irritatie aan asociale mensen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

irritatie aan asociale mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 20:19

Het valt me erg op: Vaak als ik met mijn verzorgpony aan het wandelen ben, doen mensen vaak alsof er niks langs hen komt, zo asociaal vind ik. voorbeeld: Ik was aan het wandelen en kwam langs een paar auto's. een auto reed weg. langs het "zandweggetje" stonden wat mensen om uit te zwaaien. Die man/vrouw toeterde vlak naast mij en reed weg. Mijn pony schrok niet. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat paarden er erg van schrikken. eerlijk gezegd zou ik als ik paard was ook behoorlijk schrikken.. Wat vinden jullie hier nou van?

Ecudes

Re: irritatie aan asociale mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:27

Als een paard al schrikt van een toeter vind ik wel dat er wat mis is... Dit zijn dingen die je op het erf al doodsimpel kan oefenen namelijk. Neemt niet weg dat sommige weggebruikers zich gedragen alsof je op een fietsje zit die geen stap of sprong op zij gaat. Daarom moet je juist zelf de verstandigste zijn.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:59

Tja heb hier ook geregeld met mensen te maken die gerust met bijna 100 km/uur voorbij komen crossen en met amper een 1,5 meter tussenruimte. Die zien blijkbaar niet in wat voor schade het levert als mijn paard enkele passen opzij zou doen en vol op de motorkap zou liggen.
Ben inderdaad blij dat dat paard daar tegen kan, maar ander paard ben ik al eens in galop mee over de weg gevlogen. Die had echt geen probleem met autos die gewoon voorbij kwamen, maar er kwam een ongelofelijk knetterende auto aan in racende rotvaart en toen gingen we, had echt helemaal niks meer (ja een brok angst), in een fractie van een seconde zat ik van stap in rengalop. (deze automobilist staat in het vervolg denk ik wel even op de rem bij het zien van een paard)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:29

In principe moet je met een paard dat zo schrikachtig is, natuurlijk niet gaan wandelen waar veel auto's rijden, maar dat neemt niet weg dat mensen best rekening met elkaar mogen houden.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:38

sommige mensen houden er ook totaal geen rekening mee dat een paard kan schrikken daar staan ze totaal niet bij stil.
En als er dan wat gebeurd dan zeggen ze nog dat jij uit moet kijken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:01

Vaak is het gewoon onwetendheid van mensen, ze staan er niet bij stil. Kan je mensen die geen paarden gewend zijn ook niet kwalijk nemen eigenlijk, ik bedoel een hond schrikt ook niet.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:42

Dat is idd vervelend..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:43

moet je eens met een trailer gaan rijden Haha! Haha! Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:50

Je bent de zoveelste die in het verkeer bijna van de sokken word gereden!
Word erzelf ook bijna wekelijks mee geconfronteerd, maar heb een groot paard en als je die dwars op de weg zet, wil een auto sneller wijken dan voor een shet!
Kunnen we niet een groepje vormen en autorijdend nederland eens gaan informeren dat een paard een vluchtdier is????
Was ook heel blij dat er vorige week aandacht werd besteed aan paard van recht. Super!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:08

Ja dat maak ik ook erg vaak mee soms heb ik de in druk of het kan ze niks schelen of ze hebben gewoon geen idee van wat voor gevolgen het kan leiden. Laats ging ik ook een buitenrit met mijn paard maken. Komen er stel gasten aan jaar of 16/ 17 één zo'n gast slaat gewoon met zijn hand zo past op de kont van mijn paard uit het niks nou gelukkig schikt hij daar niet van hij schikt natuurlijk alleen van niks haha maar die gast die had ook gelijk een zweep midden in zijn gezicht te pakken van mij haha ik kan daar zo boos om worden van mensen denk is na weet je wel....

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:12

ik erger me er ook dood aan.
ging met mijn (toen) verzorgpony een buitenrit maken, komen er 3 jongens op brommers aan, naast ons stoppen, vol weer weg gassen. paarden helemaal over de zeik. en maar doorgaan en lachen.
ik kan me daar zo kwaad om maken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:32

KiWiKo schreef:
moet je eens met een trailer gaan rijden Haha! Haha! Haha!

Zo daar zeg je wat, het inlevingsvermogen van sommige medelanders is echt 0,0!

Pas reed ik (ik zat naast de bestuurder)met een paard wat net terug kwam van de da op een smal landweggetje, juist op dat landweggetje om het drukke verkeer te onwijken.
Komt er een tegenligger aan, met hoge snelheid die amper remt en echt de berm niet in Koe gaat met z'n 4 keer 4, echt aso gewoon.

Maar idd, als buitenrij ruiter kom ik ze vaak genoeg tegen de mensen die aso zijn of gewoon echt geen benul van paarden hebben en er dus onbewust totaal geen rekening mee houden, daarom ga ik maar vanuit dat iedere medeweggebruiker een oen Clown is die van alles kan gaan doen op het moment dat ik langsrijd met mn horsie!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:09

Ik heb een jong paard die ik graag verkeersmak wil maken. Gelukkig zit bij ons het fietspad apart van de weg maar toch erger ik me wel is aan fietser die veels te dicht achter hem langs gaan aangezien hij nog wel is een pas opzij doet of van die jongeren die expres gaan lopen kloten als ze zien dat je paardje bang is

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:20

Ik vind eigenlijk niet dat andere weggebruikers er rekening mee moeten gaan houden dat jouw paard wel eens van 'iets' zou kunnen schrikken. Wij als ruiters kiezen ervoor om met dat paard de weg op te gaan, dus wij moeten maken dat het veilig kan met dat paard.
Het is wel prettig als mensen hun rijgedrag aanpassen als ze zien dat je moeite hebt met je paard en expres gaan klieren slaat natuurlijk nergens op maar mensen moeten wel gewoon kunnen rijden zoals ze altijd doen. Als je verwacht bij het buitenrijden dat iedereen stopt en doodstil gaat staan wachten tot jij langs bent gekomen dan denk je verkeerd. Zelfs ik als ruiter doe dat niet voor andere ruiters als ik in de auto zit.
Als jouw paard last heeft van een claxonerende auto, een auto die wegrijdt, een auto die op normale verkeersafstand langs gereden komt, verkeer wat pal achter je zit... dan hoor je niet op de weg thuis met dat paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:26

het is meestal onwetendheid van mensen
die weten gewoon niet hoe ze zich behoren te gedragen in het verkeer ten opzichte van een paard

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:43

Ik kan me ook knap irriteren aan het associale gedrag van sommige mensen. Honden die los lopen en die mijn Paard aanvallen, uit reactie word ik boos en schreeuw ik tegen de desbetreffende hond, maar de eigenaar van de hond word niet boos op de hond.. Nee, die begint tegen mij tekeer te gaan! Terwijl ik op het ruiterpad reed, en de hond feitelijk niet los mag lopen in dat gebied!
Vre-se-lijk!
Trouwens.. Niet alleen mensen buiten de Paardenwereld irriteren mij hoor, mensen in de Paardenwereld kunnen soms ook vreselijk zijn.
Maarja.. Daar moeten we mee leren leven, het zal wel onwetendheid zijn inderdaad.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:17

Daar kan ik me ook zo aan ergeren!

Ik heb dat ook zo vaak, dan maak ik een buitenrit en dan rijden auto's gewoon keihard voorbij! Mijn paard word daar wel een beetje schrikkerig van meestal..

FotoYvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:11

Heb daar zelf ook een hekel aan. Mensen hebben vaak niet door dat je met een levend wezen te maken hebt die onverwachtse dingen kunnen doen. Het meest erger ik me nog aan mensen die hun hond niet aanlijnen als je voorbij komt of geen moeite doen om hun hond terug te krijgen terwijl dat beest half in de staart van je paard hangt. (Dit is geen aanval voor de hondenbezitters, heb er zelf ook 1 gehad Haha!)

Janiita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:22

Dat heb ik ook weleens! Dan loop ik met mijn paardje of pony en dan gaan ze expres heel hard rijden of juisy heel zacht als het een vrachauto is

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:26

dat heb ik ook zo vaak..
loop ik met mijn pony over de dijk.. rijden ze echt keihard langs je heen..
en ik heb weleens gehad dat mijn pony bijna voor een trekker sprong van de schrik

FotoYvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:38

Ja of van die vrachtwagenchauffeurs die even hard gaan toeteren en dan het liefst als jij over een viaduct loopt en hun rijden er onder door *zucht*

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:33

Sommige opmerkingen hier vind ik nergens op slaan. Bijv. wie rijd er dan ook buiten met een pony die daar van schrikt? ik neem aan dat jij ook wel eens schrikt van iets waar je normaal niet van zou schrikken? Het zijn en blijven dieren.. geen apparaten die je kunt sturen! Daarom vind ik respect voor ruiters zeer belangrijk! Voordat je het weet heb je ongelukken door onvoorzichtige/associale mensen die helemaal niks van paarden weten!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:02

Citaat:
Ik vind eigenlijk niet dat andere weggebruikers er rekening mee moeten gaan houden dat jouw paard wel eens van 'iets' zou kunnen schrikken. Wij als ruiters kiezen ervoor om met dat paard de weg op te gaan, dus wij moeten maken dat het veilig kan met dat paard.

Dus mensen met paarden zijn vogelvrij???
Ik heb altijd geleerd dat je rekening moet houden met andere weggebruikers. En als je met je paard over straat gaat ben je ook een weggebruiker.
Helaas worden de meeste paarden niet verkeersmak geboren, dus je zal toch eerst de straat op moeten gaan om ze dat te leren.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:09

Ja ben het met je eens, zoveel moeite lijkt het me niet een beetje rekening met elkaar te houden, ookal heb je geen verstand van paarden je weet dat het een dier is en dieren kunnen onverwachts reageren, irriteer me ook vaak genoeg aan mensen die zelfs extra gas geven als ze je passeren of je half aanrijden zo dicht langs me rijden ze dan..echt spijtig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:10

Mensen moet rekening met je houden in die zin dat ze niet op je paard zijn hakken gaan rijden, expres gaan lopen walgen om je paard te laten schrikken, of een poging doen om je paard de sloot in te drukken.
Maar het is echt niet zo dat iedereen op de rem moet en motor af (even overdreven) omdat ze zien dat er een paard langskomt.
Je kunt verwachten dat er ooit een auto claxonneert, je kunt verwachten dat je ooit een auto met klapperende aanhanger tegenkomt, of motors, of wielrenners met van die fijne sissende bandjes.
Aan jou om een stuk op te zoeken waar je paard de ruimte heeft om eens opzij te springen als je verwacht dat hij nog gaat lopen springen voor zoiets.
Ik leer mijn kind toch ook niet fietsen op een 90 kmweg? Clown