Hoe zit het met longeren op concours?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

denbine

Hoe zit het met longeren op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 17:19

Tijdens buiten (af en toe ook binnen) wedstrijden ziek ik regelmatig,
dat paarden gelongeerd worden voor het losrijden.
Ook met hulpteugels.....mag dat of niet?
En zo ja dan ook met hulpteugels?

polly2

Re: Hoe zit het met longeren op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:27

Ik heb geen idee of dat mag of niet. Maar ik vraag me wel af waarom je dat zou doen.
Als je dat nodig hebt om je paard voldoende te laten lopen in een dressuurproef ben je in mijn ogen nog niet klaar voor een wedstrijd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:28

Staat in de reglementen

dressuurreglement 2007
Bladzijde 21 punt 6
bladzijde 33 punt 5
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-07 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:29

joh, sommige internationale springpaarden gaan nog aan de longe voor het losrijden. Heeft niet altijd met rijkunst te maken.

Ik meen gehoord te hebben dat longeren met een losse bijzet mag, maar geen idee of dit waar is!! Ik doe dit in ieder geval zeker niet. Wel (alleen als dat mogelijk is op het concours terrein zonder anderen te hinderen!!) gewoon met niks even de ergste gekkigheid eraf. Scheelt voor mij, paard en mede wedstrijdruiters een hoop gedoe.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 18:01

polly2 schreef:
Ik heb geen idee of dat mag of niet. Maar ik vraag me wel af waarom je dat zou doen.
Als je dat nodig hebt om je paard voldoende te laten lopen in een dressuurproef ben je in mijn ogen nog niet klaar voor een wedstrijd....

denk er dus net zo over, daarom vroeg ik het me af.
Kan me wel voorstellen als je een erg heet paard hebt dat je m even stoom af laat blazen misschien.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:21

Ik zie het idd ook vaak, ik zelf zou dat nooit doen.
Misschien om de paarden te laten wennen?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:27

denbine schreef:
polly2 schreef:

denk er dus net zo over, daarom vroeg ik het me af.
Kan me wel voorstellen als je een erg heet paard hebt dat je m even stoom af laat blazen misschien.

Als ik met mijn merrie op wedstrijd ga wil ik der wel als er de mogelijk heid is even longeren, scheeld anderen een hoop elende, zonder stijgeren en als een stuiterbal rond hobbelen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:54

Ik ben dus van mening dat je je paard thuis moet leren zich te gedragen als je er op zit...of naast loopt of wat dan ook. Dat kan best een proces zijn waarbij je in de eerste instantie je paard eerst longeert voor je er op gaat...maar dit moet zsm afgebouwd worden vind ik... Anders wordt het een gewoonte waar je nooit meer uiit komt en je dus nooit meer direct op je paard kunt stappen. Ik heb ook een stuiterbal gehad en heb dit gedrag dus afgeleerd. Pas als je zo ver bent kun je op concours vind ik.
Ik vind het helemaal vreemd dat mensen hun paard aan de longe laten stuiteren en raggen...dat heeft helemaal geen zin, je leert hem dan dat hij eerst uit zijn dak mag gaan voor dat hij moet luisteren. Je bevestigd ongewenst gedrag. Ik zie dit zo vaak... Correct longeren waarbij je de aandacht van het paard opeist en gehoorzaamheid beloont helpt alleen om dergelijk gedrag te doorbreken. Opjagen aan de longe heeft dus geen zin. Bovendien vergroot je ook nog de conditie van het paard op die manier en zal je hem steeds langer moeten laten rennen voordat hij "moe" wordt.
Dus voor degene die een paard hebben waarbij het verstandig is hem eerst te longeren ben ik voor longeren met een bijzet...immers dan ben je aan het africhten...maar of dat op een wedstrijd mag...dat weet ik dus niet.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:43

Je mag longeren met een enkele bijzet en verder niets. Maar dat hangt dus af van de vereneging waar je start het is niet altijd mogenlijk.
@ Polly2 ik ben het absoluut niet met je eens. Als ik op wedstrijd ga longeer ik ook vaak even een kwartiertje ofzo ( meestal wel thuis trouwens) Even het scherpe randje eraf.
Ik kan het ook niet doen en het er uit rijden met losrijden maar dat duurt gewoon veel langer en eenmaal op zo;n wedstrijd terrein bouwt ie toch weer spanning op dus alles wat hij er thuis al uitloopt is alleen maar mooi mee genomen. Ik zie daar absoluut geen probleem in en zeker niet de problemen die jij noemt.Mijn paard word daar absoluut niet slechter van.

zamiratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:55

bij het inrijden mag je best longeren met bijzet, maar in de proef zelf mag je geen hulpteugels gebruiken, ook mag je niet zonder hele goeie reden met peeskappen rijden in dressuurproeven

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:11

Yvon schreef:
Je mag longeren met een enkele bijzet en verder niets. Maar dat hangt dus af van de vereneging waar je start het is niet altijd mogenlijk.
@ Polly2 ik ben het absoluut niet met je eens. Als ik op wedstrijd ga longeer ik ook vaak even een kwartiertje ofzo ( meestal wel thuis trouwens) Even het scherpe randje eraf.
Ik kan het ook niet doen en het er uit rijden met losrijden maar dat duurt gewoon veel langer en eenmaal op zo;n wedstrijd terrein bouwt ie toch weer spanning op dus alles wat hij er thuis al uitloopt is alleen maar mooi mee genomen. Ik zie daar absoluut geen probleem in en zeker niet de problemen die jij noemt.Mijn paard word daar absoluut niet slechter van.

Op zich vind ik dat iedereen het wel zelf moet weten hoor. En als je er tevreden mee bent..okay...ieder zijn manier.
Maar je zegt dat je paard er niet slechter door wordt...dat kan (ik zie vaak trouwens wel dat het wel slechter wordt tot de verkoop er op volgt, ook bij mijn leerlingen), dat is fijn voor jou.
Maar het wordt er dus ook niet beter van. En daarmee bedoel ik, dat het dus nooi zo ver komt dat je er zo op stapt en dat in een paar minuten de spanning er uit gereden is. Ik heb ook een neuroot...maar ik ben nu zo ver dat ik waar dan ook in een paar minuten de aandacht van mijn paard heb en dat de rust er in komt. En dat lukt alleen als je de oefening hiervoor aangaat en niet als je het uit de weg gaat door steeds eerst te longeren, snap je wat ik bedoel? Als je dus eens in een situatie komt waar het niet mogelijk is, eerst te longeren, heb ik dus geen probleem en jij kennelijk wel.
Bij mijn paard is het zo ver dat ik na twee weken op vakantie geweest te zijn (waarbij ik training uiteraard had afgebouwd en het paard overdag wel buiten kwam), zo weer op stap. Paard fris of niet...ze weet voor mij die frisheid ogenblikkelijk om te zetten in positieve energie voor het werk. Dat had een tijd geleden nog niet gekund...maar als ik altijd was blijven longeren voor het rijden, had ik dit nooit bereikt. Dat is wat ik daarmee wil zeggen.
Het longeren om je paard rustig te krijgen is echt iets van de laatste jaren. 30 jaar geleden toen ik begon was er niemand die dat deed....alleen bij de hele jonge paarden en dat werd ook afgebouwd. Het is misschien maar waar je mee opgevoed bent...ik weet het niet.
Maar nogmaals...als jij je daardoor prettiger en zekerder voelt op wedstrijden...vooral doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:40

Paard mag met bijzet gelongeerd worden, mits die aan het zadel is bevestigd (dus niet eerst met longeersingel).

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:42

De 1e paar keer met mijn jonge paard buiten heb ik em ook gelongeerd, omdat hij veel te gek was. Ik ga mijn leven daar niet voor riskeren. Maar dat is longeren om de frissigheid eraf te krijgen. Ik vind dat dat moet kunnen.
Longeren met bijzet om je paard nog wat losser te krijgen vind ik echt onzin op concour... dat moet gewoon voor elkaar zijn als je op concour wil gaan.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:47

zamiratje schreef:
ook mag je niet zonder hele goeie reden met peeskappen rijden in dressuurproeven

Anyhow niet, toch?

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:51

Nee dat dacht ik idd ook niet Ilzas!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:38

Antwoord is terug te vinden in de reglementen. Hier dus een slotje Knipoog