Problemen met uit de trailer gaan. Paard is angstig.. tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkels

Problemen met uit de trailer gaan. Paard is angstig.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 15:50

hallo,

Mijn paard is een keer uitgegleden tijdens het uitladen op de trailer. Nu durft hij niet meer eruit!
Daarvoor ging hij ook al moeizaam uit de trailer...Nu gaat het eerst lang twijvelen en dan in 1 keer BAMBOEMBATS met 1 grote sprong eruit..

Dit wil ik anders. heb vandaag met brokjes geprobeerd maar dat werkt niet. Ook heb ik hem aan de longeerlijn zodat ik hem niet voor tegen kan houden... dat is beter hoorde ik...

Heeft iemand tips om mijn paard rustig en netjes de trailer uit te krijgen? Gewoon stap stap stap inplaats van heel snel.. ik benbang dat hij zich blesseerd!

bedankt voor als iemand een oplossing weet.

monya

Re: Problemen met uit de trailer gaan. Paard is angstig.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:04

Om dit op te lossen moet je je paard niet meer helemaal op de trailer zetten. Maar stapjes op de klep en weer terug, vier beentjes op de klep en weer terug, twee benen in de trailer en twee op de klep en weer terug. Net zolang hij jou gaat vertrouwen en rustig met je mee voor- en achteruit loopt. Belangrijk daarbij is dat je vergeet dat het paard in de trailer moet staan, het uitgangspunt bij jou zijn is nu belangrijker vanwege het vertrouwen dat opgebouwd moet worden.

Zie het als een soort jojo-en. Maar blijf verrassen met je vraag, dus niet letterlijk 1 stapje op de laadklep en er weer af, daar mogen best seconden tussen zitten etc.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:14

Vorige week nog zo'n klant gehad, paard was altijd vervoerd geweest in een vrachtwagen, dus vooruit er in en vooruit er uit...
Bij de nieuwe eigenaars moest ie op een trailer, zonder problemen er in, maar vergeten aan te leren hoe hij er achteruit uit moest... Gevolg: grote paniek, van laadklep gevallen, hoofd gestoten, trailers zijn eng!

Toen ik er mee bezig was, op de manier die moya hier ook beschrijft, stond hij op een gegeven moment op de punten van zijn achterhoeven op de laadklep te trippelen. Op dat moment heb ik hem alleen maar stil gehouden, tot hij ontspande en zijn hoeven vlak zette. Dat was voor hem het moment dat hij het snapte, dat hij zijn voeten gewoon neer kon zetten zonder paniek. Toen nog heel veel op en neer, stapje vooruit, twee achteruit, drie vooruit, één achteruit, etc. Tot ie zich begon te vervelen... Lachen Hopelijk helpt dit je nog een beetje op weg...

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:15

De tip van Monya wilde ik ook geven
1 voetje op de trailer en weer achterwaarts
2 voetjes erop en weer achterwaarts enz enz

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:42

Mijn vriendin heeft dus voor haar paard een ifor williams trailer omdat ze er ook niet goed achteruit uit durft want dan stoot ze haar hoofd

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:54

allemaal bedankt voor je reacties!! ik ga inderdaad met hem oefenen!!!! hoop echt dat het werkt!

Groetjes Tynke

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:47

Ik weet wel zeker dat de tip van Monya gaat werken! Neem de tijd en vergeet de stress en doe net of het geen issue is, dan gaat het je zeker lukken, succes!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:32

ben vandaag wezen oefenen!
ging heel goed.. krijg hem al 4 passen achteruit zonder dat hij springt. Daarna gaat ie wel even snel... maar hij wordt steeds relaxter!!!
Denk echt dat het gaat werken! bedankt allemaal!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:40

Goedzo!
Rustig blijven oefenen en niet wanhopen als het soms wat slechter gaat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:58

Super! Wat Monya zegt werkt idd het beste. Daarnaast kun je ze nog extra aan de klep laten wennen door je paard er ook overdwars overheen te laten lopen. Zo komt er nog meer verrassing in wat je vraagt.

Daarnaast natuurlijk veel belonen, en bij een goede actie van je paard hem lekker terug op de wei zetten (of op stal en dan iets lekkers geven). Hoe vaker je het positief kan afsluiten, hoe prettiger de ervaringen van je paard worden met de trailer! Probeer dus niet te lang door te gaan, maar stop op een moment dat het goed gegaan is. Een dag later kun je dan weer een stapje verder gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:00

laat m ook even tussendoor gewoon halverwege de klep eens een minuut of 2 stilstaan, aan een lang touwtje terwijl je er zelf heel relaxed en 'op rust' naast gaat staan, dat is heel bevorderlijk voor zn innerlijke rust.