wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_S

wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 22:45

heey.
Ik vraag me af wat doe jij als je paard je bijt/schopt/op je tenen staat??
veel mensen zeggen gewoon een knal geven! Ik vraag me ook af waarom bijt een paard je. En hoe leer je dat af? Ik ben benieuwt wat jullie doen!

Armani88

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:46

als hij me bijt verkoop ik een lel, schoppen al helemaal op de tenen staan kan paard niet zo gauw wat aan doen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:53

expres bijten? dan gaan ze bij mij sterretjes zien. ik tolereer zulk gedrag niet, mijn bijna 2 jarige heeft het korte tijd gedaan, nou die heeft een paar flinke rammen tegen haar hoofd gekregen.
Slaan bijten zijn de 2 dingen dat ze van mij een schop of flinke ram krijgen, ongeacht de leeftijd of de reden van het geweld vanuit het dier.
Zulke paarden zijn in mijn ogen gewoon gevaarlijk en onbetrouwbaar, vooral rond kleine kinderen die ik hier vaak heb rondlopen. Maar gelukkig hebben de meeste dieren het hier snel in de gaten en doen ze het werkelijk nooit meer Knipoog

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 23:00

ik geef me paard meestal ook gewoon een tik op de nek. Maar ik heb net gelezen dat alleen de zwakeren in de kude vechten om een hogeren rangorden. Dus dat je je zelf eigelijk verlaagt zo. Wil weten of dat echt zo is?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:18

verlagen? nou, ik zie het puur als iets gevaarlijks voor de mens, dus een paard mag van mij best zo denken, als hij er maar mee ophoud.
juist het feit dat ze bijten en je erboven staat door in te grijpen laat zien dat je de leider bent en het paard de zwakke. ( god,... nu lijkt het net of ik mijn paarden de hele dag afranzel Nagelbijten / Gniffelen )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:34

Als een paard op je tenen kan gaan staan, dan staat hij te dichtbij Haha!

Als een paard je bijten kan, dan staat hij te dichtbij...Haha!

Ik zou aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, doorgaans is dat bijtgedrag dan toch echt over. Geen ondergeschikt paard haalt het in zijn hoofd om de leider te bijten.
Tikken geven, corrigeren, lokken vaak alleen maar spelgedrag uit, en reken maar dat een paard sneller is dan jij, en het uiteindelijk van kwaad tot erger wordt....

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:41

he, als mijn paard bijt, knijp ik haar in dur velletje bij haar mondhoek, dat is een heel gevoelig plekje, als je dat elke keer doet word het minder, tenminste bij mijn paard heeft het geholpen, Succes!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:43

Als mijn paard het al zou wagen te bijten, dan bijt ik gewoon terug Clown

Hij bijt alleen niet, hij weet wel dat ik het niet tolereer Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:48

Voor een paard is een klap verkopen geen vechten, relatief gezien geven wij maar tikjes...

Op mijn tenen staan: ik geef een brul of een tikje tegen 't been (net hoe goed ie er op gaat staan Clown) en beloon vervolgens als ie z'n poot optilt.

Bijten/schoppen: ervanuitgaande dat het 'expres' is: een mep verkopen, gelijk erachteraan. Als ik 'm per ongeluk ergens pijn doe of het gewoon per ongeluk gaat, dan stel ik enkel gerust. Maar imo zie je dat wel aan je paard, of het gemeen bedoeld is of dat het als gevolg van pijn/schrik/etc is.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:10

als er bij mij een paar dop me tene gaat staan en ik dat niet zofijn vind geef ik m wel een zetje en zeg ik 'om'. Ik geef m geen tik want neem aan dt ie t niet expresdoet? bijten of schoppen meot ie neit proberen dan geef ik m op het begin een tikje doet ie t nog vaker dan ga ik vechte met een paard Bloos dat moeten ze bij mij niet flikken Lachen

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:30

Ten eerste heb je een "persoonlijke ruimte"
Als je paard die respecteerd, dan kan er niet gebeten of op je tenen gestaan worden.
Een paard die je persoonlijke ruimte binnenbreekt, moet op zijn plek gezet worden, en neen niet door middel van slaan of roepen.

Als m'n paard me bijt (wat ie echt niet in zijn hoofd haalt!) zal ie wel een mep op z'n neus kunnen terug verwachten!
Een paard dat naar me klopt kan een schop onder z'n reet terug krijgen.
Zo gaat dat ook in de natuur!

Normaal gezien zou een paard zelfs niet mogen slaan/bijten naar de leider...

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:11

Stemverheffen is vaak al genoeg, anders een tikje op der neus. Ze mag niet bijten!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:17

whisperramse schreef:
Ten eerste heb je een "persoonlijke ruimte"
Als je paard die respecteerd, dan kan er niet gebeten of op je tenen gestaan worden.
Een paard die je persoonlijke ruimte binnenbreekt, moet op zijn plek gezet worden, en neen niet door middel van slaan of roepen.

Als m'n paard me bijt (wat ie echt niet in zijn hoofd haalt!) zal ie wel een mep op z'n neus kunnen terug verwachten!
Een paard dat naar me klopt kan een schop onder z'n reet terug krijgen.
Zo gaat dat ook in de natuur!

Normaal gezien zou een paard zelfs niet mogen slaan/bijten naar de leider...

Kun je misschien uitleggen hoe je het bedoelt in alinea 1, met 'neen niet door middel van slaan of roepen' en je tekst in alinea 2?
Ik snap hem niet? Frusty

Ik ben ook met grondwerk bezig, ik begin echter nog maar net. Maar een paard hoort me niet te bijten en slaan. Kunnen ze idd een lel verwachten. Ook niet om een vlieg op haar zij te verwijderen, wanneer ik daar net sta. Die sla ik dan wel weg Haha! Ik heb een klein kind en kan het niet hebben dat ze dat doen. En tuurlijk zorg ik er voor dat mijn zoontje niet te dicht bij komt. Maar het neemt maar 2 sec en er kan iets gebeuren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:21

Ik heb een hele makkelijke regel: Hapjes = klapjes
Gelukkig haalt mijn paard het echt niet meer in zijn hoofd om me te happen/trappen. Inmiddels zijn de verhoudingen wel gezet, door grondwerk, maar ook doordat ik hem een keer op zijn plaats gezet heb.

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 09:32

Jolandaa schreef:
als er bij mij een paar dop me tene gaat staan en ik dat niet zofijn vind geef ik m wel een zetje en zeg ik 'om'. Ik geef m geen tik want neem aan dt ie t niet expresdoet? bijten of schoppen meot ie neit proberen dan geef ik m op het begin een tikje doet ie t nog vaker dan ga ik vechte met een paard Bloos dat moeten ze bij mij niet flikken Lachen

mijn paard heb ik verknipt gekocht van een manege. En die ging expres op me tenen staan en wou er dan niet meer af Boos! nu word het al minder als ze exprees op mijn tenen staat kan ze een tik tegen der nek verwachten. Ze viel me eerst ook aan in stal en als ik er een klap gaf werd ze boos en rende ze half achter me aan in de stal. Ik ben blij dat dat nu over is. Bijten word ook minder doet ze bijna niet meer.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:35

Lowara schreef:
expres bijten? dan gaan ze bij mij sterretjes zien. ik tolereer zulk gedrag niet, mijn bijna 2 jarige heeft het korte tijd gedaan, nou die heeft een paar flinke rammen tegen haar hoofd gekregen.
Slaan bijten zijn de 2 dingen dat ze van mij een schop of flinke ram krijgen, ongeacht de leeftijd of de reden van het geweld vanuit het dier.
Zulke paarden zijn in mijn ogen gewoon gevaarlijk en onbetrouwbaar, vooral rond kleine kinderen die ik hier vaak heb rondlopen. Maar gelukkig hebben de meeste dieren het hier snel in de gaten en doen ze het werkelijk nooit meer Knipoog

ik ben het hier mee eens behalve de klap tegen het hoofd!
een keer okee maar niet iedere keer,
ik heb namelijk gehoord dat ze daar kopschuw van worden...??
is dat zo? maar idd. hij krijgt en goeie tik! Duivel

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:09

Ik heb 1 keer een pony een tik tegen zijn hoofd gegeven die was zo hysterisch geworden dat ik dat never meer doe. EN toen dacht ik later kuut wat heb i gedaan omdat ie vroeger vaak voor niks tegen zijn hoofd geslage is. Nu gaaf ik m met gebalde vuist een *zacht* tikje tussen zijn voorbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:13

Met op de tenen staan zeg ik eigenlijk alleen maar om en meestal ook auw Tong uitsteken
Maar dat heb ik eigenlijk niet vaak.

een paard dat mij bijt krijgt direct een flinke tik.
En daardoor heb ik ook zelden dat hetzelfde paard dat nog eens doet.

En een paard wordt niet bang van een eerlijkte terechte tik
Ze worden wel kopschuw van tikken op verkeerde momenten zodat het niet duidelijk is.
Of telkens van die zachte tikjes zodat het 10 keer in een uur moet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:13

Als ze bijten dan brul ik de longen uit mijn lijf inclusief tik erbij. Trappen vind ik al helemaal not done en dan krijgen ze toch echt wel een trap terug. Op de tenen staan doen die van mij niet expres, dus dan duw ik ze gewoon opzij.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:16

paardefreak schreef:
ik geef me paard meestal ook gewoon een tik op de nek. Maar ik heb net gelezen dat alleen de zwakeren in de kude vechten om een hogeren rangorden. Dus dat je je zelf eigelijk verlaagt zo. Wil weten of dat echt zo is?

Nou, wij hebben een kudde, met tien ponys in de leeftijd van 1 tot een jaar of 14, en de kuddeleidster ramt er behoorlijk agressief bovenop hoor, als iemand aan haar rechten tornt.
Dat paarden met een hoge rang nooit vechten maar dat hun waardigheid al genoeg is, is totale onzin.
Het is meestal voldoende dat de kuddeleidster waarschuwt.

Zoals het bij ons ook meestal voldoende is om te waarschuwen, maar als een paard zich vergist, dus bijt e.d., is een keiharde klap voor de kop het antwoord.

Stelregel: ik ben beleefd tegen jou, als jij beleefd bent tegen mij.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:17

Ik wil niet meteen een knal geven..
Nouja, als ze een poging doen doe ik een strenge waarschuwing, of ik zet het touw strakker.
En als ze het nog een keer doen geef ik wel een knal. Ik bijt het paard toch ook niet?

En als een paard een poging doet tot trappen, kan hij wel een fikse knal krijgen.. Bloos Ja sorry hoor, maar dat moet je echt niet wagen..

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:17

ik reed op een manege en daar had een meisje een eigen pony,
die beet echt alles en iedereen... als hij haar beet dan ging dat zo:
pony: hap!
meisje: he dat mag niet......... hand omhoog....... 10 sec. later PATS!!!
dat beest schrok zich rot!
dan weet hij al half niet meer waar het oom ging...
ik ben meteen duidelijk Hap! Pets!
snappen jullie het nog?? Knipoog Tong uitsteken

roelie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:20

Bij mijn ruin wil 't knabbelen ook weleens overgaan in bijten. Ik wil niet dat hij kopschuw wordt dus een knal met m'n hand en een stemverheffing doe ik niet. Wat ik doe:

Gewoon onopgemerkt een elleboogje als ie in m'n arm bijt. Dus geen geschreeuw enzo waar ie bang van wordt. Ik doe gewoon alsof ik bezig ben met poetsen ofzo en zodra ik tanden voel geef ik een elleboogje tegen z'n neus en blijf ik gewoon doorpoetsen. Dan zie je m kijken "waar kwam dat vandaan" en dan stopt ie met bijten...

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:21

als ze express bijten, krijgen een ram voor de neus...doen ze het nog eens, een nog hardere ram Boos!