pony gekocht,blijkt na meting geen D maar E te zijn.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya92

pony gekocht,blijkt na meting geen D maar E te zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 21:25

Hallo ,

Hier even een vraagje omtrent een pony . Goed , een week geleden hebben mensen bij mij op stal een D-pony gekocht van 6 jaar en Z-springen,dus wel een pony met een prijskaartje eraan . Nu had ik gelijk voor haar d'r startkaart aangevraagd , dus ik was in het bezit van haar paspoort , en ik vond het gek dat bij de 'metingen' al 3x 1.47m staat, en ook door dezelfde ponymeter.Ik vond t beetje vreemd , pony groeit toch wel zou je denken! Goed , verder niet me in verdiept en de startkaartaanvraag geregeld . Toen kwam afgelopen week de ponymeter bij ons op stal om een pony op te meten , en ik wees deze meneer even op de 'desbetreffende' pony , dus hij wou wel even kijken hoe groot hij was . Hij dus meten en deze pony is dus 1.50m , een E-pony dus! En relatief zijn E-pony's ook minder waard dan een D-pony .

Ik heb dit tegen de eigenaren vertelt maar die vinden het niet echt 'boeiend'en ingewikkeld om alles opnieuw te regelen . Wel is het duidelijk te zien dat de pony geen Dtje is, en ik zei dat ze hem beter goed kunnen laten meten en met een schone lei beginnen dan dat ze er gezeur mee krijgen .

Wie kan me er hier meer over vertellen wat ik ook kan vertellen tegen deze mensen?!

Bedankt! Lachen

Charaz

Re: pony gekocht,blijkt na meting geen D maar E te zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:27

Als het de eigenaren niet interesseerd dat het een E is en geen D, wie ben jij dan om je hier druk over te maken? Gemeten zal die pony zoiezo moeten als ie 6 is.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 21:47

omdat ik dat meisje begleid met wedstrijden! en voor dit jaar is de pony dus al gemeten , maar mochten ze er commentaar op krijgen o.i.d , niet dat ik dan de schuldige ben aangezien ik ervan weet!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:53

Laat hem dan door dezelfde ponymeter weer meten als je perse wilt dat het een d-pony is, maar helemaal eerlijk is dat niet natuurlijk. Ws. was hij al bij eerdere metingen ook te groot of aan de grote kant, maar heeft de ponymeter hem nog "ingemeten". Het blijft een beetje een grijs gebied. Een pony in ruste of een die zich druk maakt scheelt zomaar een paar centimeter. Maar ja, een E springt wel 10 cm hoger dan een D, dus ik kan me voorstellen dat je liever een grote D hebt dan een kleine E. Leg het de eigenaren goed uit en laat de beslissing aan hun over. Dan is het jouw verantwoording niet meer.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:30

Dit gebeurt echt ontzettend veel in de ponysport. Grote (jonge) D-pony's zijn namelijk zeer gewild dus veel mensen geven de meter een 'extra-tje' als ze de pony precies op 147,5 m meten.
Echt een veel gebruikte methode, een tijd geleden was er ook bekend gemaakt dat ruim de helft van de FEI-pony's officieel boven toegestane lengte zijn maar altijd 'te klein' zijn ingemeten.
Sindsdien zijn er ook plannen voor strengere controles, met name op internationale wedstrijden.

Voor jullie wel balen dus, want ik neem aan dat de jonge dame grote plannen heeft met de pony?
Als ik jullie was zou ik een ponymeter zoeken die zo vriendelijk is om nogmaals de pony op 1,47 te meten, aangezien je geen keihard bewijs hebt dat de pony voorheen ook al groter was (al ik dat natuurlijk wel logisch). Zo kan uw dochter de komende tijd nog lekker bij de D-cat. Daarnaast zijn het gelukkig 'slechts' 3 centimeters, het valt dan niet zo op. Er zijn zat pony's van dik 1.52 die nog vrolijk rond huppelen tussen de D-tjes. Jullie zijn wat dat betreft echt niet de enige Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

Helaas is het een echt een veel voorkomende instinker waar jullie helaas de dupe van zijn geworden. Succes in elk geval.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:46

De moraal van dit verhaal is dat je moet laten meten op de verkoopkeuring Knipoog

Er zijn zat ponymeters die meewerken en dan blijft die pony nog wel een D tot en met het 8ste jaar Knipoog
Enige struikelblok is dat de FEI bezig is om voor de internationale wedstrijden standaard de pony's te laten meten bij de eerste keuring. Zolang het niet het doel is om internationaal te gaan rijden zou ik me er niet te druk om maken en hopen op een beetje geluk volgend jaar bij de meter. Heb je pech dan is er nog niets aan de hand en rij je gezellig bij de E-pony's verder Clown E-pony's zijn dan wel iets minder waard dan D-pony's, maar dat argument gaat toch al niet meer op als je al gek bent met zo'n dier en de koop al rond is...

Is het wel de bedoeling om FEI-wedstrijden te gaan rijden dan zou ik me nog een keer op mijn hoofd krabben en misschien toch naar een andere pony uitkijken die wel in de maat blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:58

Is het niet het allerhandigst om hem gewoon normaal te laten meten en hem vervolgens bij de juiste categorie aan te melden, of dat nu D of E is? Zo groot zullen de verschillen niet zijn. Bij de paarden lopen er ook grote van 1.80m en kleine van net 1.60m bij elkaar en dat kan ook prima.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 01:43

ik heb gezegd dat het wel zo eerlijk is als ze bij de E gaat uitkomen , tuurlijk moeten de eigenaren dit zelf gaan beslissen maar ik vind t altijd zo flauw ofzo...spring gewoon in de cat. waar je hoort!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:48

Soraya92 schreef:
ik heb gezegd dat het wel zo eerlijk is als ze bij de E gaat uitkomen , tuurlijk moeten de eigenaren dit zelf gaan beslissen maar ik vind t altijd zo flauw ofzo...spring gewoon in de cat. waar je hoort!

Dat vind ik ook.
Vind het ook een soort van flauw om met een E-pony een parcours te springen op D-pony hoogte.
Verder is mijn mening ook gewoon opnieuw meten en met een eerlijke, schone lei overnieuw beginnen.
Dit resulteert waarschijnlijk toch wel in een hoop gezeur, en dan moet het alsnog allemaal opnieuw.
Dus waarom niet direct alles overnieuw doen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:02

Sterker nog, ik zou niet eens durven uitkomen met een pony van wie ik weet dat hij te groot is, zeker niet met de strenge controles die eraan komen.

Ik verbaas me over de laconieke houding van de nieuwe eigenaren... het lijkt erop dat ze het allang wisten en liever dit geheim willen houden.....
Laat ze lekker, vertel ze 1 keer duidelijk dat jij je handen ervan aftrekt en dat ze het zelf moeten weten wat ze doen zolang ze maar niet gaan "janken" als het meisje gediskwalificeerd wordt op de kampioenschappen o.i.d.!

Hun fout, hun probleem.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:13

laatst had ik hier ook een gesprek met iemand over, ik vroeg aan een moeder van een meisje , die pony is toch geen D tje ... zegt mams , nee hij is 1,50 maar wel ingemeten als een D tje ... beetje vreemd vind ik dat en ook niet echt eerlijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:21

Pony van 1.50 krijg je nog makkelijk in de D. Ik zou ook de paarden van 1.60-1.62 de kost niet willen geven die in de E lopen bij de ponies. D'r worden een boel kunsten uitgehaald om een pony te laten "bukken" onder de meetstok.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:06

Ah joh, hoeveel D-pony's zijn nou daadwerkelijk een D Clown. Dus eigenlijk rijd je in de D met zn allen met een kleine E, in de E met zn allen met een klein paard.
Uiteindelijk start je dus gewoon tegen je 'eigen categorie' Clown.
Bijna alle pony's die ik ken staan aan categorie te laag in gemeten..

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:13

Dit gebeurd zoveel in de pony sport. Ik reed vroeger met mijn E van 1.54 tegen een E pony van 1.60....

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:51

Soraya is bij mij ook als D ingemeten.Ze was toen 6 en officieel was ze 1.50 gemeten bij oude eigenaren.Ze had wel ijzers onder toen dr op de club meette en ze stond niet super stil.

maar ze zeiden.je kan kiezen bij de D oe bij de E
ze zeiden je kan beter een grote D hebben dan een kleine E

ze is staat op dr startkaart als 1.48

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 16:57

mmm...ik vind het gewoon minder , dan zou je dus een zogenaamde Z springpony hebben bijv, maar eigelijk is hij nog maar M Clown

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:34

CCCCorine schreef:
Is het niet het allerhandigst om hem gewoon normaal te laten meten en hem vervolgens bij de juiste categorie aan te melden, of dat nu D of E is? Zo groot zullen de verschillen niet zijn. Bij de paarden lopen er ook grote van 1.80m en kleine van net 1.60m bij elkaar en dat kan ook prima.

Dat lijkt mij ook wel het netste, maar CCCCorine als het een E-pony is dan mag deze pony niet naar FEI wedstrijden en als D-pony wel. Ik denk dat dat de moeilijkheid is hier of heb ik dat verkeerd??
Ik zou de pony netjes E-pony laten meten volgende keer dat hij gemeten moet worden en je hebt het toch tegen de eigenaren gezegd? Dan kunnen ze het jou iig niet kwalijk nemen. Zou me dr verder maar niet aan storen.

Groetjes

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:12

Soraya92 schreef:
omdat ik dat meisje begleid met wedstrijden! en voor dit jaar is de pony dus al gemeten , maar mochten ze er commentaar op krijgen o.i.d , niet dat ik dan de schuldige ben aangezien ik ervan weet!

Voor april kun je volgens mij nog wijzigen.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:36

Dit gebeurt idd erg veel. Ik heb een tijdje voor een stal gereden en reed ook met een pony van 1.53 tussen de D pony's, niet mijn keuze maar het was handiger voor de verkoop dat het een D pony was.
Mijn eigen pony is al 4x op 1.48 gemeten maar hij is ook echt niet groter.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:46

Als het je eigen p[ony niet is... niet mee bemoeien, je begeleid haar op wedstrijden en mocht iemand jou er op aanspreken dan verwijs je naar de eigenaren....

Ik heb een paard van 1.62 m... en die is klein als je haar vergelijkt met de gemiddelde E pony... en onze D van 1.44 is net zo groot als de gemiddelde C-pony...maar ze 'toont' wel groter...

En ja de FEI is bezig met de aanpassing en voorlopig ziet er uit dat de pony's voor aanvang gemeten dienen te worden en dat ze, ivm stress, maximaal 1.50 m zonder ijzers mogen zijn en met ijzers 1.51 m ..... lust je nog peultjes????

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 23:04

idd..ik laat het gewoon voor wat het is , maar ik bedoel meer dat ik niet wil dat ze straks mij erop aanspreken , maar dat kan ook eigelijk niet aangezien ik het gemeld heb Knipoog pony moet toch volgend jaar weer gemeten worden , aangezien deze onder de 8 jaar is!

bedankt voor alle tips e.d Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:09

Als je echt wilt dat het een D is: bezoekje aan de smid vlak voor het meten en een dagje daarvoor flink doorrijden, aan het eind van de dag meten. Wedden dat de pony dan in de D maat valt (en nog officieel ook)?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:12

Jij kunt melden wat je wilt... jij bent niet de eigenaar en niet verantwoordelijk.... Daarbij kan niemand, behalve de eigenaar/ruiter, er iets aan doen als de stokmaat niet correct is...
Stel ik kom jouw combinatie tegen, dan kan ik er als buitenstaander helemaal NIETS aan doen dat die pony buiten de D-maat zit.....
De enige die kan reclameren is de eigenaar/ruiter als die vermoed dat de maat niet correct is... Dus stel de officiele meter meet de pony op 1.50 m, de eigenaar is het er niet mee eens dan kan die een hermeting aanvragen...

Dus eigenlijk niets om je druk over te maken Haha!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:16

ga met cassidy mee, het gebeurt zelfs dat ze echt flink kort bekapt worden en een oud afgesleten ijzertje eronder flink longeren/rijden effe wachten en tadaaa..
zou me er niet te druk over maken, denk dat er weinig echte d pony;s rondlopen ion de hogere sport.