Steigeren als ik even niet op let

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spanksel

Steigeren als ik even niet op let

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 19:17

De titel zegt het eigenlijk al. Ik heb een shetruintje van anderhalf nu en het is een schat van een beest. Z'n hormonen zijn nog niet helemaal weg, omdat hij pas in januari is gecastereerd.

Maar elke keer als ik met hem wat kleine oefeningen wil gaan doen (in elk geval leer ik hem basiscommando's), dan is het wel eens zo dat meneer achter mij loopt en niet naast me. 9 van de 10 keer moet ik dan wegduiken omdat hij begint te steigeren!

In stap aan de hand is er niets aan de hand, maar zodra ik wil gaan draven, schudt hij z'n hoofd al heen en weer en begint hij bokkesprongen te maken en allerlei andere rare bewegingen.

Hij weet dondersgoed dat het niet mag, want ik straf hem er elke keer op. Meestal met stemverheffing en een rukje aan het touw. Met een zweep heb ik het ook al eens geprobeerd, maar daar wordt het alleen maar erger van...

Bella

Re: Steigeren als ik even niet op let

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:49

En wat doet ie als je meteen actief weg wil in de draf?? (dus hem meer voorwaarts drijven??)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:52

mijn hengst doet het ook van die gekkesprongen maken en met zijn hoofd schudden maar als je hem het even laat doe houd hij op bij hem is het gewoon omdatie het zoo leuk vind! in het begin steigerde hij ook maar ik werd gewoon zooo boos datie het nu niet meer doet.. dus misschien moet je is kijken als je die sprongen gewoon negeert?

_Karen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:06

misschien moet je gewoon nog even uitkijken tot zijn hormaonen helamaal vertrokken zijn... waarschijnlijk wordt het dan vanzelf wel beter!!

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:07

Afgelopen zomer waren er in het begin ook problemen om hem aan de hand te houden, maar dat was omdat z'n vorige eigenaresse hem een half jaar lang had verwaarloosd. Na een maand in mijn bezit veranderde het van een duivel in een engeltje, en nu sinds een paar maanden heeft hij z'n hormonen ontdekt en is hij weer lastiger geworden.

Wat hij doet als ik met hem wil gaan draven heb ik al uitgelegd. Hij gaat dan met z'n hoofd heen en weer etc.
Als ik gewoon door blijf draven met hem, wordt het steeds erger; dan denkt hij er vandoor te kunnen gaan galloperen. Teveel energie dus. Hij staat dag en nacht in de wei dus het is niet zo dat hij die energie niet kwijt kan.

Ik heb in december voor het laatst met hem gewandeld buiten het terrein waar hij staat. Omdat de laatste 5 keer ondragelijk waren en ja, hoe klein hij ook wel niet mag zijn, sterk is hij zeker! Het scheelde niet veel toen, ik kon hem nog maar net houden en bracht hem gelijk terug naar stal. Sindsdien laat ik het maar voor wat het is en blijf ik wel in de wei met hem lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:11

uhmmm...

misschien es tijd om hem op "zijn paards" es te gaan vertellen dat ie niet tegen jou mag steigeren?
wat zou een ander paard doen in dit geval?

ik denk toch dat ie van mij wel een gerichte trap kreeg zodat ie weet als ie die van de grond haalt tegen mij aan dat ie daarvoor op zijn donder krijgt.

niet lief?
misschien niet,maar denk dat je in 1x er van af bent.
is toch heel duidelijk een kwestie van rangorde, hij is baas, hij bepaald wanneer hij wil spelen en jij niet.

tijd om de rollen om te draaien Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:58

je verhoudingen zijn niet goed. het veulen zit in een fase waarin ze kijken wat ze kunnen, ze worden een beetje brutaal, en proberen wat ze wel en niet kunnen maken. je veulen ziet jou niet als leider. grondwerk is hierin belangrijk. het feit dat hij kwaad wordt als je hem wilt straffen, getuigt er ook van dat hij geen respect voor je heeft. grondwerken dus!

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 12:41

Een beetje duidelijker wat ik er aan kan doen is wel handig. Daarbij wordt hij niet kwaad als ik hem straf, maar als ik me omdraai zie ik in z'n ogen al dat hij weet dat ik 'm ga straffen.

Het voorbeeld van wat een ander paard zou doen, is wel een goed idee. Er waren eerst nog 2 andere merries op stal, waarvan hij met eentje heel goed op kon schieten en die twee waren ook een beetje verliefd op elkaar. Maar een andere, oude dame vond het maar niets. Maar die moest sowieso niemand in de buurt hebben van haar geliefde; een andere ruin. Ook al deed de mijne niets, de oude merrie ging zomaar uit het niets op hem af en beet hem flink in z'n billen.

Juist omdat hij door die eerste merrie z'n hormonen was gaan ontdekken, begon hij ook bij de andere ruinen op hun kont te springen. De eigenaar van stal heeft toen besloten om m'n shet apart te zetten, voor het geval die kleine een te harde klap zou krijgen van de andere paarden.

Ik ga straks naar hem toe en zal kijken wat ik kan doen met hem betreft het steigeren etc. Ik laat 't jullie vanavond weten!

Jas_verdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:28

Inderdaad ik ben het met de meeste hier eens.
Succes en ik blijf het topic even volgen Knipoog

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 17:22

Goed om te horen dat mensen benieuwd zijn!

Nouja, je zult wel gaan verwachten dat ik half gevochten zou hebben met de kleine, maar nee.. integendeel! Meneer was superbraaf vandaag!

Ik ging, zoals gewoonlijk, een half uurtje met hem rondjes lopen en in stap lette ik er op dat hij vooral naast me zou blijven lopen. De eerste 5 min. was het wat tegenstribbelen door stil te gaan staan, maar dan gaf ik hem een klein tikje met het touw op z'n billetjes en na 3 keer hield het al op.
Na 10 min te hebben gestapt, liet ik hem op commando draven en hij deed het geweldig! Hij keek goed vooruit, oren naar voren, niet te snel, niet te langzaam, precies in mijn maat en bleef naast me. Geen enkele uitbarsting! Het verbaasde me en probeerde het niet veel later nog een keer. En weer ging het super! Helemaal niets op aan te merken!
Alleen de ruinen die in de bak stonden, waarnaast ik bezig was, waren ook wat enthousiast geworden en toen een van hun ervandoor wou gaan, schrok Whiskey (mijn shet) ook eventjes, maar dat was echt een banketstaaf seconde.

Pas op het laatst begon hij weer een beetje te happen en te duwen, maar dat stelde ook weinig voor. Zou het zijn dat ie dan toch z'n hormonen nu kwijt aan 't raken is? Of heeft hij een voorgevoel gehad dat ik 'm er op zou africhten? Ik snap het eigenlijk niet zo, hij is zó vervelend geweest de afgelopen 3/4 maanden en vandaag was het een superlief dier! Ik was echt trots op hem! Haha!

Nu maar hopen dat het van de week weer goed zal gaan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:30

Misschien ben je te lang met hem bezig? Dat hij zich gaat vervelen na een tijdje?
Vergeet niet dat het een jong beestje is, dus langer dan 10/15 min kan hij zich nog niet concentreren. Bovendien zijn jonge dieren ook veel sneller afgeleid dus werk in een omgeving waar zo min mogelijk afleiding is en als je merkt dat hij wel erg afgeleid is vraag dan of hij 1 minuut zijn aandacht bij jou houd(door bv stil te staan), doet hij dat braaf dan meteen stoppen.

Maar maak hem iig wel duidelijk dan steigeren niet mag, je kunt ook onopvallend een zweepje bij je hebben waarmee je hem achter je rug om een tik geeft als hij achter je gaat lopen. Op die manier heeft hij niet zo snel door dat jij het doet en krijgt hij geen hekel aan jou.

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 17:42

2 keer per week een half uur lijkt me juist weer iets te weinig. Zijn moeder die ik ook van jongs af aan heb beleerd, heeft nooit problemen gegeven.
Zover ik weet is hij alleen afgeleid door het gras, dus daar kan ook geen probleem in zitten. Alleen als er onbekende paarden langs de wei lopen, dan is hij wel afgeleid. Maar van de ruinen die hij al kent, daar toont hij geen belangstelling voor.

Wat ik eerder wel altijd deed, als hij niet mee werkte, ging ik ook stil staan met armen over elkaar heen en dan begon hij zich wel te vervelen. Dan ging hij aan mij knabbelen en met z'n hoofd tegen m'n heupen duwen van "Gaan we nog iets doen?"

Eerst leerde ik hem in de bak, maar toen stonden de andere paarden ook in de wei. Tegenwoordig wilt die man de wei besparen en staan de grote paarden in de bak, vandaar dat ik nu in de wei wat probeer. Maar in de bak was het stilstaan ook helemaal geen probleem, daar was hij heel netjes in. Maar als ik nu wil gaan stil staan, gaat z'n hoofd ook meteen omlaag om weer een plukje gras te happen.

Dat hij niet mag steigeren, weet hij wel. Hij blijft het alleen steeds opnieuw proberen. Het is inderdaad, wat al eerder gezegd is, puur om mij uit te testen of hij mij de baas kan zijn ipv andersom.
De tip van de zweep zal ik wel gebruiken, ik had vandaag alleen m'n zweepje vergeten (zou eigenlijk ook niet weten waar ik 'm heb liggen) en op stal hebben ze alleen een longeerzweep, die kan ik moeilijk onopvallend achter me houden Tong uitsteken

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:12

Hoi,

Begrijp ik het goed dat je Shet nu alleen staat? Want dan kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat hij dat steigeren niet zozeer doet om te vervelen, maar om te spelen bij gebrek aan paardenmaatjes. Maar ook al is dat zo, dan mag hij het natuurlijk nog steeds niet!

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:28

Ja, dat had ik mij ook al bedacht. Hij staat nu deze week samen met de andere ruinen in de bak, omdat het weiland is gegiersd? Njah, in elk geval gaat hij nu ook weer even op stal 's nachts, wat normaal gesproken ook niet gebeurd, maar zoveel kwaad kan het ook weer niet natuurlijk.

Het leek mij sowieso al geen teken van agressie oid, maar inderdaad speelgedrag. Hij denkt met mij te kunnen spelen, nouja, dat gaat dus niet. Hij is ook echt niet agressief, hij is juist hartstikke lief naar mensen toe.
Een paar weken terug kwam ik aangelopen naar de wei en ik zag helemaal achterin de wei, waar hij stond, dat daar 2 jongens door het hekwerk heen waren geklommen en om de pony heen liepen. Ik riep naar ze of ze uit de wei wouden gaan en ze holden direct weg!

Whiskey wilt wel eens een beetje happen, maar zeker niet bijten. Dat happen doet hij ook alleen met z'n lippen en anders heel zachtjes met z'n tanden, maar het doet zeker geen zeer en is ook niet met opzet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:38

Als hij nog maar 1,5 is is een half uur volle concentratie wel veel hoor, vergelijk het maar met een kind van 6, daar kun je ook geen half uur volledige concentratie van verwachten.

Je kunt dan beter iedere dag een 10-15 min wat met hem doen, desnoods 2x per dag maar ineens een half uur lijkt me te veel, zeker voor alleen grondwerk.

Ben nu ook bezig met een 5 jarige en die heeft er ook moeite mee om 20 minuten zijn aandacht op mij te houden, zeker als ik vaker achter elkaar dezelfde oefening vraag.
Dus wissel veel oefeningen af en houd het kort.

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:49

Och, half uur is ook ruim geschat hoor. Ik let echt niet op de tijd dat ik met hem bezig ben. Maar er zit toch ook echt geen verschil in het begin van de oefening, vergeleken met het einde van de oefening.

Maarja, als iedereen het zegt, dan zal dat wel. Elke dag naar hem toe gaan is geen optie voor mij, omdat ik ook nog naar school ga en elke doordeweekse dag moet werken, want een paard onderhouden is ook niet gratis natuurlijk.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:35

Heb je dan niet iemand die de dagen dat jij niet kan, even naar hem toe kan.

Als er dan bijvoorbeeld 3 keer in de week even met hem wordt geoefend, in plaats van 2 keer in de week een half uur. (Als ik het goed gelezen heb)

Groetjes en veel succes,

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 00:16

Nee, ik ga ook echt geen vreemde 'oppas' oftewel verzorger zoeken voor hem. Absoluut niet.
In mijn vriendenkring ben ik de enige dierenliefhebber en iedereen die ik ken is zelfs bang voor paarden.

Toen een van de merries nog op stal stond, bood de eigenaresse daarvan ook aan om eens mijn shet te borstelen als dat nodig was. Nouja, die meid had zelf niet eens tijd voor haar eigen paard en na anderhalve maand was ze alweer vertrokken.

Tot op 2 maanden geleden kwam ik ook bijna dagelijks, maar sinds ik in december een baan toegewezen heb gekregen ben ik daar meer mee bezig dan met de kleine. En het geld heb ik juist voor hem en m'n andere dieren nodig.
Daarbij 'verzorg' ik zijn moeder/oma ook nog eens, die ook niet meer samen staan (hopelijk van de zomer weer). Erg veel tijd blijft er niet over, maar ik doe m'n best om het samen te stellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:32

Maak de overgangen naar de draf eens even wat minder abrupt? Ga steeds sneller lopen zodat de shet met een sukkeldrafje naast je lopen moet, en wees in het begin blij met een paar pasjes zonder protest, hoofdschudden ed. Daarna weer terug naar stap.

En besteed ook aandacht aan grondwerk. Heeft deze shet ook nog vriendjes en leeftijdsgenootjes waar hij mee kan dollen en spelen, of ziet hij jou als kameraadje?

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 12:39

Ehm... ik ga ook echt niet direct met de shet rennen dat hij meteen in draf moet overgaan, maar inderdaad wat je zegt, gewoon wat sneller lopen, en dan moet hij mij ook dmv een sukkeldrafje bij houden. Na een aantal stappen zit er dan een rustige draf in, zeker niet te energiek. En aangezien de bochten ook niet helemaal willen lukken, is het steeds een stukje rechtdoor draven, daarna rustig een bocht nemen in stap en eventueel later weer op de 'lange weg' draven.

Ik heb ook al verteld, dat er 2 ruinen bij hem staan, een haflinger van net 20 en een andere pony (volgens mij kruising arabier) van 14 jaar.
Tot 2 weken geleden stond er ook een oude merrie van begin 20 bij, maar die is naar een rusthuis gegaan. Een andere merrie die er heel kort heeft gestaan, daar kon mijn shet heel goed mee op schieten. Zij was een jaar of 7.
Ook heb ik al gezegd, dat het mij ook al duidelijk lijkt dat hij mij ziet als speelkameraadje, omdat hij totaal geen agressie toont en ik er anders ook geen reden voor zie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:02

Dan kun je dit gedrag moeilijk straffen, vind je niet? Zorg voor leeftijdsgenootjes dan is dat gedrag snel over...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:04

Sankara schreef:
Ik heb ook al verteld, dat er 2 ruinen bij hem staan, een haflinger van net 20 en een andere pony (volgens mij kruising arabier) van 14 jaar.
Tot 2 weken geleden stond er ook een oude merrie van begin 20 bij, maar die is naar een rusthuis gegaan. Een andere merrie die er heel kort heeft gestaan, daar kon mijn shet heel goed mee op schieten. Zij was een jaar of 7.
Ook heb ik al gezegd, dat het mij ook al duidelijk lijkt dat hij mij ziet als speelkameraadje, omdat hij totaal geen agressie toont en ik er anders ook geen reden voor zie.

voor een veulen is het belangrijk dat er ook paarden zijn om mee te spelen. dat kunnen veulens zijn, maar ik heb daarvoor een driejarige merrie die 'doet alsof ze een veulen is'. hoe dan ook, ze spelen erg leuk samen, en mijn veulen heeft mij dan ook echt niet nódig als zijnde een speelkameraad. paarden van de leeftijden die jij beschrijft zijn geschikt als 'grootje' (ouder paard in een groep jonkies, die ze wat manieren kan leren, en een stukje leiding/ vertrouwen geeft), maar niet als speelkameraad.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:04

een half uur concentratie vragen van een anderhalfjarige is veeeel te lang. 10 minuten is meer dan zat. daar zou ik eerst eens iets mee gaan doen.

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 14:12

merrieveulen schreef:
Sankara schreef:

voor een veulen is het belangrijk dat er ook paarden zijn om mee te spelen. dat kunnen veulens zijn, maar ik heb daarvoor een driejarige merrie die 'doet alsof ze een veulen is'. hoe dan ook, ze spelen erg leuk samen, en mijn veulen heeft mij dan ook echt niet nódig als zijnde een speelkameraad. paarden van de leeftijden die jij beschrijft zijn geschikt als 'grootje' (ouder paard in een groep jonkies, die ze wat manieren kan leren, en een stukje leiding/ vertrouwen geeft), maar niet als speelkameraad.

Die oudste merrie was inderdaad meer opvoedkundig, maar de ruinen zijn nog best speels en daar kan whiskey ook goed mee opschieten. Vooral de haflinger, die is ook vriendelijk naar elk ander dier/mens en geeft ook kusjes (bijzaak). De andere ruin is ook heel vriendelijk, maar daar kon eerst geen enkel ander paard bij in de buurt komen, omdat de oude merrie dat niet toe liet.

Hier whiskey en de haflinger een paar maanden geleden. Volgens de staleigenaar spelen die 2 ook regelmatig met elkaar.
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:14

Maar een shetje van 90cm en een paard van 1,50m kunnen niet zo makkelijk met elkaar spelen, puur omdat de grootte in de weg zit. Dan blijft het dus bij happen zoals op de foto, maar dollen, rennen enz. zal niet gebeuren.
Ik zou een ander shetje of een pony van hooguit 1,20m zoeken om te spelen, liefst een die ook jong is.