we snappen elkaar niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

we snappen elkaar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 13:45

Hoi,
ik heb sinds 3 maanden een geweldige haflingermerrie. Zijn was toen zij bij mij kwam volgens hun wel bereden maar dat was het dan ook wel. Nu zijn we al een hele tijd dressuurmatig bezig maar wij snappen elkaar soms niet echt. Zij snapt niet dat als ik een hulp geef om bijv stil te staan dat ze dat ook moet doen, en dat er niet gedribbeld wordt. Ook snapt ze het niet echt als ik haar bijv bij het poetsen om wil laten gaan.
Snapt ze nou echt de commando's niet of wil ze het niet?
Op andere punten is het echt een geweldig beest wat voor me door het vuur gaat, maar ik wil haar niet straffen op het niet snapen.

Lenneke_

Re: we snappen elkaar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:02

Ze snapt het niet. Paarden kunnen niet expres dingen niet doen, zo kunnen ze gewoon niet denken.
Je zult vooral veel geduld moeten hebben om haar dingen te leren. Als je halt wild houden geef je de hulp voor halthouden, die hulp hou je net zo lang aan totdat ze stil staat. Op het moment dat ze stil staat ontspan je meteen. Niet boos worden als ze het niet doet. Gewoon blijven herhalen en belonen als ze het goed doet.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:04

Misschien kun je aan de hand oefenen met stilstaan. En daarbij het commando ''Ho'' geven. En dit bij het rijden ook doen met de hulp tijdens het rijden erbij.
En veel geduld hebben dit zal echt niet in een keer lukken.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 14:10

het punt is dat ze het aan de hand wel goed doet. Ik dacht ook al dat het echt niet snappen is, maar is het juist niet slecht om het net zo lang aan te houden totdat ze stilstaat? Dan kan leert ze toch niet direct te reageren? Ik beloon altijd wel direct als ze het goed doet

geduld heb ik inderdaad hard nodig bij dit, dat is wel zo eerlijk naar haar toe

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:18

Volgens mij is dat niet echt slecht, ik denk dat ze op het gegeven moment wel door heeft. En inderdaad met je stem werken helpt meestal ook erg goed!

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:37

Ik ben het eens met het antwoord van Lenneke_. Probeer altijd consequent te blijven, niet boos op dr worden.. Met veel geduld lukt het wel!!

yvon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:48

ik denk dat je beter lessen kunt volgen,heb ik ook gedaan,en het gaat steeds beter om elkaar te begrijpen.
misschien heeft dat paard hele andere hulpen geleerd dan dat wat jij doet.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 16:50

ik volg al lessen...en hulpen kent ze niet, alleen racen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:02

Klinkt alsof je paard nog niet echt doorgereden is dat je haar kocht. Een paard inrijden is al een heel ander verhaal dan gewoon rijden, maar de knoppen er goed opzetten ook.

Wat bedoel je met " je paard kan alleen racen?" Beheersd galopperen komt pas op latere leeftijd, voor een langzame galop mist een net ingereden paard de balans. Een paard dat over zijn tempo heenloopt of sneller gaat dan jij wilt moet jij corrigeren. Stilstaan moet ook echt stilstaan zijn, desnoods 5 minuten. Dat is echt niet te lang.
Ik ga er hierbij van uit dat tanden in orde zijn, dat de rug in orde is, en het zadel goed past. De rest is puur geduld kweken, bij jezelf EN bij je paard.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 10:31

paard is al 12 Knipoog maar alleen voor racebuitenritjes gebruikt. Doorgereden is ze dus niet, daar zijn we nu mee bezig. Tandarts komt deze week en rug en zadel zijn perfect