Groeples of privéles?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Groeples of privéles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 22:28

Hoeveel combinaties mogen volgens jullie maximaal in een les (van een uur)?

Zelf vind ik de paardensport zo'n complexe sport dat het eigenlijk helemaal niet geschikt is om in groepsverband les te geven, tenzij het in de vorm van een clinic gaat. Dus eerst de theorie onderwijzen en daarna pas op het paard.

Wat vinden jullie?

Kinke

Re: Groeples of privéles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 09:15

Mee eens, je instructeur moet op zoveel dingen tegelijk letten (vooral in het begin) dat het niet bestaat dat hij/zij alles ziet als er meer mensen tegelijk rijden.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:17

Prive lessen geef ik liever 1 op 1, maar sommige ruiters willen liever toch een groeps les.
Ik wil nooit meer dan 3 ruiters per uur in een les, maar dat is dan echt de max!
En maximaal 2 ruiters in een 3 kwartiers les.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:52

In een groep zou ik maximaal 4 mensen in een uur doen.
Maar wordt het echt wedstrijdgericht rijden dan zou ik als ruiter sowiso al priveles (1 op 1) nemen Lachen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:22

ik rijd in een groep, nog wel.. maar ik zou liever priveles hebben, leer je veel en veel meer van!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:27

Ik heb noodgedwongen meestal privéles, maar ik vind groepsles ook eigenlijk wel prima.
Is alleen niet echt te realiseren voor me op het moment, dus ik blijf maar gezellig alleen rijden Clown

Je kan imo makkelijk met 2 of 3 mensen rijden als je een beetje op hetzelfde niveau rijdt. Een goede instructeur moet dan in zo'n les echt wel ergens naar toe kunnen werken met iedere combinatie.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 16:28

Ik vind zelf het concept van een clinic ideaal: eerst theorie en wat oefeningen (in balans zitten, teugeldruk voelen, wat doe je met je lichaam wanneer je stuurt enzovoort) zonder het paard doen, daarna het geleerde te paard in praktijk brengen. Leren gaat zo vele malen sneller, tenminste zo ervaar ik het.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:30

Ik geef zowel groepsles als priveles voor een groot gedeelte aan dezelfde mensen. Ik vind dat je met een groepsles minder goed echt de puntjes op de i kunt zetten omdat je niet voor 100% met een combinatie bezig bent. Maar het is wel weer een fijne manier om te zien hoe mensen omgaan met de aanwijzigingen die je geeft.
Voor springen vind ik groepsles wel erg fijn omdat je gewoon wat meer kunt stappen tussendoor.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 16:57

Dat ben ik wel met je eens, Katja.

Vooral met springen geldt: je bent helemaal gericht op de combinatie die over de sprong(en) heen gaat en in dat opzicht krijgt ieder zijn aandacht wel.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:54

Voor op een manege is alleen privélessen niet te doen.
En ook niet groepslessen waar er maar 2/3 in zitten.

Wij werken via het FNRS- regelement en het veiligheidscertificaat.
Al is het bij ons nog luxe in vergelijking tot andere maneges.
Ikzelf geef ook vrij veel les bij ons op de manege en vind het prima geregeld.

Beginners (die daarvoor privélessen etc. hebben gehad)
Hebben we een max. van 6.
Pony- les met kinderen die echt leuk kunnen rijden max. 9/ 10
Paarden- les max. 8/ 9.

Nu weet ik ook niet of je het bedoelde, voor manegeruiters.
Of pensionklanten met ambitie.

Pensionklanten, kunnen bij ons in een gewone manege les meerijden, uiteraard wel op hun niveau.
Maar de meeste pensionklanten nemen gewoon privéles.
We hebben wel een pension springles met een max. 4

Ik vind het opzich zo wel goed geregeld bij ons!

jv123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:57

Ik heb op een manege les gegeven waar ze met 8 of 9 ruiters in 1 les reden. Dat was niet te doen.

Nu ik voor mezelf les geef wil ik niet meer dan 2 mensen per les per uur. Mijn lessen beginnen ook niet met rijden, de eerste lessen zijn vanaf de grond. Hierbij doe ik vaak 1 persoon eerst een half uur, daarna de andere.

Een clinic is inderdaad ook een goeie manier. Wat ik wel eens mis aan clinics is de evaluatie achteraf. Even een soort van nabespreking. Dan heb je namelijk 3 fases; vooraf, tijdens en na. Een clinic is wel te doen met meerdere ruiters in mijn opinie, niet meer dan 4 á 5.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:49

Katja schreef:
Ik geef zowel groepsles als priveles voor een groot gedeelte aan dezelfde mensen. Ik vind dat je met een groepsles minder goed echt de puntjes op de i kunt zetten omdat je niet voor 100% met een combinatie bezig bent. Maar het is wel weer een fijne manier om te zien hoe mensen omgaan met de aanwijzigingen die je geeft.
Voor springen vind ik groepsles wel erg fijn omdat je gewoon wat meer kunt stappen tussendoor.

Same here (geen springlessen). Voor veel ruiters is het ook erg goed om eens in een groep te rijden.

Aantal bij mij ligt tussen de 5 en 10 ongeveer. Soms is het wel lastig om iedereen even apart te kunnen pakken. Maar aan de andere kant werk je in de privélessen goed aan een onderdeel wat je met een kleine opmerking in de groepsles ook kan oppakken.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:55

Ik heb zelfs het liefste prive les. Daar leer je het meeste van en heb je tenminste ook wat voor je geld.
Heb jarenlang in groepslessen gereden ( 10 - 12 ruiters in een bak) en dat vond ik op een gegeven moment niet leuk meer. De bak is veel te vol, te weinig ruimte om te rijden en er werd hoogstens 2-3 x wat tegen je gezegd. Je steekt er dus nauwelijks wat van op.
Een groeples van 3- 4 ruiters lijkt me evt. nog wel wat, maar dan moeten de ruiters/paarden wel op dezelfde niveau rijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:19

masja schreef:
Aantal bij mij ligt tussen de 5 en 10 ongeveer. Soms is het wel lastig om iedereen even apart te kunnen pakken. Maar aan de andere kant werk je in de privélessen goed aan een onderdeel wat je met een kleine opmerking in de groepsles ook kan oppakken.
Ik heb er gelukkig maximaal 6 per les.
Ben het zeker met je eens dat mensen die je ook een in privéles hebt vaak aan een half woord genoeg hebben om weer verder te kunnen.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:24

ik heb prive les zodat ik ook alleen goed word geholpen.
maar ook groeps les zodat het paard wel in de drukte went ( bij ons zitten 5 mensen in de groepsles)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:27

Wij hebben op de club dressuurlessen van 45 min. en daar rijden max. 4 combinaties in.
De springlessen zijn een uur en daar is het max. 8 ( grote bak; 25x60)

Ik heb het liefst priveles, maar een groepsles is vaak wel gezelliger.
Meer dan 4 in een dressuurlesvind ik niks, of de instructie moet heel goed aandacht kunnen verdelen.
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 18-02-07 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 20:28

@sannuhh: mijn vraag was niet aan maneges of pensionmensen gericht maar meer aan instructeurs in het algemeen.
Dat priveles voor een manege niet lucratief genoeg is dat snap ik.

@jv123: inderdaad, daar zeg je wat. Meestal is er wel een evaluatie, maar wanneer het er niet is, dan is dat wel een gemiste kans. Lachen

manOnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:40

ik krijg altijd privéles, dressuur, springen, mennen-dressuur mennen-marathon.. zo is alle aandacht op jouw gericht en is de les veel persoonlijker.. heb je niet het geld of de mogelijkheid om alleen te kunnen rijden vind ik 3 in totaal genoeg.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:48

@ PeruaansePas:

Oke, ik vind de groepslessen bij ons prima te doen.
Ze zijn allemaal op hetzelfde niveau ingedeeld.
Hierbij pak ik per les 1 onderwerp en lukt het over het algemeen prima om deze goed te behandelen in de les.
En iedereen voldoende ''aandacht'' te geven. (Ik hoor ze nooit klagen.)
In de ''hogere'' lessen, rijden ze over het algemeen voor zichzelf en help ik om beurten. Hiermee bedoel ik dan met het ad teugel rijden etc. Soms doen we dit een uur zo en soms gaan we het 2e halfuur ''klassikaal'' wat oefenen.
uiteraard leren ze van een halfuurtje privéles over het algemeen wat meer!

Ikzelf neem wel altijd privéles, vind dat fijner! Vork
Laatst bijgewerkt door SannevdM op 18-02-07 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:49

Over wat voor een niveaus praat je dan Sannuhh?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:56

Ik vind groepsles alleen prettig met crossen, dressuur wil ik altijd priveles en springen met maximaal 3 personen.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:58

Uhm van F1 t/m F14 zoiets. Zijn bij ons naar F niveau ingedeeld.
De wat ''hogere'' bedoel ik dan vanaf de F10 ong. (het zijn natuurlijk manegeruiters) mee, waar je lekker mee aan het werk kan.
De paarden bij ons op de manege zijn over het algemeen makkelijk ad teugel te rijden, kunnen pasje wijken, pasje achterwaarts, schouder binnenwaarts. Dit is voor manege ruiters natuurlijk al een hele prestatie om dat netjes voor mekaar te krijgen. Knipoog
Weet niet of je dit bedoelde??

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:01

Geeft even een idee waar iedereen over praat. De ruiters die ik in een groepsles heb zitten tussen B en M1 niveau in. Dat maakt het moeilijker om als groep te werken.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:05

Als je het naar KNHS gaat omzetten dan is het F1 (echte beginners) t/m ong. L2 niveau.
Maar de meiden die ik in de les heb, brengen geen manegepaard uit.
Maar het scheelt natuurlijk ook wat de lesruiters willen bereiken.
Bij meeste is dat vooral plezier en sommige zijn wat meer prestatiegericht.
Maar hebben niet als doel om een paard te gaan starten, denk dat dat ook scheelt.

manOnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:06

jaa waar slaat dat F op ik ken alleen maar B, L, M enz