Bijten !

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Soniador

Bijten !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:11

Dit is al de 2de keer dat ik hier een topic plaats over het feit dat mijn paard bijt.
Er is al veel verbetering gekomen.Ze bijt niet meer wanneer ik haar deken aan of uit wil doen en wanneer ik haar eten geef.
Ze bijt nog wel steeds wanneer ik haar borstel of voorbij haar staldeur kom.Ik waarschuw haar dan wel,maar ach wat kan haar dat schelen.Ze blijft gewoon lekker haar eigen zin doen.
Mijn paard is van karakter heel erg bazig en speelt dus ook het liefst de baas over mij.
Neem nu vanmorgen,ik wil haar vastzetten buiten en wil ze me bijten.Ik doe anders niets verkeert,tenminste dat denk ik toch niet.Of als ik haar borstel wil ze me bijten of probeert ze zelfs naar me te stampen.
Ik weet dan niet goed hoe ik daar op moet reageren.Haar een mep geven helpt niet,daar wordt ze alleen nog maar kwaader van.Mijn stem laten horen helpt even,maar daarna wil ze weer terug bijten.
Het is niet constant dat ze zuure gezichten trekt ofzo,maar bijten doet ze wel heel erg vaak.
Pijn heeft ze niet en aan haar tanden ligt het ook niet.
Ik zou dus graag een paar tips willen krijgen hoe ik op zulke situaties moet reageren

Groetjes

Dendie

Re: Bijten !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:17

Is het bijten om dominantie of speelsigheid? En staat ze in een kudde of in een box?

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:22

pff slaan vind ik zielig ... maar ik trek daan een keer aan het jalstertouw en waarschuw de 2de keer dan laat ik hem haar eens goed schrikken maar echt hard dan zijn ze wel rustig(bij mij tog)
maar dat ligt van paard tot paard

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:24

Dendie schreef:
Is het bijten om dominantie of speelsigheid? En staat ze in een kudde of in een box?

Wat bij mij pony vroeger werkte, ik het haar een keer flink terug gebeten in haar boven lip, zij heeft het daarmna nooit meer gedaan. succes

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:28

Dendie schreef:

Dominatie,zeker niet om speelsigheid.
Ze staat in een box,bij men thuis er zijn geen andere paarden rond haar.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:30

loveme schreef:
pff slaan vind ik zielig ... maar ik trek daan een keer aan het jalstertouw en waarschuw de 2de keer dan laat ik hem haar eens goed schrikken maar echt hard dan zijn ze wel rustig(bij mij tog)
maar dat ligt van paard tot paard

Ik heb toch helemaal niet gezegt dat ik ze sla.Ik heb gewoon gezegt dat een mep geven niet helpt,daar wordt ze alleen nog maar kwaader van.
Ik denk niet dat dit de juiste oplossing is.Daar wordt ze volgens mij alleen nog maar kwaader van.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:31

onne schreef:
Dendie schreef:

Wat bij mij pony vroeger werkte, ik het haar een keer flink terug gebeten in haar boven lip, zij heeft het daarmna nooit meer gedaan. succes

Je paard terug bijten ? Clown

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:34

grappig terug bijten zou nog kunnen werken ook, toch zou ik het zelf niet zo snel doen misschien ook omdat voordat ik bij zijn lip ben heeft ie mij al in mn gezicht gebeten Haha!

AppaloosGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:34

Dan heb je wel een heel dominant paard zeg.
Je moet toch echt proberen boven haar te komen staan.
Ik zou haar gewoon blijven corrigeren achter elkaar door bijvoorbeeld een snok aan het halster te geven, stopt ze er niet mee dan pak je haar gewoon wat harder aan. Anders gaan ze echt een loopje met je nemen en dan blijft het niet bij bijten, maar kan je straks niet meer normaal de stal in komen..

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:39

Ben ik het mee eens. Streng optreden.

Slaan is misschien zielig (vind ik niet maar goed) maar stel je let een keer een seconde niet op en ze heeft je goed te pakken...daar zit je dan maar mooi mee.
Een paard moet weten wie de baas is, klaar. Als een paard in de weide teveel doordramt bij een ander paard dat hoger in rang staat krijgen ze ook een flinke correctie tik of hap. Geloof me dat gaat veel harder als wat jij kan doen tegen je paard.

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:30

Ik heb zelf een jonge merrie die ook het bijten heeft uitgevonden.
Ze bijt iedereen die langs haar stal loopt of in haar weiland komt.
Maar mijn paarden krijgen echt een rot klap als ze mij bijten niks zielig ( ze doen jou toch ook pijn)?
Mij bijt ze niet meer om dat ik haar de baas ben en ze weet wat de gevolgen zijn.
Jij zecht dat een klap niet help en dat ze dan alleen maar booser word?
Sorry maar van mij kon ze dan net zo lang een klap trug krijgen tot ze stopt.
Jij bent de baas en niet zij punt uit.
Desnoods neem je een zweepje mee
ik denk altijd 1 x of mischien 2 x een goeie klap en dan over
dan 100 e keeren ruizie maaken met je paard want dan is de lol er ook snel af

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:37

je moet dit inderdaad aanpakken. een klap is niet zielig. een bijt doet veel meer pijn. pak er een zweepje bij. elke keer als ze wil bijten geef je haar een beste tik tegen haar kont. of borst nooit op het hoofd slaan met de zweep, kunnen ze kopschuw van worden. tik tegen de neus mag wel. laat haar maar mooi boos worden, zolang jij haar maar niet haar zin geeft en ophoudt. gewoon doorzetten en dan leert ze het vanzelf

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:46

Wat dat betreft ga ik helemaal met sylvie mee, een paard wat goed bijt krijgt van mij toch echt een flinke opsodemieter of desnoods een schop. Een ander paard zou inderdaad nog heel wat minder subtiel zijn Knipoog
Hier op stal stond er ook zoeen (Partout van Liesjuh op bokt), op zich een lief paard maar een beetje gebrek aan opvoeding. Die beet trouwens niet uit nijd, maar uit dominantie en aandacht, gewoon omdat hij gewend was overal mee weg te komen. Hij beet bijvoorbeeld als je langs zijn stal liep, of met poetsen haalde hij even kort uit als hij iets niet zo fijn vond. Die heeft echt wel wat meppen en schoppen moeten incasseren, hij is namelijk niet bepaald snel onder de indruk. Dan gaf je hem een mep dat hij zowat scheel keek na de zoveelste keer bijten, en dan deed hij het nog maar een keer.
Inmiddels is dat een hartstikke lief paard, bijten en meppen doet hij echt niet meer, hij weet waar zijn grenzen liggen doordat die heel consequent aangegeven zijn.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:49

ik ben het met sylvie eens..
je moet niet vergeten dat je paard een dikkere huid heeft dan jij..
een paard denkt niet van oww ik doe haar pijn, nee zo denkt hij niet..
en jij wel en een klapje is niks vergeleken wat je paard met jou doet..
als je strenger ben heb je misschien hooguit een week ruzie..
maar vergeet niet wat is nou 1 week op een heel paarden leven??
maar je zal je misschien even rot voelen..
maar als je op een gegeven moment alleen maar je stem hoef te verheffen ben je al blij hoor..
en dan vergeet je die dagen of een week wel

succes Knipoog

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:51

Ik ben het met sylvie eens, van bijten komt schoppen, zo moet echt weten wie de baas is. Idd beter 1 of 2 keer goed aanpakken en dan nooit weer dan 100 keer de strijd aangaan en geen plezier met van je paardje hebben!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:53

Mijn pony doet het altijd in de winter. Hij zit dan minder lkkr in ze vel en word snel chaggie. Zolang hij niet raak bijt en een beetje in de lucht loopt te happen krijgt hij enkel een waarschuwing. Als ie raak bijt en ook echt gevaarlijk word, ben ik niet zo van, aaah een paard slaan is zielig. Hij mij pijn doen ik hem ook. Helaas heeft een paard slaan niet zoveel zin. Slaan op het hoofd heeft meestal hoofdschuw als gevolg en ergens anders slaan, hebben wij mensen eigenlijk geen kracht genoeg voor. Bijten is dus heel moeilijk af te leren, maar de volhouder wint.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:57

Negeren helpt iig niet, dan word het van kwaad tot erger. Jouw merrie is je duidelijk de baas, en die positie zul jij moeten overnemen. Alsmaar tikken uitdelen gaat niet helpen, heel veel paarden gaan dat als spelletje zien. En terugbijten is ook geen optie, zie maar eens bij dat paardenhoofd te komen, bovendien moet je toch echt aan een kunstgebit willen als je dat doet. Een mep met dat hoofd en je bent een paar tanden kwijt.

Ga aan grondwerk doen, probeer vanaf de grond de verhoudingen recht te zetten. Ik kan je alleen maar adviseren om het boek "Grondwerk" van Inge Teblick aan te schaffen, en daar wat oefeningen uit te doen. Je zei dat het al beter ging, nu het allerlaatste stapje nog.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:58

Geen genade, in de kudde zou je paard ook een rot trap krijgen als hij een ander paard bijt. En die trappen veel harder dan ik met mijn klomp.

Jeniepenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:01

Ik heb inderdaad ook eens gehoord dat iemand gewoon heeft teruggebeten. Maar sindsdien nooit meer gebeten geloof ik Clown

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:08

Als mijn paard het in haar hoofd zou halen me te bijten of schoppen, dan kan ze erop rekenen dat ik dat direct afstraf, en goed ook!!! Wat al eerder is gezegd, een schop van mij komt lang niet zo hard aan als van een soortgenoot maar de boodschap is wel duidelijk!!

Mijn vorige paard begon ook opeens te bijten, maar dat kwam omdat ze pijn had, dat heb ik dus ook niet afgestraft. Het was haar manier op te zeggen dat ik moest opsodemieteren omdat ze pijn had.

Maar als het een uiting van dominantie is, nou de groeten, niet met mij!

Claudiaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:32

Bij mijn shetlandpony werkte een flinke tik niet,die wist hij te omzeilen. Hij was ook vreselijk dominant. Een Tik,negeren,een trap,een flinke ruk aan het halster... Alle tips uitgeprobeerd. Maar nee,het bleef maar doorgaan...
Het punt was dat hij veel te veel binnen stond en energie voor 10 had. Ik heb toen een ander stalletje voor hem gevonden en nu is hij altijd buiten,heeft een stalletje met uitloop en kan overdag de hele dag met nog 2 andere pony's in de bak ravotten. Misschien is het voor jouw paard ook frustratie... Of doet hij ook zo in het land.....

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:41

Mijn paard bijt ook...errug vervelend maar als hij bijt bijt ik terrug vaak als ik dat doe als ik klaar ben met bijten gaat hij maakt hij dan een bokje of bijt hij weer....heel vervelend is dit en hij bijt vooral tijdens het wandelen en als ik poets als ik hem opgezadeld heb en naar de bak loop bijt hij niet...wat ik heel vreemd vind

ik ga me nu ook wat meer op het grondwerk storte....hopelijk lukt dit om het bijten te stoppen

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:20

jip heeft mij 1 keer gebeten, niet eens in me arm maar nee recht in mijn borst, ik heb hem zohard terug gebeten, hij heeft het daarna nooit meer gedaan!

tevens had ik vroeger een shet hengst ook zo'n lieverdje Schijnheilig daar hielp bijten niet bij, ik heb hem ook een flinke optater geven (hij was hardleers) dus dat was een paar keer, maar hij heeft het daarna nooit meer gedaan.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:31

Laat ik één ding duidelijk maken (het ís al duidelijk gemaakt maargoed) Slaan is níet zo zielig als het lijkt.
Het is beter voor het Paard én beter voor jou als ze een paar keer een goede mep krijgt zodat ze er daarna mee stopt dan dat ze altijd door zal gaan met bijten!
Blijf áltijd consequent, laat haar in ieder geval élke keer weten dat als ze je bijt dat het ónacceptabel is.
En dat kan door middel van een mep, stemverheffing, ruk aan het halstertouw en noem maar op. Maar één keer een ONTIEGLIJK harde mep verkopen werkt vaak heel goed. Dan stopt ze vaak meteen!
Succes ermee want ik wéét wat je doormaakt! Lachen
(Mijn Paard deed dit ook, en mede dankzij tips van mensen hier op Bokt is hij het aanzienlijk gaan minderen)

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:26

Ik heb dat nu ook bij mn vaste manege paard telkens als ik de stal inkom wordt ik lekker gebeten....ik denk dat ze me dan aan het uitdagen is om haar toch die ene appel te geven, die ze normaal altijd na de les krijgt.....

Denk alleen dat het mn eigen schuld is , ze doet het ook alleen bij mij omdat ze weet dat ik altijd iets lekkers meeneem als ze dat niet meteen krijgt bijt ze me ook Boos!