voetjes geven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 22:01

vanaf welke leeftijd leren jullie je paarden voetjes geven?? ik heb het een shetlandveulen al geleerd toen ze 3 maanden was. jong geleerd is oud gedaan, of niet?? Tong uitsteken

maar goed, een haflingerruin die ik verzorg, kan zijn achterbenen nog niet geven. hebben jullie tips hoe ik hem dit moet leren? hij is bijna 3, en nu al 1.48m . hij word aardig groot!! Haha!

Chuwazlover

Re: voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:43

Hoi,
als je een shetlandpony al geleerd hebt om voetjes te geven, lukt dat dan niet op dezelfde manier bij de haf?
Mijn tip is, vooral niets forceren. Probeer eerst de hoef een heel klein stukje op te tillen. Bij de kleinste vooruitgang belonen. En er iedere dag mee bezig zijn. Als dit mogelijk is, zet hem dan evenwijdig aan een muur, zodat hij niet bang hoeft te zijn dat hij omvalt als hij zijn gewicht verplaatst. Als hij helemaal niet reageert zou je hem tijdens het voetje vragen een beetje tegen hem aan kunnen duwen, of vraag dat aan iemand anders.
Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt.
Succes

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:03

[PP] --> [OMG]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 15:22

Ik zal het proberen!!! Knipoog

bedankt iig voor je reactie!!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:40

Een beetje met je schouder tegen zijn been aanduwen, zodat hij op het andere been gaat staan. (gewicht verplaatst dus).

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:25

...en als ie zijn been dan optilt dan zou ik hem heel erg belonen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:26

vanaf de eerste dag.............. de eerste 3 dagen van een veulen doe ik voetjes geven, halster aan en af

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:34

Ik heb het ook op hele jonge leeftijd aangeleerd. Mijn merrieveulen had op leeftijd van een half uur al het eerste halster om, en was ik al met haar benen bezig (methode Dr. Miller).

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:37

Ik leer het ook vanaf veulen af aan. In de eerste dagen al, het aanraken overal en voetjes geven.

Je moet idd proberen met jou lijf een duwtje te geven, soms wil in de zwilwrat knijpen ook wel helpen. Vooral veel bleonen en houdt het vasthouden van de voet kort voorlopig !!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:39

Een vriendin van mij heeft een shetlander die heel moeilijk is met zijn achterbenen en dan gaat schoppen. Zelf durft ze zijn achterbenen niet uit te krabben en ik ben dan ook de enige die het doet. Meestal leidt zij hem af en houd hem vast zodat ik langzaam met mijn hand richting zijn achterbeen beweeg. Als hij schopt of het probeerd krijgt hij een tik. En dan net zo lang doorgaan tot het werkt. En idd wat OemmiejO sluit ik me bij aan!
Succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:44

Wij hebben 2 veulens op stal staan van 3 weken oud.. ze kunnen al poetsen, vast staan en voetjes geven vanaf 1 kant.. dit wordt ook elke dag herhaald tot ze de opfok in gaan..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 21:48

haha moet je nu eens horen!!!
die haflinger blijkt gewoon zijn voetjes te kunnen geven!!! hiih dit is echt melig!!! Tong uitsteken