Trektocht door de natuur van Nederland!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Trektocht door de natuur van Nederland!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:48

Hallo!

Ik ben van plan om met een vriendin van de zomer een trektocht te maken.
Het liefst in Drenthe/Overrijsel/Gelderland. Dan zoeken wij een route die eigenlijk vrijwel alleen maar door natuurgebieden gaat. Dus af en toen een keertje plat en weg maakt niet uit, maar zoveel mogelijk in het bos, over de hei en over zandvlakten.
Lengte maakt niet echt uit en of het een week of langer of korter is. Misschien weet je een plek waarbij het leuk is om 2 dagen te blijven of weet je juist goede tussenstations.

Wie heeft ervaring met zo'n tocht? Of weet wat ik bedoel en weet hoe ik dat uit kan zoeken?

Alvast heeeeel erg bedankt!!

Lenneke_

Re: Trektocht door de natuur van Nederland!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:03

Over de veluwe loopt de veluwetrail. Dit is een gemarkeerde route bestaande uit een doorgaande route van zo'n 160 km en dagtochten rond de 30 km. De route staat aangegeven met bordjes en je kan kaarten bestellen. Langs de route zijn verschillende overnachtingsmogelijkheden.
http://www.hippisch-toerisme.nl/HTML/Ne ... etrail.htm

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 15:35

Fantastisch!! Haha! Dat bedoel ik!

Ik ga meteen het boek bestellen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:02

Als je echt een trektocht door natuur wilt in alleen die drie provincies, dan heb je eigenlijk alleen maar keuze tussen Drenthe en de Veluwe. Overijssel heeft niet zoveel aaneengesloten natuur, dan moet je overbruggingen erbij nemen.
Drenthe heeft ook een speciale website voor paardentoerisme: www.paardenprovincie.nl, hierop kun je allerlei informatie vinden.

Verder moet je zorgen voor goed lokaal kaartmateriaal, bijvoorbeeld stafkaarten of kaarten met de ruiterroutes erop. Let op: niet alles staat op een kaart, soms staan er ergens hekken die niet open kunnen of ligt er een wildrooster zonder hek ernaast. Dat betekent soms een forse omweg die je op trektocht niet opeens wilt tegenkomen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:59

Goede kaarten zijn idd belangrijk. Vertrouw niet alleen op de veluwe trail kaarten, die zijn niet altijd even duidelijk

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:50

Nee, en heel veel kaarten van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer helaas ook niet.
Je kunt trouwens ook denken aan de ruiterroutes van de Euregioroute, die liggen ook deels in Gelderland.

Hou er wel rekening mee dat een trektocht van meer dan een week wel een heel flinke inspanning is voor je paard! Als dit je eerste tocht is zou ik misschien eerder denken aan maximaal een week.

Voor overnachtingsadressen moet je creatief zijn (dan ben je vaak goedkoper uit): internet, kamperen bij de boer-campings, natuurcampings, informatie via VVVkantoren, etc.

Maar in ieder geval heel veel plezier, want het is geweldig om te doen!!!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 20:00

Ja hartstikke bedankt!! Mijn paard heeft in ieder geval een ijzeren conditie Ja Paard van vriendin moet nog flink getrained worden. En wij zelf natuurlijk ook! Staat het op de veluwetrail niet duidelijk aangegeven met bordjes/paaltjes/paddestoelen? Ik koop in ieder geval het boek, maar voor het geval dat dus?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:25

Nee, je kunt niet altijd goed op de bordjes rijden. Volgens de routegids zou dat moeten kunnen, maar ik heb vaak gezien dat bv. een ruiterpad verlegd was, en de bordjes bleven staan.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:44

Tip: koop een goed kompas en leer er mee omgaan.
Zul je nodig hebben onderweg.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:33

Nog een paar overnachtingsplaatsen (ik heb een paar jaar gelede een rondje zuid-Veluwe gedaan):

- camping Boszicht Laag Soeren (hier ben ik zelf niet geweest, wel goede verhalen over gehoord)
-Fjordenpaardenstamboek Hoenderloo (ik weet niet of dit een officieel adres is, maar ik heb gewoon opgebeld en mocht langskomen)
-natuurvrienden camping in Assel
-kamperen bij de boer in Otterlo (ik zit momenteel in Schotland, en heb het adres niet hier; geldt ook voor andere plaatsen, maar die kun je zelf wel vinden)
-Henriëttehoeve te Wolfheze.

Dan heb je meteen een prachtige ronde!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 09:38

Oke bedankt!! Ik kan het inderdaad wel even opzoeken.
En een kompas? Haha! Gaat wel lukken hoor *LOL*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:15

VeerenAshley schreef:
Nog een paar overnachtingsplaatsen (ik heb een paar jaar gelede een rondje zuid-Veluwe gedaan):

- camping Boszicht Laag Soeren (hier ben ik zelf niet geweest, wel goede verhalen over gehoord)
-Fjordenpaardenstamboek Hoenderloo (ik weet niet of dit een officieel adres is, maar ik heb gewoon opgebeld en mocht langskomen)
-natuurvrienden camping in Assel
-kamperen bij de boer in Otterlo (ik zit momenteel in Schotland, en heb het adres niet hier; geldt ook voor andere plaatsen, maar die kun je zelf wel vinden)
-Henriëttehoeve te Wolfheze.

Dan heb je meteen een prachtige ronde!

In (bij) Otterlo kun je ook goed terecht bij de Kleine Pol, heb ik veel goede berichten over gehoord (is te dichtbij mijn eigen stal om zelf naartoe te gaan.....) of Stoeterij Willemien, bieden allebei B&B, dacht ik.
In Hoenderloo kun je ook bij de Krimhoeve (vh Veluwe Ranch) terecht en bij de Witte Hoeve, het is maar net wat voor type onderdak je zoekt.
Eigenlijk stikt het van de leuke adresjes Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:18

Ik heb vorig jaar een trektocht van een week door de achterhoek gemaakt. Zitten erg goede adressen tussen, maar weet niet of dit is wat je zoekt?

_Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:40

VeerenAshley schreef:
Nee, en heel veel kaarten van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer helaas ook niet.
Je kunt trouwens ook denken aan de ruiterroutes van de Euregioroute, die liggen ook deels in Gelderland.

Wat zijn dan wel goede kaart? die van de vvv? of nog andere? Ik ga van de zomer op de veluwe rijden.. en zoek namelijk nog goede kaarten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:51

Wat een goede kaart is, is geen goed antwoord op te geven. Tot nu toe valt er op iedere kaart wat aan te merken Clown
Maar goed, vaak heb je lokale kaarten, daar zitten soms hele goede bij, maar niet altijd. Handig zijn kaarten waar ruiterpaden op staan, maar dat is niet overal verkrijgbaar. De kaarten van Staatsbosbeheer doen het aardig, maar de ruiterpaden op andere terreinen geven ze niet (altijd) aan, dus dan zoek je je alsnog suf.
Kaarten van de ANWB/VVV geven vaak geen ruiterpaden aan, die zijn meer gericht op fietsers.

Wat handig kan zijn bij een trektocht over niet al te grote afstanden, is vragen aan het onderdakadres of er nog lastige obstakels zijn en wat een aardige route zou kunnen zijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:42

De kleine pol in Otterlo vind ik ook zeker een aanrader. Heel gezellig en super aardige mensen.
Daar ga ik nog wel een keer terug.

Boszicht in Laag Soeren is ook heel leuk.

Veluweranch in Hoenderlo vond ik iets minder.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:08

Kaarten van Noord en Oost Achterhoek zijn voor ruiters heel geschikt. Hier staan dieverse routes op aangegeven en ook de officiele ruiterpaden. Die kaarten zullen er vast van meer gebieden zijn. Even goed zoeken dus.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 21:32

Maar het staat dus niet precies in het veluwe trail boek? Dat vind ik raar Clown Maargoed, dan haal ik er inderdaad ook nog even andere boekjes bij! Lachen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:36

Een kompas nodig, in Nederland, laat me niet lachen...! Een kaart o.k. maar een kompas is echt overbodig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:37

Ik heb nog het oude veluwetrail boekje. Daar staan redelijk duidelijke kaarten in.
Maar die nieuwe, daar kan ik echt geen wijs uit worden, terwijl ik best goed kan kaart lezen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:01

Kuggur schreef:
Een kompas nodig, in Nederland, laat me niet lachen...! Een kaart o.k. maar een kompas is echt overbodig.

Nou, ik heb er afgelopen zomer anders wel een nodig gehad...En ik kan prima kaartlezen, maar als je slechte kaarten hebt dan is wat extra hulp wel handig (ik heb een stukje Midden-Limburg gedaan met topografische kaarten uit begin jaren 90, en er is toch wel heel wat verandered.

Voorbeeldje van oenige fout op kaart mét ruiterroutes (van de Veluwezoom van Natuurmonumenten): er staan op die kaart DRIE bruggen over de A50 ingetekend (met ruiterroute er overheen) terwijl er maar TWEE bruggen zijn! Dat snap ik echt niet: dat je ergens een pad kun intekenen dat niet (meer) bestaat OK, maar een hele brug verzinnen.....En diezelfde fout dan ook nog jaren achter elkaar maken. Maf hoor.

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:14

Even een reactie om dit topic later terug te kunnen vinden. Ben vorig jaar voor het eerst met mijn paard naar de Veluwe gegaan, standplaats in Epe en dan elke dag een andere route, het was geweldig. Ga dit jaar wel wat beter voor bereiden dus zadeltassen mee, goede kaarten van de Veluwetrail en bossen rondom Epe. Gelukkig kende ik het bos daar nog een beetje want het is echt groot!
Heb er nu alweer zoveel zin in Haha! , echt op vakantie met je paard!!

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 06:46

Op mijn website, http://www.paardenrecreatie.nl staan veel routes, overnachtingsplaatsen, maneges enzovoort van de veluwe. Er staat ook een omschrijving van de natuur bij, dus je krijgt een beeld hoe het er een beetje uitziet daar.

Je kan de veluwe trail bestellen, dat heb ik gedaan en dat is erg handig. krijg je allemaal kleine kaartjes, adressen enz. zit in een klein multomapje, kan je bij de website van hippisch toerisme bestellen geloof ik.

op www.hippisch-toerisme kan je ook veel info vinden

en verder bij de vvv's natuurlijk

JoNew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:52

Ik heb vorig jaar ook een klein trektochtje gedaan en dat echt heel erg leuk!

Wij hebben ons af laten zetten op op een parkeerplaats bij de Ginkelse Heide. Vandaar zijn we gereden naar De kleine Pol in Otterlo. Dit was een ongeveer 2 uur ridjen. De mensen daar zijn echt super aardig! Wij hebben geslapen in een pipowagen en de paardjes stonden in een stal 2 mtr verder. Je mocht ze hooi geven wat je wilde en ze mochten ook nog lekker in de padock. S morgens een geweldig ontbijtje gekregen en toen zijn we weer op pad gegaan.

Dag 2 ging naar Park de Hoge Veluwe. Wij hadden het geluk dat er nog iemand anders heen ging en die de weg wist anders moet je zeker de kaart even gebruiken. Park was echt een drama! Wij dachten leuk even van het pad af te gaan en toen we weer op een pad zaten waren we compleet de weg kwijt! Gelukkig uitgevonden waar we zaten, maar na een afslag verkeerd te hebben genomen bijna bij de andere uitgang beland. En dat alles in de regen! Vindt de wegwijzers erg slecht in het park. Ok onze kaart was ook drijfnat geregend en echt een votje geworden, dus misschien lag dat aan ons.. Eindelijk aangekomen bij de het volgende adres: De Krimhoeve (veluweranch). Goede kamers en goede stallen. Verder niks bijzonders..

Dag 3 van Hoenderloo naar Kootwijkerbroek gereden. Super leuke rit! En wat een verademing: op elke kruising staan bordjes met een cijfer. Die cijfers corresponderen met de cijfers op je kaart! Geslapen bij Onder de Kastanje. Wat een luxe zeg! En super aardige mensen!!!! Volgende dag nog een ritje van 2 uur gemaakt en toen zijn we weer opgehaald.

kaarten heb ik besteld via de site van staatsbosbeheer. De kaart van omgeving kootwijk hebben we onderweg gehad, maar kan je ook downloaden op de site van onder de kastanje..

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 15:58

Oke!! Hartstikke bedankt!!