Brutale tweejarige

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mausie

Brutale tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:18

Hallo,

ik ben eigenaar van een tweejaarse merrie (wordt twee in juni). Ik heb haar zelf gefokt. Ze is in de omgang ontzettend braaf, loopt netjes aan het halster, is zeer braaf bij poetsen, smid, etc.... Gaat als een mak lammetje de trailer op. Nu is ze onlangs geopereerd aan haar knie en bij de nazorg hiervoor is me opgevallen dat ze best brutaal kan zijn. Wanneer het verband van haar beentje moest verwijderd worden hadden we een praam nodig om haar in bedwang te houden, ze schopte werkelijk om zich heen. Nu moet ik haar knietje alle dagen met isobetadine wassen en hierbij laat ze ook weer haar slechtste kant zien... Ik heb echt alle moeite van de wereld om de klus te klaren.

Nu denk ik dat het probleem er gewoon in ligt dat ze geen respect heeft voor mij. Al wat ze zelf ok vind doet ze probleemloos, maar wanneer ze iets niet ziet zitten gaat ze volop in de strijd. Ik merk dit ook wanneer ik hooi voeder op de weide, ze zou me gewoon omver lopen als ik niet zwaaiend met mijn armen en bijna grommend op de weide kom... Bloos

Ik vraag me nu af of het misschien nuttig is dat ik grondwerk met haar zou doen, wordt dat gedaan met zo'n jonge paarden? Misschien leert ze op die manier haar plaats kennen?

Alvast bedankt voor het lezen,

Heidi

c_alsemgeest

Re: Brutale tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:30

juist met jonge paarden is het belangrijk om grondwerk te doen... hoe eerder ze de rangorde begrijpen hoe meer profijt jij ervan hebt. Haha!
Verder heb ik bijna geen verstand van grondwerk, heb met riena enkel de basis beginselen gedaan en dat pakte ze direct op... ben eigenlijk nooit verder gegaan Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:56

Een tweejarige moet eigenlijk al de basisprincipes van grondwerk onder de knie hebben. Als je dat nog niet hebt gedaan zou ik er maar snel mee beginnen. Grondwerk is de basis, ook voor het zadelmak maken. Veel succes ermee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:31

Ik zou zeker met grondwerk gaan beginnen. Het is belangrijk dat het het respect van je paard gaat verdienen (niet afdwingen). Verdiep je bijvoorbeeld eens in parelli.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:41

Heeft je paard wel in de opfok gestaan??
Zo niet, dan ziet hij je waarschijnlijk als maatje, en niet als ''baas'' waarvoor hij respect dient te hebben.
Idd beginnen met grondwerk en duidelijk laten zien dat JIJ de baas bent en NIET zijn speelkamaraatje. Dit hoeft niet op een gewelddadige manier, maar door consequent te wezen.
Succes!

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 18:19

Sannuh, ze staat niet in de opfok maar thuis bij mijn twee andere paarden. Die zetten haar idd misschien niet op haar plaats zoals soms zou moeten....

Maar alvast bedankt voor jullie reacties, ik zal me maar eens gaan verdiepen in de wereld van het grondwerk want ik ben er niet echt in thuis...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:53

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 22:34

Dank je Cassidy, ik was dat boek idd al eens tegengekomen in enkele topics. Zal het me eens aanschaffen.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:02

Interessant topic, ik sta ook op het punt een jong dier aan te schaffen.
En heb al wel gehoord van een aantal mensen dat ik eral niet eens aan beginnen moet. Maar ik durf het wel aan.
Ik ga me alvast beetje verdiepen in het grondwerk. Bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:24

Ik heb het zelfde probleem!! Het zal de leeftijd wel zijn, de mijne is een hengst, maar niet lang meer Knipoog Ik heb ook het boek van Inge Teblick en ik vind het boek erg duidelijk, de oefeningen worden goed uitgelegd, met veel foto's. Ook eventuele oplossingen voor als het paard niet mee werkt.
Mijn paardje wordt eind juni 2 en ik ben sinds enekele weken begonnen. Heel rustig hoor.
We zijn nu met beleefdheid met voedsel bezig en hij doet zijn stapjes al keurig achteruit als ik hem iets geef. Het targetten gaat harstikke snel en het is erg leuk.
Met buiten lopen op het erf, hou ik hem bezig met achteruit en dergelijk. Ik heb hem laatst het hele erf achteruit laten lopen met het targetten en bridgen, (was oefening uit het boek Bloos ) aanrader hoor dat boek!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:53

Hoi !
Weten jullie misschien nog wat grondwerk oefeningen die ik kan doen met mijn 2,5 jarige pony ?
Dat boek Inge Teblick ga ik nog kopen Vork
Gr. Tamara

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 23:23

Hey Berk, leuk te horen dat het bij jou de goede richting uitgaat!! Ik ben me nu even aan het verdiepen in de boeken en ga dan ook aan de slag! Hopelijk met evenveel succes...