Probleem met buitenzetten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Probleem met buitenzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 13:48

Mijn paard is nogal een probleem met buitenzetten, zowel in de wei als in de paddock. Hij trekt zich dan namelijk los en rent de wei of paddock in. Het meelopen er naar toe is geen probleem, dan is hij hartstikke braaf en zal ook nooit drammen of wat dan ook, hij sjokt braaf mee. Zelfs het draad open doen bij de ingang van de wei is geen probleem, dan staat hij rustig te wachten en zal hij niet voorbij sprinten. Maar zodra hij ook maar de wei in gaat (of een meter ervoor als de ingang al open staat), zet hij het op een rennen en is met geen mogelijkheid tegen te houden. Het begint zodra je het halstertouw los wilt maken.
Mijn paard is verder het braafste paard wat je je kunt voorstellen, corrigeren is bij hem praktisch niet nodig simpelweg omdat hij niks doet. Ik kan ook verder overal het touw losknippen en hij zal nooit wegrennen, behalve bij de wei of paddock dus.
Het probleem is eigenlijk begonnen op een eerdere stalling, daarvoor heb ik nooit problemen gehad ermee. Hij wilde weleens dribbelen bij de ingang van de wei (aan een los touwtje overigens....), waarvoor hij daar op zijn kop kreeg d.m.v. een tik. Nu is mijn paard werkelijk panisch voor tikken, geef je hem dus een tik en laat je hem daarna los dan zal hij zo snel mogelijk weg willen komen en de volgende keer nog zenuwachtiger zijn als hij de wei in moet. Zo werd het een cirkeltje en ging het van kwaad tot erger, en rende hij zo hard mogelijk weg zodra het touw los ging, waarop hij een tik kreeg met het touw. Toen was de wei ingaan doodeng geworden, en moest dat zo snel mogelijk om weg te komen.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder, en is dat gedrag een gewoonte geworden en er héél lastig uit te krijgen. Halstertouw losklikken is nog steeds bijna niet te doen, met snoepjes mee kun je hem in de wei zetten door hem mee te nemen aan een touw wat alleen door de ring van het halster is gehaald, dan pakt hij de snoepjes zo snel mogelijk en rent dan weg (in de meeste gevallen, soms neemt hij alsnog direct een sprint). Halster afdoen is zo goed als onmogelijk.

Er zijn al heel wat dingen geprobeerd, afleiden met snoepjes dus, maar zodra je die weer weg laat is het gelijk weer terug bij af. Met een ketting, ook niet te doen, je krijgt namelijk de ketting niet los omdat hij blijft trekken met een zere neus voor paard en zere vingers voor jezelf tot gevolg.
Doorlopen de wei in en pas midden in het weiland loslaten, helpt niet, nog steeds hetzelfde gedrag.
Proberen tegen te houden, lukt 1 persoon wel door handigheid, maar het touw losmaken daarna gaat niet en dan rent hij alsnog weg.
Rukken aan het touw is helemaal af te raden, dat is een garantie voor een heel erg panisch paard waar je tijden niks mee kunt.

Probleem is dat hij als ze weer hele dagen de wei op gaan, hij weer buiten wordt gezet door de stalhouders, en dat vind ik gewoon vervelend voor ze dat hij zo doet. Bovendien loopt hij regelmatig met een touw nog aan zijn halster buiten waar ze niks aan kunnen doen, ook niet erg safe.
Maar ik ben zo onderhand door de opties heen.... Heeft iemand hier nog ideeën over hoe dit eventueel op te lossen zou zijn?

morelia

Re: Probleem met buitenzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:01

Lijkt me een lastig probleem. Ik denk dat je dit patroon op een of andere manier moet zien te doorbreken. Misschien kun je eens kijken wat er bijvoorbeeld gebeurd als je het paard naar de wei brengt een stukje de wei in loopt en hem vervolgens gewoon 5 minuten vasthoud? Hem in de tussentijd wat op zijn schoft kriebelt en stukjes wortel voert. Of gewoon 10 minuten met hem gaat wandelen in de wei of paddock en hem dan pas los laat?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:05

Misschien is het handig om zowiezo geen halstertouw te gebruiken. Ik weet niet of je ver moet van stal naar wei...Anders kan je bijv in plaats van een halstertouw een strotouwtje pakken, dat doe je door de ring onderaan het halster, niet vastknopen, als je dan een kant loslaat glijdt het gewoon van het halster af. Dan staat in ieder geval je paard niet met een touw eraan in de wei.

Verder direct omdraaien als je in de wei staat, en het hoofd van het paard bij jou proberen te houden. Desnoods blijf je even hele kleine rondjes draaien, ondertussen je paard belonen en ertegen praten. zodat ze vanzelf merkt dat het niet eng is.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:10

ik zou hem sowieso even een wat korter touwtje om doen, als hij los schiet kan hij dan in ieder geval niet zijn benen breken.

wat je nog kunt proberen(weet niet of je dat al gedaan heb) is hem zodra je de wei in loopt en het hek dicht hebt. hem bij zijn neus beet pakken. bij het neusbeen, net onder waar je normaal de neusriem hebt. hou hem daar beet en maak met je andere hand het halstertouw los. hij zal nog wel wegsprinten maar heb je wel de tijd hem los te maken. eventueel kun je hem nog wat langer vast houden. dit heeft bij een paardje bij ons ook geholpen.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:19

Vervelend zeg, je paard is nu wat dat betreft onhandelbaar geworden door die tikken. Zo had ik hier een dame die het leuk vond dat ze bij het loslaten gingen rennen en ze dus na het loslaten opjoeg. Leuk als je een keer niet snel bent en met je koude handen het halster niet snel genoeg los krijgt, gevaarlijk gewoon! Gelukkig heb ik op tijd kunnen ingrijpen en kan ik ze weer in alle rust op de wei zetten. Een oplossing voor jouw probleem weet ik zo snel niet, want het paard sleurt je mee de wei in om het loslaatmoment te vermijden(dankzij de tikken)?
Kun je hem los, met een touw om de hals geslagen, naar de wei brengen dan vermijdt je misschien het spannende moment en kun je dat later uitbouwen met even stilstaan en dan loslaten.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 14:35

Hoe ver het is van de stal naar de wei ligt eraan in welke wei hij staat, maar nooit meer dan een paar honderd meter. De afstand is dus niet het probleem, en meelopen doet hij ook braaf.
Maar een touwtje dubbel door de ring halen zodat het er zo uit kan glijden is wat we nu ook al doen met het halstertouw, echter daar wil ik vanaf aangezien hij dan nog steeds weg sprint.
Direct omdraaien in de wei gebeurt uiteraard (ook al zal hij nooit en te nimmer uitslaan als hij de wei in gaat, het is niet uit joligheid), maar daar zit hem ook nog een probleem. Hij rent namelijk niet alleen rechtuit weg, maar springt ook opzij of naar achteren, altijd weg van degene die hem vast heeft. Kleine rondje laten lopen lukt dan ook niet, omdat hij dan opzij wegrent.
Een stukje wandelen met hem in de wei is het probleem ook niet, het is echt pas zodra hij weet dat je hem los gaat maken, zo kun je ook aan een slap touwtje door alle weilanden heenlopen, zelfs tussen andere paarden door, om hem in het achterste land te zetten, hij weet donders goed wanneer je hem los gaat maken. Ik heb ook geprobeerd om sneaky het touw los te maken terwijl hij naast me loopt, maar hoe je het ook doet hij heeft het door.
Bij de neus pakken is onmogelijk, je kunt namelijk niet aan zijn hoofd komen dan, hij springt dan gelijk weg (hij is verder overigens niet echt kopschuw). Korter touwtje ga ik iig wel doen.

Jakkiwakki, het is inderdaad gewoon gevaarlijk, het risico op gebroken vingers o.i.d. is er zeker doordat hij zich echt los rukt. Het is wat je zegt, hij probeert het loslaatmoment te vermijden.
Los met een touw om de hals kan, maar dan rent hij nog net zo hard weg als je hem los laat.
Overigens, pas geleden heb ik hem op die manier wel in de rijbak gezet (waar hij normaal nooit los staat), en dat ging zonder probleem. Reden daarvoor is dat hij niet gewend is dat hij daar los gaat en het eigenlijk niet erg door had. Zou ik hem de volgende dag daar weer los laten zou hij wel weer wegrennen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:44

Misschien een klein hoekje bij de ingang afzetten(soort box idee) met stroomdraad, dan je paard los maken en daarna het afgezette stukje open gooien. Gelukkig heb ik dat soort problemen niet, en heb verder ook niet echt suggesties voor je.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:48

Mijn paard reest ook meteen weg aan het begin van de wei, ik gebruik geen touw meer, het is er veel veiliger op geworden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:38

Het is een probleem dat jij niet de enige bent die het paard buitenzet, vrees dat je op die manier nooit van dat probleem afkomt.

Het enige wat ik kan zeggen is dat je moet oefenen, en niet iedere keer als je de wei ingaat het paard echt los gaat maken. Leer jezelf aan om eerste een paar rondjes door de wei te lopen, desnoods met hoofdstel, of breng hem met twee personen naar het land. Ga grondwerk doen in het land, longeer hem daar desnoods voordat je hem echt losgooit. Hoeveel paarden staan er met hem op dat land? Is het mogelijk dat hij de eerste zou kunnen zijn die het land op gaat, zodat je de tijd hebt om nog even wat met hem te gaan doen?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 16:07

Cassidy, met die 1e zin heb je helemaal gelijk.... Helaas is dat voor mij onmogelijk.

Gelukkig zijn de stalhouders van de stal waar hij nu staat helemaal top. Ze doen hem inderdaad als eerste het land op en proberen zo goed als mogelijk te helpen om het probleem aan te pakken. Een rondje door de wei lopen voor hij los gaat doen ze rustig, ze nemen er echt de tijd voor ook al hebben ze nog tientallen andere paarden om buiten te zetten.
Eén van de zoons van de stalhouder is er vorig jaar heel veel mee bezig geweest en is toen een eind gekomen. Hij nam hem inderdaad mee naar de wei en liep eerst een rondje, liet hem eens halthouden, achterwaarts, weer vooruit etc. en gaf hem als hij luisterde een beloning. Dan liet hij hem los en gaf een snoepje voor hij het touw losmaakte, zodat hij iig een seconde bleef staan. Mijn paard rende dan nog steeds weg overigens. Daarna is hij hem het snoepje gaan proberen aan te bieden nadat het touw los was. Bij het losmaken rende hij dan nog steeds weg, maar hij kreeg hem wel zo ver dat hij na een paar passen héél voorzichtig terug kwam om zijn snoepje te halen. Dat was IMO al een hele stap in de goede richting.
Echter als deze kerel of ik hem een keer niet buiten konden zetten was het weer mis, ook al deden anderen hetzelfde en dan was het weer terug bij af.
Wat ook wel een eind helpt is dat deze kerel zo'n 2 meter lang is en dik 100 kg weegt, hij kon mijn paard in geval van nood net wat makkelijker tegenhouden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:11

Wat ik uit al die verhalen opmaak is dat het paard zijn kracht tegen je gebruikt. Ik zou aan grondwerk doen, desnoods Parelli. Die leert namelijk een paard ook bij je te blijven als hij niet vast zit, en leert je paard wijken voor druk. Dus ook die druk op het hoofd, dus niets touwhalster uit je hand trekken, Je paard moet leren dat hij pas weg mag op het moment dat jij een signaal geeft.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:15

En als je in plaats van een halstertouw nou eens een leadrope neemt? Die is langer. Op die manier denkt je paard weg te kunnen sprinten, maar dat gaat dan dus niet lukken. Hij kan een heel klein stukje weg, maar als de rope aan het eind is zal ie met een ruk omgedraaid worden..... Hij doet het dan dus zelf.... Weet niet of ik het duidelijk uitleg.....

Maar goed, het is dan wel noodzakelijk dat een ieder die hem buiten zet consequent dat blijft doen. En zoals ik hier begrijp, is dat gewoon het grootste probleem..... Jij boekt een stap vooruitgang, en een ander zet je weer twee stappen terug, heel lastig!!

Succes!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 16:31

Hij gebruikt inderdaad zijn kracht in die situatie, en het is niet bepaald een fragiel typje....
Wat voor soort grondwerk bedoel je? Ik doe wel grondwerk met hem, maar niet volgens een bepaald systeem. Hij kan keurig netjes volgen, blijven staan, ik kan hem wegsturen, in een grote ruimte voltes om me heen laten lopen etc. Hij kent trouwens ook de ground-tie en zal dan in elke andere situatie niet van zijn plek komen. Alleen op loslaatmomenten is hij blijkbaar alles 'vergeten' wat hij kent. Verder heeft hij gek genoeg een enorme 'will to please'.

Misschien trouwens ook wel handig om te vermelden dat dit een paard is met een behoorlijke geschiedenis. Ik heb heel wat meer problemen met hem gehad dan dit, en vind het eigenlijk een wonder dat het zover goed gekomen is.
Hij was enorm angstig en had vooral erg vluchtgedrag wat echt gevaarlijke vormen aan kon nemen, zowel onder het zadel als in de omgang, hij was dan echt blind van paniek, maar het vluchtgedrag was ook voor een groot deel gewoonte geworden omdat hij het al zolang vertoonde.
Dit is echter een nieuw probleem, waarbij hij weer in zijn oude gedrag is vervallen, begonnen uit angst en toen weer 'gewoonte' geworden.

Leadrope of ieder ander langer touw is niet aan te raden, ik kan met zekerheid zeggen dat hij niet met een ruk omgedraaid zal worden, maar dat degene die het touw vast heeft met een ruk omver getrokken wordt of minimaal een stel blaren heeft. Hij sprint namelijk zo hard mogelijk weg, door de achterhand zakken en vol gas, dat hou je niet tegen Bovendien verwacht hij die ruk al en spant daarom alle spieren al aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:32

BW, als het paard echt vaart maakt trekt hij de leadrope zo uit je handen, heb je de brandblaren in je handen staan en lig jij eventueel met je neus in het gras. Als je een normaal stalhalster gebruikt om hem buiten te zetten en hij weet dat hij zijn kracht tegen je kan gebruiken zal een leadrope je niet helpen. Een touwhalster misschien, dat is wat scherper, dunner, snijdt meer in. Met die beperking dat je een paard daar ook niet meer los mag gooien, en als hij er met leadrope aan vast met een touwhalster vandoor gaat heb je de poppen pas echt aan het dansen. Een gewoon halstertouw is al een drama als hij loskomt, een leadrope die om de benen zit kan er echt voor zorgen dat hij zijn nek of zijn benen breekt.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:36

Supertje schreef:
Leadrope of ieder ander langer touw is niet aan te raden, ik kan met zekerheid zeggen dat hij niet met een ruk omgedraaid zal worden, maar dat degene die het touw vast heeft met een ruk omver getrokken wordt of minimaal een stel blaren heeft. Hij sprint namelijk zo hard mogelijk weg, door de achterhand zakken en vol gas, dat hou je niet tegen Bovendien verwacht hij die ruk al en spant daarom alle spieren al aan.

Oke, been there, done that dus....

Als ik de rest van je verhaal les denk ik dat je al een hoop bereikt hebt, en heel veel geduld nodig zult hebben Knipoog maar dat je uiteindelijk je doel wel zult bereiken....

helaas weet ik het zo ook niet even dan....

Blijf het topic wel volgen, altijd op zoek naar dingen om iets van te leren Ja

Succes dus! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:37

Supertje schreef:
Wat voor soort grondwerk bedoel je? Ik doe wel grondwerk met hem, maar niet volgens een bepaald systeem.

[knip]

Ik denk dat daar het probleem ligt. Je doet wel grondwerk, maar je hebt er geen systeem in. Bij grondwerk hoort het wijken voor druk, het wegzetten van je achterhand, het naar je kijken met twee ogen.

Two Eyes = RESPECT

Een paard dat je met twee ogen aankijkt, kan nooit zoveel kracht zetten dat hij je om kan trekken. Een paard dat geleerd heeft om te wijken voor druk, zal nooit zoveel kracht tegen je gebruiken.

Two Eyes is better than two heels.

Ga terug naar de basis, en ga een systeem volgen. Grondwerk zonder systeem is als het bakken van een appeltaart waarbij je een van de belangrijke ingredienten hebt vergeten....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:38

Cassidy schreef:
BW, als het paard echt vaart maakt trekt hij de leadrope zo uit je handen, heb je de brandblaren in je handen staan en lig jij eventueel met je neus in het gras. Als je een normaal stalhalster gebruikt om hem buiten te zetten en hij weet dat hij zijn kracht tegen je kan gebruiken zal een leadrope je niet helpen. Een touwhalster misschien, dat is wat scherper, dunner, snijdt meer in. Met die beperking dat je een paard daar ook niet meer los mag gooien, en als hij er met leadrope aan vast met een touwhalster vandoor gaat heb je de poppen pas echt aan het dansen. Een gewoon halstertouw is al een drama als hij loskomt, een leadrope die om de benen zit kan er echt voor zorgen dat hij zijn nek of zijn benen breekt.

Niet aan gedacht, ook nog niet meegemaakt, maar wel logisch inderdaad............

Weer wat geleerd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:41

Doet hij het ook als hij al buiten is geweest en je hem meteen daarna in de bak los wilt laten?

Ik kende een paard die lette echt op het geluid van het knipje, hoorde hij dat was hij weg.
1 probleem, was het niet gelukt het touw dan los te laten hing je er achter.
Alleen was die dan nog wel om te trekken.

Deze deed dat ook wel als hij al buiten was geweest, maar met veel meer twijfel.
Die ben ik toen eens een poos gaan pesten met het geluid van het halstertouw.
Die wist niet meer wanneer hij nu wel of niet los meer gemaakt werd, En dat heeft bij die geholpen.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:56

Wat een vervelend probleem zeg!
Ik heb hier niet zoveel weet van, maar in de tips van Cassidy kan ik me ook wel vinden Ja

Heeft hij het ook door als je bijvoorbeeld het einde van het halstertouw door de ring van het halster doet en hem dan vasthoudt, en wanneer je hem los wil laten het er langzaam uit laat glijden?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:10

Cassidy schreef:
Supertje schreef:
Wat voor soort grondwerk bedoel je? Ik doe wel grondwerk met hem, maar niet volgens een bepaald systeem.

[knip]

Ik denk dat daar het probleem ligt. Je doet wel grondwerk, maar je hebt er geen systeem in. Bij grondwerk hoort het wijken voor druk, het wegzetten van je achterhand, het naar je kijken met twee ogen.

Two Eyes = RESPECT

Een paard dat je met twee ogen aankijkt, kan nooit zoveel kracht zetten dat hij je om kan trekken. Een paard dat geleerd heeft om te wijken voor druk, zal nooit zoveel kracht tegen je gebruiken.

Two Eyes is better than two heels.

Ga terug naar de basis, en ga een systeem volgen. Grondwerk zonder systeem is als het bakken van een appeltaart waarbij je een van de belangrijke ingredienten hebt vergeten....

Daar zit zeker wat in, misschien toch eens via een systeem proberen.
Overigens kent hij wijken voor druk ect. echt wel aan de hand hoor, ook de voor- en achterhand kan ik zonder moeite apart van elkaar sturen vanaf de grond. Oefeningen zoals met een longeerlijn om hem heen lopen en daarna a.h.w. om te draaien door druk op de lijn zijn ook geen probleem.

RK, ja hij doet het net zo als hij al los is geweest, het is echt geen joligheid.
Voor het geluid van het knipje is hij heel bang, ook buiten het loslaten. Maar misschien toch eens mee oefenen dat hij niet meer gelijk de link knipje - eng legt.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:24

Supertje schreef:
RK, ja hij doet het net zo als hij al los is geweest, het is echt geen joligheid.
Voor het geluid van het knipje is hij heel bang, ook buiten het loslaten. Maar misschien toch eens mee oefenen dat hij niet meer gelijk de link knipje - eng legt.

Heb je daar dan niet misschien het hele probleem al te pakken????? Dat ze dus uit angst weg sprint????

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:06

oh maar als dat knipje zo eng is kun je de knip als clicker gebruiken bijvoorbeeld. Dus klik stukje wortel klik weer een stukje wortel en zo een paar maal per dag en een paar dagen achter elkaar herhalen. Misschien met een losse musketon haak die het zelfde geluid maakt. Dan legt je paard hopelijk snel een ander verband met de klik.