niet betrouwbaar.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Katoo71

niet betrouwbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 17:18

Ik heb mijn merrie nu dik drie jaar, ik heb haar hier gehaald toen ze 5 maanden was.
Ze is bij mij opgegroeid samen met de pony.
Nu kreeg ik het afgelopen jaar problemen met haar ze werd gemeen slaan heel lekijk kijken.
Ik ben begonnen met grondwerk iemand die hier les in geeft komt hier af en toe mij helpen hierdoor werd het steeds beter ik ging haar weer vertrouwen.
Ik heb haar 6 weken geleden weggebracht om te laten beleren ik kreeg al te horen dat het een pittige dame was, de eerste week alleen maar bokken de tweede steigeren en de derde ging ze alleen maar stilstaan.
De laatste weken ging ze redelijk lopen.
Ik heb haar vandaag opgehaald ( de centjes waren op) en ga morgen lekker thuis beginnen.
NU stond ik net bij haar in stal staat ze heel raar te gillen naar de pony en slaan ! niet normaal meer.
Na ja ze hadden elkaar al even niet meer gezien maar dit had ik niet verwacht.
mAar goed ik ging haar even lekker borstelen en daar genoot ze van totdat ik haat flank ging doen en ze een enorme gil gaf en vervolgens mij bijna de stal uitsloeg het was dat mijn man haar een tik verkocht en ze toen haar achterbenen bij zich hield maat ik zit hier nog te rillen .

Jeetje wat ben ik geschrokken, weg vertrouwen.. Huilen

Ik durf niet meer en het gaat maar door mijn hoofd haar weg te doen of om te ruilen maar ja ergens wil ik dat ook weer niet, wat moet ik nou !

Drie en een half jaar hier mijn paardje en ineens word ze een feeks ik snap het echt niet.

Ik moest het even van me afschrijven , wat ben ik teleurgesteld in dat maffe paard Boos!

VeerenAshley

Re: niet betrouwbaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:49

Ik vermoed dat je gewoon een dominant paard hebt, dat misschien een flinke psychische klap heeft gehad van het beleren? Vergeet niet dat het voor veel paarden niet makkelijk is om te verhuizen naar een nieuwe stal, en als daar dan ook nog bijkomt dat mensen allemaal voor een paard vreemde dingen gaan doen zoals rijden, kan ik me goed voorstellen dat het teveel is geweest. Jouw paard uit dat misschien dan door te trappen etc., terwijl mijn pony helemaal in haar schulp kroop (ze was toen nog niet van mij) en en bang vogeltje werd. Is je paard toevallig altijd nogal extravert geweest? En dominant naar andere paarden?
Op wat voor manier is ze beleerd? Want ik kan me ook voorstellen dat je merrie, als jij veel grondwerk hebt gedaan en ze op een heel traditionele manier is ingereden (en misschien ook te snel?) moeite heeft om die twee zaken te combineren.
Maar dit is natuurlijk allemaal giswerk.

Ik zou haar een tijdje met rust laten om alles te verwerken en alleen wat gaan poetsen en wandelen, en dan pas heel rustig beginnen met 'werk'.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 17:54

Dank je ... je hebt het bij het recht eind, ik zat dit net ook te bedenken .

Ik laat haar even met rust en ga van de week rustig met haar aan het werk .

Ik vind het zo raar dat ze zo lelijk naar de pony doet dat was toch een soort moeder voor haar.

Ze heeft op die ander stal wel een hele zure merrie naast zich gehad misschien speelt dat ook mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:47

Ik vraag me af of je het paard niet te vroeg hebt opgehaald, soms is er wat langer voor nodig om ze helemaal door te laten rijden. Enfin, je zult het morgen merken. Het lijkt me idd een heel dominant paard, maar misschien is er tijdens het beleren wel wat gebeurd waardoor ze ergens last van heeft. Ik zou morgen even kijken wat ze doet, zorg ervoor dat je op de grond iemand hebt die verstand van zaken heeft, en doe vooral voorzichtig...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:14

volgens mij lees ik in je verhaal dat voor ze beleert werd ook al gemeen
deed.volgens mij is ze gewoon een dominante merrie.
ik zou gewoon de dingen met haar doen die je anders ook doet.
en als ze gemeen doet dat afstraffen.
en vooral conseqent zijn..
als ze altijd al lief was en zeg maar gemeen terug kwam van het zadelmak maken geloof ik best dat daar iets niet goed is gegaan.
maar als ze voor dat ze weg ging ook al niet altijd even lief was
is ze gewoon verwend en dominant en dan moet je vooral niet laten merken
dat je bang voor haar bent.
groetjes saskia

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 07:09

Daar heb je gelijk in, nu we een paar dagen verder zijn kom ik er zelf achter achter dat ze vreselijk verwent was bij mij , ik ga mijn vaste ritme doorbreken en geen verwennerij meer ik merk dat ze dan niet meer opdringerig word.
Ook mer rijden moet ik haar eerst goed moe hebben gemaakt aan de longe dan gaat het rijden ook goed.
Mijn vertrouwen komt wel weer terug maar we moeten echt opnieuw beginnen en dat ga ik ook doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 07:27

Je zegt dat je haar 3 jaar hebt en ze was 5 maanden toen je d´r kocht, dan is ze nu dus ruim 3.

Zou het niet kunnen zijn dat ze voor het eerst echt hengstig begint te worden en daar niet mee om kan gaan? Ik zou haar na laten kijken door de veearts.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 07:31

Katoo71 schreef:
Daar heb je gelijk in, nu we een paar dagen verder zijn kom ik er zelf achter achter dat ze vreselijk verwent was bij mij , ik ga mijn vaste ritme doorbreken en geen verwennerij meer ik merk dat ze dan niet meer opdringerig word.
Ook mer rijden moet ik haar eerst goed moe hebben gemaakt aan de longe dan gaat het rijden ook goed.
Mijn vertrouwen komt wel weer terug maar we moeten echt opnieuw beginnen en dat ga ik ook doen.

heel goed!

jonge paarden zijn niet makkelijk, die doorgaan geestelijk en lichamelijk nog zoveel groeiprocessen

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 08:00

Citaat:
Je zegt dat je haar 3 jaar hebt en ze was 5 maanden toen je d´r kocht, dan is ze nu dus ruim 3.

Zou het niet kunnen zijn dat ze voor het eerst echt hengstig begint te worden en daar niet mee om kan gaan? Ik zou haar na laten kijken door de veearts.

Ze is vorig jaar al heel hengstig geweest en op het moment weer, ik gebruik nu homeopatische druppels iets van bronskuur ofzo i.v.m met die heftige verschijnselen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:08

Hmmmm...behalve dat ze misschien een tikje dominant is en een tikje verwend kun je ook nog kijken of er misschien iets anders aan de hand is.Hoe is haar cyclus??
Wordt ze echt netjes op tijd hengstig...of is ze dat continu...maar net niet helemaal...dit kan namelijk ook nog een rol spelen.Als haar hormoonhuishouding van de leg is kan ze misschien ook tikje assertief worden Bloos

GroetjesTinky

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:45

Als ze vorig jaar ook zo heftig hengstig was zou ik haar wel even na laten kijken of het allemaal wel goed zit van binnen. Als ze een ontsteking heeft oid kan ze daar ook heel heftig van worden, de sympomen die je beschrijft klinken als een paard wat last heeft van de hengstigheid of iets makeert.
Het gillen en schoppen bij borstelen op de flank en heel heftig en erg boos reageren op andere paarden is typerend,

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:22

Heeft ze niet gewoon last van haar rug of iets anders? Dat kan ook verklaren waarom ze zo moeilijk deed de eerste weken met inrijden. Anders moppert ze gewoon, probeer weer rustig aan een band op te bouwen.. Al blijf je het niks vinden dan ben je natuurlijk niet verplicht haar te houden.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 07:53

Ik heb 4 keer per jaar een osteopaat hier om haar te behandelen, ze had inderdaad last van haar rug maar dat is verholpen.
Dat met de hengstigheid klopt wel ik ben begonnen met kruiden om haar hormonen tot rust te brengen ook behandelt de osteopaat dat gebied .

Bedankt voor de reactie's !