belonen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lisavanveen

belonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 10:20

hoihoi
ik heb een jaarling, hij is 1,5 jaar en word op mei 8 2
Ik ben nu met hem bezig om naar een bak te stappen ( 100 m)
hij is niet bang voor outo's!! (het is een wonder Haha! )
maar al ziet tie een trekker staan dan zie ik alweer dat tie gek gaat doen!
ik woon zelf op een boerderij dus het is niet egt hadig dat tie bagg is voor trekkers!
Maar wat is de juiste manier om je paard te leren dat tie er niet bang voor hoeft te zijn.
alvast bedankt voor jullie reacties!!!

groetjes,

lisavanveen

Re: belonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 10:21

oja als je naar de bak wilt moet je 100m over de weg! Bloos

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:14

Hem er op het terrein kennis mee laten maken! En belonen als hij gewoon normaal doet.. Als je al merkt dat hij vervelend wil gaan doen gewoon normaal doen alsof er niks aan de hand is, en zo nodig corrigeren!
Ik zou het overigens niet in je eentje doen, mocht er wat gebeuren ben je met zin 2en slimmer en sterker en heb je meer handen om iets te regelen als het fout gaat

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:30

Misschien gewoon heel vaak met een trekker langs rijden(ik weet niet of dat mogelijk is) terwijl die in de wei/bak (ik weet niet waar). Todat die het normaal gaat vinden?

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:03

aniekje schreef:
Misschien gewoon heel vaak met een trekker langs rijden(ik weet niet of dat mogelijk is) terwijl die in de wei/bak (ik weet niet waar). Todat die het normaal gaat vinden?

Een trekker is opeens een stuk enger als het langs je heen komt gereden dan wanneer je veilig in een bak er naar kan kijken Knipoog

fjord12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:54

ja belonen als er een trekker aan kom dan denk die aan zijn beloning ipv de trekker

Dennis_Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:26

Belonen als je er voorbij komt en wanneer je er ook volledig voorbij zijt... Dan denk ik dat ie er na een tijd wel zonder problemen langsgaat

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:21

desensibiliseren. je paard is bang voor de trekker, en onbewust bevestig je dit gedrag, bijv. door ernaar te kijken als je dichterbij komt, of onbewust een andere houding aan te nemen. je kunt dit uiteraard oefenen, doe wat schriktraining met je paard, en maak trekkers leuk. wat een goede mogelijkheid is om hem iig zelf vast wat te laten wennen, is gewoon een trekker bij hem in zijn landje zetten, zodat hij op zijn gemak kan snuffelen.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:26

Idd, negeren die trekker. En niet belonen! Dan bevestig je hem, dat hij gelijk had om bang te zijn. GEwoon doen alsof er niks aan de hand is, en probeer het gedrag te negeren. Ga oefenen op een erf, door even erlangs te stappen. En dat regelmatig herhalen. Maar probeer geen nadruk te leggen op die trekker Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:57

inderdaad. jij moet de leider zijn, en de leider bepaalt wat eng is en wat niet. kijk er niet naar, loop gewoon door en denk aan mooie dingen Knipoog . probeer jezelf zo in te stellen dat je niet verwacht dat hij reageert, dan zal het snel over zijn. oefen ook grondwerk voor het vertrouwen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:54

Ga grondwerk met hem doen, leer hem vertrouwen te hebben in jou. Leer hem dat jij de baas bent, de leider bent, en dat er niets engs kan gebeuren zo lang hij bij je bent. Op het moment dat hij iets eng vindt, ga je tussen hem en het enge object in staan. Laat hem zich maar verstoppen achter jouw rug, jij staat daar om hem te beschermen, die indruk moet je hem geven.

Ga zulke situaties niet uit de weg. Ga niet overmatig belonen als hij niet schrikt. Het moet gewoon voor hem worden, het moet gewoon voor jouw worden. Zet eerst de verhoudingen recht en ga dan pas de weg op naar die bak toe, ook al is het maar 100m.

_SiimOne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:25

gewoon aan de trekker laten ruiken en als ie het goed doet belonen net zolang dat ie niet meer schrikt. dat lukt niet in 1 keer maar je moet het wel vaker doen anders heeft het geen zin Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:29

Een stilstaande trekker is het probleem niet. Het probleem komt pas als objecten gaan bewegen.

Een paard is bang voor objecten, die bewegen en geluid maken. Op het moment dat je de angst voor de trekker weg hebt genomen omdat hij eraan kan ruiken, en je start de trekker en gaat een stukje rijden, is die trekker weer helemaal nieuw voor hem. Je kunt een paard niet aan zijn verstand brengen dat het hetzelfde object is waar hij in stilstand niet bang meer voor was...

Overdreven belonen bij iets wat hij doet wat eigenlijk normaal moet zijn werkt vaak averechts. Paard kan de link leggen tussen: overdreven belonen - dus iest waar ik bang voor had moeten zijn?

Gewoon langs lopen alsof er niets aan de hand is, maar hou het wel veilig. Zorg ervoor dat je paard niet over je heen walst, dat hij je persoonlijke ruimte respecteerd. Loop tussen de trekker en het paard in, zodat hij zich achter je kan verschuilen, en ga de confrontatie niet uit de weg .....maar pas als de basis er goed inzit.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:16

Ik zou goed laten merken dat jij niet bang bent en niet naar die tracktor of iets anders waar die bang voor is kijken. Doe gewoon of dat waar die bang voor is er niet is.

xMargot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:07

vaak oefenen, en telkens op dezelfde manier belonen, zodat hij die beloning gaat herkennen. dan kun je misschien deze beloning ook toepassen tijdens het rijden.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:29

Véél oefenen..

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:02

Zorgen dat het paard jou vertrouwd en jou als leider ziet.
Dan gewoon doorlopen als er een trekker aankomt, niet eens naar kijken! gewoon doen alsof er niks aan de hand is.
Als het paard jou vertrouwd en jou als leider ziet zal hij je gewoon volgen en er op den duur ook niet eens meer naar kijken.

Heel veel succes!