heel onstuimig veulen met veel temperament

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

heel onstuimig veulen met veel temperament

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 19:14

Hoi Hoi,

Ik heb een merrie veulen van 9 mnd, (arabier x fries) Momenteel staat ze op stal omdat 1 van haar weide genootjes zijn been heeft opengehaald en dus 2 weken stalrust heeft. Deze kon absoluut niet alleen staan, dus staan de 3 veulens even samen in de schuilstal. Opeens begint mijn paard zeer veel temperament te vertonen. Voorheen was ze ook wel wat schikkerig en steigerde snel, maar nu kan ik haar niet eens benaderen zonder dat ze gek gaat doen. Om het minste en geringste gaat ze slaan, steigeren en bijten. het slaan doet ze echt heel gericht. Ook rent ze dwars door je heen. Een paar dagen geleden deed ze dit echt niet, hoefde ik alleen een brul te geven of handen in de lucht te steken en ze nam een andere weg. Ikzelf heb het idee dat ze nu zo is omdat ze op stal staat, en haar energie niet kwijt kan. Ik heb een vriendin die veel meer van paarden afweet dan ik (dit is mijn eerste paardje). Volgens haar komt het temperament er nu uit en zal dat altijd zo blijven, zeker wanneer ze straks altijd op stal staat (wintermaanden).

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen, haar in de opfok zetten zodat ze lekker even veulen kan zijn en dan pas over een jaar ofzo met haar aan de gang gaan, of doorzetten en dus nu al kleine dingetjes met haar doen (poetsen, wandellen e.d.)

Daarbij moet ik zeggen dat ik best schikkerig ben door haar gedrag, ik kan dus niet zelf met haar wandellen zoals ze nu is en ben afhankelijk van mijn vriendin om dit samen met mij te doen.

Zal ik toch maar opzoek gaan naar een koudbloed veulen (of paard?) Zou dat heel jammer vinden want het is een ontzettend mooi veulen, maar ben ook bang straks een paard te hebben waar ik eigenlijk bang voor ben.

Gr Esther

RUBYWHITE

Re: heel onstuimig veulen met veel temperament

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:52

Hier aan huis fok ik kleinschalig jonge paarden op, van veulen tot 3 jaar. Ze leren het meest van soortgenoten. Vanwege droes moest 1 jong paard (toen 1jr oud) ook alleen staan omdat ze in de groep geen eerlijke kans kreeg om te kunnen eten. Omdat ze al zo zwak was en het echt belangrijk was dat ze wat binnen kreeg zette ik haar alleen. Dat vond ze niet leuk, ze trapte ook gericht en ging met mij aan de wandel i.p.v. ik met haar (ze stond n.l. ook apart op de wei). Het gericht trappen heb ik bikkelhard afgestraft met een flinke trap onder haar hol, het mee lopen is puur consequent zijn en ook je grenzen duidelijk aangeven. Jonge paarden zijn veelal omstuimig en kennen nog niets. Normaal wordt het wel in een koppel afgestraft maar als die gelegenheid er niet is zul jij duidelijk je grenzen moeten aangeven en heel consequent moeten zijn. Die van ons is inmiddels alweer beter en flink aangesterkt, maar ze is zeer voorbeeldig op stal en aan de hand naar buiten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:13

Ik zou haar in de opfok doen, daar krijgt ze beste opvoeding. Dat wandelen enzo kan altijd nog. Bovendien hoeft een paard in de winter helemaal niet op stal, je kunt ze ook gewoon 24/7 buiten houden. Ik zou haar dus naar de opfok brengen en in de tussentijd natural horsemanship gaan oefenen met een volwassen paard. Op die manier heb je er al ervaring mee en kan je je veulen veel beter opvoeden wanneer ze uit de opfok komt. Met natural horsemanship krijgt je paard meer respect voor jou waardoor ze onder andere niet meer door je heen zal gaan rennen en schoppen ed. Maar je moet geen natural horsemanship gaan doen met een jong paard als je hier nog geen ervaring mee hebt, dan kan je een paard verpesten. Ik vind parelli een goede methode. Succes!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:49

Hoi Esther ik denk dat het niet slecht is voor haar op fok te gaan.
Ik heb een hengstveulen gekocht van 2,6 jaar. Ik was helemaal weg van hem maar scheet in mijn broek van hem. Ik weet niks van jonge paarden laat staan van hengsten. ik heb hem nu vijf weken en na goede tip van iemand op bokt heb ik de paralelli set gekocht. Hij wel erg prijzig , maar wat ik na 2 cd's heb geleerd en heb overwonnen aan angst is prijsloos. Ik was ook afhankelijk van andere mensen en nu heb ik soms nog vragen, maar ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen. We zijn er nog lang niet, maar tijd en geduld en logisch denken kom je al heel ver.( en de rest van de cd' s van de set)
Heb heel veel geduld en doe niks wat je niet durft, dus b.v als je bang bent straal je het uit als je dan met haar gaat wandelen heb je veel kans dat ze met jou gaat wandelen. Mijn hengst is tot 5 weken geleden nooit onder handen geweest dus alles is ook nieuw voor in het begin steigerde hij veel ( vermoedelijk angst) en nu doet hij het bijna niet meer. Ik voel en denk niet teveel als ik naar hem toe loop en hij loopt naar achteren loop ik weer naar voor en dan langzaam zig-zaggend naar hem toe.
Heb ook vertrouwen in je eigen lees veel boeken. Van kennis krijg je ook vertrouwen. En schaam je niet voor je angst en onzekerheid.
Toen mijn paardje op een rancho stond zei de meneer die daar werkte je paard heeft super veel temparament je kan hem niet aan.
Ik zag geen temperament maar angst en had gelijk nu loopt hij niet meer zo te steigeren of te rillen van angst.
Voordeel van paralelli set is dat je werkt met een carrotstick en leert je paard uit jouw ruimte te houden. Dat geeft weer vertrouwen voor jou. Wees ook consequent. Veel succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:23

je kunt haar ook met een ouder paard zetten zolang dat nodig is, maar ze moet wel het land op. dat is zó belangrijk. omdat het voorjaar eraan komt hebben ze ook lentekolder, vooral de komende jaarlingen en tweejarigen hebben dat vrij heftig. niks mis mee, puur natuurlijk, maar er komt ook bij kijken dat ze hun grenzen willen opzoeken. en die grenzen moet jij aangeven als er geen ander paard is die dat doet. een beetje grondwerk op deze leeftijd, om met mensen te leren om te gaan is helemaal niet fout. tenslotte zal ze dat de rest van haar leven moeten kunnen. juist in deze ontwikkelingsfase is dat belangrijk.

mijn elf maanden jong staat met een driejarige merrie, die uitstekende manieren heeft. met haar kan hij veulen zijn, ze spelen prachtig, maar ze leert hem ook de kneepjes van het vak. hij doet haar in alles na, en aangezien ik daar verder los van sta, is het niet belastend voor hem, en heb ik er toch profijt van.

ik zou echter nooit een veulen aaraden als eerste paard. het opvoeden van een veulen is niet makkelijk. mijn eerste was ook een veulen en ondanks dat ik voor die tijd al met verschillende paarden bezig was geweest is dat flink misgegaan. ik was niet in staat om een fatsoenlijk leiderschap (in de ogen van het paard dan) uit te dragen, en daardoor werd hij op tweejarige leeftijd levensgevaarlijk. ik heb het kunnen rechtzetten, maar het laat wel zijn sporen na. inmiddels is hij een heel fijn paard geworden, echter voor mijn stalgenootje toch gevaarlijk (hij heeft haar laatst nog een bloedneus geslagen). dat is gewoon jammer, hartstikke zonde en vooral niet nodig. ik heb er inmiddels twee bij, en de oudste daarvan, de merrie is het bestgemanierde, makkelijkste paardje geworden dat je je voor kunt stellen. daarom is zij ook de aangewezen kandidaat om mijn jongste op te voeden. zorg dat je fijne begeleiding krijgt, en verdiep je alvast in wat grondwerk (NH, Freestyle). dan moet het helemaal goed kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 05-03-07 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:26

Moeilijk he, jonge paarden opvoeden...
Een paardje van 9 maanden is eigenlijk al geen veulen meer en behoort de basisprincipes van omgang eigenlijk al te kennen. Verder hoort het dier in de opfok thuis, en is het gedrag wat ze als veulen vertonen niet altijd een indicatie hoe ze straks zijn als ze wat ouder en bezadigder worden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:27

ik zou haar ook in de opfok doen, als je nu met haar bezig gaat heb je grote kans dat ze zich dingen aanleerd die niet goed zijn en die je er later niet meer uit krijgt.
dus laat eerst even lekker spelen met andere pony's en dan als de wilde haren eraf zijn kan je ermee bezig.
kan jij ondertussen ook verder met rijden en ervaring opdoen, zodat je haar straks aankunt.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:30

Als ik het goed begrijp staan alle paarden binnen omdat er eentje gewond is geraakt?
Ik denk eerlijk gezegd dat opfok niet perse nodig is als ze normaal al met zijn drieen staan, dat is toch al prima. Maar ze moeten natuurlijk wel naar buiten! Het is vragen om problemen om een jong paardje zolang binnen te laten.
Opties:
- alleen het gewonde paard binnenlaten ergens waar die zich niet kan bezeren of kan ontsnappen en de rest weer naar buiten
- de anderen om en om naar buiten, dat er steeds een binnen is om gezelschap te houden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:33

de twee aan twee oplossing lijkt mij de beste. zo is het gewonde paardje niet alleen, en kunnen de anderen toch hun ei kwijt. dat wil niet zeggen dat je niks met je veulen hoeft te doen. ze is al bijna een jaar, voetjes geven en netjes meelopen en halthouden aan het halster moet ze toch wel kunnen nu. bovendien zal ze haar hele leven nog met mensen om moeten kunnen gaan, dus het is zaak dat ze bepaalde 'mensendingen' al leert kennen. anders komt haar dat straks rauw op het dak, en dat is ook verre van prettig.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:36

Ja 2 aan 2 zou het beste zijn, dat er in ieder geval 2 binnen en 2 buiten staan, en dan wisselen zodat de gezonde paardjes allemaal ongeveer even lang buiten komen, en dan liefst zoveel mogelijk allemaal. Maar ik had niet helemaal begrepen of het er nou 3 of 4 waren in totaal Knipoog

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:35

bedankt voor alle antwoorden, het twee aan twee vindt ik idd een goede oplossing, ik zal het met de andere en de stal eigenaar bespreken, misschien kan hij de paarden s'middags omruilen en later weer binnen zetten. Ik moet een end reizen om bij haar te kunnen, dus ga maar 1x daags. Het lukt me dan niet om haar uit stal te halen omdat de andere twee voor het hek blijven staan (het is een inloopstal die nu even een hek heeft) en mijn schatje niet in de buurt laten.

Morgen ga ik kijken naar een stal met opfok, hoop dat dat wat is. Kan ze nog even lekker jong zijn en ondertussen opgevoed worden door soort genoten.

Nog 1 vraag Wat is zo een parelliset en waar is die te koop?

Groetjes Esther

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:58

Parelli is een Natural Horsemanshipper, en een parelli set bestaat onder meer uit een touwhalster, een stick en een leadrope, maar daarnaast ook uit een pakket met theoretische informatie hoe je het beste met een paard om kunt gaan.

De touwhalsters, leadrope en stick kun je via Parelli zelf krijgen, of via alternatieve adressen zoals http://www.equiplay.nl . Wil je een Parelli pakket kopen kun je direct bij Parelli terecht op http://www.parelli.ch , of je gaat even snuffelen op online veilinghuizen zoals Ebay of Marktplaats.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:41

Haai,, ik zou ook kiezen voor een opfok. Mijn merrie van 9 maanden gaat per 1 mei ook de opfok in, nog even lekker paard zijn. In de tijd dat ze niet in opfok staat heb ik haar gewoon van die kleine basis dingetjes kunnen leren nu nog 1 ding en bevat ze gewoon om netjes vast staan voetjes geven enz.
Ik zou echt zeggen opfok, echt veel beter voor je paardje. en ook nog is betaalbaar

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:40

Ik zou als ik jou was je paardje naar de opfok doen lekker paard laten zijn en zelf grondwerk les met haar nemen!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:25

Hi, het voordeel van de opfok is dat de paarden genoeg sociaal contact hebben met andere paarden en zoveel mogelijk beweging krijgen. Dit zijn echt de twee belangrijkste dingen die een jong paard nodig heeft bij het opgroeien. In een opfok krijgt je veulen die gelegenheid. Meestal betaal je gem.125 euro per maand. En dan staan ze meestal buiten of in loopstallen.
Het is niet goed om je veulen binnen te laten staan, want dan gaat ze id zulk gedrag vertonen. Wees streng voor haar en laat merken dat jij dat baas ben, door haar goede bedrag te belonen. Als ze een streek uithaalt, verhart je stem en geef een rukje aan het halster zodat ze weet dat ze fout is.
Ik heb zelf ook een paard van 10 maanden en is echt een lieverd. Hij weet nu ook waar zijn grenzen liggen en dat scheelt je straks een stuk als ze ouder wordt.
Succes!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 23:15

Nou ben eruit hoor, Jaida gaat vanaf zaterdag de opfok in, ze komt op een manege te staan bij mij in de buurt met nog 3 andere merrie veulens. Een mooie ruime stal, welke eventueel open kan zodat ze zelf in/uit kunnen. De kosten vallen idd mee, en omdat het lekker dichtbij is kan ik er toch dd heen om met haar te oefenen. De veulens staan nu weer buiten (braken toch steeds los) en ze is al veeeeeeeeeeel rustiger. Maar ga haar toch verplaatsen.

Gr Esther & Jaida

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:55

Fijn dat je inmiddels een andee stal hebt gevonden. Speelkameraadjes en buitenlucht doen veel goed!

Ik kom wel even graag terug op wat je schreef:

Essie73 schreef:
Zal ik toch maar opzoek gaan naar een koudbloed veulen (of paard?)
Gr Esther

Ook (juist?) een koudbloed heeft opvoeding nodig. Bij geen enkel paard gaat het bepalen van de rangorde vanzelf en je zult ook in de toekomst nog regelmatig geconfronteerd worden met een paard wat jouw grenzen opzoekt. Misschien is het verstandig je wat verder te verdiepen in de verschillende manieren van het omgaan met paarden. Zodat je voorbereid bent een volgende keer.

Overigens: mijn veulen van 9 weken loopt keurig mee aan het halster, geeft braaf zijn voetjes en weet heel duidelijk wat "nee" betekent. Ik heb een keer een uitdagende uithaal van een van zijn voorbeentjes richting mijn hoofd gehad, wat niet eens kwaad bedoeld was, maar meer een manier van aandachttrekken. Ik vermoed dat hij dit de komende tijd wel uit zijn knappe hoofd zal laten.

Opvoeding start direct na de geboorte, m.i.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:02

Helemaal waar Chubby.