Is dit wel de goede manier?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte1

Is dit wel de goede manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 13:59

Ik zou jullie mening weleens willen horen over het volgende:

Een vriendin van mij heeft sinds vorig jaar maart een andere pony van nu bijna 5 jaar. Toen ze 'm net had gekocht was ie nog maar net zadelmak en moet dus nog een hoop leren, niet alleen onder het zadel maar ook aan de hand. Omdat haar vorige pony zo'n kreng was(en dat was ie ook echt) liep ze altijd tegen 'm te schreeuwen wat ze nu ook bij haar nieuwe pony doet. Naar mijn id lijkt me dat niet zo goed voor zo'n jong beestje volgens mij maak je 'm er alleen maar bang mee. Ik heb dit weleens tegen haar gezegt en wel meerdere mensen maar het lijkt erop dat het niet echt helpt.

Heel veel mensen zeggen en dat vind ik ook dat haar nieuwe pony echt een schat is en niks kwaads doet maar het lijkt wel of ze op de een of andere manier ontzettend onzeker is. Nu gaat ie er de laatste tijd weleens ervandoor enja, zij maar harder schreeuwen. Hij is natuurlijk jong en komt nu in de puberteit, is overigens niet zo gek dat ie dat gaat doen.

Nou vraag ik me af wat jullie er van vinden als iemand loopt te schreeuwen tegen een jong beestje. In mijn ogen is iemand dan niet geschikt of heeft niet de juiste begeleiding om zo'n beestje op te voeden althans dit lijkt me niet de goede manier. (mijn ervaring is dat schreeuwen niet helpt) Ben benieuwd wat jullie reacties hierop zijn.

Cassidy

Re: Is dit wel de goede manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:16

Volgens mij heeft ze nieteens door dat ze loopt te schreeuwen. Sowieso heeft ze niet door dat je zonder je stem ook een heleboel kunt bereiken, maar dat moet iemand haar dan wel leren. Ik zou ook voor dit meisje willen adviseren om een keertje Grondwerk met haar paard te gaan doen, en haar paard beter te leren kennen en besturen met behulp van alleen lichaamstaal, vanaf de grond. Wedden dat het dan in het zadel ook beter gaat?

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:25

Cassidy. dat is volgens mij ook zo.

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:34

Ik ben het ook met Cassidy eens..
Met schreeuwen krijg je geen rust in je pony. Als je pony ervandoor gaat, en je begint te schreeuwen lijkt het dat je pony alleen maar harder gaat..

paulatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:09

ik ben het ook met Cassidy eens

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:18

sluit ik me ook bij aan.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 00:20

schreeuwen tegen paard/dier/mens is een teken van onmacht, ze moet waarschijnlijk werken aan haar zelfvertrouwen

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:33

Ik sluit me ook volledig bij de rest aan.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:20

Ik sluit me bij cassidy aan.
Je moet haar helpen zeg dat schreeuwen niet helpt.
En laat haar zien dat het zonder schreeuwen veel beter gaat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:07

Ook ik sluit me bij Cassidy aan.

Je moet het eigenlijk zo aan haar uitleggen: als je moeder heel hard tegen je begint te schreeuwen dat je je kamer moet opruimen, heb je dan de neiging om te doen wat je gevraagd wordt, of doe je liever waar je zelf zin in hebt?

Een andere keer vraagt je moeder je heel vriendelijk of je haar een plezier zou willen doen door je kamer op te ruimen. Grote kans dat je nu wel wilt doen wat je gevraagd wordt!

maxime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:29

Ik sluit me ook aan bij Cassidy. Knipoog

Wat mischien wel eens goed is voor je vriendin om te proberen..
Iets met natuurlijk ruiterschap.
Laat haar eens op http://www.natuurlijkruiterschap.nl/forum kijken.
Hier kan ze mischien ieden opdoen, of met andere mensen in contact komen dei hetzelfde probleem hebben gehad en dit met het natuurlijk ruiterschap hebben opgelost.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:22

Schreeuwen lijkt me niet echt de goede manier, nee. Maar misschien heeft ze zelf niet eens door dat ze schreeuwt? Praat eens goed met haar (neem haar even apart) en vertel wat je ervan vindt.. Volgens mij is bijna iedereen het ermee eens dat schreeuwen toch echt níet de manier is.. Succes!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:47

Schreeuwen los je niks mee op, een keer je stem verheffen is wat anders. Maar ik verwacht niet dat ze met schreeuwen bereikt wat ze hoopt te bereiken Ach gut

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:11

@ cassidy: voel je je niet gevleid dat iedereen het met je eens is? Haha! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:00

Wordt wel een beetje saai zo he? Haha!

Vallie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:25

ik ben het helemaal eens met cassidy

zelf loop ik nu stage op een stal met super paarden... in het begin werkt daar iemand die constant die beesten op hun flikker gaf voor alles dan hoefde ze nog maar hun hoofd op te tillen wat haar niet aan stond. Omdat ik het meest met haar aan het werk was kreeg ik dat automatisch mee (waarvan ik zelf wist dat het niet goed was) door haar was ik toen ook gaan schreeuwen en gaf ze een tik als ik vond dat ze moesten luisteren (niet hard hoor). Nu dat zij weg is en ik dus niets meer met haar te maken heb ben ik daar heel erg in veranderd en ben ik gaan zoeken naar iets waardoor ik er vanaf kwam... ik ben toen elke keer als ik zelf iets deed (goed of fout) tegen me zelf gaan schreeuwen (klinkt stom zo en dit deed ik ook wel als ik alleen was Tong uitsteken ) op deze manier voelde ik wat die beesten voelde zeg maar... en zo merkte ik ook dat het geen nut heeft om te schreeuwen omdat je niet weet waarom ze iets doen en je ziet dat het meestal niet eens nodig is om te schreeuwen. dit tikken geven doe ik nu ook niet meer (tenzij het ECHT nodig is.)
dit is natuurlijk niet iets wat je haar zal laten doen, maar misschien heb je er iets aan. Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:38

Is ze niet gewoon bang voor haar nieuwe pony? Nagelbijten / Gniffelen Valt mij zelf altijd heel erg op, dat schreeuwende mensen eigenlijk gewoon doodsbang zijn maar zo eigenlijk proberen zelfverzekerder over te komen. (niet dat het helpt hoor Nagelbijten / Gniffelen )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:16

Visconti schreef:
Is ze niet gewoon bang voor haar nieuwe pony? Nagelbijten / Gniffelen Valt mij zelf altijd heel erg op, dat schreeuwende mensen eigenlijk gewoon doodsbang zijn maar zo eigenlijk proberen zelfverzekerder over te komen. (niet dat het helpt hoor Nagelbijten / Gniffelen )

hops, negen van de tien keer het geval. als de twijfel toeslaat begint het brullen. bij mijn oude stalling werd altijd al bij voorbaat geschreeuwd, en ja, dan worden de paarden inderdaad gek. op die manier krijg je een wisselwerking. in principe moet je heel subtiel met een paard kunnen werken, ze zou hiermee de pony bang kunnen maken, maar ook afstompen. verder ga ook ik met Cassidy mee.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 13:12

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zo het id dat mijn gedachten dus hetzelfde zijn over het schreeuwen. Overigens ben ik niet de enige die haar probeert te helpen hiermee, ook haar instructrice heeft haar gevraagt niet te schreeuwen maar zodra die er niet bij is begint het weer, ze heeft al heel wat opmerkingen gehad. Of als je er wat over zegt slaat ze dicht, dus ik heb idd net als velen van jullie het id dat ze heel erg onzeker is. Ik begin me dus wel af te vragen of ze wel geschikt is om met zo'n jong beestje om te gaan.
Ik ga binnekort bij haar kijken en zal er eens over hebben om wat grondwerk te doen met 'r pony, bij die van mij heb ik dat ook gedaan en dat werkt super.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:03

grondwerk is de basis van alles. iemand die onzeker is, kan beter beginnen met een leerpaard die háár wat kan leren ipv andersom imo.

Elchjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 09:00

Schreeuwen is echt niet de beste manier nee.
ik sluit me helemaal aan. Vork