Probleem: Spelen met mijn paardje.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Katniss

Probleem: Spelen met mijn paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 22:36

Hoi iedereen!

Ik heb een bijna 4-jarige hannoveraan, die het helemaal prachtig vindt als ik met hem door de bak heenren. Het probleem, hij begrijpt niet dat ik veel kleiner ben dan hij, met als gevolg dat hij onder het spelen weleens een beetje te ruig tegen me kan zijn. Hoe kan ik ervoor zorgen dat we wel kunnen blijven spelen samen, maar dat hij niet meer naar me bokt?

whissie

Re: Probleem: Spelen met mijn paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:39

eerst oefenen met halstertouw erbij aan Haha! tenminste, dat werkte bij mijne goed. die dacht ook dat ik een paardje was die de nodige trappen/sprongen kon verduren...
toen eerst aan halstertouw gedaan zodat ik hem tegen kon houden als het nodig was. tegenwoordig hoef ik alleen maar "pas op" te zeggen (want zie het wel in zijn ogen wat hij van plan is) en dan doet hij meteen wat voorzichtiger.

Maar dit ben ik ook met mijn shet aan het oefenen...maar dat duurt wat langer Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:46

speel eerst met hem op afstand, laat er een paard meter tussen, en leer hem het commando 'ho', wat betekent dat hij moet stilstaan. als het te wild gaat, zeg je 'ho'. ik speel ook vaak met de mijne, en die weten precies wat wel en niet kan. rondvliegende benen om mijn hoofd maak ik niet mee, maar het blijft altijd opletten. in het vuur van het spel kan een paard nou eenmaal flink uit zijn dak gaan, en dan bedenken ze niet dat een speelse roffel met de voorhoefjes tegen je buik nogal hard aankomt voor ons tere mensjes.

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:46

Hou voor de zekerheid de longeerzweep erbij. mocht het toch wat te wild gaan kun je die omhooghouden, en/of uitsteken om afstand te houden.
Sluit het spel altijd af met aaien. Zorg dat de kalmte en rust terugkeert aan het einde van het spel.
Weet ook zeker dat het paard respect voor je heeft! Anders is het spelen met een groot paard levensgevaarlijk en geloof me, ik kan het weten. Heb er een gekneusd borstbeen aan overgehouden. Het paard was een stuk sneller met draaien dan ik en ik kreeg voor de lol een achterhoef tegen mijn borst. Gelukkig niet mijn gezicht.
Wees erg voorzichtig met spelen met paarden. Een ongeluk zit in een klein hoekje en komt altijd onverwacht.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:02

ik zal wel simpel denken, maar naar mijn idee hoort een paard te spelen met een paard en niet met een mens. Oh jee nu krijg ik heel bokt over me heen, maar dat risico neem ik maar even.

Wij zijn veel te kwetsbaar om met een paard te spelen zodat het in mijn optiek meer kunstjes voor je paard gaan worden. Als je de mogelijkheid hebt is het veel beter en ook veiliger om hem met een maatje (lees paardje) te laten spelen.

floor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:12

Ik zou steeds gewoon enthousiast meedoen als het nog goed gaat en als hij te ruig wordt roep je gewoon heel hard iets (moet je wel steeds het zelfde woord gebruiken, dan snapt ie het na een tijdje) en maak je een wild armgebaar in de richting van zijn hoofd. Als ie stopt is die Braaaaaafff en wordt hij even geaaid en dan gaat het spel weer verder . Als je dit heel consequent blijft doen kan je lekker blijven spelen Lachen

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:17

Sorry, ik ben het eens met Alani. Mensen moeten niet met paarden willen spelen. Ik vind het doodeng en erg gevaarlijk. Spelen horen ze met andere paarden te doen, dan spreken ze elkaars taal. I.m.o. kun je beter (LET OP: op een correcte manier!) BOVEN je paard blijven staan. Samen spelen maakt gelijkwaardig en dat lijkt me niet de bedoeling.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 09:57

Bedankt voor alle reacties. Mijn paard speelt ook wel met andere paarden, maar ik vind het zelf gewoon leuk om met hem te spelen. Ik probeer het eerste wel met de longeerzweep en mocht dat niet willen, dan kan ik nog besluiten om maar niet meer met hem te spelen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:08

haha ik heb dus precies het zelfde met mijn paard Haha!
die is ook nog jong 3.5 ...
als ik niet in de bak gaat staan komt meneer bij het hek keihard op me af rennen en draait zich dan om en begint onwijs te bokken dit doet hij aldoor ..

als ik in de bak sta komt hij op me af rennen en komt hij vrolijk tot stilstand voor me ..!!
het is in het begin wel grappig maar ik heb nu gemerkt dat je wat harder voor ze moet zijn ...!!

ik was laatst met die van mij aan het stappen hij vond het saai worden en begon een beetje te klieren ..
steigert hij toch zo op me en slaat tegen me arm aan het ging allemaal zo snel!!! Haha!
dus echt aanpakken hoor haha !
die van mij gaat nu gelukkig luisteren!
niet in alles zien van ow wat lief ...! want hij loopt anders idd over je heen!

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:15

Oreo schreef:
Sorry, ik ben het eens met Alani. Mensen moeten niet met paarden willen spelen. Ik vind het doodeng en erg gevaarlijk. Spelen horen ze met andere paarden te doen, dan spreken ze elkaars taal. I.m.o. kun je beter (LET OP: op een correcte manier!) BOVEN je paard blijven staan. Samen spelen maakt gelijkwaardig en dat lijkt me niet de bedoeling.

ben ik het nie mee eens een lolletje met je paard is gewoon heel leuk je ziet ook dat je een band heb alleen het feit dat je paard wel eens kan uit halen is wel gevaarlijk ja zoals het al was gezegt met hooo.... is een hele goeie oplossing want zo stopt mijn paard ook als ze te heftig wordt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:30

Alani schreef:
ik zal wel simpel denken, maar naar mijn idee hoort een paard te spelen met een paard en niet met een mens. Oh jee nu krijg ik heel bokt over me heen, maar dat risico neem ik maar even.

Wij zijn veel te kwetsbaar om met een paard te spelen zodat het in mijn optiek meer kunstjes voor je paard gaan worden. Als je de mogelijkheid hebt is het veel beter en ook veiliger om hem met een maatje (lees paardje) te laten spelen.

Helemaal mee eens. Een paard is geen speelgoed. Paarden hebben nu eenmaal een andere manier van communiceren dan mensen en spelen met mensen is nogal verwarrend voor ze. Samen heen en weer rennen is misschien nog allemaal leuk en aardig, maar als ze dan een bok in je richting geven of een flinke rare klap, dan mag dat ineens niet. Dat begrijpt een paard dus niet, want jij wilde toch spelen? En zoals eerder gezegd, het is de bedoeling dat je paard jou als leider ziet en niet als gelijkwaardige/maatje/speelkameraadje. Dit geeft (op den duur) beslist problemen en kan zelfs zeer gevaarlijk worden.

@Bonitakonya: De band die je ziet als je met je paard aan het spelen bent, is een verstoorde verhouding, geen goede mens-paard band.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:35

CCCCorine schreef:
Alani schreef:

Helemaal mee eens. Een paard is geen speelgoed. Paarden hebben nu eenmaal een andere manier van communiceren dan mensen en spelen met mensen is nogal verwarrend voor ze. Samen heen en weer rennen is misschien nog allemaal leuk en aardig, maar als ze dan een bok in je richting geven of een flinke rare klap, dan mag dat ineens niet. Dat begrijpt een paard dus niet, want jij wilde toch spelen? En zoals eerder gezegd, het is de bedoeling dat je paard jou als leider ziet en niet als gelijkwaardige/maatje/speelkameraadje. Dit geeft (op den duur) beslist problemen en kan zelfs zeer gevaarlijk worden.

@Bonitakonya: De band die je ziet als je met je paard aan het spelen bent, is een verstoorde verhouding, geen goede mens-paard band.

nou sorry is geen verstoorde verhouding kijk spelen kan je nooit same met je paard maar beetje heen en weer renne als ze dat leuk vind kan je dat ook afleren zonder bokke maar het komt nu over jij bent de baas je paard doet wat jij wil heeft je paard wel een eigen karakter??
en nog iets met stoeien tussen mense zijn er ook grense. lijkt mij sterk dat iemand je een harde knal kan verkope !
zijn er ook grensen waarbij het stoeien ook leuk is . en het zelfde met je hond bijte mag maar door bijten niet.
Alleen je moet weten waar je grens ligt !!!mischien als je een keer kom kijken zie je een andere kant er van .. en denk je van goh is toch wel leuk zou kunne Bloos Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:39

Ik "speel" ook vaak met Falco. Dan loop ik door de wei en hij volgt mee, of ik loop op hem af en dan rent hij weg, of ik schop een bal weg en hij loopt daar dan naartoe, dat gaat allemaal. Ik heb wel eerst ervoor gezorgd dat hij aan het halster en zonder goed op commando meeliep of stopte of bleef staan. De verhouding baasje-paard is voor hem heel duidelijk, maar dat moet er wel heel goed inzitten voor je aan zoiets als 'spelen' begint, anders kan het idd heel erg gevaarlijk worden.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:42

Tieneke schreef:
Ik "speel" ook vaak met Falco. Dan loop ik door de wei en hij volgt mee, of ik loop op hem af en dan rent hij weg, of ik schop een bal weg en hij loopt daar dan naartoe, dat gaat allemaal. Ik heb wel eerst ervoor gezorgd dat hij aan het halster en zonder goed op commando meeliep of stopte of bleef staan. De verhouding baasje-paard is voor hem heel duidelijk, maar dat moet er wel heel goed inzitten voor je aan zoiets als 'spelen' begint, anders kan het idd heel erg gevaarlijk worden.

dat doe ik dus ook maar dat betekent toch niet gelijk dat je verhouding verstoord is of wel ??
licht er aan hoe je het doe toch ik dacht misschien weet jij het? Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:01

als de verstandhouding tussen mens en paard goed is, kan je best een keer lekker bokken in de wei met je paard hoor. mijn twee ukken hebben wel degelijk een zekere rangorde, maar die spelen ook, en de lagere in rang deelt dan net zo goed hapjes en trapjes uit. van mij weten ze dat ik dat niet wil. ze zijn voorzichtig, en ik hou altijd een zekere afstand als ze de 'gekke vijf minuten' hebben. we genieten er alledrie van, en het doet niets af aan de rangorde, sterker nog, door bepaalde spelletjes wordt de rangorde bevestigd. ik geef aan wanneer ik meedoe, ik daag hen uit, en ik bepaal ook wanneer ik niet meer meedoe, en dan houden ze het bij hun tweetjes. niks aan de hand, ik heb nog nooit gehad dat er een been kwam langsvliegen, maar ik weet wel dat het kan gebeuren in het vuur van het spel, dus ik let altijd op. ik zie niet in waarom spelen met je paard geen onderdeel kan zijn van 'het dagelijks werk'. uitmesten, voeren, binnen/buiten brengen, rijden, mennen, grazen, wandelen... we delen van alles met onze paarden, waarom zou spelen dan juist alleen voor paarden onderling moeten zijn? een leuk spelletje op zijn tijd is fijn voor de verstandhouding, het schept meer band en maakt de omgang met de mens plezierig voor het paard.
gisteren gingen mijn babies ook lekker uit hun dak, en dat levert dit soort plaatjes op! van de 'gekke vijf minuten' zelf heb ik niet zoveel, maar na deze foto volgden er een paar flinke bokken, hihi!

Afbeelding

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:04

Ik ben het helemaal met Alani en CCCorine eens. Een paard is geen speelgoed. Spelen doet hij maar met andere paarden. Ik zie helaas wel eens hoe dat spelen uitmondt in levensgevaarlijke situaties.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:06

ik zeg niet dat een paard speelgoed is, begrijp me niet verkeerd. ik ken mijn paarden goed, en zij mij ook. juist de laatste week is met name mijn veulen erg bij aan het komen. hij was altijd wat afstandelijk, en een weekje geleden is dat echt omgeslagen in vriendschap en vertrouwen. hij speelt ook meer, ik vond hem nooit zo speels als de meeste veulens, maar hij komt nu beleefd vragen om een spelletje en ook mijn merrie is actiever met hem. tegen haar is hij soms ronduit brutaal (heeft er ook de leeftijd voor), maar mijn merrie blijft de 'hoogste in rang'.
wat bedoel je precies met levensgevaarlijke situaties? dat het paard per ongeluk iemand raakt, of dat het paard het niet begrijpt en bewust iemand wat aandoet?
ik weet heel goed dat er risico's aanzitten, mijn veulen is heel voorzichtig, maar als mijn merrie op dreef is komt ze langsgezoefd en roffelt met haar achterbenen in de lucht om mij uit te dagen achter haar aan te rennen. ze houdt altijd afstand, maar ik weet dat ze dit doet dus ik hou het driedubbel in de gaten, want ook al is het een shetje, zo'n klap kan behoorlijk aankomen.
maar goed, er gebeuren ook ongelukken tijdens het rijden, spelen met een paard waarmee de verstandhouding goed is (en waarvan degene die ermee omgaat weet wat hij/ zij doet uiteraard, ik zou ook niet zulke spellen doen met een paard dat ik niet goed genoeg ken, aan de andere kant, buitenrijden zou ik ook niet doen met een paard dat ik niet goed genoeg ken), is imo niet gevaarlijker dan een buitenrit.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:57

@"merrieveulen

echt een tofe foto ja dat doe ik met me paardje ook egt ook leuk om te zien hahaha

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:24

Bonitakonya schreef:
@"merrieveulen

echt een tofe foto ja dat doe ik met me paardje ook egt ook leuk om te zien hahaha

heerlijk is dat he? wij genieten er altijd zó van!

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:27

merrieveulen schreef:
Bonitakonya schreef:
@"merrieveulen

heerlijk is dat he? wij genieten er altijd zó van!

ja egt gaaf doet me paardje ook komt ze op me af rennen en ik op haar draait ze gelijk om en rent ze hard weg met de bedoeling dat ik haar volg maar ben nooit zo snel hahaha

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:28

ik ben ook nooit snel genoeg, Flicka baalt daar altijd van, hihi!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:36

Spelen met je paard kan alleen als de verhoudingen goed zijn op de grond en aan de hand. Naar je uithalen, ook al is het een trap de lucht in, behoort gestraft te worden. Als je paard over je heen walst en jouw ruimte niet respecteerd, moet je terug naar af, terug naar grondwerk, en verhoudingen rechtzetten. Jij hebt een persoonlijke ruimte waar hij niet in mag komen. Zet dat eerst recht aan het halster, en in stap en draf, voordat je @Liberty met hem gaat spelen/loswerken.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:38

Cassidy schreef:
Spelen met je paard kan alleen als de verhoudingen goed zijn op de grond en aan de hand. Naar je uithalen, ook al is het een trap de lucht in, behoort gestraft te worden. Als je paard over je heen walst en jouw ruimte niet respecteerd, moet je terug naar af, terug naar grondwerk, en verhoudingen rechtzetten. Jij hebt een persoonlijke ruimte waar hij niet in mag komen. Zet dat eerst recht aan het halster, en in stap en draf, voordat je @Liberty met hem gaat spelen/loswerken.

dat is een heel goed arrgument Haha! Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:42

ik ben het helemaal met je eens Cassidy! Flicka maakt altijd een boogje om me heen, alleen als ze rustig is (dus niet tijdens 'de gekke vijf minuten'), komt ze in 'mijn ruimte'. ze gaat dan gewoon rustig tegen me aanstaan voor een knuffel, en ze weet ook wanneer ik dat niet wil. en dat gaat prima. Snatje komt er nooit zomaar in, die moet ik echt vragen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:45

Ik ben het helemaal met cassidy eens! Zorg eerst dat de verhouding goed is, anders loop je de kans dat je paard je als paard gaat zien en niet als mens/leider. Stel je voor dat jij aan het wandelen met hem bent en hij opeens gaat spelen en op je nek springt, of dit bij een ander mens doet, dit kan levensgevaarlijk zijn!

Paarden zijn paarden en geen mensen.