Wie is er groom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Wie is er groom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 22:06

Hoi,

Ik vroeg me af of hier ook mensen zijn die groom zijn?
Hoe bevalt het jullie en wat zijn zoal jullie taken? Is het erg lastig? Wordt je vaak ,,ondankbaar'' behandelt en echt als ,,hulpje'' gebruikt of krijg je ook een beetje/hoop respect?

Groetjes,
BellyBel

Vie

Re: Wie is er groom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:54

[VP] -> [WD-V]

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:05

Ik ben groom geweest op het Chio rotterdam in 2006:) Een vriendin van mij had daar eenclinic en ik mocht als "groom" mee. Eigenlijk gewoon om te helpen enzo:) terwijl zij die clinic had, ging ik checke bij anky en edward;) I sene leuk werkje lekker die paarden vertroetelen ff hun angst en zo laten vergeten:D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:33

Ik ben groom geweest.
Taken: voeren, poetsen, zadelen, wassen, longeren, rijden, de was doen, vegen, voer- en waterbakken schoonmaken, tuig poetsen. Bij wedstrijden de vrachtwagen poetsen, inladen, water tanken, paarden klaarmaken voor wedstrijd, bij de paarden blijven, paarden aanpakken na de proef en naverzorgen.
De ene ruiter of de andere maakt een hoop verschil en vlak voor de wedstrijd is het door de spanning niet altijd makkelijk. Heb een hoop leuke en minder leuke dingen meegemaakt en veel geleerd. O.a. dat jij beter degene kunt zijn die een groom nodig heeft Knipoog

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:36

ik ben groom geweest in Amerika voor een grand-prix springruiter, werd goed behandeld maar moest op wedstrijden wel van 5 uur s ochtends tot 12 uur s nachts werken!!! Ben nu groom/trainer op een jachtstal. bevalt me super, gewoon 40 uur en af en toe werken op zondag

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:42

Ik ga vaak mee op wedstrijd met m'n bijrijdpaard. Een andere ruiter brengt hem uit in de springsport. Ik doe het vrijwillig, vind het erg leuk om mee te gaan en te helpen. Ik help dan mee met klaarmaken voor transport, in de trailer zetten, helpen met opzadelen, en in- en uitstappen. Vaak ook dekens aanpakken, of jassen enz., maar is elke keer erg gezellig!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:50

Ik heb zelf vorige zomer ook gegroomt op een dressuurstal. Ben niet mee naar wedstrijden geweest, maar wel op stal geholpen.

Mesten, voeren, vegen, tuig poetsen, paarden in-uitstappen, longeren, rijden, wassen, verzorgen...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:54

ben ook groom geweest..

maar verschilt idd per ruiter..

maar je moet zo'n beetje alles doen, behalve het daadwerkelijke rijden..(laat ik dat nou net het leukste vinden Tong uitsteken )
dus..thuis paarden trainen, mesten, voeren, vegen, vlechten, wassen, opzadelen, afzadelen, uitstappen, borstelen, etc. Af en toe bij het paard kijken..terwijl de ruiter lekker aan het kletsen/kijken is..
Kortom: Zorgen dat paard & ruiter goed kunnen presteren..
maar idd vaak lange dagen..en veel doen.. Vork

Toch is het wel leuk om te doen, maar wel vrij zwaar..en rij liever zelf Knipoog

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:57

Ik zou het nooit willen zijn van beroep. Wat een onterend baantje lijkt me dat.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:58

Ik ben ook groom geweest op een dressuurstal. Veel mee op reis geweest, ook naar het buitenland. Was echt een superleuke tijd! Hard werken, maar je krijgt er veel ervaring voor terug.
Taken: Wassen, poetsen(paarden+alle spullen), toiletteren, vlechten, op- en afzadelen, losrijden, uitstappen en op wedstrijd ook voeren en uitmesten.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:05

Ik ben groom van een springruiter.
Niet fulltime, maar 2x per week na schooltijd op stal helpen,
en wekelijks mee op concours.
Op stal voeren, longeren, rijden, mesten, en terrein gewoon netjes houden.
Bij wedstrijden de paarden op/afzadelen, inrijden/uitstappen, hindernissen bouwen.
Ik leer er ontzettend veel van, vooral door veel verschillende paarden te rijden ook.
Concoursen vind ik gezellig... Ik heb het prima naar m'n zin! Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:16

Ik ga af en toe vrijwillig groomen bij een stal hier in de buurt.
Vader en zoon. Zoon rijdt en vader begeleid en ik doe de paarden achter de coulissen.
Opzadelen, dekens op en af doen. Stappen doe ik niet. Heb zelf wel paarden die ik kan rijden. Ook geen behoefte aan.
Ondankbaar werk???
Nee hoor. Vaak wel lachwekkend. Krijg genoeg te eten en te drinken op concours.
Laatst waren we ergens roept iemand: He nieuwe groom? Zegt de vader : Nee hoor. Dat is onze nieuwe dressuurruiter.
Whahaha. Je had die vent z'n kop moeten zien!
( Ik doe ook springen en cross ook vaak)

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:10

Ik groom een springruiter, vrijdags liep er er altijd stage en zaterdags mee op concour. Ik word totaal niet behandeld als slaaf, Ik krijg genoeg te eten en te drinken en leer er ook nog eens van. Ik zadel de paarden op en af, stap ze uit, hindernissenbouwen, en op stal naverzorgen.
We gaan meestal met z'n 3tjes of 4tjes mee en dan is het altijd lachen en gezellig. Zondags worden we altijd geholpen met onze eigen paarden met springen, omdat wij vrijdags/zaterdags hem altijd helpen... Lachen Ik word altijd bedankt en gezegd dat we het super hebben gedaan, en dat houd de lol er ook zeker wel in.

Ik denk dat je groom niet als beroep kan zien maar als hobby. Gewoon lekker met paarden en paardenmensen bezig zijn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:20

Urielle schreef:
Ik ben groom geweest.
Taken: voeren, poetsen, zadelen, wassen, longeren, rijden, de was doen, vegen, voer- en waterbakken schoonmaken, tuig poetsen. Bij wedstrijden de vrachtwagen poetsen, inladen, water tanken, paarden klaarmaken voor wedstrijd, bij de paarden blijven, paarden aanpakken na de proef en naverzorgen.
De ene ruiter of de andere maakt een hoop verschil en vlak voor de wedstrijd is het door de spanning niet altijd makkelijk. Heb een hoop leuke en minder leuke dingen meegemaakt en veel geleerd. O.a. dat jij beter degene kunt zijn die een groom nodig heeft Knipoog

Dit dekt de lading wel aardig Haha! Op het poetsen van de vrachtwagen na heb ik wel ongeveer hetzelfde gedaan.
Heb ruim vier jaar rondgelopen op twee verschillende springstallen, zowel thuis als op wedstrijd. Heb een leuke tijd gehad, maar ben er nu ivm omstandigheden mee gestopt. Mis het niet echt, maar gister op concours begon het toch wel te kriebelen toen ik zelf klaar was en aan de kant stond te kijken met mijn handen in mijn zakken Clown Misschien toch maar weer wat oppakken voor de weekenden, in de avonduren hoeft van mij niet meer zo nodig naast 48 uur stage per week en drie paarden thuis.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:55

Ik groom bij degene waar ik paarden voor rij.
Zij helpt mij, en ik help haar.
Af en toe kan het er wel snauwerig aan toe gaan, maar ja zenuwen doen een hoop! Knipoog
Ik vind het echt leuk om te doen! Haha!

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:04

ik groom ook bij een dressuur ruiter
vreselijk leuk werk ga er ook altijd met plezier heen
paarden rijden , mesten , voeren , op/af zadelen
erf knap houden
op wedstrijd en ga zo maar door

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:08

Ik groom bij een springruiter, vroeger wat fanatieker als nu. Vaak rijdt hij nu 1 weekend in de 2 weken. Vind het prachtig. Heerlijk onder de mensen, onder de paarden. Het is super gezellig, couldn't get better.
Ik ben dan ook geen professionele groom of wat hoor. Ik ga gewoon mee om te helpen maar vooral omdat ik het ook heel erg leuk vind.

Misz_Leentjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:48

1 van mijn vriendinnen groomt voor mij als ik op springwedstrijd ga,
ik ben altijd zo aan het stresse dat ik niet meer mag opzadelen van mijn ouders.
Omdat anders mijn paarden ook zenuwachtig worden
Mijn groom zet sprongen, stapt de paarden in en uit,
zadeld ze op en af, en loopt met mij heel de concour af.
Zelf vindt ze het super en wilt ze nog vaker mee Haha!
Wij betalen haar eten en drinken op de concour en brengen haar naar huis.
Na iedere concour wordt ze door mij en mijn paarden uitgebreidt bedankt!
Helaas behandelt niet iedereen zijn groom zo.. en dat vind ik heel spijtig !

!! Meer Respect Voor Grooms, Zij Zijn Ook Maar Mensen !!

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:26

Ik was laatst mee met een meisje, ze rijdt al jaren wedstrijden maar ze doet echt alles op het laatste moment haha Tong uitsteken En dan zeg ik van: "Moet je je pony niet is opzadelen? Anders kun je neit meer in springen" En dan zegt ze: "Hoelaat is het dan?" Ik de tijd zeggen, schiet ze weer in de stress trekt ze mij mee snel pony op zadelen zij donders druk doen. Ze is blij dat ik soms mee ga, ze zei nog wel: "Als ik jou niet had dan kwam er niks van het springen terecht" en dat is wel weer fijn om te horen. Wat ik dan vooral doe als ik met haar mee ben: Pony klaar maken voor wedstrijd (samen met haar, ik poets zij vlecht bv.) trailer / vrachtwagen klaar maken, pony opzadelen, in- uit stappen.., etc. heel veel wordt samen gedaan Knipoog En met parcours verkennen met de pony lopen hoort er ook bij Ja het is echt altijd super gezellig en het is niet echt dat ik het voor me beroep wil doen doe het voor me eigen plezier en om haar te helpen (+ dat je er heel veel van leert Lachen en het kan altijd van pas komen als je later zelf wedstrijden rijdt).

Zo ben ik wel is een paar keer meegeweest als groom bij iemand die heel erg gestrest raakt en heel zenuwachtig is. Toen moest ik ook van de ouders de pony opzadelen omdat anders die pony helemaal gek werd. Ondertussen moest zij dan even rustig worden in de auto. En als ze erop zat ook heel veel met haar praten dat het wel goed zal gaan en haar rustig proberen te houden Tong uitsteken

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:44

Ik heb net een maand in Italie op een bekende eventingstal gewerkt als groom. Er reden daar verschillende ruiters van stal internationaal eventing. Ik zou er langer blijven maar ben uiteindelijk door een samenspel van omstandigheden toch niet gebleven.
Mijn taken:
Totaal waren er 30 sportpaarden, en per 10 paarden 1 groom. We moesten voeren, uitmesten, paarden klaarzetten en wegzetten, paarden in de molen/paddock doen, toiletteren, longeren, vrachtwagen inpakken, mee op concours, eigenlijk alles wat je tegen kunt komen. Ook reed ik paarden van 'mijn' klanten als dat zo uitkwam. Ik had zeker geen hekel aan het werk, vond het niet superzwaar oid, en deed het graag. Als vaste groom was ik ook aanspreekpunt voor de eigenaren van 'mijn' 10 paarden. We hadden een whiteboard waarop alle ruiters invulden hoe laat ze wilden rijden, en wij maakten dan de paarden helemaal klaar.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:19

Mijn groom is tevens mijn vriend Haha! Haha!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:30

ben groom bij een vierspan. erg gezellig erg leuk maar ook erg hard werken Haha!