Waar kan je zien of een paard is afgekeurd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jepsica

Waar kan je zien of een paard is afgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 00:55

Ik heb even een vraag voor een vriendin van mij.

Her en der hoorde ik dat er een site is waar je kan navragen of een paard afgekeurd is.
Vriendin van mij wil een paard gaan kopen bij een handelaar.

Zij wil weten of dit paard niet is afgekeurd of dat het geen slachtpaard is.
Je kan hem natuurlijk laten keuren.

Maar voordat ze hem laat keuren wil ze dit nakijken.

Er schijnt dus een site te zijn waar je op basis van het levensnummer kan navragen of het geen afgekeurd paard of slachtpaard is.

Wie kan mij helpen aan de site of de instantie waar je dit kan navragen.

ps: ik weet niet waar ik dit moest neerzetten en of het hier dus wel goed staat.
Anders moet het maar even verplaatst worden.

Groeten Jepsica

Kris

Re: Waar kan je zien of een paard is afgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:51

Verplaatst van MED naar TAO.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:53

Mmm ik heb er nog nooit van gehoord Ik zou voor de zekerheid gewoon zelf laten keuren door eigen DA Lachen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:57

mmm lastig inderdaad, wat dat betreft was het vroeger wel eens makkelijker, toen werden afgekeurde paarden vaak gebrand met een A op de hals maar ja dat mag niet meer.
Je kunt natuurlijk als je het levensnummer van een stamboek hebt bij het desbetreffende stamboek navragen (als het papier bij verzekeringsovername netjes is ingeleverd tenminste)

Maar natuurlijk is het altijd verstandig om je eigen DA te laten kijken voor je koopt

succes

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:42

inkepink schreef:
mmm lastig inderdaad, wat dat betreft was het vroeger wel eens makkelijker, toen werden afgekeurde paarden vaak gebrand met een A op de hals maar ja dat mag niet meer.
Je kunt natuurlijk als je het levensnummer van een stamboek hebt bij het desbetreffende stamboek navragen (als het papier bij verzekeringsovername netjes is ingeleverd tenminste)
Maar natuurlijk is het altijd verstandig om je eigen DA te laten kijken voor je koopt

succes

Mijn paard is pasgeleden afgekeurd en ik hoefde mijn papieren niet in te leveren hoor. Ik moest alleen een formulier invullen waarop een aantal voorwaarden staan, zoals dat ik hem niet meer mag verkopen, niet meer in de wedstrijdsport mag uitbrengen en dergelijke. Verder staat erin dat het chipnummer wordt opgenomen in een registratiebestand van afgekeurde paarden. Ik denk niet dat mensen dat zomaar in kunnen zien, maar misschien kan je eens bij een verzekeringsmaatschappij vragen hoe je aan die gegevens kan komen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:15

Als een paard voor/door de verzekering is afgekeurd kun je deze informatie niet opvragen bij de verzekering, dit ivm gegevens bescherming (heb dit nl zelf geprobeerd) Als een paard door een DA word afgekeurd, word dit volgens mij nergens geregistreerd.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:38

Het is in ieder geval verdacht als er wel een chip inzit, maar geen paardenpaspoort meer beschikbaar is. Maar goed, dat paspoort kan ook op een oprechte manier 'kwijt' zijn geraakt.

Dierenartsen houden de doordrukjes van officiële keuringen minstens 5 jaar opgeslagen, alleen is het helaas zo dat er bij afkeuring vaak geen rapport wordt opgemaakt, omdat dat voor de opdrachtgever (vaak de koper) niet interessant is, die wil het dier toch niet meer.
En dan nog, ze zijn niet verplicht om die gegevens aan jou openbaar te maken. Jij was immers bij die keuring noch koper, noch verkoper.

Bovendien is een 'afkeuring' bij een dierenarts een momentopname, het kan best zijn dat datzelfde dier een half jaar later niets mankeert. En bij dieren die zijn overgenomen door de verzekering geldt hetzelfde als 'total-loss' bij auto's: ze zijn niet altijd overgenomen omdat ze niet meer te 'repareren' zijn, maar soms enkel omdat de 'herstelkosten' of duur van het herstel niet interessant zijn voor de eigenaar. Bij sommige sportpaarden is het zelfs zo, dat de verzekering na overname alsnog probeert om dat dier weer in orde te maken, b.v. met langdurige weidegang of door het inzetten van therapieën die buiten de originele polisvoorwaarden vielen. Zo'n dier kan dus afgekeurd en overgenomen zijn, maar later toch weer worden verkocht, als de verzekring vindt dat het voldoende hersteld is om b.v. als recreatiepaard te dienen.

Dus ben bang dat het niet mogelijk is om dara achter te komen. Wel kan je om het entboekje vragen, en naar de vorige eigenaren. Dan kan je de dierenartsen van de entingen afbellen voor info (als ze dat tenminste willen geven...) en je kan de vorige eigenaren bellen waarom ze het dier hebben verkocht.

Belangrijker is om gewoon een betrouwbare handelaar te zoeken, dan betaal je misschien wat meer, maar zo iemand zal een reputatie hebben die hij niet omwille van één paard kwijt wil raken.