Hoe een jaarling leren vast te staan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Hoe een jaarling leren vast te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:51

Sinds vorige week zaterdag is Jony verkocht en hebben we een jaarling op stal staan, Nanoe. Nanoe kende eigenlijk erg weinig toen ze vorige week kwam, maar maakt erg veel vorderingen! Erg leuk om te zien.

Nou heb ik over 2 weken vakantie, en dan gaan we natuurlijk al helemaal wat leuke dingetjes oefenen. Nou wil ik haar graag leren vast staan (aangezien mijn eigen paard dat niet kan en ik weet hoe vervelend dat is Knipoog ). Hoe kan ik haar dit het beste aanleren zonder dat ze helemaal in paniek gaat raken en ze straks ook niet vast kan staan Vork .

Risje80

Re: Hoe een jaarling leren vast te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:54

Ik heb mijn jaarling in het begin niet vast gezet, maar het touw door de ring heen gehaald en zelf vast gehouden. ALs ze dan in paniek raakt run je het touw los laten. Dit ging erg goed. Als ze niet stil stond trok ik iets aan het touw en als je dan weer stil stond, liet ik het touw weer ontspannen. Dit werkte erg goed, mijn paardje staat nu netjes stil en vast.
Wat ook wil helpen (heb ik met het leren van hoefjes optillen gedaan) is een pluk hooi voor zn neus leggen.
Succes, Risje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:54

heel grappig,bij ons worden de veulens gewoon vastgezet aan een wat langer touw,zo voelen ze niet meteen druk als ze naar achter of opzij gaan.
pluk hooi voor de neus voor de afleiding,en eerste paar keren maar een korte tijd vastzetten.
heb eigenlijk nooit problemen gehad met vastzetten van veulens..

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:56

gewoon aan de ketting zetten en laat hem maar tijd staan..
(als hij/zij gek word trekt die togh wel de ketting kapot hij/zij moet het togh leren)
als die rustig is ga je hem poetsen en belonen !!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:57

Naast een ander paard vast zetten, steeds heel even.
Even een paar seconden.
Als dat goed gaat,
een minuut,
en steeds in kleine stukjes tijd Tong uitsteken

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:57

Armani88, wat bedoel je laat hem maar een tijd staan? Ik denk niet dat je een jaarling te lang vast moet zetten. Het is nog een baby en kan nog niet zo lang stil staan.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:58

Armani88 schreef:
(als hij/zij gek word trekt die togh wel de ketting kapot hij/zij moet het togh leren)

En als die nou onrustig word en in paniek raakt, rare trappen maakt en zichzelf verwondt?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 20:01

@Risje80; Daar was ik al een beetje mee bezig, dat is erg leuk zoals ze daar op reageren Ja
@ellepel; Dankjewel Lachen
@Armani88; Sorry, maar dat is niet helemaal mijn manier. Een ketting trekken ze niet zo maar kapot en ik wil juist voorkomen dat ze gaat hangen. Als ze gaat hangen en ze komt los is dat dus eigenlijk haar beloning. Ook gaat trekt ze waarschijnlijk eerder wondjes bij zichzelf open dan dat de ketting kapot zal gaan.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:05

Wat misschien ook erg leuk is om te doen met je jaarling (ff off topic) is grondwerk. Mijn paardje reageerd daar zo goed op. Ze heeft zoveel vooruitgangen. Ze ziet mij nu als leider en zal mij niet meer omver lopen.
Omdat je met een jaarling niet zo veel kunt, is dit een leuke oplossing.

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:08

Ik heb het gedaan zoals risje80, ik denk dat dat een goede manier is, omdat je zelf de druk kan bepalen. Als het paard vaststaat, kan er van alles gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:14

Een jaarling zou eigenlijk al vast moeten kunnen staan, maar goed, dat even terzijde. Als ze dat tijdens de opvoeding hebben overgeslagen moet je dat zo snel mogelijk gaan inhalen.

Ik zou idd ook willen adviseren dat je met dit paard aan grondwerk gaat doen. Door middel van grondwerk kun je een paard leren na te geven voor druk, ook en vooral op zijn hoofd. Dat kun je ook met een jaarling doen. De meeste paarden raken namelijk in paniek als ze vast zitten, maakt niet uit of het aan een been is, of bij het hoofd. Leer het paard dat hij een stapje op je af maakt als jij druk op het halster zet, en laat op het moment dat hij die stap op je afmaakt het touw uit je handen vallen alsof je je verbrand hebt.

Op het moment dat je hem vast gaat zetten, kun je in het begin het beste idd het touw vast gaan houden, haal het touw door een stevige ring aan de wand, en trek zelf handschoenen aan. Als hij dan gaat trekken hou je druk op het halstertouw, tot het moment dat hij vanzelf een stapje maakt om de druk op het halster weg te laten vallen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:16

Ik heb het op ongeveer dezelfde manier gedaan als risje80.
Touw door een ring halen en het uiteinde vasthouden. Als het paard naar achter loopt druk op het touw nemen totdat het paard een pas naar voren doet, dan het touw weer los laten hangen en belonen. Dan leren ze dat ze van de druk af kunnen komen door een pasje naar voren te zetten.
Als dat goed gaat kun je hem met een veiligheids knoop vastzetten, in het begin nog wel het uiteinde van het touw vasthouden voor als hij toch in paniek raakt. Dan kun je hem zo los trekken.
En dan kun je zo het vaststaan uitbreiden.
Zo heb ik het aan mijn veulen geleerd toen ze 6 maanden was. Ze is nu 10 maanden en ze kan perfect stilstaan.
Veel succes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:20

Armani88 schreef:

ja, en dan permanente schade aan de atlas en eerste nekwervel! en als hij de ketting stuk trekt (uiteraard na minstens één flinke klap in de nek), lijkt me ook niet de bedoeling. het vaststaan moet ervaren worden als iets normaals, iets prettigs, en dat bereik je niet door je paard zo te behandelen. inderdaad gewoon een wat langer touw nemen, door de ring halen en het einde vasthouden. als je paard netjes blijft staan (al dan niet na enige oefening) kan je het touw los op de grond leggen, zonder vast te knopen. als het paardje er volledig aan gewend is kan je het touw vastknopen, dat is wel handig als je eens uit het zicht bent, maar zolang je erbij bent is vastknopen vaak niet eens meer nodig.
en beginnen met grondwerk, zoals al meer genoemd wordt. dat maakt oefeningen die vaak als 'eng' ervaren worden al een stuk fijner. daarbij versterkt het de band met je paard, en leert hij wijken voor druk etc.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 15:39

Ik heb een freestyle cursus gedaan dus grondwerk ben ik ook zeker van plan, en we hebben ook al wat oefeningen gedaan Ja Geweldig is dat om te doen Lachen

@Cassidy; Ik heb haar nu een week en ze kende echt heel erg weinig, dus dat is zeker overgeslagen. Maargoed..