Wat is mijn recht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 10:13

Een paar jaar geleden heb ik mijn pony gekregen van de oude eigenaars.

Ik verzorgde haar eerst maar omdat ze gingen verhuizen wisten ze niet echt wat ze er mee moesten.
Hun dochter keek er al jaren niet meer naar om en bij het nieuwe huis wouden ze liever geen stal meer.

Okee ik heb dus de pony gekregen.

Maar achteraf een beetje dom, want nu een paar jaar later wil die dochter opeens weer op mn pony rijden.

Pony is inmiddels 28 en herstellende van een peesblessure maar dat snapt ze blijkbaar niet. Bloos

Wil gewoon niet dat ze er maar met een vinger aan komt. Vork
Niet ongevraagd mn pony uit stal haalt, poetst ect ect....
Heb het afgelopen jaar genoeg dierenarts kosten gehad. Sigaar

Ben eventueel ook bang dat ze haar terug gaan vragen of iets dergelijks.

Waar sta ik in mn recht?

Heb ik iets om op te staan en mag ik bepalen of ze er bij mag komen ect?
Laatst bijgewerkt door mariekie op 21-02-07 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Elinee

Re: Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:15

hebben jullie een contract gemaakt?
is ze officieel van jou, heb jij het paspoort?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 10:19

Nee dat is het probleem we hebben geen contract opgemaakt Frusty

Ik heb wel het paspoort in handen omdat ze toen nog niet gecipt was.
Een paar jaar geleden werd dat ingevoerd dus heb ik zelf een paspoort aan moeten vragen.

Maar dacht dat een paspoort niet rechtgeldend was Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:21

Gegeven is gegeven, jij betaald toch ook alles? je bent gewoon eigenaar en dan kan je alles doen wat je wilt, gewoon die dochter verbieden op die pony te rijden, zeker als het dier al oud is en geblesseerd. Het beste is gewoon even bij die ouders langs gaan en bespreken. Vraag wat je wilt weten en bespreek, maak duidelijk dat je zuinig bent op de pony. Willen ze hun dochter over jouw pony laten beschikken zal ik zeggen dat je het hoger op gaat zoeken.

Gewoon op de man af is altijd de beste manier.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:24

Gegeven is gegeven.

Hoe heb je het paard staan? Aan huis? Of in een pensionstalling? Als het aan huis is zou ik iig zorgen dat alle spullen achter slot en grendel liggen, en dat ze je paard niet mee kan nemen (bijv door een ketting om de staldeur, die kun je er in geval van brand ook makelijk afhalen.

Op een pensionstalling kun je nagenoeg hetzelfde doen, alleen kun je dan de eigenaar van de stalling vrag haar te vertellen dat ze niet welkom is.

Verder is het verstandig om zelf tegen haar te zeggen (heel duidelijk, niet eromheen draaien) dat ze niet aan je paard mag komen. Helemaal niet. Zorg dan dat er iemand bij is die het hoort, zodat mocht ze het wel doen en het beestje er problemen aan overhoud, jij de schade op haar kan verhalen.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:29

was toevallig laatst bij de rijdende rechter ook iets over een gegeven kunstwerk, dat de kunstenaar terug wilde.
deze mensen moesten het schiderij terug geven omdat ze er zelf niks voor betaald hadden.
dus gegeven is niet altijd gegeven.
hoe het in jouw geval precies is, weet ik niet.

heb je er met die mensen over gepraat dat je het liever niet wil?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:38

Ten eerste is het belang van je pony het belangrijkst, er komt dus niemand zomaar op, zeker niet als ie herstellende is..

Ten tweede, zou ik eens met de vorige eigenaar gaan praten (van wie je em gehad hebt, haar ouders dus..) dat rijden op dit dier geen optie meer is..
Als jij alles betaald, laat hun maar met bewijzen komen dat ie van hun is..!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:40

Jij staat in je recht als je kan aantonen dat je de laatste tijd (geloof 6 maanden) alle kosten van de pony hebt gehad, en betaald hebt. Dan ben jij de "rechtmatige" eigenaar.

Heb dit toen helemaal uitgezocht door dat gedoe met Splash. Succes ermee Lachen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 10:51

Vjestagirl schreef:
Gegeven is gegeven.

Verder is het verstandig om zelf tegen haar te zeggen (heel duidelijk, niet eromheen draaien) dat ze niet aan je paard mag komen. Helemaal niet. Zorg dan dat er iemand bij is die het hoort, zodat mocht ze het wel doen en het beestje er problemen aan overhoud, jij de schade op haar kan verhalen.

Tja maak dat maar eens aan iemand wijs die veel ouder is als jou. Slapen

Kijk haar ouders hebben haar weggegeven daar had zij geen inspraak in.

Praten met die ouders heeft ook totaal geen zin.

Het is de dochter die opeens weer de kolder in dr hoofd heeftgekregen.

Het is eigenlijk gekomen omdat ze te horen heeft gekregen dat ik ga verhuizen met mn pony.

Waar ik ga staan is heel toegankelijk voor mensen ( boeren erf ).
Tevens komen daar veel jongens aan auto''s sleutelen in de schuren ect.
Wist ik veel dat dat haar vrienden zijn Slapen

Dus tja nu ziet ze haar kans schoon natuurlijk.

Bij mn huidige pension stal komt ze niet.
Alles op slot ect....En ze mag de mensen daar niet en andersom (scheelt ook een hoop Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:54

Jouw ouders met haar ouders laten praten. Als zij al geen inspraak had bij het weggeven, zal ze nu ook naar haar ouders moeten luisteren.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:55

Je kunt je vraag (gratis) online stellen bij een hippische advocaat, zou ik in jouw geval gewoon doen.
Ik denk dat het best lastig gaat worden, maar dan kan hij/zij je in ieder geval eens inlichten over je rechten en plichten.

Ik kijk even wat de link is......

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:55

Volgens mij is het idd ook zo, dat omdat jij alles betaalt hebt, de pony van jou is Ja
Succes!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:58

Pff das lekker zeg marijke, Persoonlijk lijkt mij inderdaad gegeven is gegeven.. Maar daarbij heb ik eigenlijk geen verstand van recht Knipoog
Het zou toch mooi worden, als iedereen die iets gegeven heeft daar achteraf weer aanspraak op kan maken.
Misschien met de ouders van dat meisje praten? (o, ik zie net dat dat ook geen zin heeft...)
Hebben de vorige eigenaren wél een eigendomsbewijs dat je weet?

Ben trouwens erg blij met je jas hoor Knipoog haha

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:59

Dit is al eens eerder uitgezocht. Als jij t dier heb gekregen en de laatste jaren hebt onderhouden en dat kan aantonen dmv facturen ed. Dan kunnen ze niet ineens gaan opeissen !!

Maar ik snap je onderschrift niet zo, staat ie wel te koop ?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:01

Ook ik heb wel eens gehoord wie de kosten de laatste x tijd heeft gehad gezien wordt als de eigenaar.
Wat het tijdsbestek is weet ik niet meer

En als ze moeilijk doen, eis het stalgeld, da kosten enz van de laatse 2 jaar maar terug, zij ze zo genezen

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:02

Nistria schreef:
was toevallig laatst bij de rijdende rechter ook iets over een gegeven kunstwerk, dat de kunstenaar terug wilde.
deze mensen moesten het schiderij terug geven omdat ze er zelf niks voor betaald hadden.

Maar een schilderij is wel wat anders natuurlijk, een schilderij hoeft niet naar de hoefsmid, en al helemaal geen dierenarts.

Ze geeft aan er al veel voor betaald te hebben, waarschijnlijk sta jij dan ook in de comp van de dierenarts. Ik weet niethoe lang jij dr al hebt? Maar jij hebt kosten gemaakt en zij hebben het gegeven. Zijn er niet meer stalgenootjes die dit weten dat zij het ook gehoord hebben van die mensen? Hebben die mensen erbij gezegd dat ze ten alle tijden de pony terug kunnen vragen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:04

Ludora schreef:
Dit is al eens eerder uitgezocht. Als jij t dier heb gekregen en de laatste jaren hebt onderhouden en dat kan aantonen dmv facturen ed. Dan kunnen ze niet ineens gaan opeissen !!

Maar ik snap je onderschrift niet zo, staat ie wel te koop ?

Inderdaad, als jij degene bent die in het onderhoud voorzien heeft de laatste periode ( de precieze tijd weet ik niet meer, maar zeker korter dan 2 jaar ), dan ben jij de eigenaar. Bewijzen zijn hierbij wel van belang, maar waarschijnlijk heb je nog wel een paar dierenartsrekeningen liggen.

Voor de rest snap ik je onderschrift ook niet echt?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:12

Uh mn onderschrift wat snappen jullie daar niet aan Verward

Ik was een tijd geleden op zoek naar een leuk stekkie/ rusthuis ect voor haar omdat ze een peesblessure had.

Ik sta nu op een wedstrijdstal dus was op zoek naar iets anders vandaar'.

Maar is erg verouderd dus Lachen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:22

[/quote]

Ze geeft aan er al veel voor betaald te hebben, waarschijnlijk sta jij dan ook in de comp van de dierenarts. Ik weet niethoe lang jij dr al hebt? Maar jij hebt kosten gemaakt en zij hebben het gegeven. Zijn er niet meer stalgenootjes die dit weten dat zij het ook gehoord hebben van die mensen? Hebben die mensen erbij gezegd dat ze ten alle tijden de pony terug kunnen vragen?[/quote]

Ik heb haar al 5 jaar inmiddels.
De oude eigenaren hebben nooit gezegd dat ze haar terug kunnen eisen.
Maar ja geld is er in overvloed dus als dochter lief de pony teug wil....

Hun dochter is inmiddels in de 30 jaar en heeft dus in principe niets meer met haar ouders te maken.
Beetje lastig om als 24 jarige bij de ouders aan te kloppen.

Laatst had ze aan dr ouders gevraagd of ze toch geen stalletje wilden bouwen voor mn pony... Boos!

Van zulke dingen wordt ik gewoon achterdochtig...

Nu gaat het er ook nog eens om dat ze niets ongevraagd met mn pony gaat doen.... Slapen

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:39

Pride schreef:
Nistria schreef:

Maar een schilderij is wel wat anders natuurlijk, een schilderij hoeft niet naar de hoefsmid, en al helemaal geen dierenarts.

met het voorbeeld bedoelde ik alleen dat gegeven dus niet altijd gegeven is Knipoog
daaronder heb ik dus ook staan; hoe het is jouw geval precies is, weet ik niet...

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:37

Op die manier ja, never mind! Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:40

Vervelend zeg. In principe ben jij gewoon de eigenaar van de pony, ze hebben hem aan jou gegeven en daardoor ben jij eigenaar geworden. In principe is het lastig om te bewijzen, maar daarentegen staat de pony toch al enkele jaren niet meer bij hun en betaal jij de gehele kosten? Ik denk eerlijk gezegd dat dit voldoende is als bewijslast. Voor meer info moet je ff pben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:49

mariekie schreef:

Ze geeft aan er al veel voor betaald te hebben, waarschijnlijk sta jij dan ook in de comp van de dierenarts. Ik weet niethoe lang jij dr al hebt? Maar jij hebt kosten gemaakt en zij hebben het gegeven. Zijn er niet meer stalgenootjes die dit weten dat zij het ook gehoord hebben van die mensen? Hebben die mensen erbij gezegd dat ze ten alle tijden de pony terug kunnen vragen?[/quote]

Ik heb haar al 5 jaar inmiddels.
De oude eigenaren hebben nooit gezegd dat ze haar terug kunnen eisen.
Maar ja geld is er in overvloed dus als dochter lief de pony teug wil....

Hun dochter is inmiddels in de 30 jaar en heeft dus in principe niets meer met haar ouders te maken.
Beetje lastig om als 24 jarige bij de ouders aan te kloppen.

Laatst had ze aan dr ouders gevraagd of ze toch geen stalletje wilden bouwen voor mn pony... Boos!

Van zulke dingen wordt ik gewoon achterdochtig...

Nu gaat het er ook nog eens om dat ze niets ongevraagd met mn pony gaat doen.... Slapen[/quote]

Wat een verwend en kinderachtige meid zeg, 30 jaar! Om te schamen, lijkt wel een kwestie van macht uitspelen vanwege verveling. Gewoon met die ouders praten en vertellen hoe belangrijk die pony voor jouw is en hoeveel je er voor over hebt.Als dochterlief graag een pony wilt, dan koopt ze er toch 1? Kunnen jullie lekker samen rijden (zeg je dan gewoon om die ouders op een ander been te zettten)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 17:28

Splash_ schreef:
Jij staat in je recht als je kan aantonen dat je de laatste tijd (geloof 6 maanden) alle kosten van de pony hebt gehad, en betaald hebt. Dan ben jij de "rechtmatige" eigenaar.

Heb dit toen helemaal uitgezocht door dat gedoe met Splash. Succes ermee Lachen

Weet je ook wat ik dan allemaal moet kunnen aantonen?

Groeten Marijke