aansprakelijkheid bij eventueel ongeval met niet passend zad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

aansprakelijkheid bij eventueel ongeval met niet passend zad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 09:20

Laatst heb ik een zadel aan mijn paard laten aanmeten. Met kale boom en daarna zadel erom afgebouwd. Sinds ik dit zadel heb schuift het alle kanten op. Degene die mij dit zadel verkocht heeft zegt ligt aan mijn rijstijl. Heb het nog nooit met andere zadels meegemaakt. In ieder geval volg braaf al zijn aanwijzingen op en zadel schuift zo erg dat hij zijwaarts glijd. persoon eraf en rib gebroken. Commentaar ik moet dit proberen en dat. Maar wat als ik de volgende keer er veel erger afval. Kan ik die zadelmaker dan aansprakelijk stellen.

Mistic

Re: aansprakelijkheid bij eventueel ongeval met niet passend zad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:26

Waarom blijf je op een zadel rijden dat niet goed ligt. Als het zo erg is dat je denkt er makkelijk af te vallen.
Je weet dat het zadel niet goed is, maar je blijft er mee doorrijden. Als je nu valt is het je eigen risico.

Als ik jou was zou ik een andere zadelmaker laten komen en die naar het zadel laten kijken. Als blijkt dat het zadel echt niet goed ligt, moet je de eerste zadelmaker het laten oplossen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:32

niet meer met het zadel gaan rijden
en er eens een andere zadelmaker naar laten kijken (second opinion)
want in deze heb ik weinig vertrouwen
wel heel makkelijk om de ruiter de schuld te geven zeg , ben je mooi van het probleem af als zadelmaker Verward

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 10:18

je bent volgens mij als koper verplicht zelf mee te werken aan eventuele oplossingen. Weet niet hoe ik dit moet aanpakken. hij wil het zadel niet terugnemen. Pas wanneer ik dit of dat probeer wil hij het voor mij proberen te verkopen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:22

Is hij alweer eens naderhand bij je aan huis geweest om te bezichtigen hoe het zadel nu ligt.. Als het zo erg is als jij zegt dan is er geen discussie over mogelijk, laat je niet afpoeieren zou ik zeggen.

Jullie beiden willen op zoek naar een goede oplossing neem ik aan, slechte reclame voor iemand is snel gemaakt. ik vrees dat je het wat harder moet gaan spelen.

Je gaat toch niet als een schietschijf met een slecht passend zadel rijden (ook ten nadele van je paard en zijn rug) om mogelijkerwijs een beetje tegemoetkoming van diegene te verwachten (als dat al lukt voordat het te laat is)..

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:28

Ik zit vaak in deze situatie als second opinion.
Niet alle gevallen zijn hetzelfde en ik kan je daarom eigenlijk maar éen kort advies geven.

Zet je problemen op papier en verstuur dit aangetekend. Hierdoor liggen je problemen vast, en eventueel ook de aangeboden oplossingen.

Doe eens navraag bij je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt, je betaald er tenslotte voor.

Als je een second opinion laat uitvoeren zitten er kosten aan.
Vraag een nota en een schriftelijke bevestiging van zijn of haar bevindingen. at kan je mogelijk nog wel eens nodig hebben.

succes

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 12:52

bedankt voor het advies. Zal dus nu een aangetekende brief sturen. Heb een rechtsbijstandsverzekering zal die ook even kunnen vragen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:18

Ik ben wel benieuwd naar wat foto's van het kale zadel op het paard Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:32

HAR --> TAO.

Let er wel op dat dit in zijn algemeen besproken mag worden zonder het noemen van specifieke namen Lachen

XzountjuhX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:56

meschien ander of nog een chabrakje?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 20:45

xzountjuhx dat was niet de vraag? effe lezen. vraag gaat over aansprakelijkheid.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:55

Maya schreef:
HAR --> TAO.

Let er wel op dat dit in zijn algemeen besproken mag worden zonder het noemen van specifieke namen Lachen

Zodat er nog meer mensen van hun paard afglijden met ondeugelijk gemaakte zadels? Lips are sealed

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:57

Maya schreef:
HAR --> TAO.

Dit is toch een verhaal uit eerste hand?
Waarom mag je een handelaar wel met naam en toenaam noemen, maar in dit geval de zadelmaker niet?

@TS, heb je ondertussen al contact gehad met de betreffende zadelmaker of een andere zadelmaker voor de second opinion?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 17:11

heb het nog niet met de zadelverkoper er over gehad. Heb tot nu toe al zijn aanwijzingen bevolgd. Een persoon heeft door het schuiven van het zadel , zadel zat op buik ondanks dat singel super strak zat, een rib gebroken. Wat wanneer bij de volgende val iemand of ik zijn nek breek?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:16

Wat is dat toch met custom made zadels?
Er zijn toch een aantal zadelmakers die vinden dat ze het mooiste van de wereld maken en dat al het andere eigenlijk rotzooi is.
Als er dan een probleem met hun product is dan ligt het ineens aan de ruiter...of het paard....
Trieste gang van zaken

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:22

Inderdaad een aangetekende brief sturen en de verkopen in gebreke stellen.
Ik heb toen ik mijn eerste paard had ook zoiets aan de hand gehad.
Ik had een gloednieuw Kieffer zadel gekocht bij een winkel in Molenschot (zat toen nog in Breda) en het zadel kroop helemaal over de schoft naar voren.
De verkoper zei dat het zadel eerst ingereden moest worden maar hoe kan dat nu.
Een zadel moet natuurlijk wel op zijn plaats blijven liggen.
ik ben net zo lang aan het zeuren geweest dat iemand van Kieffer er zelf naar keek en wat bleek?
het zadel had een kromme boom. Clown

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 17:30

bedankt voor het mee denken. Mijn probleem is nu niet het terugnemen van het zadel hiervoor heb ik net vandaag een advocaat ingeschakeld. Waar het mij om gaat is dat wanneer je alles doet wat een zadelverkoper aanpasser zegt wie is er verantwoordelijk wanneer het mis gaat. Stel jij was met je kieffer zadel naar voren geschoven tijdens een rit en daardoor ongelukkig ten val gekomen. kun je dan de verkoper aansprakelijk stellen.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 05-03-07 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:44

Dat je mag verwachten dat een op maat gemaakt zadel voor een bepaald paard behoort te passen, kan ik inkomen. Maar je schade verhalen door het gebruik van een niet passend zadel, lijkt mij te ver gaan. En dan ben ik niet eens een zadelverkoper Sigaar .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 17:48

maar dat is het toch juist. de koper zegt zadel past niet. verkoper zegt het ligt daaraan en daaraan maar niet aan je zadel. Hoe beroert je ook rijd een zadel mag tijdens het rijden volgens mij nooit zo schuiven dat het op de buik hangt. De verkoper vindt het zadel dus wel passen.

een praktijkgeval. helm gekocht in een motorwinkel. naderhand ongeluk helm vliegt af. De verkoper van helm wordt aansprakelijk gesteld. Had een passende helm moeten verkopen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:28

Tja lastig.. Ik denk dat als jij van te voren al weet dat het zadel niet goed ligt, het voor een groot deel eigen schuld is.