Proef uit je hoofd leren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Proef uit je hoofd leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:11

Hallo allemaal!

Ik leer voor een dressuur proef mijn proef altijd uit mijn hoofd. Wel leest mijn moeder mij wel altijd voor, maar omdat de proeven niet heel makkelijk voor te lezen zijn (merk ik zelf heel goed als ik andere voor lees) en de voorlezer is bijvoorbeeld net te laat of vergeet een stukje, dat ik in ieder geval niet verkeerd rijd.

Maar nu moet ik volgende week zondag (4 Maart) 2 proeven rijden. Beide proeven ken ik uit mijn hoofd, maar nu zit ik te twijfelen om de proeven ook zo te rijden, omdat je de proeven misschien toch wel makkelijk door elkaar haalt! Tussen de twee proeven zit wel een half uur, dus zou eventueel de 2e proef nog een keer door kunnen lezen...

Wel moet ik zeggen dat ons mam nog niet eerder een fout gelezen heeft in een proef in ruim 5, bijna 6 jaar tijd! Als ze fout voorlas verbeterde ze het wel snel, dus was het alsnog goed.

Maar wat zouden jullie doen? De proef deels uit je hoofd rijden of blind afgaan op je voorlezer? En leren jullie je proef uit het hoofd? Of weet je nog niet eens wat er in de proef zit als je de ring in rijd?

Ben benieuwd!

Edit: Ik rijd wel met m'n 4-jarige in de B, dus gaat het ook om B-proeven.. Knipoog

Zesiram

Re: Proef uit je hoofd leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:14

Ik leer mijn proeven altijd uit mijn hoofd. Ik leer heel makkelijk, heb het er in 10 minuten inzitten. Ik rijd ook wel eens uit mijn hoofd, en wel eens met een lezer. Ik vind het fijn om uit mijn hoofd te rijden, dan wordt ik niet afgeleid door de lezer. Ik kan de proeven ook wel uit elkaar houden, ik loop het lijntje altijd in mijn hoofd. De meeste proeven hebben nog wel iets aan logica/symmetrie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:17

Omdat de proeven op elkaar lijken, hal ik ze ook snel door elkaar.
Voor mij is het beter om ze een keertje te oefenen en dan op de wedstrijd gewoon op de voorlezer te vertrouwen.

Als ik jou was zou ik je moeder gewoon laten lezen, zeker als ze nog nooit een fout heeft gemaakt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:17

Met oefenen weet ik zelf ook altijd al welk onderdeel komen gaat, sowieso wacht ik altijd op de aanwijzingen van mijn voorlezer. Maar als ik zeker weet dat die aanwijzing te laat komt begin ik alvast met de voorbereiding van een overgang bv.

Als je eenmaal besluit zónder voorlezer de proef te starten, mag je trouwens niet halverwege de proef weer de voorlezer inschakelen als je het niet zo goed meer weet.

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:19

Je kan het leren maar let wel op het is niet omdat je de proef thuis
rustig kan rijden dat je hem op wedstrijd met al die spanning en zenuwachtigheid
( althans bij mij is dat toch zo ) hem nog kent of zo iets ...
dus daarom vraag ik toch altijd een lezer

gr lynn

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:23

Ik rijdt ze ook vaak uit mijn hoofd, vind ik veel fijner rijden.
Maar ik start altijd maar 1 proef.
Als ik er twee zou rijden, zou ik de eerste uit mijn hoofd rijden en de tweede voor laten lezen.
Voordat je de eerste moet rijden de tweede niet meer doorlezen, dan raak je in de war.
Als je de eerte gereden hebt en je hebt tijd genoeg kun je alsnog de tweede een keer doorlezen.
Zo zou ik het doen!!

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:28

Ik leer altijd mijn proeven uit mijn hoofd.
Ik vind dat persoonlijk veel makkelijker.Moest de lezer perongeluk een fout lezen dat je niet verkeert rijd,want dat kost je punten.
Zelf neem ik nooit een lezer mee voor de proef.Ik ken mijn proef uit mijn hoofd en ik kan me zo ook veel beter concentreren.
Ik heb ook nog nooit een fout gereden en sla mijn proeven ook niet door elkaar.Ik leer zo ook makkelijk en ken ze meestal na 10 min. al.Meestal als ik een proef uit mijn hoofd leer dan tegen ik die op een papier terwijl ik mijn proef opzeg,dat leert makkelijk en het zit zo veel beter in je hoofd.
Misschien is het voor jou makkelijker dat je voor je gaat inrijden je proef nog eens leest en opzegt.
En als het echt niet lukt een proef uit je hoofd te leren is het veiliger van toch iemand te laten voorlezen zodat je niet verkeert rijd.

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:03

iK rij alleen onderling, en ik moet heel goed luisteren want het is tijdens de proef een komplete verassing wat ik moet doen Clown . Dat is niet altijd even handig!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 20:44

Ons mam leest ook zeker voor! Stel dat ik iets vergeet, hoor je het toch nog voor de zekerheid.

Thuis oefen ik wel altijd mijn proef uit mijn hoofd. Gaat ook altijd goed!
Ik leer denk ik mijn proeven gewoon uit mijn hoofd en 10 minuten voor dat ik de ring in moet lees ik de desbetreffende proef nog een keer en bij de tweede proef ook.

Ik weet in ieder geval dat de eerste proef (3) heel erg veel voltes heeft en de tweede proef (4) veel rechte lijnen en de galop snel komt. Dan is de rest ook makkelijker...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:48

Ik probeer ze altijd wel uit m'n hoofd te leren maar wil op dat moment wel echt een voorlezer hebben voor de zekerheid, de jury kijkt naar wat je rijd en niet naar of je voorlezer een fout maakt.

xAshleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:21

Mijn vriendin moet soms proef uit haar hoofd leren Huilen ik zit zelf niet op paardrei Bloos maar reken maar dat proef uit je hoofd leren irietant is lijkt mij tenminste Bloos

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:27

Ik leer ze altijd uit mijn hoofd. Het is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:30

Ik rijd mijn proeven altijd uit m'n hoofd, in het begin alleen de eerste en liet de tweede voorlezen. Áls je eenmaal weet dat je ze helemaal kent en bijna zeker niet verkeerd rijdt, rijdt het veel fijner vind ik, gewoon doen dus als je ze goed kent, zeker de eerste.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:30

Ik rij (nog) geen wedstrijden, maar ik zou er in elk geval voor zorgen dat ik de proef wel uit me hoofd ken maar een voorlezer lijkt mij wel erg handig zeker als je het door de zenuwen vergeet.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:57

Als ik twee proeven moet rijden rijd ik de eerste uit mijn hoofd en de tweede leest iemand voor.
Ik start trouwens op dezelfde wedstrijd volgende week, in de Z2. De juri die jij hebt daar heb ik vaker bij gereden, komt wel goed Knipoog Succes!

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:04

Ik lees mijn proeven voor de wedstrijd een paar keer door, meestal oefen ik ze ook een keer of 2 in de week ervoor. Verder vertrouw ik erop dat mijn moeder goed voorleest Knipoog
Ik ken de proef vaak niet helemaal uit mn hoofd dus, maar omdat je 3 maanden achter elkaar dezelfde proef rijdt, weet ik het na een tijdje eigenlijk ook wel *LOL*

flOortje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:20

Ik leer meestal beide proeven uit m'n hoofd..
Mijn moeder leest mij ook altijd voor en die heeft ook nog geen foutjes gemaakt maar voor de zekerheid is het toch altijd wel fijn vind ik dat ik de proef gewoon ken Knipoog ..
En moet ik eerlijk zeggen ik heb m'n proeven nog nooit door elkaar gehaald Pling ..
En inderdaad wat Marritt al zegt na een tijdje ken de de proeven toch wel uit je hoofd, 't gaat meestal om de eerste keer dat je ze moet rijden..
Nou succes hè!
Groetjes, Floor

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 12:36

Emeraldo schreef:
Als ik twee proeven moet rijden rijd ik de eerste uit mijn hoofd en de tweede leest iemand voor.
Ik start trouwens op dezelfde wedstrijd volgende week, in de Z2. De juri die jij hebt daar heb ik vaker bij gereden, komt wel goed Knipoog Succes!

Leuk! Alleen de Z1 en Z2 is toch al om 10 uur? Dan ben ik mijn paarden beest nog aan het wassen... Tong uitsteken

Is het wel een fijne jury? Kan zover mijn geheugen het haalt niet herinneren dat ik die eerder gehad heb. Lachen

Jij ook succes!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:41

Ik haal ze zelf altijd door elkaar, maar leer ze toch altijd uit mijn hoofd. Negen van de tien keer ben ik ze op dat moment vergeten, maar het is meer dat ik het 'Oh ja' idee heb tijdens een proef.

StacyTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:58

Hooi!..
Als ik jouw was zou ik de proef ook een beetje leren.. nouw niet echt leren,, maar gewoon doorlezen, zodat ie een beetje in je hoofd zit.
Doe ik ook altyd(ik rijd onderlinge wedstryden maarjaa)
Dat is toch makkelijk als je voorlezer een fout maakt, kan jy ht gewoon goed doen. OK dan!

En je kan je beter voorbereiden! Knipoog
Oowjaa.. ik zou je proef niet té veel doen, dan wordt je pony en jy warschijnlijk ook.. zat. Dat heb ik namelijk altyd.. ik Oefen meestal maar 2 of 3 keer.. (1 keer in de les + 1 of 2 keer met verzorgen)
Alleen in de les lukt nooit zow goed.. dan moet ik eerst worstelen op mijn pony voorop te krijgen Lips are sealed

Duss.. maare.. Succes! Cool
Stacyy

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:11

Ik ken mijn proeven vaak uit het hoofd,maar heb altijd een voorlezer bij me. Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:16

ik leer ze nooit uit mijn hoofd, vertrouw altijd blind om de voorlezer. Ik rij de proef tijdens de training een aantal keer en dan weet je de lastige lijntjes en ongeveer de overgangen en wendingen wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:46

Ik leer uit mijn hoofd zodat ik in de proef de tijd heb om alles voor te bereiden maar heb wel altijd een lezer staan. Heb ooit bij een fout voorlezende lezer zelfs een opmerking op mijn protocol gehad: 'ruiter kent de proef wel, voorlezer niet'. Dat vond ik wel humoristisch.

bont_jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:39

Urielle schreef:
Ik leer uit mijn hoofd zodat ik in de proef de tijd heb om alles voor te bereiden maar heb wel altijd een lezer staan. Heb ooit bij een fout voorlezende lezer zelfs een opmerking op mijn protocol gehad: 'ruiter kent de proef wel, voorlezer niet'. Dat vond ik wel humoristisch.

Das wel lache Clown , Ik zij toch alleen maar onderlinge wedstrijden dus als er iets fout gaat met voorlezen word het stukje gewoon over gedaan Tong uitsteken

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 17:54

Haha, Urielle dat is inderdaad wel humor!

Ik kan beide proeven nu echt dromen, vind ik wel fijn. Weet ik tenminste wat er komen gaat en kan je inderdaad alles goed voorbereiden.

Ik rijd eigenlijk tijdens het trainen thuis constant mijn proeven!
Maar na elke oefening uit het boekje wordt er iets tussen door gereden, zo leer ik zelf wel op de letter te rijden en alles af te werken. (nadeel is dat ik best wel een perfectionist ben Bloos en dus alles perfect wil en dat kan niet..) Maar mijn paardenbeest is te slim om de proef gewoon een keer te kunnen rijden, ik moet tussen door echt andere oefeningen gooien anders gaat ze op wedstrijd toch haar proef uit zichzelf lopen en als ik haar dan een andere kant op stuur of netjes mijn figuren af wil werken gaat ze in protest... En ze loopt haar proef al uitzichzelf als ze 2 keer dezelfde proef heeft moeten lopen! Dus dat is soms nogal lastig... Vork

Enne ik hou absoluut niet van meeliften en wil écht zelf (kunnen) rijden! Anders wordt ik sjagereinig als ik mijn paard niet zelf rijden kan...

Maar ik heb dus besloten om mijn proeven uit mijn hoofd te leren en vlak voor de proef de desbetreffende proef nog een keer door te lezen, mijn moeder leest gewoon voor ter bevestiging, maar zo heb ik zelf mooi tijd om mijn oefeneingen voor te bereiden. En stel dat ik een onderdeel vergeet heb ik altijd ons mam nog die mij optijd kan verbeteren! (en andersom, alleen is dat nog nooit nodig geweest! Lachen )