probleem in de trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

probleem in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 09:08

hallo allemaal,

Zo als de meesten mensen hier heb ik totaal geen problemen met in laden van mijn pony. Ze loopt zo in de trailer. Maar zodra het ze klem tussen het schot staat beginnen de problemen met rijden. Ze raakt helemaal in paniek. Ze heeft al aan allebei de kanten gestaan links en recht maar dat mag niet baten ze raak helemaal in paniek. Staat te trillen en te zweten kijkt heel erg bang. ze lijkt der evenwicht in de bochten niet goed te kunnen houden. Aan het de chauffeur ligt het niet die rijd heel rustig en beheerst. Ik heb een westfalia 2 paards trailer en die hangt achter een mercedes ML. Tevens als het schot uit de trailer is(Wel stangen er in natuurlijk) er niks aan de hand. Zou je zeggen altijd schot er uit natuurlijk maar ik wil wel is met 2 paarden weg. Haha! En dat kan nu niet dus rij ik altijd alleen overal. Maakt niet uit maar ik zou het wel leuk vinden dat ze gewoon met 2 paarden in de trailer kan. Gisteren was ze zo erg in paniek dat het niet leuk mee is. Dus vandaag gaan we weer weg alleen dan zonder schot kijken hoe dat gaat. Goed als het goed want zo is ze al jaren vervoerd iedere week en dan had ik het niet. Ben ik nu de enige met dit probleem of niet???

heeft iemand misschien tips??

MariskaFally

Re: probleem in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 09:22

mijn vraag is is dit schot van hout of is het van een soort zeil? als het van hout is kan waarschijnlijk de pony haar benen niet wijd genoeg zetten om haar evenwicht te bewaren, en kan dus in de bochten moeilijk blijven staan. misschien een idee om het schot van zeil te laten maken en niet van hout?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:23

Veel paarden tonen dit probleem, dat komt omdat ze in een soort "vluchtmodus" komen die aangeeft dat ze "gegrepen" zouden kunnen worden door een roofdier. Ook al is dat niet het geval en is de oorzaak onduidelijk, het paard is werkelijk angstig en de rit is vreselijk voor zo'n dier. Een andere oorzaak is dat het paard claustrofobisch wordt door het evenwichtsverlies, dat kan komen door een stoornis in het evenwichtsorgaan, maar ook door verminderd zicht, aangezien de ogen direct in contact staan met het evenwichtsorgaan.

Als eerste moet je paard een systeem aan leren dat haar vertrouwen geeft in de trailer, dat is het plaatsen ofwel jojo-en maar wat exacter en beter getimed dat het gewoon wat voor- en achteruit zetten van je paard. ALs een medische oorzaak is uitgesloten kun je als tweede de trailer telkens wat nauwer maken. Wat je zou kunnen ondernemen is: haal het schot eruit en vervoer haar enkele malen met het schot steeds smaller (dit werkt niet met een dicht houten schot, alleen met een schot met zeil zodat voeten breder kunnen staan) te maken heel langzaam gedurende meerdere ritten. Je kunt daarvoor strobalen gebruiken die ook geen problemen leveren als het paard omvalt, maar ook het schot telkens meer terugplaatsen (zorg er wel voor dat het schot NIET kan schuiven en het goed gezekerd is).

Ook helpt het om een tijdje met de trailer mee te lopen, paard niet vast zetten maar aan een lang touw begeleiden via het toegangsdeurtje.

Er zijn dus meerdere dingen die je kunt ondernemen, maar de basis zit in het opbouwend vertrouwen bieden. Er is nog meer wat je kunt proberen, maar dan wordt het helemaal een lang verhaal en feitelijk is het een probleem dat moet worden opgelost door een prof.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 09:08

alvast bedankt voor de reactie's En vooral dat van monya heb ik wat aan. De trailer heeft een hout schot. Ik ben gister nog naar het lage bergsebos geweest. zonder schot in de trailer en dat ging echt perfect ze was heel rust niet bezweet niet in paniek. Dus heeft ze ook nog een goede ervaring dit weekende met de trailer. Want ik vond het zaterdag echt een ramp. verlopig vervoer ik haar zonder schot en anders met oefenen wil ik met een prof doen niet alleen proberen straks doe ik iets fout en dat wil ik niet.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:12

Dit probleem hadden we ook met mijn paard.
Die deed precies het zelfde het is nu weer helemaal opgelost wij hebben Annemarie van der Toorn bij gehad.
We zijn alles weer heel rustig aan het opbouwen we gaan u al weer met haar naar de les bij ons was pebbels al zo in paniek dat we helemaal niet meer weg konden.
Het is een probleem dat komt omdat het paard gevoelige flanken heeft.