Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Bovendien verwacht hij die ruk al en spant daarom alle spieren al aan. 
Supertje schreef:Leadrope of ieder ander langer touw is niet aan te raden, ik kan met zekerheid zeggen dat hij niet met een ruk omgedraaid zal worden, maar dat degene die het touw vast heeft met een ruk omver getrokken wordt of minimaal een stel blaren heeft. Hij sprint namelijk zo hard mogelijk weg, door de achterhand zakken en vol gas, dat hou je niet tegenBovendien verwacht hij die ruk al en spant daarom alle spieren al aan.
maar dat je uiteindelijk je doel wel zult bereiken....

Supertje schreef:Wat voor soort grondwerk bedoel je? Ik doe wel grondwerk met hem, maar niet volgens een bepaald systeem.
[knip]
Leadrope of ieder ander langer touw is niet aan te raden, ik kan met zekerheid zeggen dat hij niet met een ruk omgedraaid zal worden, maar dat degene die het touw vast heeft met een ruk omver getrokken wordt of minimaal een stel blaren heeft. Hij sprint namelijk zo hard mogelijk weg, door de achterhand zakken en vol gas, dat hou je niet tegenBovendien verwacht hij die ruk al en spant daarom alle spieren al aan.
Cassidy schreef:BW, als het paard echt vaart maakt trekt hij de leadrope zo uit je handen, heb je de brandblaren in je handen staan en lig jij eventueel met je neus in het gras. Als je een normaal stalhalster gebruikt om hem buiten te zetten en hij weet dat hij zijn kracht tegen je kan gebruiken zal een leadrope je niet helpen. Een touwhalster misschien, dat is wat scherper, dunner, snijdt meer in. Met die beperking dat je een paard daar ook niet meer los mag gooien, en als hij er met leadrope aan vast met een touwhalster vandoor gaat heb je de poppen pas echt aan het dansen. Een gewoon halstertouw is al een drama als hij loskomt, een leadrope die om de benen zit kan er echt voor zorgen dat hij zijn nek of zijn benen breekt.

Cassidy schreef:Supertje schreef:Wat voor soort grondwerk bedoel je? Ik doe wel grondwerk met hem, maar niet volgens een bepaald systeem.
[knip]
Leadrope of ieder ander langer touw is niet aan te raden, ik kan met zekerheid zeggen dat hij niet met een ruk omgedraaid zal worden, maar dat degene die het touw vast heeft met een ruk omver getrokken wordt of minimaal een stel blaren heeft. Hij sprint namelijk zo hard mogelijk weg, door de achterhand zakken en vol gas, dat hou je niet tegenBovendien verwacht hij die ruk al en spant daarom alle spieren al aan.
Ik denk dat daar het probleem ligt. Je doet wel grondwerk, maar je hebt er geen systeem in. Bij grondwerk hoort het wijken voor druk, het wegzetten van je achterhand, het naar je kijken met twee ogen.
Two Eyes = RESPECT
Een paard dat je met twee ogen aankijkt, kan nooit zoveel kracht zetten dat hij je om kan trekken. Een paard dat geleerd heeft om te wijken voor druk, zal nooit zoveel kracht tegen je gebruiken.
Two Eyes is better than two heels.
Ga terug naar de basis, en ga een systeem volgen. Grondwerk zonder systeem is als het bakken van een appeltaart waarbij je een van de belangrijke ingredienten hebt vergeten....
Supertje schreef:RK, ja hij doet het net zo als hij al los is geweest, het is echt geen joligheid.
Voor het geluid van het knipje is hij heel bang, ook buiten het loslaten. Maar misschien toch eens mee oefenen dat hij niet meer gelijk de link knipje - eng legt.