Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
SemiR_4_LiFe schreef:het is manege paard, of je eigen paard?

Shannonnekke schreef:Ik heb een eigenwijse lieveling:P Mandolien.. ze is vaak lief maar soms is ze zo irritant met het rijden.
Van de instructrice moet ik als ik naar links ga moet ik aan de rechter teugel trekken en andersom...
Zelf vind ik dat heel vervelend, maar het moet maar. Maar als ik aan de rechter teugel trek als ik naar links wil, wil die niet.. wat doe ik dan fout?
Ook nog iets over mijn rijstijl;
je moet toch je tenen naar binnen draaien? En de hakken omlaag doen? Hoe krijg je dat voor elkaar als Mandolien een hele rondebuik heeft?
Heeft iemand tips voor beide gevallen?
Skippy01 schreef:Shannonnekke schreef:Ik heb een eigenwijse lieveling:P Mandolien.. ze is vaak lief maar soms is ze zo irritant met het rijden.
Van de instructrice moet ik als ik naar links ga moet ik aan de rechter teugel trekken en andersom...
Zelf vind ik dat heel vervelend, maar het moet maar. Maar als ik aan de rechter teugel trek als ik naar links wil, wil die niet.. wat doe ik dan fout?
Ook nog iets over mijn rijstijl;
je moet toch je tenen naar binnen draaien? En de hakken omlaag doen? Hoe krijg je dat voor elkaar als Mandolien een hele rondebuik heeft?
Heeft iemand tips voor beide gevallen?
je moet niet aan de rechterteugel trekken als je naar links wil, je moet met je buitenteugel sturen... dat betekent niet dat je moet trekken!!!! je legt je buitenteugel tegen de hals (in dit geval de rechterteugel dus) en die hou je op druk (je zorgt voor voldoende contact, niet trekken dus) en je linkerteugel doe je van de hals en daarop geef je nauwelijks druk, zodat je paard je linkerhand volgt en linkerstelling neemt. (let op: niet te veel, anders moet je weer gaan corrigeren met je buitenbeen)
paardrijden heeft niets met trekken te maken (ik doe het zelf ook wel eens, maar dat is omdat het paard het bit vastpakt, dan trek ik omhoog, zodat het bit in haar mondhoeken komt ipv op haar lagen, maar ik denk dat dat bij jou niet het probleem is)
ik heb zelf een tijdlang tinkers gereden, die zijn ook dik en rond en ik heb nooit problemen gehad met mijn beenligging: als het paard een ronde buik heeft, kun jij nog steeds je hakken uitdrukken en je tenen naar binnen draaien. ga maar eens op de grond staan, beide voeten recht naar voren laten wijzen en een behoorlijk stuk uit elkaar zetten (iets meer dan je eigen schouderbreedte), dan zak je langzaam door je knieën, niet te ver, gewoon een klein beetje. die houding moet je op het paard krijgen met je benen. zorg dat daarbij je bekken gekanteld is en je rug recht en je schouders naar achteren (let op: schouders doe je niet naar achteren door ze letterlijk naar achteren te drukken, dan krijg je een holle rug. je moet proberen je schouders omlaag te drukken, tot je het gevoel krijgt dat je schouderbladen elkaar bijna raken, dan heb je je schouders naar achteren)
succes!