3jarige pony's mogen pas in oktober starten?!zie P&S

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya92

3jarige pony's mogen pas in oktober starten?!zie P&S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 16:38

Hier even een vraag over het starten van een 3jarige pony, ik snuffelde gister in de Paard & Sport en ik zie het volgende staan :

Belangerijkste wijzigingen Disciplinereglement Dressuur.

Sportinhoudelijke wijzigingen

Een driejarig paard mag vanaf 1 oktober uitgebracht worden in de klasse B. Dit in het kader van het welzijn van het paard . De leeftijd waarop pony's uitgebracht mogen worden, is vanaf 1 april 2007 gelijk getrokken met die van de paarden .

Nu is de pony van mijn ruitertje 12 jan 3 jaar geworden , we hebben de pony in training laten zetten op een goede stal(vorig jaar al) en ze heeft nu een week geleden haar amazone de eerste punten te pakken gehad , het was de bedoeling dat ze de pony lekker ging rijden en een band opbouwen e.d , en afentoe een wedstrijdje doen . Maar nu kan dat dus pas vanaf oktober?!

Wie kan me er het fijne van vertellen!!:D

Noukie

Re: 3jarige pony's mogen pas in oktober starten?!zie P&S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:40

Zoals ik de regels interpreteer mag ze inderdaad pas vanaf oktober officieel de ring in.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:43

Als ik het goed zie, ben je dus nu al gestart, dus kan je gewoon door gaan, neem aan dat dit voor nieuwe aanmeldingen bedoeld is, dus als je startkaart voor 1 apri in huis is lijkt mij dat je gewoon doormag starten..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:45

Soraya92 schreef:
Hier even een vraag over het starten van een 3jarige pony, ik snuffelde gister in de Paard & Sport en ik zie het volgende staan :

Belangerijkste wijzigingen Disciplinereglement Dressuur.

Sportinhoudelijke wijzigingen

Een driejarig paard mag vanaf 1 oktober uitgebracht worden in de klasse B. Dit in het kader van het welzijn van het paard . De leeftijd waarop pony's uitgebracht mogen worden, is vanaf 1 april 2007 gelijk getrokken met die van de paarden .

Nu is de pony van mijn ruitertje 12 jan 3 jaar geworden , we hebben de pony in training laten zetten op een goede stal(vorig jaar al) en ze heeft nu een week geleden haar amazone de eerste punten te pakken gehad , het was de bedoeling dat ze de pony lekker ging rijden en een band opbouwen e.d , en afentoe een wedstrijdje doen . Maar nu kan dat dus pas vanaf oktober?!

Wie kan me er het fijne van vertellen!!:D

Is ze al gestart dan?
Dit mocht eerst pas vanaf april.

Maar wat wil je precies weten?
De pony mag pas op wedstrijd vanaf 1 oktober, dit ter bescherming van de pony.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:46

lotteElb schreef:
Als ik het goed zie, ben je dus nu al gestart, dus kan je gewoon door gaan, neem aan dat dit voor nieuwe aanmeldingen bedoeld is, dus als je startkaart voor 1 apri in huis is lijkt mij dat je gewoon doormag starten..

Dit mag niet, zelfs als je je aan de oude regels houdt, mag je pas vanaf 1 april op wedstrijd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:53

En gelukkig maar. Een van de beste regels die ze hebben verbeterd. Een pony die op 12 jan 3 is geworden en nu al wedstrijd heeft gelopen. Beetje erg vroeg Rolleyes

Wat nu? Lekker de wei weer opgooien en in oktober lekker verder gaan.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 17:23

Sammie schreef:
En gelukkig maar. Een van de beste regels die ze hebben verbeterd. Een pony die op 12 jan 3 is geworden en nu al wedstrijd heeft gelopen. Beetje erg vroeg Rolleyes

de wedstrijd was gewoon op de eigen stal Knipoog dus zo 'vroeg' is het niet hoor! en verder weet je ook niet om wat voor een pony gaat , ik heb het hier over een hengst die dus al vroeg voor de verrichtingen moest leren lopen op eigen benen Knipoog

maargoed doet er verder niet toe , iedereen moet beginnen wanneer hij/zij denkt dat de tijd rijp is .

Er rijden trouwens bij onze stal nog meer 3jarige, dan zal ik deze ook vertellen dat t niet meer mag!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 17:25

Soraya92 schreef:
Sammie schreef:

de wedstrijd was gewoon op de eigen stal Knipoog , dus heel spannend o.i.d was t niet . en verder weet je ook niet om wat voor een pony gaat , ik heb het hier over een hengst die dus al vroeg voor de verrichtingen moest leren lopen op eigen benen Knipoog

maargoed doet er verder niet toe , iedereen moet beginnen wanneer hij/zij denkt dat de tijd rijp is .

Er rijden trouwens bij onze stal nog meer 3jarige, dan zal ik deze ook vertellen dat t niet meer mag!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:29

Het is niet eens 'niet meer', want je mocht nog niet gestart zijn met een driejarige Lachen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 18:52

maar Urielle , wat ik dan niet begrijp , waarom grijpt niemand in?! juryleden zien het toch?! en ze is notabene 3de geworden van NH bij de kampioenschappen...maargoed , we zullen dan wel even contact opnemen met de KNHS!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:25

Ik vind het op zich een goede zaak.
Ik zat me met jureren wel eens te verbazen over mensen die in april/mei al met een 3-jarige in de baan kwamen. Voordat je je paard zover hebt dat je een B-proef kunt rijden ben je wel even bezig.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:58

Ik had het gelezen idd. Ja

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:26

Topregel!
Lekker in de wei met die beestjes

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:41

MissPromiss schreef:
Topregel!
Lekker in de wei met die beestjes

idem Ja

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:11

En terecht, imo hoort een 3-jarige niet eens op wedstrijd thuis.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:16

Soraya92 schreef:

Vind ik erg aardig van je, het kan maar niet genoeg gezegd worden Knipoog

Voor mij hoort een paard niet voor zijn 4e in de ring, een vol jaar eerder vind ik echt te vroeg...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:52

Maar dan werd er dus al op de pony gereden voor dat deze 3 was? Idd erg jong.
Goede regel dus!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:04

Soraya92 schreef:
de wedstrijd was gewoon op de eigen stal Knipoog dus zo 'vroeg' is het niet hoor! en verder weet je ook niet om wat voor een pony gaat , ik heb het hier over een hengst die dus al vroeg voor de verrichtingen moest leren lopen op eigen benen Knipoog

Volgens mij moet er helemaal niets. Dat wilde de eigenaar blijkbaar graag. Als het dan toch zo nodig moet kan je hem na het verrichtingsonderzoek net zo goed weer de wei opzetten. Het is niet alleen fysiek maar zeker ook mentaal heel goed om een jong dier na het inrijden weer een aantal weken/maanden de tijd te gunnen om te groeien en te rusten.

Maargoed zoals je al gelezen hebt is het inderdaat niet toegestaan. Aangezien het een wedstrijd was op eigen bodem denk ik dat niemand er iets van heeft gezegt.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:24

Eindelijk iets positiefs van de KNHS!
Als je met een driejarige op wedstrijd gaat, betekent dit dat die pony/ dat paard al met 2 is ingereden... dit zijn nog kleuters en ze zijn nog in de groei. En dan maakt het niet uit van welk ras het beestje is, je rijdt ze er mee kapot. Begin toch gewoon een jaartje later, dan zijn ze er ook psychisch veel beter klaar voor om echt gewerkt te worden.
Je kan wel met een tweejarige een beetje "spelen", grondwerk, schriktraining etc, daar heb je ook later heel veel aan als je dan op wedstrijd gaat. Overigens, sommige paarden kunnen pas met 4 worden ingereden omdat ze zolang doorgroeien of gewoon nog evenwichtsproblemen hebben...

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:27

Misschien domme vraag Bloos
Maar een 3,5 jarige mag wel eerder starten of ook niet ?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:37

Elk paard wordt op 1 januari een dag ouder. Dus dat is afhankelijk van wanneer hij 3,5 is geworden

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:00

Soraya92 schreef:
Sammie schreef:

Weet je zeker dat het geen 4-jarige zijn? (W jaargang)
Er zijn namelijk nog niet zoveel 3 jarige dit jaar al ingereden!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:01

Soraya92 schreef:
maar Urielle , wat ik dan niet begrijp , waarom grijpt niemand in?! juryleden zien het toch?! en ze is notabene 3de geworden van NH bij de kampioenschappen...maargoed , we zullen dan wel even contact opnemen met de KNHS!

Kampioenschappen??
Bij ons beginnen de selecties al in Oktober en Novermber, toen was die dus net 2!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:02

dus als je een 3 jarige hebt, dus dit jaar 3 is geworden,mag je pas vanaf oktober officieel dressuur starten?
is toch een redelijk normale regel lijkt mij, meeste paarden zijn dan krap 3.5 jaar oud en nog heel kort onder het zadel, eerder lijkt mij zelfs voor de combinatie niet echt gezond vanwege de trainingen en de stress.
hoe zit het trouwens met bijvoorbeeld een klasse hoger gaan, daar heb je toch ook minimale leeftijden voor of niet?

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 18:41

asjemenou schreef:
Soraya92 schreef:

Kampioenschappen??
Bij ons beginnen de selecties al in Oktober en Novermber, toen was die dus net 2!

wij hebben geen selecties in NH Knipoog