koopvernietigend gedrag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vivaldi15

koopvernietigend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 09:42

hoi,

Ik heb een vraag, een kennis van on heeft een paardgekocht zon 3 maandgeleden. Nu is hij vorige week in de kliniek geweest en bleek dat hj atrose heeft ook zuigt hij lucht. Nu vroeg ik me eigenlijk af na hoeveel maanden moet de vorige eigenaar dit paard terug nemen? Aangezien hij volgens de DA dit luchtzuigen al heel lang doet, en ook die atrose is al langer aanwezig...

ik dacht namelijk dat het 6 maand was en dat de vorige eigenaar dan als nog het paard terug moet nemen..

groetjes

CM_

Re: koopvernietigend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:46

het luichtzuigen is idd een koopvernietigend gebrek

de artrose niet, want ik neem aan dat het paard niet rontchenologisch gekeurd is blijkbaar??

als je als koper nalatig bent door niet te keuren, is het je eigen schuld, hoe cru dat ook is.

luchtzuigen kan in principe ook bij de keuring gezien worden, door de slijtage aan de tanden.
een dierenarts hoort naar de tanden te kijken en erbij te zeggen dat het een kribbenbijter of zuiger kan zijn.

is de verkoper een particulier?
dan geef ik je geen kans

is het een handelsstal, dan eventueel wel, maar niet zonder horten of stoten, want nogmaals, zonder keuren bij aankoop heb je geen poot om op te staan

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:28

en dan nog alleen als je een verkoopcontract hebt met data etc of getuigen die bij de overdracht aanwezig waren...

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 09:41

een 'koopvernietigend gebrek' is iets dat niet bestaat, maar dat is op zich niet zo'n probleem.

Je wil de koopovereenkomst ontbinden, en dat kan. De wet schrijft voor dat als jij als particulier van een professional hebt gekocht, en het gebrek zich binnen 6 maanden na de koop voordoet, het vermoeden bestaat dat dat gebrek er bij de verkoop al zat. Dan moet je verkoper gaan aantonen dat het er niet zat. Zonder keuring wordt dat heel moeilijk. Als je van een particulier hebt gekocht, moet jij dat aantonen, en is dat net zo moeilijk.

Je kan de koopovereenkomst ook (buitengerechtelijk) vernietigen, als je bijvoorbeeld 'gedwaald' hebt omtrent het paard. Omdat je niks hebt late keuren, zou ik echter vrezen dat je jezelf in de positie hebt gebracht dat je dwaalt. Ook in dat geval ligt een redelijk nare bewijslast op jouw schouders.

succes

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:12

Volgens mij zit het ongeveer zo:
Is het nu pas ontdekt?
Dan vrees ik dat jouw kennis weinig kan doen.
Op luchtzuigen staat een anti-dateringstermijn van ik dacht 2 weken.
Die is met 3 maanden inmiddels ruim overschreden.
Met betrekking tot de artrose, dit heeft er waarschijnlijk al gezeten voor verkoop, echter is het volgens mij alleen een koopvernietigend gebrek als koper kan aantonen dat verkoper wist of behoorde te weten dat het paard er last van had.
Daar er nu pas na 3 maanden artrose geconstateerd wordt heb je daar een harde dobber aan of kan je het zelfs denk ik helemaal niet aantonen.
Jouw kennis zou navraag kunnen doen bij een advocaat (hebben ze rechtsbijstandverzekering), maar ik heb een sterk vermoeden dat ze niks tegen verkoper kunnen doen omdat er een termijn van 3 maanden verstreken is.
Bovendien heeft verkoper een meldingsplicht, maar koper heeft ook een onderzoeksplicht. Zeker vwb het luchtzuigen had dit eerder vastgesteld kunnen worden.