cap buiten verplicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

miilou_

cap buiten verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 18:35

ik en een vriendin rijden 2 haflingers, meestal buiten.

en we vroeger ons af, of het nou verplicht is om met een cap buiten te rijden? weet iemand of hier serieus een regel voor is en of je er bijv. een boete voor kunt krijgen? Lachen

nienke_92

Re: cap buiten verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:37

Niet dat ik weet. Er is volgens mij geen wet of zoiets op. En als dat er niet is, kun je ook geen boete krijgen. Het is meer eigen risico wat je neemt. En ook een beetje je eigen verantwoordelijkheid.
Als ik jou was zou ik wel een cap op doen, maar dat is ieder zijn mening. Ook al vertrouw je je paardje 500%, om het maar even gek te zeggen, je kunt altijd met je hoofd tegen een tak oid aan komen. Dan ben je blij dat je een cap op hebt!!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:38

Volgens mij vergoed alleen de verzekering niks als je ongeluk maakt/krijgt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:42

Noch de verzekering nog de wet verplichten ruiters met cap te rijden in NL. In Engeland is dat wel zo, daar keert de verzekering alleen uit als de ruiter een goedgekeurde cap opheeft met de sluiting dicht. Kinderen onder de 12 of 14? die zonder cap op hun pony zitten op de openbare weg kunnen problemen krijgen met de politie.

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 18:44

nienke_92 schreef:
Niet dat ik weet. Er is volgens mij geen wet of zoiets op. En als dat er niet is, kun je ook geen boete krijgen. Het is meer eigen risico wat je neemt. En ook een beetje je eigen verantwoordelijkheid.
Als ik jou was zou ik wel een cap op doen, maar dat is ieder zijn mening. Ook al vertrouw je je paardje 500%, om het maar even gek te zeggen, je kunt altijd met je hoofd tegen een tak oid aan komen. Dan ben je blij dat je een cap op hebt!!

zo is het ook niet bedoeld, van als er geen wet voor is dan gaan we toch lekker zonder Lachen

gewoon omdat we soms maar een klein stukje naar de bak/wei hoeven waar we dan gaan rijden, en meestal dan zonder cap rijden, met name in de zomer!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:47

Daarom zei ik al: Dit is naar je eigen mening. Ik rij zelfs in de bak met cap. Dus dat stukje buiten, dan al helemaal!! Maar je vraag was niet, of je met of zonder cap zou rijden! Dus dat is een ander onderwerp, voor zo'n discussie zou ik dan een nieuw topic openen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:50

ik rij soms ook zonder cap, als het heel warm is, dan heb ik een uurtje daarna (als ik wel met cap ga) migraine, dus alleen als het heel warm is rij ik soms zonder, verder altijd met, en het is idd niet verplicht, maar als je zonder cap rijd en je valt, keert de verzekering niets uit

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:27

Het is niet verplicht.
Maar je hebt er niks aan om te zeggen dat een cap niet verplicht was als je straks met een hersenbeschadiging rond loopt omdat er iets is gebeurd zonder cap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:29

Volgens mij is het niet verplicht. Maar eigen veiligheid lijkt me. Knipoog

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:37

Ik rijd altijd met cap buiten *LOL*
Heb nogal ee heethoofd onder me kont af en toe Clown

In de bak rijd ik soms wel eens zonder cap, maar dat moet uitzondering zijn.. Ik ben van mening ze hebben de caps niet voor niks hebben uitgevonden..
me tante is toen met ee buitenrit van een superrrrrrrr braaf apaard afgevallen (paard schrok enz enz) en niemand had een cap op, want waren allemaal super braaf die paarden.. en zij doet cap op en valt eraf.. Als ze de cap niet had opgehad was ze nu waarshicjnlijk dood gegaa aa ee hersebloeding!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:39

Het is wettelijk (nog) niet verplicht, maar je zou wel vreselijk stom zijn om zonder cap de weg op te gaan, en dat wil je toch niet?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:14

Het is inderdaad niet verplicht maar eigen veiligheid. Ja

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:18

het is niet verplicht maar de verzekering keert niks uit al er iets gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:18

En wat zou de verzekering dan niet uitkeren?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:19

De verzekering vraagt er niet eens naar... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:20

Dat bedoel ik..je bent zelf voor alles verzekerd als je zonder gordel door de raam vliegt, terwijl die toch wel verplicht is

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:22

Je kunt dus gewoon zonder cap op rijden, als je een hersenbeschadiging oploopt hoef je je in elk geval geen zorgen te maken over de ziektekosten Knipoog

Miepjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:15

Volgens mij is het verplicht om buiten met een cap te rijden! Ook is het zowiezo verstandig om te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:12

Niet verplicht, wel verstandig

Lotte_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:30

Heej,

Een cap buiten is verplicht ja Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:31

Heb je daar een wets artikel van?

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:55

het is niet verplicht.. het is namenlijk je eigen verantwoordelijk heid.. maar het is wel zo dat als je geen cap draagt en je valt en krijgt iets... ook al is het in de bak, je bent dan niet verzekerd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:56

Ook hier graag een artikel waar dat in te vinden is Lachen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 08:35

ik denk dat een hoop mensen hier de regels van de manege met de wet door elkaar halen.

op een hoop manege's is het verplicht om met een goedgekeurde cap te rijden anders is de manege niet verzekerd.
de wet zegt er niets over, een cap is namelijk wettelijk niet verplicht en er wordt ook niet op "gehandhaafd" dwz je krijgt nog steeds geen boete als je zonder cap op je paard zit, dat zou nl ook een van de gevolgen zijn van een wettelijke capverplichting.

De verzekering keert nog steeds uit als je van je paard valt, ze vragen er niet eens naar. Ik heb er nl nog geen regeltje over kunnen vinden in mijn ziektekosten verzekering.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 08:42

Een cap is (tot nu toe) niet verplicht. Daarnaast zal een verzekering altijd betalen, hooguit krijg je een percentage eigenschuld.