Bijten uit dominantie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Bijten uit dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 11:00

Ik heb hier een shetje staan. Het dier is bij ons geboren, intensief mee bezig geweest om de basis er een beetje in te krijgen wat ook gelukt is en na 5/6 maanden verkocht. In die tijd (2,5 jaar ong.) heeft hij alleen gestaan en schijnbaar hebben ze hem totaal niet verder opgevoed. Hij loopt nog steeds netjes mee aan het halster, geeft ook keurig voetjes en heeft netjes alles opgepakt wat ik hem geleerd had.

Hij bijt echter overal en altijd. Hij is nu 3 en nog volop aan het wisselen, dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, maar hij moet wel weten dat bijten niet kan.

Ik verdrijf hem momenteel uit mijn ruimte, geef hem een tik als hij toch hapt (raak of niet) en waarschuw hem als hij het wil proberen. De waarschuwing weet hij inmiddels dondersgoed, maar even later grijpt hij zijn kans en doet het toch. Het lijkt wel een soort spelletje. Ik zit ook allang niet meer op mijn knieen erbij, maar maak me juist groot, als hij weer wil toehappen.

Nu reed ik gisteren in de weide waar hij ook staat (de andere is bewerkt) en loopt hij bij mijn fjord te etteren en te klieren. vervolgens hapt hij in mijn kuit. Ik had hem wel een tik met de zweep willen verkopen, maar dat zou ten koste gaan van het rijden en heb ik dus ook niet gedaan.

Hij eist constant je aandacht op op een negatieve manier. Hij krijgt die aandacht dan door een tik, maar negeren zie ik niet zo zitten Clown

Hij is volgens mij gruwelijk verwend geweest, zodra je met een snoepje aankomt is er niks aan de hand. Dat gebeurt nu dus alleen maar als hij echt iets goed gedaan heeft.

Wat kan ik hier nog meer aan doen?

fjordnina

Re: Bijten uit dominantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 16:52

Niemand andere ideeen?

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:39

Wat mijn eigen ervaring is (mijn fjord deed het ook en het is misschien zielig) op het moment dat ie wil bijten proberen z'n bovenlip te pakken en dan te draaien. Bij mijn fjord heeft het goed geholpen, die bijt niet meer. Kan je niet garanderen dat het lukt bij een helpt het wel bij de ander niet en als je snoepjes geef niet uit de hand maar uit de voerbak of van de grond. Succes

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:58

Zeker opletten bij voeren, snoepjes nooit uit de hand geven bij zulke gevallen. Probeer ook hem te negeren als hij zo'n spelletje wil spelen, want negatieve aandacht is ook aandacht. Vanaf hij kliert, stoppen en gedaan. Heel consequent zijn. Kan je hem niet bij een andere pony zetten die hem op zijn plaats kan zetten? Als je dan toch straft, nooit met je handen slaan of dergelijke, probeer iets te vinden waarvoor hij schrikt en stopt met zijn gedrag...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 10:10

@Charlotte: Bij een fjord e.d. kun je erg goed die lip pakken, maar bij een shetje van 84 cm is dat wel erg klein en zal het dus vaker niet dan wel lukken. Bovendien is hij zo gehaaid dat hij onmiddelijk na het bijten zijn hoofd opzij gooit. Hij weet dus dondersgoed dat het niet door de beugel kan.

Snoepjes uit de hand geven is inderdaad iets wat ik nog wel doen (gewoon niet aan gedacht), dat zal ik dus voortaan ook laten.

Hij staat op het moment bij 2 andere pony's een fjord en een shet. De fjord gedraagt zich als moeder overste naar hem toe. Tolereert heel wat, maar corrigeert hem als het genoeg is geweest. De shet is wat sneller op de teentjes getrapt. Ik heb het heel bewust zo bij elkaar gezet. Het diertje heeft maar weinig paardenkennis opgedaan, dus het leek mij niet verstandig hem bij een heel dominant ding in te zetten, zo kreeg hij geen behoorlijke kans om bij te leren.

Hij kliert altijd en overal, ik wil dat niet ten koste laten gaan van de andere 2. Zodra ik me omdraai om 1 van hen aandacht te geven staat meneer alweer bij me om mijn aandacht op te eisen. Door te bijten dus.

Het is al een ruintje, maar hij vertoont echt genoeg hengstenstreken. Consequent ben ik sowieso wel, zeker bij hem.

Tja, waar schrikt hij van? alles is in zijn ogen leuk, een zweep? Die probeert hij op te pakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:35

Ik mis in het hele verhaal of het hier om een hengst of een merrie gaat, maar gezien zijn gedrag denk ik zomaar aan een hengst. Mijn advies is: castreren, dan is de kans erg groot dat dat gebijt over is.

Happen is speelgedrag voor een hengst en met correcties kweek je alleen maar dat ze het idd als een spelletje gaan zien. Hij zal er alleen maar sneller in worden, je een hap geven en zo snel buiten je bereik gaan staan dat je er niet meer bijkunt.

Verder zou ik de basis uitbouwen en grondwerk met hem doen. Volgens Parelli, Anderson of Inge Teblick. Geef zijn mond voldoende aandacht, masseer zijn lippen stevig maar liefdevol.

Een leuk artikel om eens door te lezen is het volgende (helaas in het Engels, maar ik ga het toch echt niet allemaal vertalen):

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ites&t=lit

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:27

heb je hem aan het halster/touw vast als hij bijt?
want als dat zo is en hij bijt moet je hem een gigantische trap verkopen. klinkt misschien een beetje zielig, maar hij moet leren dat jij de baas bent en niet hij!
het heeft bij onze pony goed geholpen.
veel succes ermee iig!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:24

Met een gignatische trap wordt de pony misschien bang van je, maar een goede leider en respect zul je nooit krijgen op die manier.. is beetje te simpel....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:31

Tja, ik denk dat je gewoon te maken hebt met een speels jongetje, klopt ook keurig met zijn leeftijd. Ik begrijp dat de andere twee van de groep duidelijk ouder zijn? Hij heeft er waarschijnlijk niet echt een speelmaatje aan, dus hij zal spelen waar hij de kans krijgt.
Krijgt hij ook "eigen" aandacht? Want het lijkt mij dat hij te weinig te doen heeft. Niet dat je hem nou aan het werk moet zetten, maar hij moet wat uitdaging in zijn leven hebben, dat heb je nou eenmaal met jongetjes Tong uitsteken
Het mooiste zou zijn om hem dus een speelkameraad te kunnen bieden, dus een speelse ruin, dat doet wonderen voor de omgang. Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:00

Ja, dat denk ik dus ook, geef hem een uitdaging waar hijzelf een klus aan heeft Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:53

AstraGirlie schreef:
Met een gignatische trap wordt de pony misschien bang van je, maar een goede leider en respect zul je nooit krijgen op die manier.. is beetje te simpel....

Een goedgeplaatste correctie op het juiste moment zal er heus niet voor zorgen dat het paard bang voor je wordt. Maar dan moet de correctie wel terecht zijn, en in de juiste dosering gegeven worden. Correcties die niet aankomen had je net zo goed niet hoeven geven. Dan kun je beter overdoseren....

In een kudde zal de leider een ondergeschikt paard ook een uitbrander geven, maar dat betekend niet dat het ondergeschikte paard dan automatisch bang is voor de leider.

Wat is er mis met een beetje respect?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:20

Dat is nu het probleem, het moet precies het goede moment zijn en het paard moet er nog iets van leren ook. Dat kan een ander, sterker paard veel beter aan zo'n pony uitleggen, dan zelf te gaan schoppen en slaan...
Ik denk dat ze veel meer profijt gaat hebben als ze gericht grondwerkoefeningen gaat doen, hem bezig houden, en hem ook tonen wat hij wel goed kan doen en dat belonen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:36

@Cassidy: Castreren hoeft al niet meer, is als 1jarige al gebeurt Clown Dat maakt het dus nog een beetje erger, dit is niet aan hormonen te wijten.
Zijn mond masseren waag ik me niet aan, ik hou echt geen vinger meer over.

@paardenmiep: nee, bijten doet hij ook gewoon als je in de wei staat. Ook wanneer de aandacht dus niet bij hem is. Een trap verkopen zal hier niet helpen, al wordt hij er vermoedelijk ook niet bang van.

@ Waratje: De shet is 9 en heeft nog 45 dagen dracht voor de boeg. Zij is echter wel vrij speels en ze rossen dan ook af en toe wel samen door de wei heen. Ik denk dat, zodra het veulen er is het spelen al een stuk vooruit zal gaan. De fjord is 13 en die is nooit zo rennerig geweest. We hebben nog een (bijna) 3 jarige merrie staan, maar het probleem is dat bovenstaande merries in het oog moeten lopen en dat de kudde waar de de 3 jarige bij staat een hengst staat die hem niet tolereert. Het land hier bij huis is te klein om er nog een vierde pony op te laten lopen. Misschien heb je nog meer ideeen voor uitdagingen?

Ik ben heel voorzichtig begonnen met wat clickertraining, maar daar komt dus het principe met de snoepjes weer, zolang er lekkers is is het goed.

Ik ben bang dat ik met grondwerk teveel na zal moeten denken over welke stap ik op welk moment moet zetten, ik heb er verder geen ervaring mee, al heb ik het boek van Teblick hier al wel een tijdje liggen.