Rijden op de veluwe

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Rijden op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 21:38

Hallo,

Zondag ga ik met m'n ponytje en n vriendin met de hare een dagtocht maken op de veluwe.

Maar nou zij iemand me dat ik dan een soort van kaartje moet kopen. Is dit zo en zoja waar haal ik dat vandaan voor hoeveel?

En ik neem aan dat daar wel ruiter routes zijn. Is er een site of iets met een kaart daarvan?

Antheman

Re: Rijden op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:46

De Veluwe is nogal groot. Waar ga je rijden?

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:49

het is wel handig om een goede kaart mee te nemen ja. Veluwe is erg groot en bij de ruiterpaden zijn niet echt routes aangegeven. daarnaast lopen ruiterroutes dwars door het gebied heen niet echt langs duidelijke paden.
kaart kan je gewoon kopen bij anwb winkel of bij zo'n winkeltje in het bos zelf.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 21:50

Antheman schreef:

in de buurt van de posbank? weet het niet.. heb je tip? Waar is het het mooitse rijden?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:52

woeliej schreef:
Antheman schreef:

in de buurt van de posbank? weet het niet.. heb je tip? Waar is het het mooitse rijden?

Laat je nu net daar je ruiterbewijs/vergunning (even doorstrepen, weet ik even niet) nodig hebben. Knipoog

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:55

veluwe is overal mooi, op de postbank is inderdaad ruiterbewijs verplicht. het is wel hoe verder je het gebied in gaat hoe rustiger. Zondag is het altijd pokke druk in het bos. vooral smiddags. dus ik raad je aan beetje bijtijds te vertrekken en dan beetje van de "randen" wegblijven.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 21:58

ruiterbewijs heb ik dus dat is geen punt, maar vriendin zij dus dat alleen dat ruiterbewijs niet voldeed, dat je dus ook zo'n kaart geval ding moest halen wil je er mogen rijden Verward

Ik woon niet direct in de buurt dus ga met trailer, waar kan ik dan het beste het bos in?
Laatst bijgewerkt door woeliej op 10-02-07 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:00

ja klopt, een leren flappie. kost 4 euro voor 1 dag. 10 euro voor een jaar. van dat geld onderhouden ze de ruiterpaden.

kun je bij die winkeltjes in het bos van natuurmonumenten halen. misschien ook wel op een andere manier maar dat zou ik niet weten. moet je even op de site van natuurmonumenten kijken. daar staat vast wel meer uitgelegd.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:08

bij de rosendaalse hei zijn 2 redelijk grote parkeerplaatsen, en zit je gelijk midden in het gebied. maar het is daar wel zeeer zeeer druk zondag middag. Dus voor een goed en veilig trailerlaad plekje moet je echt optijd daar zijn. raad je wel aan om voor 10 daar te zijn.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 22:12

das wel heel vroeg.. Gaaaap

Is er bij die plek dan gelijk zo'n winkelgeval?

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:15

euhm nee dat niet, dan kun je wel naar "de ruif" gaan. Dat is bij rheden, daar heb je wel zon natuurmonumenten geval ( zou wel even de openingstijden checken ) daar is de parkeerplaats wel ietsje minder ruim maar ook wel te doen. Ben ik ook wel eens geweest met de trailer.

tussen 1-3 uur is het opperspitsuur dus ik zou die tijden in ieder geval proberen te vermijden.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 22:26

oke dan, heel erg bedankt voor de info!! Haha!

wat raar trouwens dat prijs voor jaarkaartje en dagkaartje zo dicht bij elkaar liggen Verward

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:01

ja die logica zie ik ook niet helemaal.

de drukte hangt naast de "spitsuren" natuurlijk ook wel een beetje af van het weer.

veel plezier met je buitenrit!!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 10:46

tnx, gaat vast wel goed komen! Haha!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:46

Kaartje is bij het VVV voor €0,50. Haha!
Kootwijk is het mooiste om te rijden. *LOL* Je hebt er overigens geen vergunningen of ruiterbewijzen nodig. Het grenst aan de grootste zandverstuiving van heel West-Europa, verder wisselen vennetjes, hei en bos elkaar af. Ook zijn de beroemde gebouwen van Radio Kootwijk te bezichtigen en er is één hele grote plas waar je bij warm weer in kunt zwemmen met de pony's. Je ziet regelmatig wild voorbij komen op voldoende afstand, heel uniek om te zien.
Kortom, fantastisch.

En als jullie nog een gids nodig hebben in Kootwijk, I'm here. Schijnheilig
Pm maar. Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:50

Picassox schreef:
Kootwijk is het mooiste om te rijden. *LOL* Je hebt er overigens geen vergunningen of ruiterbewijzen nodig. Het grenst aan de grootste zandverstuiving van heel West-Europa, verder wisselen vennetjes, hei en bos elkaar af. Ook zijn de beroemde gebouwen van Radio Kootwijk te bezichtigen en er is één hele grote plas waar je bij warm weer in kunt zwemmen met de pony's.
Kortom, fantastisch.

Pm maar. Lachen

Kootwijk is mooi, maar loeizwaar Knipoog
Veel mul zand, daar moet je paard wel tegen kunnen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:52

Wekeromse zand, echt een aanrader Ja

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:57

mmm lekker met dit weer Clown

Jiss_ca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:58

Wij zijn een poosje geleden ook geweest daar:) We moesten een dagkaart kopen, een voor onszelf en een voor het paard, 3 euro voor het paard en 7 euro voor jezelf. En we zijn er bij Hoenderloo ingegaan, daar heb je mooie parkeerplaats, ook dus erg handig ivm de trailers.Ik vind het zeker een aanrader!!:)
Veel plezier op de Veluwe!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:04

Antheman schreef:
Kootwijk is mooi, maar loeizwaar Knipoog
Veel mul zand, daar moet je paard wel tegen kunnen.

Nee, dat valt echt mee. Het is beter geworden, aangezien het zand (helaas) steeds meer dichtgroeit. Heel zwaar is het niet hoor, want ik heb een nog zeer verzwakt en mager paard, maar ik stap er regelmatig mee het zand over, gaat prima. En eigenlijk wisselen prachtige bospaden, zand, hei, enz. elkaar af. Haha!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:07

kootwijk is inderdaad mooi. mooier dan wekeromse zand hoor.

chello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:46

Das leuk was net op zoek naar wat info
Wij gaan, een vriendin en ik ook naar de veluwe
Het is bedoeling om naar vierhouten te gaan, heb er erg veel zin in

Heeft iemand ervaringen met de routes rond om vierhouten.
Wij zullen overnachten bij de Mallejan

Alvast bedankt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:09

Picassox schreef:
Kootwijk is het mooiste om te rijden. *LOL* Je hebt er overigens geen vergunningen of ruiterbewijzen nodig. Het grenst aan de grootste zandverstuiving van heel West-Europa, verder wisselen vennetjes, hei en bos elkaar af. Ook zijn de beroemde gebouwen van Radio Kootwijk te bezichtigen en er is één hele grote plas waar je bij warm weer in kunt zwemmen met de pony's. Je ziet regelmatig wild voorbij komen op voldoende afstand, heel uniek om te zien.
Kortom, fantastisch.

Pm maar. Lachen

Ik heb deze kaartje ook voor maar 0,50 eurocent Haha! geen geld.

Die grote plas die jij bedoelt is dat Loveless? of hoe je dat schrijft. waar zit die plas precies? Kan jij mij het paalnummer doorgeven waar het zo'n beetje zit? En kan je daar helemaal veilig in met je paard?

Over Kootwijk zwaar, vind het nogal meevallen, duinen zijn altijd zwaar, maar de ruiterpaden zijn goed te rijden.

chello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:25

Kan iemans mij ook vertellen of dat we buiten de mallejan nog ergens kunnen lunchen??

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:44

dynamiek schreef:
Ik heb deze kaartje ook voor maar 0,50 eurocent Haha! geen geld.

Die grote plas die jij bedoelt is dat Loveless? of hoe je dat schrijft. waar zit die plas precies? Kan jij mij het paalnummer doorgeven waar het zo'n beetje zit? En kan je daar helemaal veilig in met je paard?

Over Kootwijk zwaar, vind het nogal meevallen, duinen zijn altijd zwaar, maar de ruiterpaden zijn goed te rijden.

Het Loofles mag je officieel niet met je paard, maar het gebeurd vaak zat. Ik weet geen paalnummer, echt niet.
Het is wel veilig met je paard, ik heb het zelf altijd gedaan met een stel, en ik ging er ook regelmatig zwemmen met de honden in de zomer. Het is natuurlijk niet echt schoon, maar dat houd je toch. Lachen