wedstrijd week/vaker weekend starten. wat beter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

wedstrijd week/vaker weekend starten. wat beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:42

Ik was eigenlijk van plan om me aan te melden voor de Almelose Ruiterdagen. Nu heb ik alles bijelkaar opgeteld qua geld, en kom tot nu toe uit op iets meer dan 300euro (dan nog niet de extra dingen meegeteld zoals eten en dergelijke). Dit vind ik behoorlijk veel, in die week rijd ik in totaal 7 proefen.

Ik zat zo te denken, dan kan ik net zo goed vaker in het weekend starten, of soms zelfs gewoon en zaterdag en zondags starten.

Wat zouden jullie doen?

Sammie

Re: wedstrijd week/vaker weekend starten. wat beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:26

Misschien kun je even een specificatie geven van waar je die €300 aan kwijt bent? En op welke dagen start je dan en zijn het 2 proeven per dag oid? En niet geheel onbelangrijk hoe is je paard als het een aantal dagen zwaar achter elkaar moet werken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 16:31

- het zijn in totaal 5 dagen, waarin totaal 7 proefen worden gereden (1e dag 1 proef, daarna 2 proefen, daarna weer 1 proef, enz.)
- Heb het even opnieuw uitgerekend en ben zelfs meer kwijt: 370euro ongeveer. Dit gaat naar:
stalling paard 7 dagen, stalling trailer 7 dagen en kosten van de proefjes.
Stalling zit 1 baal strooisel en 1 baal hooi. Verdere voer zelf voor zorgen en er moet zelf gevoerd en gemest worden. Ook zijn er geen automatische drinkbakken, dus zelf zorgen voor emmers.
- nog nooit dagen achter elkaar gereden, zou kunnen dat het goed gaat maar ook veel kans dat na dag 2 paard er geen zin meer in heeft

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:19

Ik zou het niet doen. Waarom zou je zo'n belasting op je paard en op jezelf leggen? Het lijkt me voor zowel je paard als voor jou fijner om gewoon een aantal weekenden achter elkaar te starten (en dan misschien zowel op de zaterdag als op de zondag).

Voor de kosten zou je bij een aantal weekenden rijden ook de bezinekosten moeten meetellen... dus al met al maakt het misschien niet eens zoveel uit wat je kosten technisch doet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:25

tja, ik al ARD fan zeg: gewoon doen!! het is het geld dubbel en dwars waard. ik woon in Almelo, zou gewoon thuis kunnen slapen en het paard thuis kunnen laten staan zodat het me nauwelijks wat kost.
maar zelfs ik zet Urissa op het terrein en ik slaap zelf ook op het terrein. de sfeer is gewoon echt geweldig gaaf en de paarden leren er ongelovelijk veel van omdat het zo'n groot concours is

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:30

Ik ben het met Lissy eens dat de paarden heel veel van zo'n concours als de Almelose Ruiterdagen leren. Het is heel anders dan dat je naar verschillende (kleinere) wedstrijden zou gaan.
De hele entourage en alles erom heen kan je niet vergelijken.
als je het dus zelf ziet zitten, je kan het betalen en je wil een leerzame ervaring: Doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:10

De sfeer is misschien super, maar zorg er wel voor dat je paard het aankan om zoveel dagen optimaal te "moeten" presteren. Als je paard het niet aankan, kan het nog zo leuk zijn, maar moet je het echt niet doen.

Ga dus om te beginnen eens een week lang zelf intensief trainen, en kijk hoe dat gaat. Gaat dat goed, dan is het natuurlijk wel een super ervaring!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:37

@ angela:

daar heb je een heel goed punt.
Ik ging een beetje uit van mijn eigen paardje die het wel aan zou kunnen.

Maar het inderdaad wel heel intensief, zeker ook door alle extra indrukken buiten de proeven om die het paard opdoet, vreemde stal, vreemd terrein enz.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:54

ik vind elke dag een proefje rijden een stuk minder intensief als 4 a 5 x per week flink trainen... in de training pak ik nu al de onderdelen van het M mee en moet ze echt enorm aan het werk. een L2 proef is voor haar al bijna lanterfanten Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 10:56

Ja ik ga denk ik toch maar niet meedoen, ik denk dat het te veel voor haar zal worden. Ook omdat ze een heethoofd is en snel gestrest is. Hierdoor loopt ze snel scheef en kom ik in de problemen met haar beengebreken (zie: profiel)

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:17

Het lijkt mij een heel leuk concours als ik dat zo hoor, maar als je paard nog nooit meerdere dagen achter elkaar heeft gestart, zou ik het denk ik niet doen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:11

Ik denk dat het dan verstandig is om idd niet een hele week mee te doen. De proef zelf is als het goed is veel minder intensief als je training, maar alle indrukken eromheen maken het extra belastend voor je paard, waardoor een hele week toch echt een aanslagje op je paard wordt als het snel onder de indruk is.

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:19

Ik zou gewoon wat vaker op concour gaan. Als er dan iets niet goed gaat in de proef en je hebt comentaar op je coupon kun je daar aan werken tot de volgende wedstrijd. Daar heb je niet de tijd voor als je iedere dag start. En het is veel geld.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:08

Of je zet je paard niet neer op het terrein van de ARD, maar bij een (rustige) pensionstal in de buurt, waar je paard ook nog in de wei of paddock kan. Je bent natuurlijk niet verplicht om op het terrein te overnachten, je kunt er op die manier een soort vakantie van maken waarbij je ook nog wat proefjes meepikt. Knipoog

Maar als je paard snel gestresst is, dan zou ik sowieso niet snel kiezen voor een hele week achter elkaar wedstrijden rijden. Kies dan eerder eens voor een tweedaagse wedstrijd als je haar wilt laten wennen aan grotere wedstrijden en meer indrukken, dan heb je maar een of twee overnachtingen nodig.