Deken opdoen wanneer een paard zweet..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammie_44

Deken opdoen wanneer een paard zweet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 16:38

Hey!

Ik ben altijd uiterst zuinig op mijn paard, en gooi er dus een wollen deken op wanneer hij zweet en ik hem de wei op gooi.
Maar nu, na gewoon wat aan t neuzen op internet, kom ik terecht op een site waarop staat dat een deken na het zweten absoluut overbodig is.
Lees het stukje zelf maar even: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm
Dit vind ik zelf gewoon een heel vreemd en tegen-natuurlijk idee om mijn doornatte paard zonder iets de weide op te gooien! Wie vinden dit idee ook zo vreemd? En wie doen dit wel gewoon?

Melia

Re: Deken opdoen wanneer een paard zweet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:40

Ik vind het niet vreemd hoor, heb wel vaker paarden die nat zijn op de wei zien staan en er was niks mis mee hoor, paarden leven nog steeds *LOL*

Zelf doe ik het niet, m'n verzorgpony's gaan daarna altijd op stal dus dan krijgen ze wel een zweetdeken op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:58

Als je paard niet tot op de huid nat is, kunnen ze zonder problemen de wei op (mits ze zijn uitgestapt tot ze koel zijn). Til maar eens de haren op, dan zie je dat het op de huid droog is..

Als je je geruster voelt als je paard met het zweten een deken op heeft, dan kun je dat best doen hoor. Zorg er wel voor dat je paard al afgekoelt is als je dat doet, anders kan het de warmte niet kwijt, en wordt het juist ziek door de deken...

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:35

Paard natuurlijk is een heel andere site, veel mensen zij "tegen" hun.

Wat bedoel je met zweten? Na het rijden of als ze gewoon op stal heeft gestaan?
Is mij niet helemaal duidelijk namelijk..

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:38

Als het paard gezweet heeft, zorgen de haren voor de afvoer van de zweetdruppels Lachen Als de huis dus droog is, kan je het paard gewoon op de wei zetten zonder dat ie ziek wordt Lachen

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:06

Mijn appaloosa als ze zweet gooi ik er een fleecedeken op.. Maar het grappigst is ze word dan nog warmer, en is met 2/3uurtjes nog niet droogg! ik wrijf haar dus 'koud' met de deken en dan leg ik er een staldekentje op en als ze beetje droog is en het waait niet gaat ze gewoon de wei op Ja

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:10

_angela_ schreef:
Als je paard niet tot op de huid nat is, kunnen ze zonder problemen de wei op (mits ze zijn uitgestapt tot ze koel zijn). Til maar eens de haren op, dan zie je dat het op de huid droog is..

Als je je geruster voelt als je paard met het zweten een deken op heeft, dan kun je dat best doen hoor. Zorg er wel voor dat je paard al afgekoelt is als je dat doet, anders kan het de warmte niet kwijt, en wordt het juist ziek door de deken...

Klopt inderdaad, als je onzeker bent gooi er dan eventueel een zweetdekentje op. Het hangt er van af hoe rap je paard koud vat etc natuurlijk, maar zolang ze uitgestapt zijn (goed uitgestapt) en dus al koel zijn. Zou het geen kwaad kunnen.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:24

Mijn instelling is, Paard is halfnat en koel kan het dier makkelijk de wei op Ja ..

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:59

Die van mij gaat ook gewoon nat de wei op Ja Ik stap hem eerst goed uit, totdat hij koel aanvoelt en dan gaat hij gewoon zo de wei op. Doe dit al 5 jaar met me pony en die is nog geen één dag ziek geweest Lachen

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:40

Ik leg ook altijd een deken op hoor....Zonder zullen ze ook wel drogen maar met een deken toch sneller en als t koud is, is dat toch wel beter anders krijg je weer dat ze gaan hoesten en dat willen we ook weer niet hebben! Tong uitsteken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:05

Die van mij gaat ook gewoon de wei op als ze nog niet helemaal droog is, maar we rijden ook niet zo intensief dus ze is nooit echt nat. Na de rijles is ze wel zeiknat, dan gaat ze met zweetdeken de trailer op. Dan gaat is ze nog een beetje nat als ik haar de wei inzet, dan gaat wel de deken af als het niet te hard waait
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 03-03-07 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:08

Als je graag wilt dat een paard een otater op de rug spieren krijgt, moet je paard natuurlijk geloven Lachen

Anders gewoon ff een deken op.

In de natuur zweet geen 1 paard op de rug waar het zadel ligt
In de natuur ligt er ook geen zadel dat de haren plat drukt en zo de werking van de haren te niet doet.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 17:14

Daar heb je een sterk punt runningkawa..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:38

VSW --> SV.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 09:41

'De huid zelf is droog!' Maar net als wij,als we met nat haar naar buiten gaan,kunnen we toch ook verkouden worden? Zo denk ik ook over een paard dan.Dat is dan mijn logica! Ik raak ook een beetje in de war nu,met wat ik heb gelezen daar Tong uitsteken.

_Strawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:39

ik doe mijn paard altijd een zweetdeken op na het rijden, maar als het te warm is vind ik het overbodig omdat zo'n wollen deken toch best wel zwaar en warm is, dan zet ik haar gewoon in de stal, of ik de wei in de zon, als het niet waait.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:50

Mijn weide pony is soms zo druk tijdens het rijden dat hij helemaal nat wordt.
Bij terugkomst gaat hij altijd even rollen en krijgt dan zijn eten op de wei.
Het is van het weer afhankelijk of ik wel of geen denken even opleg.

Staat er een nare wind dan leg ik de ademende regendeken op, tot de ondervacht droog is (de rest is dus wel nat)
Is hij gewoon nat en nog warm onder het zadel dan alleen even een wolle deken, puur idd om te snelle afkoeling van rug en lendenen te voorkomen. Dus bij mij ook een natte pony op het land. Zolang hij maar koel is.

Ik heb wel afgelopen winters gemerkt dat als meneer het "koud" heeft hij zelf meer beweging neemt(schoon het land op en met oude zweetplekken eraf).
Nu (omdat hij bij woonhuizen staat) hoor ik dat hij elke ochtend als een gek rondren door het land, ik kan me goed voorstellen dat hij daar ook nat van wordt.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:46

naugthytjhu schreef:
'De huid zelf is droog!' Maar net als wij,als we met nat haar naar buiten gaan,kunnen we toch ook verkouden worden?

Nee hoor, verkouden wordt je van een virus. Maar hoe lager je weerstand hoe meer kans voor een virus.

Mijn haf staat 24/7 buiten maar na het rijden staat hij altijd even in een box. Idd om de reden die RK ook al aangeeft. Wel of niet met zweetdeken dat ligt eraan hoeveel hij gezweet heeft. En als het kan laat ik 'm ook eerst nog even lekker rollen. Werkt ook heel goed tegen zweet.

Wel kan het gebeuren dat hij dan nog niet helemaal droog is als hij de wei ingaat, maar genoeg afgekoeld en droog op de huid om de wei op te gaan.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:32

als mijn paard gezweet heeft, goei ik hem meestal ff een zweetdekentje op.

maar bij dekens die goed ademen oa. bucas kun je eigenlijk meteen je gewone deken erop gooien, ze drogen daaronder ook goed op! en het ademd goed door.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:56

Mijn shetten zweten behoorlijk tijdens het werk (zijn niet geschoren) en gaan na het werk ook gewoon de wei in. Daar drogen ze veel sneller als op stal en ze kunnen in beweging blijven en lekker rollen. Als er een erg koude wind staat gaan ze wel op stal. Met deken op in de wei is geen succes. Ze rollen mij te veel.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:19

Als ik mijn paard een deken opdoe weet ik zeker dat hij niet meer droog wordt.
Na het rijden en uitstappen laat ik hem even in het zand rollen, geef hem wat te eten en zet hem weer 'in de stal' (groepsstal met uitlooppaddock, hij loopt dus altijd gelijk weer door naar buiten).
Deze winter is de eerste winter dat ik hem zo behandel en hij heeft nergens last van, andere jaren was hij altijd wat snottering (met deken en box).