Tips om les te geven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eowyn3003

Tips om les te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:18

Hallo,
ik ga dus les geven aan een meisje van 14 (Ik ben 15) en ik vroeg me hoe ik de les interresant kan maken. Niet spelletjes enzo, maar nog enkele goede oefeningen die ze kan doen. Ze moet erg op haar houding letten, en doorzitten is ook niet haar sterkste punt. Om goed te leren doorzitten, is het beter om zonder stijgbeugels te doen of zonder zadel?

Wat vinden jullie leuk om te doen in een privéles?

Alvast bedankt!

Karen

Roxx

Re: Tips om les te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:09

Met alle respect voor je ongetwijfeld goede bedoelingen, maar als ik jou was zou ik het lesgeven maar overlaten aan een gediplomeerd instructeur. Uit je vraagstelling blijkt al dat je over onvoldoende capaciteiten beschikt om les te gaan geven. Ik bedoel dit niet onaardig!

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:38

Misschien is het leuk om te gaan oefenen met cavaletties, als je daarover beschikt tenminste.
Verder gewoon wat proberen te varieëren met figuren rijden, overgangen rijden, tempowisselingen, halsstrekken en kom bij deze onderdelen terug op de houding van de ruiter.
Ga ook eens bij iemand kijken die les geeft, daar kan je ook veel van leren.
Succes!

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:42

ik ben het met Roxx eens. Ik denk dat je het beter aan een gediplomeerde kan over laten. Jij hebt waarschijnlijk niet de capaciteiten om echt goed les te geven.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:35

Ik denk dat je beter een ouder iemand les kan laten geven. Het leeftijdsverschil tussen jullie is erg klein, met als gevolg dat de ruiter snel tegen jou in zal gaan en zal denken dat ze het zelf ook allemaal wel al weet. Ze heeft immers bijna dezelfde leeftijd. Ik ben zelf 19, geef ook regelmatig les en ik merk gewoon bij kinderen rond 14/15 jaar dat die het een beetje uitproberen, dat die wat snel de neiging hebben om op een aanwijzing van mij te reageren met 'ja maar' of 'maar dat lukt niet want' kortom om het niet meer klakkeloos aan te nemen. En ik denk dat jij daar met je 15 jaar niet doorheen komt. Dus dan kan je haar ook niets leren.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:28

Sluit me ook bij Roxx aan en ben het ook met Ezter helemaal eens

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:31

ik ben het inderdaad ook eens met de voorgangers.
Wat ezter al zei; ookal beschik je over veel kennis, het meisje is toch bijna even oud als jou en dan krijg je inderdaad gauw van ja maar zo heb ik het al geleerd.
Al is de bedoeling wel goed. Heb jij niet een lesgeefster zelf die haar misschien ook les wil geven ?
Lijkt me de slimste oplossing.
Ik bedoel het trouwens niet aanvallend Lachen
Groetjes Rachel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:34

ben het met bovenstaande posters eens

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 17:25

Wat bedoelen jullie met niet de capaciteiten? Ik snap wel dat jullie dat denken, maar ik denk eigenlijk toch van wel Lachen

Ik ken het meisje goed, en ze luistert wel naar me hoor. Ze zal niet zomaar denken van: "Ja hoor het is al goed...".

Maar ik snap wel dat jullie het niet aanvallend bedoelen hoor.

Hebben jullie nog leuke ideeën? leuke oefeningen om te doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:35

Eowyn3003 schreef:
Wat bedoelen jullie met niet de capaciteiten?

Dat je niet de vaardigheden en misschien ook niet de kennis in huis hebt om les te geven aan dat meisje. Zorg dat je alleen lesgeeft aan niveaus waarvan je zeker weet dat je ook echt iets toe te voegen hebt en geen verkeerde dingen aan kan leren. Het scheelt als je zelf lest bij een erg goede instructeur waarvan je ideetjes op kan pikken en als je voor problemen die je tegenkomt veel verschillende soorten oplossingen aan kan dragen. Dat zijn dingen die je niet meer op Bokt zou moeten vragen als je lesgeeft, dat moet je al weten, anders is het niveau te hoog gegrepen.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 19:04

Ik heb ideetjes hoor, daar niet van. Ik vroeg me gewoon af of andere mensen er nog hadden Knipoog

Ik heb les bij een goede instructeur, en daar doen we ook veel verschillende dingen

Ze is een beginner en ik gevorderde, dus dat zal wel goed gaan hoor. Ik heb haar al 1 keer lesgegeven en dat ging erg goed, en ze deed ook echt wat ik vroeg.

Karen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:15

helaas is het verschil tussen gevorderd en gevorderd een ruim begrip. Dat ze doet wat je vraagt is gunstig maar wat bovenstaande bedoeld met capaciteiten is dat je dingen geod en duidelijk kan uitleggen niet iedereen kan lesgeven of bepaalde dingen op de juiste manier overbrengen. Weet je bijvoorbeeld ook wat te doen als er iets ernstigs misgaat ken je de anatomie van een paard en wat voor gebreken etc waarom een paard op een bepaalde manier iets doet. Persoonlijk vind ik onder de 20 jaar te jong om iets van aan te nemen (enkele uitzonderingen daargelaten). Mijn mening hoe goed je het ook bedoeld zou ik het lesgeven aan een instructeur overlaten die er meer verstand van heeft.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:45

Eowyn3003 schreef:
Ik heb les bij een goede instructeur, en daar doen we ook veel verschillende dingen

Ik kan hier niet vanuit mijn stoel bepalen of je een ver gevordere ruiter bent natuurlijk, maar er zit inderdaad veel tussen gevordert en gevordert. Waarom laat je dat meisje ook niet bij jou instructeur lessen dan ?

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 20:06

Ik kan altijd raad vragen aan een vrouw die voor instructrice gestudeerd heeft, zelf heeft ze geen tijd om dit te doen. Ik zla haar eens vragen of ik het niveau heb om dit te doen.

Als zij zegt van niet, ga ik geen les geven.

Dankje voor de raad iedereen!

Karen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:27

Dat is altijd wijs om het te vragen aan degene die je kent. Maar als je weet dat je dingen moet gaan vragen mochten er problemen ontstaan kan je beter een paar jaartjes wachten. Niks negatiefs naar jouw toe

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:40

Mag ik vragen welk niveau je zelf rijd??? Kijk als jij b.v M rijdt kan je haar waarschijnlijk best dingen leren. Houding en zit zijn natuurlijk heel belangrijk. Aanleuning en de juiste hulpen bij de div. overgangen en figuren enz. Alhoewel......lang niet elke grand prix ruiter ook goed les kan geven.

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:42

Ik ben eens met roxx.

nr48

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:08

Eowyn3003 schreef:
Hallo,
ik ga dus les geven aan een meisje van 14 (Ik ben 15) en ik vroeg me hoe ik de les interresant kan maken. Niet spelletjes enzo, maar nog enkele goede oefeningen die ze kan doen. Ze moet erg op haar houding letten, en doorzitten is ook niet haar sterkste punt. Om goed te leren doorzitten, is het beter om zonder stijgbeugels te doen of zonder zadel?

Wat vinden jullie leuk om te doen in een privéles?

Alvast bedankt!

Karen

Hallo Karen,

Heel goed dat je een mede-ruiter verder wilt helpen!
Of je goed les kunt geven, is beslist niet afhankelijk van wel of geen diploma voor instructeur.
En je moet ergens beginnen.
De ervaring die je nu opdoet, neemt niemand je meer af.
Als je straks nog 'n keer naar de instructeurscursus wilt gaan, heb je op iedereen 'n voorsprong.

Het meisje van 14 jaar zal zelf ook mondig genoeg zijn om te zeggen als de lessen niet bevallen.
De 'klik' moet er zijn en zo niet, dan haalt het toch niets uit.

Succes verder en het gaat je beslist lukken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:25

Het hangt ook niet af van een diploma maar wel van de kilometers die je zelf al gemaakt hebt, onder begeleiding van (een) goede instructeur(s). Het is altijd jammer als ruiter als je er jaren naderhand achter komt dat je dingen verkeerd hebt geleerd (ikzelf reed bijv. M1 voor ik voor het eerst van rechtrichten hoorde, peerd liep zo scheef als een banaan Bloos! ).

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:18

hartstikke leuk dat je op zo'n jonge leeftijd al iemand gaat lesgeven!!
het is een kwestie van heel veel oefenen!
probeer alleen niet onzeker over te komen.
op bokt is genoeg te vinden.
ik zou beginnen met haar houding, nageeflijkheid, stelling en buiging.

heel veel plezier en succes!!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:21

Ook geen kleinigheidje;

Zonder instructeursdiploma ben je niet verzekerd. Mocht het meisje van haar pony vallen (hoeft niet, maar kan altijd) dan ben jij verantwoordelijk. Omdat jij minderjarig bent zijn je ouders dat voor je. Dus vraag ook even aan je ouders of ze dit wel zo'n goed idee vinden.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:38

Ok, ik zal er aan denken Lachen

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:31

ik vind dit zoiezo niet slim. jij gaat iemand les geven, maar je vraagt hier dingen.. kan je dan niet beter haar doorverwijzen naar een echte gediplomeerde instructeur. ik bedoel dit niet banketstaaf ofwat, maar het is denk ik beter voor haar als wel voor jezelf.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:17

Ezter schreef:
Ik denk dat je beter een ouder iemand les kan laten geven. Het leeftijdsverschil tussen jullie is erg klein, met als gevolg dat de ruiter snel tegen jou in zal gaan en zal denken dat ze het zelf ook allemaal wel al weet. Ze heeft immers bijna dezelfde leeftijd. Ik ben zelf 19, geef ook regelmatig les en ik merk gewoon bij kinderen rond 14/15 jaar dat die het een beetje uitproberen, dat die wat snel de neiging hebben om op een aanwijzing van mij te reageren met 'ja maar' of 'maar dat lukt niet want' kortom om het niet meer klakkeloos aan te nemen. En ik denk dat jij daar met je 15 jaar niet doorheen komt. Dus dan kan je haar ook niets leren.

Leeftijdsverschil maakt in mijn ogen niet uit, ik ben 26 en geef les aan ruiters die voor het grootste deel ouder szijn dan ik.
Wat wel telt is ervaring, didactische vaardigheid en rijtechnisch inzicht. Ik denk dat de TS wat dat betreft nog niet over de juiste capaciteiten beschikt...

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 18:34

Ervaring heb ik wel hoor, rijtechnisch inzicht volgens mij en anderen wel. Maar wat didactische vaardigheden betreft :p ik heb niet eens een idee wat het is Lachen

Maarreh, ik heb haar laatst nog is les gegeven, en het lukt echt goed.