Welke jas/trui bij buitenrijden is goed admend etc ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Welke jas/trui bij buitenrijden is goed admend etc ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 19:00

Hoi,

Wat vinden jullie nou de ideale jas of trui om buiten mee te rijden ? Dus een jas die goed ademd ( anti zweet ) niet te warm maar zeker niet te koud etc.
Ik heb hem nog altijd niet gevonden.
Ben wel een enorme koukleum hoor. Rijd nu met 2 fleece truien en een dunne regenjas erover. Daarin zweet ik te veel bij werken in de bak ( op buitenrit gaat het wel ).

Wie heeft de tip ?

Groetjes,

Maris

Lenneke_

Re: Welke jas/trui bij buitenrijden is goed admend etc ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:59

Ik heb nu een jas van het merk Toggi. Kende het merk niet, maar kwam hem tegen in de ruitersportzaak.
Echt een fijne jas. Hij is niet heel dik, alleen gevoerd met fleece, maar absoluut niet koud, ook niet als het vriest. Maar met rijden is hij ook niet te warm. En waterdicht.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:54

ik vind de anky jassen erg fijn!
water en wind dicht, ademen echt super en zijn heerlijk warm!
heb het er nooit te warm of te koud in.

verder zijn de volgende jassen ook erg technisch.

mountainhorse,
kingsland,
kentucky,
kyra k.

verder voor er onder, fleece vesten en truinen, met thermo shirts van anky er onder heerlijk gewoon!
of een lekkere windstopper of softgel vest.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:07

Ik ben erg tevreden over Mountain Horse. Ja

Mountain Horse is een Zweeds merk, en daar in Zweden weten ze wel hoe ze met verschillende weersomstandigheden moeten omgaan. Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:13

ik heb een lange waxjas,maar ik rij zelf western
deze jas kan je ook voor een engels zadel begruiken
hij is waterdicht en lekker warm,je benen zijn bedekt en ook je zadel blijft droog.
Afbeelding

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 00:55

Ik heb een groene PK jas, niet erg dik maar een erg fijne jas!

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 14:15

Hoi,

Bedankt voor alle reacties !

Waxjas heb ik overigens ook geprobeerd. Lekker om mee te rijden, maar ervoor en erna mega koud !!

Zijn de jassen van b.v. Anky en MH niet TE geisoleerd ? Je hoort soms dat het ademend vermogen van jassen eigenlijk behoorlijk tegen valt.

Ik heb b.v. ook een windstopper trui, maar die ademend niet genoeg bij mij. En daardoor ben je dus weer nat , en dus ook koud.

Groetjes,

Maris

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:26

Mijn instructrice heeft een mountain horse, zij zweet zich altijd helemaal rot in die jas. Anky durf ik niet te zeggen. Kingsland en PK zijn wel fijne jassen ademen goed en kunnen een flinke regenbui hebben Knipoog

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:20

ik heb een mountain horse geweldige jas
ik fiets er ook een heel stuk mee en als ik het dan warm krijg zet ik gewoon een paar speciale ritsjes open kan geen water in maar je zweet er niet door

het is wel een hoop geld maar ik vind het echt waar voor me geld

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:12

ik heb 2 anky's en zweet er eigenlijk nooit in.

__xMariek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:37

Ik rij altijd in een simpele Gaastra trui.. Knipoog

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:09

Ik ben een ware kouklein met de vervelende eigenschap dat als ik het warm krijg, ik niet kan zweten. Heb een paar weken geleden een Kentucky jas gekocht. Super. Jas zorgt dat ik het lekker warm krijg, maar geen 'verstikkend' gevoel krijg. Hoor meer van dergelijke positieve geluiden. Succes met je zoektocht.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:10

Nooit geleerd dat bv een regenjas is gemaakt van een niet-ademende stof? Dat zijn ultieme zweetwerkers Lachen

Zoek gewoon in de ruitersportzaak een gevoerde/ regendichte jas. Dan kun je die gebruiken ipv de extra trui en regenjas Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 14:05

Bienotje schreef:
Nooit geleerd dat bv een regenjas is gemaakt van een niet-ademende stof? Dat zijn ultieme zweetwerkers Lachen

Zoek gewoon in de ruitersportzaak een gevoerde/ regendichte jas. Dan kun je die gebruiken ipv de extra trui en regenjas Knipoog

Ja, wel geleerd. Maar als ik dan nu een regendichte jas koop metr voering heb ik dat zelfde probleem !!
Vandaar dus dat ik liever een goed ademende jas heb dan een 100% waterdichte !

Groetjes,

Maris

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:08

Als je je paardrijjas voor het gebruik en na het wassen elke keer inspuit met viezigheidbeschermende en waterdichtmakende spray kom je ook een heel eind.

Ik heb het tot nu toe altijd gedaan met jassen van Harry´s horse. nooit ontevreden over geweest. Als het echt extreem hoosde deed ik er ook een regenjas overheen. Maar een beetje regen konden de jassne van Harry´s horse prima hebben..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:39

Kingsland vind ik echt ideaal! Lekker warm, waterafstotend en reguleert goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:46

Ik heb er echt een hekel aan om een jas te dragen als ik aan het rijden ben. Dat doe ik alleen bijv bij een buitenrit, als ik veel stap.

Als ik echt aan het werk ga draag ik vrijwel altijd een simpele coltrui (van de We of de H&M) en draag daaroverheen een bodywarmer. Ik heb er verschillende, van een water/ en winddichte Musto tot simpele fake-donzen dingetjes van de H&M. Op die manier houd je je lijf warm en heb je wel voldoende bewegingsvrijheid.

Moet er wel bijzeggen dat ik over een hal beschik en dus nooit in een plensbui buiten hoef te rijden Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:52

Trouwens, zorg er ook voor dat je een goed hempje of shirtje als eerste laag draagt. Het is juist het zweet dat op de huid blijft liggen waar je het zo koud van krijgt. Als je daar veel last van hebt is het de moeite waard om in een paar goede thermoshirtjes te investeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 15:13

Zep schreef:
Ik heb er echt een hekel aan om een jas te dragen als ik aan het rijden ben. Dat doe ik alleen bijv bij een buitenrit, als ik veel stap.

Als ik echt aan het werk ga draag ik vrijwel altijd een simpele coltrui (van de We of de H&M) en draag daaroverheen een bodywarmer. Ik heb er verschillende, van een water/ en winddichte Musto tot simpele fake-donzen dingetjes van de H&M. Op die manier houd je je lijf warm en heb je wel voldoende bewegingsvrijheid.

Moet er wel bijzeggen dat ik over een hal beschik en dus nooit in een plensbui buiten hoef te rijden Bloos

Hoi,

Hihi, en das nu juist het verschil met mij. Ik kan alleen maar buiten rijden ( buitenrit of buitenbak ). Dus alleen een dun truitje is te dun en koud, daar gaat de wind dwars doorheen. Zeker hier aan de kust.

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:08

Maris schreef:
Hoi,

Hihi, en das nu juist het verschil met mij. Ik kan alleen maar buiten rijden ( buitenrit of buitenbak ). Dus alleen een dun truitje is te dun en koud, daar gaat de wind dwars doorheen. Zeker hier aan de kust.

Groetjes,

Maris

Alleen een truitje is mij ook te koud hoor, maar daarom doe ik er dus een bodywarmer over aan die de wind tegenhoudt.

Ik heb wel wat korte jasjes van oa Pikeur en Anky, maar vind dat toch niet fijn rijden. Als ik in een jasje rijd, dan is het een kort en getailleerd, nauw aansluitende jas. Anders zit het alleen maar in de weg. Zo'n lange jas die half over je bovenbenen valt is fijn voor op stal.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:27

Karin schreef:
Ik ben erg tevreden over Mountain Horse. Ja

Mountain Horse is een Zweeds merk, en daar in Zweden weten ze wel hoe ze met verschillende weersomstandigheden moeten omgaan. Knipoog

Ik ook, mijn jas (ik heb het model Grace) is heerlijk warm, wind en waterdicht maar met rijden nooit te warm.
Komt inderdaad door de speciale isolatie ritsjes die erinzitten, ideaal! Ja

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:37

Ik zweer bij Tenson jassen. Outdoor merk, vrij duur.
Die maken hun jassen wind en waterdicht.
Is iets goedkoper dan ee njas met Goretex.

Nu heb ik een winterjas van Mountainhorse (koopje, kon ik niet laten liggen) en die is waterafstotend, eee nechte flinke bui kan hij niet hebben. Maar hij houd goed zoals gisteren de sneeuw, tegen.

Ik heb van alles geprobeerd om warm te blijven ,van wollen ondergoed tot windjacken.

Ik zweet snel, en daarom is katoen, wol en zo´n windjack niets voor mij. Ik rij vaak in ademende shirtjes, van de Liddl, de Decathlon, ook wel echte dure technische shirtjes. Heb er al aardig wat verzameld. Die voeren het zweet af en daar blijf ik droog in.
Verder dus mijn Tenson jassen en nu met het hele koude weer de Moutainhorse jas eroverheen.

Ohja, hieronder natuurlijk wel een trui, meestal een fleece trui.

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:28

Ik heb een Anky-jas, en ik vind 'm echt super. Hij is lekker warm en ademt zeer goed. Eronder draag ik meestal een dunne fleece-trui.
Dit is mijn jas:

Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:36

Ik heb een Helly Hansen-jas. Water- en winddicht. Wanneer het koud is, draag ik meerdere lagen over elkaar eronder van katoen en fleece. Ik begin met open jas en vesten, naar gelang het kouder wordt sluit ik ritsen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:40

Ik heb sinds kort een Kingsland jas, erg fijn Ja
Nou moet ik wel zeggen dat ik een echte koukleum ben en altijd in een buitenbak rijd Lachen