Dominant of bescherming??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kazan

Dominant of bescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 15:26

Hallo mede-bokkers..
Ik heb sinds kort een paard geleasd op mijn stage bedrijf maar hij is HEEL gemeen tegen over de andere paarden..
Als hij op stal staat en er loopt een paard langs zonder dat het paard hem aankijkt vliegt ie naar de deur en doet zn oren in zn nek en gaat gillen en bokken tegen de muur.
Als die op de poetsplaats staat doet hij dat ook.
Met rijden iets minder dan doet ie zn oren in zn nek meer niet..
wat kan dit zijn??

debsterr

Re: Dominant of bescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:45

Hij is denk ik gewoon heel erg dominant tegenover paarden, maar voor bescherming voor jou denk ik..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:50

Denk ik ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:01

Meestal zijn de herrieschoppers juist niet dominant, maar juist laffaards die geleerd hebben dat schoppen helpt tegen zelf geschopt worden. Soms hebben deze paarden nooit groepservaring gehad en zijn ze contact gestoord. Aangezien jij er nog geen echte band mee zal hebben zal het geen bescherming zijn voor jou, slechts voor zichzelf. Dit soort paarden vind ik altijd erg verdrietig en probeer ze bij voorkeur een vast maatje te geven.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:56

Ik ga mee met Sizzle! Vind haar uitleg namelijk heel erg logisch klinken. Bij mensen is dit vaak ook zo. Degene die het 'stoerst' is die zijn vaak heel onzeker. Misschien is ze gewoon meer bang van andere paarden? Kan ze in de stal waar ze staat wel haar neusje tegen die van de buurman of buurvrouw drukken? Want misschien helpt dat ook wel. Of vind idd een vast maatje voor dr. Dan is ze mischien wat liever ook tegen andere.. Succes Lachen

Jooorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:36

Sommige paarden zijn gewoon zo maar dat is dan in een mindere vorm. Ik denk dat je er niet meer aan kan doen dan laten wennen.

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:12

Hij heeft een vast maatje en is de LEIDER van de groep in de wei dus daarom vindt ik het zo raar haha..!!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:12

wij hebbe twee hafjes, milano en woest, ik ben altijd met woest bezig, maar milano is de baas (hij is namelijk het langst hengst gebleven end us reageert hij het dominanst) als woest bij mij komt gaat hij ook bokken tegen woest, maar dan kom ik ertussen... is het zo opgelost (6)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:16

Denk dat het eerder frustatie kan zijn na aanleiding van wat je schreef:

kazan schreef:
Hij heeft een vast maatje en is de LEIDER van de groep in de wei dus daarom vindt ik het zo raar haha..!!

Hoelang staat dat paard op stal?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:40

RT-P --> OMG

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:48

Mijn leasehaflinger doet ook zo. Als hij in zn stal staat, of vast om te poetsen, en er komen andere paarden langs legt hij ook helemaal zn oren in zn nek en probeerd te bijten/schoppen. Als ik er bij sta en hem aai ofzo, is er niks aan de hand. En als we aan het rijden zijn, of achter een ander paard langs lopen, doet hij ook niks..

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:32

Gewoon erg dominant, of bescherming, maar wel een overbezorgdpaardje dan Tong uitsteken

capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:33

angst of bescherming...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 03:07

Sizzle schreef:
Meestal zijn de herrieschoppers juist niet dominant, maar juist laffaards die geleerd hebben dat schoppen helpt tegen zelf geschopt worden. Soms hebben deze paarden nooit groepservaring gehad en zijn ze contact gestoord. Aangezien jij er nog geen echte band mee zal hebben zal het geen bescherming zijn voor jou, slechts voor zichzelf. Dit soort paarden vind ik altijd erg verdrietig en probeer ze bij voorkeur een vast maatje te geven.

hiermee ben ik het eens, mijn eigen paard is er het bewijs van. nu is hij overigens wél erg dominant, maar verder klopt het profiel goed. hij is alleen opgegroeid, en sociaal gestoord. nu hij zijn eigen merries heeft gaat het wel goed, en het bevalt hem prima. hij valt niet zomaar aan, maar wil echt de leider zijn, ook over de dominantste van de anderen. toen dat eenmaal geregeld was keerde de rust terug, hij houdt alles voor ze in de gaten, een echte leiders'hengst', hihi!
over het beschermen, ik weet zeker van niet. jij als mens bent dominant, en er is voor een paard dus geen reden om een mens te beschermen, die is immers het dominantst dus moet voor zichzelf kunnen zorgen, en voor de kudde erbij. je paard zal dus eerder bescherming bij jou zoeken dan andersom. hoe romantisch het ook klinkt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 03:35

Mijn hengst heeft mij dus wel een keer beschermt Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:50

griebels schreef:
Mijn hengst heeft mij dus wel een keer beschermt Ja

hengsten en 'mannelijke' ruinen hebben inderdaad soms zulke trekjes. ik gok zomaar dat de verstandhouding met de hengst in kwestie erg goed is, en dat jullie elkaar haarfijn aanvoelen.

[edit] ik zie dat het om een arabier gaat, dat zijn inderdaad gevoelige paarden, waarvan je iets dergelijks eerder mag verwachten dan van bijv. de gemiddelde KWPN-er. karakterpaarden. ik heb ook weleens iets gehoord over een tinker, die zijn baasje beschermd heeft toen ze van haar paard getrokken werd. ik denk dat als de band bijzonder sterk is en echt van beide kanten komt, dat paarden hele bijzondere dingen kunnen doen. ik heb met mijn merrie ook de nodige speciale momenten meegemaakt, dat is er ook zo eentje. supergevoelig, en soms lijkt het wel of ze in mijn hoofd kan kijken.