Paard heeft het koud, is ongevoerde regendeken genoeg?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Paard heeft het koud, is ongevoerde regendeken genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 18:57

Zoals de titel al zegt, mijn paard heeft het koud. Ze is een 3 jarige merrie, die 24/7 buiten staat. Nu heeft ze niet zo'n dikke vacht als mijn pony, en is met regen vaak helemaal doorweekt. Sinds een paar weken ben ik begonnen met haar te trainen, en nu merk ik dat ze af en toe hoest. Mijn conclusie is dat ze het toch wat te koud heeft.

Nu vraag ik mij af wat ik hier nu het beste aan kan doen. Ik zat zelf te denken aan een ongevoerde regendeken, zodat ze beschermd is tegen de regen, maar haar eigen wintervacht de rest moet doen. Kan iemand mij vertellen of dit voldoende is???

En moet ik die deken dan altijd oplaten, of moet ik kijken naar de weersomstandigheden?

Liselot

Re: Paard heeft het koud, is ongevoerde regendeken genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:03

hoesten wil niet zeggen dat je paard het koud heeft... kan ook zijn dat ze iets een virusje heeft.

een paard wat zonder deken buiten staat kan zijn haren omhoog zetten voor isolatie en door de vetlaag en hoe de haren over elkaar vallen (dakpansgewijs) druppelt de regen er gewoon af. de ondervacht wordt dus niet nat.

door een ongevoerde deken kan een paard zijn haren niet meer omhoog zetten en kan hij zichzelf dus minder goed isoleren. dus ik weet niet of het wijs is om er een ongevoerde deken op te leggen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:08

LiSSy schreef:
hoesten wil niet zeggen dat je paard het koud heeft... kan ook zijn dat ze iets een virusje heeft.

een paard wat zonder deken buiten staat kan zijn haren omhoog zetten voor isolatie en door de vetlaag en hoe de haren over elkaar vallen (dakpansgewijs) druppelt de regen er gewoon af. de ondervacht wordt dus niet nat.

door een ongevoerde deken kan een paard zijn haren niet meer omhoog zetten en kan hij zichzelf dus minder goed isoleren. dus ik weet niet of het wijs is om er een ongevoerde deken op te leggen.

Ik dacht idd eerst ook dat het een virusje was, maar het gaat steeds weer uit zichzelf over, en ze is ook niet echt ziek ofzo, mijn vermoeden is dat ze het koud heeft.

Haar ondervacht wordt dus wel nat, of iig natter dan bij mn pony. Daar heb ik vanmiddag in de stromende regen naar gekeken Knipoog

Ik kan dus beter kiezen voor een gevoerde deken... heb je ook enig idee hoeveel grams??

Bedankt voor de info!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:09

als ik jou was zou ik voor een goede waterdichte deken gaan van ongeveer 100/150 gram

hoe lang hoest ze al? misschien toch verstandig om er even een DA naar te laten kijken

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:20

Ze hoest niet altijd, heb het nu denk ik een keer of 3 gehoord, in 2 weken tijd. En altijd een dag nadat ze nat is geregend oid, anders hoest ze niet. Vandaar mijn conclusie Knipoog

Gaat het niet over, dan laat ik er zeker de DA naar kijken, dat is geen punt, maar zo erg is het nu ook weer niet... Af en toe een kuchje is bij mij geen reden voor DA, tenzij het een paar weken achter elkaar is. Maar zover zijn we nog niet.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:24

Ik zou hem ook een waterdichte deken van ongeveer 100/150 gram op doen als je zeker weet dat ze het koud heeft Knipoog en idd als het hoesten niet over gaat de DA een keer laten komen

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:36

Ons paarden stonden eerst overdag buiten zonder deken, maar nu heb ik een ongevoerd regendeken erop. Ik vind dat het best is om ongevoerd te doen, want de deken is licht genoeg dat ze hun haren nog overeind kunnen zetten om te isoleren. De deken doe ik niet altijd aan, maar als het echt de hele dag gaat regenen en tegelijk koud is. Ons DA zei dat als het veel regent en minder dan 5 graden, is het niet verkeerd om zo'n dun deken erop te doen. Ok kun je je paarden binnen brengen s'avonds (dat ze i.e.g. warm kunnen worden) voordat ze weer koud en nat worden. Een paard is meest comfortabel in 15 graden C. Denk ook eraan dat als een paard aan het werk gaat en zweet dat de vet laag wat dunner wordt. (Het zweet gedeeltelijk weg). Zeker met paarden die dan ook een zadel op hebben, wordt de vet laag onder de zadel veel minder, waardoor juist op dat kwetsbaar plek veel regen door kan dringen.

Dat gezegd, moet je met je eigen gevoel meegaan. Wat paarden houden betreft, en zeker dekens, er zijn zoveel meningen als mensen! Jij kent je paard. Wat vind jij? Heeft ze het koud. Kan ze zich warm houden. Heeft ze altijd onbeperkt hooi (wat ook als een soort verwarming werkt)?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 21:19

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga haar nu eerst wat meer hooi voeren, in de hoop dat ze dat ook echt opeet... Ze is nogal een moeilijke eter Bloos Gaat het dan niet over, krijgt ze eerst maar eens een dun dekentje, wat ze idd alleen op krijgt als het echt de hele dag regent. Mocht dat niet helpen moet ze 's nachts maar naar binnen, maar dat heeft absoluut niet mn voorkeur...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:52

Als het echt lang gaat regenen doe ik mijn arab ook een ongevoerde regendeken op. Hij heeft gewoon een wintervacht dus het is puur alleen tegen het door en door nat regenen. Kou is geen probleem, nattigheid is veel 'kouder' voor ze.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:14

Harry's Horse high tech. Erg fijne deken en ong 150 grams.
Heb het ook gedaan de 1e winter met mn paardje.
ging veel beter!

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:28

wat je je af kan vragen heeft je paard het echt koud? want als hij maar drie keer heeft gehoest.. als hij echt iets op liep van de 'kou' moest hij wel vaker hoesten. misschien is het iets anders (kan heel goed, paarden hoesten om allerlei redenen) en laat anders de DA er naar kijken.
kijk eens op http://www.paardnatuurlijk.nl en dan 'heeft mij paard het koud'. Staat alle informatie waarom je paard het niet koud zal hebben!!!
heeft mij ook overtuigt!! Haha!
succes

__Matt__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:44

Ik zou ook gaan voor de gevoerde deken.. Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 16:43

Ik ben begonnen met mijn paard extra hooi te geven, en inmiddels is het hoesten over. Ik denk dat dit net het beetje extra is waardoor ze zich beter warm kan houden.

Verder stonden er op Paardnatuurlijk.nl nog wel wat interessante dingen, bedankt hadas!!

Verder iedereen bedankt voor de tips!!

Marjomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:52

Als de ondervacht nat wordt met regen,zoals je zei,dan heeft ze het heel koud want haar 'vacht-deken'werkt dus niet.
Misschien heeft ze 'rain-rot'?Kan gebeuren als je paard heel veel in de regen.Moet je absoluut door de DA laten checken.
Een paard kan ook ziek worden door een ongevoerde regendeken op te leggen,want zoals eerder gezegd,hij kan z'n eigen warmte niet meer regelen omdat z'n haren platgedrukt worden.En omdat de deken ongevoerd is en er valt koude regen op dan krijgt hij het extra koud!

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:18

ik heb zelf een oude pony en die had het in de winter ook altijd koud stond ze echt te trillen.. toen zijn we haar meer gaan voeren met musli en biotine en nu heeft ze nergens meer last van:D

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:20

Mijn advies zou ook zijn er een licht gevoerde deken op te leggen, zeker 's nachts. Het is de combi regen en wind die een paard koud maakt en de een kan er beter tegen dan de ander. Ik heb er 3, en alle drie reageren ze anders op kou en regen.

Wat betreft het hoesten, kijk ook even naar je hooi, is het niet stoffig/schimmelig. En controleer over een periode van bijoorbeeld een week de temperatuur van je paard. Als het te hoog is en je paard hoest nog steeds (ook al is het niet veel/vaak) dan is er kans dat er toch een infectie is.

Succes

liszzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:54

het kan toch best wel handig zijn om je paard 's winters binnen te laten, maar als je hem/haar toch buiten wilt laten in de winter, is het toch wel handiger als je een fleece/wollen zweetdeken eronder doet.

in de zomer kan een paard 's nachts wel zonder en als het gaat regen dan, met regendeken gewoon zonder extra deken eronder.

maar wel goed opletten dat je alles goed vastmaakt.
hij/zij kan struikelen of vallen over losse riempjes!! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:58

hihi koud Lachen geloof me, deze winter is en niet een paard geweest die het koud had, of ze waren ernstig ziek Lachen de temperaturen zijn zo achtelijk hoog geweest.

Ik denk eerder dat je het paard misschien nog te warm op het land heb teruggezet Lachen en dat het dier zo een koutje te pakken heeft gekregen

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:20

ha kiwiko, daar moet ik je gelijk geven. Wanneer hebben we eigenlijk winter gehad?

Maar van regen worden ze vaak kouder, zeker met wind erbij, dan van vrieskou.
Volgens mij zijn er daarom ook steeds zoveel mensen ziek, de bacterien vriezen niet even lekker dood.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:30

Wij hebben zelfs afgelope zomer een regendeken op gegooid.
Vlak na die warme periode ging hetnatuurlijk keihard regenen. We konden er niet meer tegenop voeren. Hij had veel te veel energie nodig om zich warm te houden. Stond dag en nacht op het land, werd op het land bijgevoerd en kreeg 3 kilo brok op een dag (normaal gesproken, zoals nu, krijgt hij er 1,5).

Met die ongevoerde regendeken ging het een stuk beter, hij kwam aan (was flink afgevallen) en na een 2 weken met de deken was hij echt heel erg vooruit gegaan.

Ik denk dat jij gewoon je gevoel moet volgen. Jij kan zelf het beste inschatten wat je paard nodig heeft. Dat kunnen wij niet vanaf een computer schermpje.