ik ben eigenaar van een tweejaarse merrie (wordt twee in juni). Ik heb haar zelf gefokt. Ze is in de omgang ontzettend braaf, loopt netjes aan het halster, is zeer braaf bij poetsen, smid, etc.... Gaat als een mak lammetje de trailer op. Nu is ze onlangs geopereerd aan haar knie en bij de nazorg hiervoor is me opgevallen dat ze best brutaal kan zijn. Wanneer het verband van haar beentje moest verwijderd worden hadden we een praam nodig om haar in bedwang te houden, ze schopte werkelijk om zich heen. Nu moet ik haar knietje alle dagen met isobetadine wassen en hierbij laat ze ook weer haar slechtste kant zien... Ik heb echt alle moeite van de wereld om de klus te klaren.
Nu denk ik dat het probleem er gewoon in ligt dat ze geen respect heeft voor mij. Al wat ze zelf ok vind doet ze probleemloos, maar wanneer ze iets niet ziet zitten gaat ze volop in de strijd. Ik merk dit ook wanneer ik hooi voeder op de weide, ze zou me gewoon omver lopen als ik niet zwaaiend met mijn armen en bijna grommend op de weide kom...
Ik vraag me nu af of het misschien nuttig is dat ik grondwerk met haar zou doen, wordt dat gedaan met zo'n jonge paarden? Misschien leert ze op die manier haar plaats kennen?
Alvast bedankt voor het lezen,
Heidi

Ik heb ook het boek van Inge Teblick en ik vind het boek erg duidelijk, de oefeningen worden goed uitgelegd, met veel foto's. Ook eventuele oplossingen voor als het paard niet mee werkt.