ruiterbewijs verplicht voor toegang ruiterpaden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

ruiterbewijs verplicht voor toegang ruiterpaden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 14:19

Het Gooisch Natuurreservaat stelt het ruiterbewijs per dit jaar verplicht. Ik krijg geen ruiterplaatje (40 euro per jaar) die me toestemming geeft om over hun ruiterpaden te rijden zonder dat ik een ruiterbewijs kan overleggen. Ik rijd al vanaf mijn 11e en ben helemaal niet meer van plan zo'n bewijs te halen.

Is dit niet een beetje heel erg krom? Een ruiterbewijs is niet verplicht op de openbare weg, kunnen zij het dan wel verplichten?

Skippy01

Re: ruiterbewijs verplicht voor toegang ruiterpaden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:25

ja, zij kunnen dat verplichten, de utrechtse heuvelrug heeft het al verplicht geloof ik en nog enkele natuurreservaten in ons landje. dus ja, dat mogen ze doen... het is idd krom dat het op de openbare weg niet verplicht is en in het bos wel, maar het is niet anders... hoewel ze het er bij de fnrs/knhs al jaren over hebben dat het uiteindelijk toch verplicht wordt voor iedere ruiter die buiten de manegebak wil rijden...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:36

Zij zijn groot en ik is klein! dus ik met m'n 23 jaar ervaring moet echt nog m'n ruiterbewijs gaan halen.........
Ik heb altijd door de polder gereden en les gehad op een manege met m'n eigen paard, maar nu m'n paardje bij het bos staat moet ik dus alsnog zo'n bewijs halen *zucht*

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:09

helaas, maar ja, dat moet idd... ik moet ook nog steeds een keertje, maar voor mij heeft het nog geen haast, het is nog niet wettelijk verplicht, en ik woon niet in de buurt van een natuurgebied waar het verplicht is...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:21

Helaas... Weer een terreinbeheerder die zich door die SRR kneuzenclub in de luren heeft laten leggen. Op de Veluwe is het gelukkig weer afgeschaft, nadat ze daar inzagen dat het hebben van een ruiterbewijs geen enkele garantie biedt dat de houder ervan ook daadwerkelijk kan paardrijden. Benieuwd hoelang het duurt voordat ze hier hun dwaling inzien.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 22:39

Haha! moet wel lachen om je reactie EricPrat, maar ben het helemaal met je eens. Ik ga in ieder geval een brief schrijven naar het Gooisch Natuurreservaat. Ook rondom Soest (grenst aan gebied van Gooisch reservaat) schijnt het al zo streng te zijn.

Als ik moet gaan voor m'n bewijs moet ik eerst maar zien dat ik het ga halen. Correct op- en afstijgen, wat verstaan ze daaronder Nagelbijten / Gniffelen

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:42

Sja misschien is het een stomme regeling.
Maar dit is dus de reden dat ik hem 2 jaar terug alvast gedaan heb en gehaald.
Het is niet moeilijk en als je het op een manege doet leer je wel wat je met rijden moet weten.
Verder is theorie als je verstand van paarden hebt niet moeilijk Knipoog
En sja ik vind het wel een goede regeling verplicht ruiterbewijs opzich want je bent dan wel verzekerd.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:46

Belachelijk.
Vriendin van mij heeft zowel het ruiterbewijs als het koetsiersbewijs.
Kom haar niet graag tegen met paard en wagen of onder het zadel.
Is zowel voor zichzelf als een ander een gevaar op de weg. Bloos

Ze is bang, heeft haar paard niet onder controle en stuitert bij het minste
geringste van haar paard af Haha! Bloos

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:46

Sanniej_ schreef:
En sja ik vind het wel een goede regeling verplicht ruiterbewijs opzich want je bent dan wel verzekerd.

Dat ben je als je op je eigen paard rijdt sowieso al. Paard valt gewoon onder de AVP (vroegere WA verzekering) Pure geldklopperij en anders niks.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:48

Sanniej_ schreef:
Het is niet moeilijk en als je het op een manege doet leer je wel wat je met rijden moet weten.

Heb geen ruiterbewijs en ben ook verzekerd.

Sorry, Anne je was me net voor Haha!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:50

flyinglady schreef:
Sanniej_ schreef:

Heb geen ruiterbewijs en ben ook verzekerd.

Sorry, Anne je was me net voor Haha!

Oke sorry was van mening dat je met een ongeluk ofzo niet geheel verzekerd ben maar ben wel blij met me ruiterrijbewijs want je ziet het steeds meer bij dingen verplicht worden.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:55

Sanniej_ schreef:
Oke sorry was van mening dat je met een ongeluk ofzo niet geheel verzekerd ben maar ben wel blij met me ruiterrijbewijs want je ziet het steeds meer bij dingen verplicht worden.

Is ook wel zo, heb je helemaal gelijk in.
Vind het alleen belachelijk, dat ik al 25 jaar buitenritten maak en erachter kom dat ik veiliger rij met mijn paard
dan sommige die een ruiter- of koetsiersbewijs hebben.

SBS 6 is nu een stukje over paardrijden buiten, ga ff kijken

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 23:00

verplicht het dan eerst maar eens voor de openbare weg! Als er ergens gevaarlijke situaties kunnen ontstaan is het daar!

Ik vind dat mensen met een x aantal jaren rijervaring ontheffing moeten krijgen en dat overige verkeersdeelnemers in een natuurgebied een cursus "omgang met paarden op mijn pad" moeten krijgen. Die hondenbezitters bijvoorbeeld. Hondje los en dat vliegt (onder luid geschreeuw van het baasje:"kom hier" waar totaal niet op wordt gereageerd) als een gek achter een paard aan! Hoezo gevaarlijk Frusty of mountainbikers die opeens op een meter uit de bosjes voor je langs vliegen..........

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:07

Vasthi schreef:
verplicht het dan eerst maar eens voor de openbare weg! Als er ergens gevaarlijke situaties kunnen ontstaan is het daar!

Ik vind dat mensen met een x aantal jaren rijervaring ontheffing moeten krijgen en dat overige verkeersdeelnemers in een natuurgebied een cursus "omgang met paarden op mijn pad" moeten krijgen. Die hondenbezitters bijvoorbeeld. Hondje los en dat vliegt (onder luid geschreeuw van het baasje:"kom hier" waar totaal niet op wordt gereageerd) als een gek achter een paard aan! Hoezo gevaarlijk Frusty of mountainbikers die opeens op een meter uit de bosjes voor je langs vliegen..........

Ze hebben weer een manier gevonden om ruitertje te plagen Clown
Als het ruiterbewijs nou ook echt een bewijs is van je rijvaardigheid,
maar ja, zoals ik al zei iedere idioot kan het halen.
Is absoluut geen garantie dat je kan rijden en je je paard onder controle heb.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:25

Heel veel hebben dat nog niet en gaan gewoon op buitenrit.
Maar volgensmij mag het ook.
als je met iemand meegaat met een rbewijs.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:50

No Cheer
Pffff ik hoop zo dat men het hier ook niet in de bol gaat krijgen....
Denk er hetzelfde over als jij.
Ik rij af en aan 30 jaar en gedraag me braaf volgens de regels in de bossen.

Hoe moet ik het gaan doen..
Ik ga naar de manege en leen een paard..haal mijn ruiterbewijs.
Waarom een paard lenen????
Laat ik nu net bitloos rijden en dat is niet toegestaan bij het ruiterbewijs.

Ik wil geen ruiterbewijs..ik ben al verzekerd en ik wil geen gedwongen lidmaatschap van het een of ander.
Vind het zo ontzettend triest.

Helaas zit er dus voor jou niets anders op dan dit onnodig duf papiertje te gaan halenen dan weer 40 euro te kunnen lappen om je hobby uit te oefenen(kun je het niet namaken/lenen van iemand Bloos )

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:51

Anne_GTI schreef:
Sanniej_ schreef:

Dat ben je als je op je eigen paard rijdt sowieso al. Paard valt gewoon onder de AVP (vroegere WA verzekering) Pure geldklopperij en anders niks.

Afgod
Maar ja wat is in de paardenwereld nou geen geldklopperij, denk aan de KNHS, denk aan het verplichte abonnement van de KWPN noem maar op Vork

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:57

Nog fijner maakt het het feit dat het in het gebied er naast al 70 euro is Knipoog. Op zich niet moeilijk om te halen en voor die 70 euro schijnen ze de paden te onderhouden. Ik heb nr 375 geloof ik (even rekenen 375 x 70= 26.250 euro per jaar!). Het menbewijs wordt ook nog verplicht per dit jaar, ander plaatje dan onder de man. Moet nog even vragen of dat dezelfde kosten met zich mee brengt...

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:38

ja als politie het vraagt heb je een probleem

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:52

politie zal het niet zo vragen maar wel dat boswachtertje wat zo achter een boom vandaan springt!
Vroeger was er eentje die was bang voor paarden, weet nog wel dat ik de ongedurige Friese hengst wat in bedwang moest houden voor zijn neus en toen mochten we door.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:39

flyinglady schreef:
Als het ruiterbewijs nou ook echt een bewijs is van je rijvaardigheid,
maar ja, zoals ik al zei iedere idioot kan het halen.
Is absoluut geen garantie dat je kan rijden en je je paard onder controle heb.

Ik vrees dat ik anders grandioos zou zakken, ik kan niet eens meer via het verplichte 1, 2, 3 hop opstappen, doe dat al jaren via een krukje en kan bij uitzondering wel via de stijgbeugel, maar niet meer met die 1,2,3 hop methode Verdrietig Daarbij rijdt ik buiten ook bitloos, zal ook wel niet mogen, heb geen "normaal" zadel (endurance model) en rijkleding zullen we het ook maar niet over hebben. Pluspuntje: ik rij wel met cap Tong uitsteken

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:04

Bij ons is dat nog niet zo, gelukkig. Lachen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 12:13

Zojuist heb ik deze email verzonden naar het Goois Natuurreservaat, ik ben benieuwd naar hun reactie Nagelbijten / Gniffelen

Hierbij verzoek ik u mij een ruiterpas voor het jaar 2007/2008 te verstrekken. Helaas beschik ik niet over een ruiter- of koetsiersbewijs.
Ik zal u uitleggen waarom ik toch hoop in het bezit te komen van een ruiterpas voor het gebied van het Goois Natuurreservaat.

Vanaf mijn 11e levensjaar heb ik met mijn eigen pony en paard en met pony's en paarden van anderen gereden op de openbare weg van het poldergebied tussen Eemdijk en Bunschoten-Spakenburg. Ik heb met mijn eigen pony ook lessen op de manege in Bunschoten-Spakenburg gevolgd en onderlinge wedstrijden gereden. Ook op andere maneges heb ik met manegepaarden lessen gevolgd.
Voor de openbare weg is geen ruiterbewijs verplicht en op de maneges ben ik nooit in de gelegenheid geweest om deel te nemen aan de examens voor het ruiterbewijs.

Inmiddels ben ik 34 jaar (23 jaar ervaring in de paarden dus!). Mijn 3 paarden zijn recentelijk verhuisd van Eemdijk naar Hollandsche Rading. Hier is rijden op de openbare weg geen optie. Dit zou levensgevaarlijke situaties opleveren. De enige mogelijkheid is dus gebruik te maken van de ruiterpaden die door het Goois Natuurreservaat lopen. Helaas begreep ik dat er per 1 maart 2007 geen ruiterpas meer zal worden verstrekt indien de aanvrager niet beschikt over een ruiterbewijs.

Het ruiterbewijs wordt vergeleken met een rijbewijs voor automobilisten maar,

- ik heb 23 jaar praktijkervaring met veilig op de openbare weg rijden, het ruiterbewijs is nog steeds geen verplichting op de openbare weg! Een rijbewijs voor automobilisten WEL!
- ik kan al 23 jaar verantwoord met een paard omgaan, daar heb ik geen ruiterbewijs meer voor nodig.
- ik vind het "zich gedragen als gast" en "geen last of schade aan anderen" toebrengen een kwestie van goed fatsoen. Ook mensen met ruiterbewijs en mensen met een rijbewijs voor de auto gaan nog in de fout! En wat dacht u van mountainbikers en hondenbezitters in het bos? Zij hoeven nergens een bewijs voor te hebben, maar gedragen zich ook niet altijd als gast en bezorgen anderen ook dikwijls last!
- Zonder rijbewijs voor automobilisten ben je als berijder van een auto niet verzekerd! Zonder ruiterbewijs dekt mijn WA verzekering gewoon de schade die ik en mijn paard eventueel zouden aanrichten.

Voor uw informatie: in al die 23 jaar heb ik met vele verschillende paarden en pony's altijd schadevrij rondgereden.

Gaarne uw reactie want na 1 maart rij ik dus ongewild zonder te betalen op uw terrein rond!

Met vriendelijke groeten,

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:14

Help het je hopen Vasthi, dat van 1 maart zou in je voordeel kunnen werken, mits ze je brief niet te laat behandelen...

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 16:00

ik hoorde ook een keer iets over als je geklasseerd was ( m ofzo) dat het niet meer hoefde, geldt dat nog steeds?

ik heb het ook gedaan maar was toen gezakt voor mij theorie ( ja erg dom niet zo goed geleerd)
maar vindt het echt zooo dom dat dit moet maarja