Paard niet geschoren wat voor zweetdeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Manon

Paard niet geschoren wat voor zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 15:24

Hallo!
Ik heb een vraagje,
De pony waar het om gaat, is niet geschoren, En zweet dus ook erg veel.
Ik stap net zo lang uit tot ze droger is en niet extreem warm.
Ze is wel snel afgekoeld.

Nu heb ik zelf een fleece deken. Die in dan in de trailer op de terug weg(10/15 min.) Om doe.
Nu vroeg ik me af of dat wel goed is? Ik ben naar de Paarden winkel Hypo de Veluwe in Hulshorst
Geweest om tre vragen wat ze mij nou aanraden.
Hun raadde me een Wollendeken zweetdeken aan.

Even later hoorde ik dat in het Bit iets stond over dat ik helemaal geen deken op moest doen, als je pony niet geschoren is. Nou vraag ik me toch echt wel af wat ik moet doen, Kusje Kan iemand me helpen? Lachen

Groetjes Manon!

Anoniem

Re: Paard niet geschoren wat voor zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:28

VSW --> SV.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:32

gewoon deken opdoen hoor, ik heb ook fleece deken en gaat prima. Wol absorbeerd iets beter. Wel eerst uitstappen totdat hij op adem is.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 25-02-07 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:33

Staat hij voor de rest wel onder een deken? Want dat maakt nogal een verschil. Het paard dat ik rijd staat gewoon onder een staldeken, maar is niet geschoren. Als hij erg nat is na het rijden en het is niet te koud, dan leg ik altijd een half uurtje een fleecedekentje erop. En als hij dan een beetje is opgedroogd weer zijn gewone deken. Als het kouder is, dan stap ik hem helemaal droog. Dat doe ik dan ook wel eens met de fleecedeken op, want ik zit hem dan liever niet alleen met dat dunne dekentje op stal. Dan moet hij in beweging blijven.
Mijn jonge paard staat niet onder een deken. Als die nat is van het werk, stap ik hem op adem en dan nog 10 minuutjes met een fleecedeken op. Daarna laat ik die deken op stal om, tot hij helemaal droog is. Fleece of wol maakt voor mij niet zo veel uit, ik vind fleece zelf makkelijker. Die dekens zijn lichter en dus makkelijker te hanteren.

_Manon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 15:35

erleyne schreef:
Staat hij voor de rest wel onder een deken? Want dat maakt nogal een verschil. Het paard dat ik rijd staat gewoon onder een staldeken, maar is niet geschoren. Als hij erg nat is na het rijden en het is niet te koud, dan leg ik altijd een half uurtje een fleecedekentje erop. En als hij dan een beetje is opgedroogd weer zijn gewone deken. Als het kouder is, dan stap ik hem helemaal droog. Dat doe ik dan ook wel eens met de fleecedeken op, want ik zit hem dan liever niet alleen met dat dunne dekentje op stal. Dan moet hij in beweging blijven.
Mijn jonge paard staat niet onder een deken. Als die nat is van het werk, stap ik hem op adem en dan nog 10 minuutjes met een fleecedeken op. Daarna laat ik die deken op stal om, tot hij helemaal droog is. Fleece of wol maakt voor mij niet zo veel uit, ik vind fleece zelf makkelijker. Die dekens zijn lichter en dus makkelijker te hanteren.

Ze is wel goed nat na het rijden, Maar heeft normaal gesproken geen stal deken op.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:35

Je kunt je paard het beste eerst uitstappen totdat hij helemaal op adem is.
En daarna een halfuur(niet langer!) een zweetdeken opdoen. Ikzelf heb geen ervaring met fleece, wol werkt wel erg goed Ja

Je mag de deken niet langer dan een halfuur opdoen omdat al het zweet dan in de deken zit, en als je hem dat oplaat wordt het paard juist verkouden.

_Manon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 15:36

Toad schreef:
Je kunt je paard het beste eerst uitstappen totdat hij helemaal op adem is.
En daarna een halfuur(niet langer!) een zweetdeken opdoen. Ikzelf heb geen ervaring met fleece, wol werkt wel erg goed Ja

Je mag de deken niet langer dan een halfuur opdoen omdat al het zweet dan in de deken zit, en als je hem dat oplaat wordt het paard juist verkouden.

Oke bedankt! Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:43

Toad schreef:

Dat is dus het voordeel van de nieuwere technische stoffen ( dus niet van alle fleecedekens ), daarmee slaat het vocht niet meer terug. Maar ja, dat zijn wel dure dekens natuurlijk. Je kan makkelijk een simpel dekentje kopen en die na een half uurtje er af halen.

_Manon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 15:45

Ja ik denk dat ik dat dan maar voortaan doe! Lachen Dank jullie wel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:58

Ik doe nooit een deken op als hij nat is, ook geen zweetdeken. Ik laat hem eerst helemaal opdrogen en dan gaa't z'n regendeken weer op.
De vacht is van zichzelf een hele goede zweetdeken

amandatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:00

bedankt voor de tip

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:01

Die van mij gaat ook bezweet weer de wei in.
Moeder natuur heeft voor een hele praktische vacht gezorgd Knipoog