Losrijden dressuurwedstrijd met thiedemann??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

livvy

Losrijden dressuurwedstrijd met thiedemann??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 16:25

Las ik dit nu goed in de Paard&sport bij de wijzigingen van de reglementen? Wordt de thiedemann weer toegestaan?
En zo ja, tot of vanaf welke klasse?

Joyce_

Re: Losrijden dressuurwedstrijd met thiedemann??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:50

Ik heb geen idee, maar vind het zo'n onzin Verward Als je op wedstrijd gaat, doe je dat om te laten zien hoe gehoorzaam je paard is op je hulpen. Als je dan een thiedeman nodig hebt, laat dat toch maar zien dat je paard niet gehoorzaam is, of alleen met hulpteugel..

Maargoed, dat is hoe ik er over denk, ik heb verder geen idee hoe het zit met thiedeman (weer) toestaan. Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:54

Dit staat er in het reglement:

Artikel 145 Hulpmiddelen

Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) is in de klassen B t/m L2 toegestaan.

Het is niet toegestaan gebruik te maken van:

- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;

- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;

- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.

- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;

- een hoefschoen;

- een tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;

Voor pony's behorende tot de categorie A, B, en C is het gebruik van een borsttuig en/of van een staartriem toegestaan.

Het gebruik in de ring van bandages, pijpkousen, peesbeschermers, strijklappen e.d. is niet toegestaan, behalve bij een prijsuitreiking.

Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders - mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de proef zijn toegestaan***.

*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:

- alleen trenshoofdstel met hoge neusriem, africhtingsneusriem, Mexicaanse neusriem of gecombineerde neusriem,

- glijdende martingaal, alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,

- springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d.,

- enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen echter tijdens het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.

- een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Middentour.)

- oorkappen/vliegennetjes ter bescherming tegen insecten, echter alleen dan wanneer het oriëntatievermogen van het paard hierdoor niet beperkt wordt en uitsluitend onder extreme omstandigheden, dit ter beoordeling van de afgevaardigde en/of de (voorzitter van de) jury.

Zie verder FEI-reglement Dressuur, artikel 428, Harnachement.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:55

Het mag dus niet...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:00

De regelementen zijn veranderd _angela_, het is nu wel toegestaan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:04

Vanaf april is het weer toegestaan.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 09:54

Hmm dus toch... ik vraag me inderdaad ook af wat het nut daarvan is, misschien voor de B en L klassen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:08

Geen idee, als je je paard niet nageeflijk krijgt zonder zo'n ding hoef je imo ook niet in de B of L te starten. Misschien voor de controle maar ook daar zet ik mijn vraagtekens bij, dan kun je er ook alles wel aan gaan hangen, ook de slof of een gogue oid Clown
Ik begrijp ook niet zo goed waarom juist die thiedemann wel. Werkt toch een stuk meer in dan een martingaal.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:33

als je dat ding nodig hebt met het losrijden zou ik mezelf afvragen wat ik dan op die wedstrijd doe?!

Lindavdwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:26

Precies, werk eerst maar toe naar gehoorzaamheid voordat je start op een wedstrijd.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 12:40

En aan de nageeflijkheid!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:42

Roos_s schreef:
als je dat ding nodig hebt met het losrijden zou ik mezelf afvragen wat ik dan op die wedstrijd doe?!

Helemaal mee eens.

Daarnaast gaan nieuwe regelement altijd in in April en ik neem aan dat als je wedstrijden rijdt, dat je de Paard en Sport hebt en het daar dus ook in stond.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:05

volgens mij is dit nooit afgeschaft geweest zo ver ik weet, 2 meisjes bij mij op de ponyclub reden ook met thiedeman, ook tijdens het inrijden op wedstrijd.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:13

Dan zijn die meisjes dus niet goed bezig, en hadden ze gediskwalificeerd kunnen worden Knipoog Tenzij er voor hun een speciale regeling was, maar dat lijkt me sterk?