlijk. Er kan altijd iets gebeuren. Je kan ook gewoon een keer een vriendin of vriend meenemen die de shetlander vast houd. Dan kan je praten met je vriend(in) en dan heeft de shetlander er ook nog wat aan.