proef uit het hoofd, hoe hou je er 2 uit elkaar.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

proef uit het hoofd, hoe hou je er 2 uit elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:42

ik ben van plan om zondag mijn proeven uit het hoofd te rijden, het betreft 2 L1 proeven, nou heb ik opzich niet zo'n probleem met het uit het hoofd leren van 1 proef.
ik ben alleen bang dat omdat ik nu 2 proeven moet rijden ze door elkaar ga halen.

wie heeft er tips om ze niet door erlkaar te halen?

Denise

Re: proef uit het hoofd, hoe hou je er 2 uit elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:43

Gewoon veel oefenen denk ik, en goed leren!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:48

Heel goed oefenen! Haha!
Ik leer mijn proef uit het hoofd ( ook 2 ) door ze met mijn vinger te rijden Clown
Het klinkt heel dom maar dan leest je moeder bijvoorbeeld de proef op en dan
heb jij op een papiertje de bakletters gezet en dan zegt je moeder bijvoorbeeld
A-F-B binnekomen in arbeidsdraf op de linkerhand
en dan ga jij met je vinger op dat papier langs de afb en zo een paar keer herhalen!
Dan weet je de proef al best wel gauw...
Om het niet door elkaar te halen moet je het gewoon bv. als je de stal aan het doen bent
de hele proef in je hoofd afspelen en dan gelijk daarna de andere... Tong uitsteken
en veel oefenen op je paard...
Succes! Haha!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:32

Ik leer ze ook altijd uit mijn hoofd door met mijn vinger de figuren te maken. In sommige proeven heb je een logische volgorde waarbij je ezelsbruggetjes kan maken, maar bij veel ook niet. Op het laatste moment ben ik het in ieder geval vaak alsnog vergeten en haal ik ze door elkaar. Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:58

En kijk kort voordat je de proef moet rijden die ene proef nog een keer door.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:46

Ik leerde altijd mijn proeven uit het hoofd door gedenkbeeldig de lijnen te rijden. Het zat niet in mijn hoofd als bijvoorbeeld BEB grote volte, maar ik had gewoon de lijn in mijn hoofd staan. Op zich zijn de proeven met logische lijnen opgebouwd, en doordat ik juist die lijnen uit mijn hoofd leerde kwam ik niet in de war met andere proeven. Een lijn uit een andere proef was er namelijk niet logisch in. Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:40

en om ze niet door elkaar te halen, elke proef begint net iets anders, dus als je het begin goed weet, is het logischer om na die oefening gewoon stap voor stap bij beide proeven alles uit het hoofd te leren. bv als je een gebroken lijn moet rijden in proef 1, dan leer je alles wat daarna komt extra hard.
bij de 2de proef moet je meteen van hand veranderen, dan leer je alles daarna ook extra goed. Zo hou je beide proeven en de onderdelen uit elkaar door goed te onthouden WAT het begi verschil van de proef is.
beetje krom uitgelegd, maar zo doe ik het en dan denkbeeldig in mijn hoofd de boel afspelen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 07:48

het ellendige is dat de huidige M1 proeven t/m onderdeel 3 dus identiek zijn en dan wordt het wel lastiger.

angela_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:22

Ik denk dat als je ze heel veel oefend, en dan doe je bijv. eerste de eerste proef, en daarna de tweede, en dan een andere keer begin je eerst met de tweede en daarna rij je de eerste, dat je ze dan vanzelf wel uit elkaar zal houden Lachen
Succes!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:31

Lielle schreef:
het ellendige is dat de huidige M1 proeven t/m onderdeel 3 dus identiek zijn en dan wordt het wel lastiger.

Ik moet zeggen dat dat mij heel erg meeviel.

Je weet dat je na de ene schouderbinnenwaarts rechtuit moet en in de andere proef moet je er een halve grote volte achteraan. Daarna zijn de onderdelen echt niet meer te verwisselen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:39

ik hbe het dus niet aangedurfd *LOL* Vond het ook onlogosch dat je de ene keer eerst de volte 10 m krijgt en dan de contra en daarna andersom.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:58

Voorlezen is al een drama (door dyslectie) dus uit m'n hoofd probeer ik niet eens. Neem ze uiteraard wel door zodat ik wel een idee heb wat er komen gaat. Maar voor de wagen heb je je voorlezer mee op de bok, dus als je het niet zeker weet kan je heel makkelijk vragen om nog iets te herhalen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:16

ik moet ze wel uit het hoofd leren. ik ben 50% doof en hoor anders echt mijn voorlezer de letters niet goed zeggen.
heeft mij een keer zeer veel punten gekost en dat gebeurt mij geen 2de keer.
Alleen heb ik alleen nog maar indoor concoursen gehad waarbij je 9 van de 10X ruim 1.5 tot 2 uur tussen de proeven hebt, dus dadelijk de outdoor gaat he leuk worden met 3 minuten ertussen ofzo Clown
dus toen moest ik mijzelf wel op deze manier erin trainen omdat ik anders continue verkeerd ga rijden.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:49

Lielle schreef:
ik hbe het dus niet aangedurfd *LOL* Vond het ook onlogosch dat je de ene keer eerst de volte 10 m krijgt en dan de contra en daarna andersom.

Ik had daar een mooi ezelsbrugje voor:
in proef 17 is het:
- de contra richting de jury,
- de middengalop van de jury af
- en zodra je langs A komt de volte 10 m

in proef 15 is het:
- eerst de contra
- dan de middengalop,
- en zodra je langs A komt een volte 10 m

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:04

ik heb dus een hekel aan thuis eeuwen proezen oefenen, ik geloof niet dat het rijden zelf daar beter van wordt.

ik oefen normaal als ik op wedstrijd moet mijn proef door hem in mijn hoofd te rijden of op een blaadje met een pen alle lijnen achter elkaar te tekenen. dat gaat eigenlijk altijd goed.
ik hoop dus dat dit ook lukt wanneer ik 2 proeven moet rijden a.s zondag.

maar eeuwen die proef oefenen op mijn paard nee dat is niets voor mij.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:40

Nou, ik begin er niet eens aan. Zou op zich mijn proefje nog wel uit mijn hoofd kunnen leren maar ik denkd at ik het op de wedstrijd zelf helemaal zou vergeten Tong uitsteken
ben dan waarschijnlijk te druk bezig met bedenken wat er komen gaat Tong uitsteken
kwestie van oefenen zal het wel zijn, maar ik houd toch liever een voorlezer erbij!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:42

ja ik vind een voorlezer inprinciepe ook wel makkelijk, mijn vader ging eerst altijd mee op concours maar die heeft eigenlijk geen tijd meer en die las altijd voor, nu gaat mijn vriend mee omdat hij met trailer kan rijden en ook mijn paard nog wel vast wil houden, maar voorlezen, eh nee dat doet ie echt niet Tong uitsteken, nou kan ik daar wel iemand vragen maar ik ben liever niet afhankelijk van andere mensen. dus vandaar dat ik toch de gok wil wagen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:24

marloezzke schreef:
ja ik vind een voorlezer inprinciepe ook wel makkelijk, mijn vader ging eerst altijd mee op concours maar die heeft eigenlijk geen tijd meer en die las altijd voor, nu gaat mijn vriend mee omdat hij met trailer kan rijden en ook mijn paard nog wel vast wil houden, maar voorlezen, eh nee dat doet ie echt niet Tong uitsteken, nou kan ik daar wel iemand vragen maar ik ben liever niet afhankelijk van andere mensen. dus vandaar dat ik toch de gok wil wagen.

Ik zou zeggen neem een voorlezer mee en probeer de eerste proef uit je hoofd te doen Knipoog
als je dat lukt probeer je de keer erna allebei Lachen