Half geschoren pony; beïnvloedt punt op verzorging ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Half geschoren pony; beïnvloedt punt op verzorging ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:18

Doordat Bas volledig in paniek raakte heb ik hem maar half ( nog niet eens ) kunnen scheren.
Gezien ik hem niet verder wil panikeren en met verdovingsrotzooi aan de gang wil heb ik besloten het zo te laten.

Echter ziet hij er nu zo uit onder het zadel: (alleen linkerkant, rechterkant is nog gewoon wintervacht )
Afbeelding

Zijn er juryleden die hiervoor punten in mindering zouden geven op verzorging ?
Zaterdag heeft Annelies namelijk weer een wedstrijd met hem (Bixie B1) , nou zijn de verzorgingspunten maar 'bijpunten' maar ben toch benieuwd of het halfgeschorene invloed zou hebben op de punten ?
Laatst bijgewerkt door SANEX op 05-02-07 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

danamuts

Re: Half geschoren pony; beïnvloedt punt op verzorging ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:20

ik neem aan dat ze zeker in de bixie proeven daar geen minpunten voor gaan geven. Lukt het helemaal niet meer met een scheerapparaat? anders zou je misschien (met een schaar of scheermesje) de randen bij zijn achterbeen recht kunnen maken, zodat het minder happerig is.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:29

Nope, scheerapparaat is uit den boze inmiddels. Ik hoef nog maar langs te lopen met het apparaat uit en meneer staat al te bibberen in de hoek van de stal.

Weet niet of Bixie uitmaakt of niet, we hebben gewoon wedstrijdteneu ( zwart wit ) en een rood wedstrijdteneu. Hebben ooit door een jury die het rode blijkbaar niet kon waarderen ( haar goed recht ) minder punten gehad (bij haar een 2 i.p.v 4, wat we normaal hadden, 4 is hoogst haalbare in Bixie ), op verzorging als op optoming ( Bixie A geven ze punten op optoming en betreffende jury hield waarschijnlijk ook niet van een nylon rood/zwart hoofdstel )
Dus daar hebben we toen wel minder punten op gehad, dat maakt dus wel verschil, ook in de Bixie

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:37

precies weet ik het niet, maar misschien kun je voor de proef even naar de juri gaan, en het uitleggen?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:17

Sja nou ja zo erg is het ook weer niet als er een punt minder op komt; ben niet zo'n 'juryganger' die van alles moet verantwoorden voor of na de wedstrijd. De jury bepaalt wat hij ziet, als die daar ook nog rekening mee moet gaan houden hoe een of ander komt...

Wacht hier ff meer reacties af

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:00

Ik zou dat (vroegah) in een gewone proef zeker lager punten op verzorging.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:11

Ik zou ook heel zeker minder punten geven voor de verzorging.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 11:40

Hehe dat zijn duidelijke antwoorden Knipoog

Ik had het vermoeden al. Nou ja dat zij dan zo, ik ga me er niet meer aan wagen. De foto die hier staat is alweer van 2 weken geleden, het 'happerige' en kleurverschil is alweer iets minder zichtbaar.
Madame moet het van haar rijden hebben en niet van de verzorging, als we daarmee puntjes bij elkaar moeten sprokkelen dan zitten we ook niet goed.
Maar was benieuwd of erop afgerekend zou worden of niet

En nog een vraagje, Tom, mijn andere pony, is helemaal geschoren, maar gezien hij zwartbont-roan is wordt hij nu heel lelijk. Sommige haarvlakken zijn weer zwart aan het worden, sommige zijn wit, anderen schimmelkleur. Vooral op zijn hals en hoofd is het heel erg vlekkerig gezien dat niet onder het dek zit en die haren dus sneller groeien.
Daar kan ik eigenlijk niet veel aan doen, omdat zijn vachtkleur nou eenmaal zo is. Worden daar ook minder punten opgegeven ?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:56

Nee joh, je kunt toch niet lagere punten gaan geven vanwege een kleur? Knipoog Zou wel heel flauw zijn.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 11:59

Nee nou ja, die kleur is zo vlekkerig door het scheren, dus ik dacht misschien wordt daar ook wel op geminderd.

Enneuh, je hebt ze er bij, flauwe jury's Tong uitsteken

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:01

Nee, ik geef geen hogere punten aan een mooie kleur pony dan aan een minder mooie kleur.
Wel dat half geschoren, dat vind ik dan weer niet bij wedstrijdconditie passen.
Vraag me af of een paard er last van heeft of niet, qua zweten en temperatuur. (niet vervelend bedoeld, heb begrip voor de situatie).

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:04

Evven een tipje, er zijn ook noem het maar, 'hand' scheerapparaten. Moet je de mesjes laten bewegen door er in te knijpen, werkt langzaam, maar ze worden er niet zo bang van.

Verder lijkt het me erg onwaarschijnlijk als je je pony netjes geschoren hebt, dat ze dan de kleur gaan beoordelen, daar kun jij toch niets aan doen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 12:09

Het valt volgens mij mee Raket. Heb daar idd ook mee gezeten, of er niet een groter risico was dat hij ziek zou worden of zich er vervelend bij zou voelen. Ik heb hem wel onder deken staan snachts en overdag als het koud is. Omdat het toch een groot deel is wat ineens wel kaal is.
Zweten doet hij niet eens zoveel, hij is in een aardig goede conditie en heb zelf het idee dat met het kleine stukje geschorene het beetje zweten dat hij deed weg is.
Heb niet het idee dat hij het koud of te warm heeft. Als het zonnetje schijnt en de temperaturen zijn zoals afgelopen week gaat zn dek af, want dan merk ik wel dat hij wat klammig is op zn borst.

Lejo; dat zou wat zijn om op te scheren, maar om een hele pony vol shetlandwintervacht mee te doen ? ( het dure accuscheerapparaat van de boer hield dit niet eens vol Haha! Tong uitsteken )

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:12

Eén eluk heb je, ze krijgen vanzelf weer een zomervacht, en hier is het e.e.a. al weer aan het verharen dus komt het vanzelf goed.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:15

gaat best hoor, ik heb het uit nood ook wel eens gedaan gewoon zolang het nog ging elektrisch en dan bijwerken met zo'n ding, zag het er iig nog een beetje toonbaar uit. We hadden toen vooral stress bij buik en benen. Het heeft gewoon het zelfde snijoppervlak als een gewoon scheerapparaat. Dus gaat nog 'redelijk' vlot en waar een elektrische staakt kun je met deze veelal nog beter uit de voeten omdat je beter kunt doseren.
Maar hoe dan ook, ik moest om je foto wel even lachen, zou er geen punt voor aftrekken, zou het wel begrijpen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 12:23

Weet je ook waar je die dingen kunt krijgen Lejo ?
Zal ook eens bij de leveranciers van de winkel waar ik werk informeren of ze zoiets kunnen leveren want het lijkt me wel wat voor een volgende keer. Misschien is hij volgend jaar niet meer bang, wie weet. Ik heb hem vorig jaar gewoon kunnen scheren zonder wat dan ook. Echter is Bas heel gevoelig en die heeft een paar weken terug gezien hoe ze een jonge hengst op stal gingen opscheren. Dit ging met veel gebrul en arie-bombarie, klappen en weet ik t wat. Bas heeft dit in zich opgenomen en toen ik een dag laten aan kwam zetten met mijn scheermachien raakte hij dus in paniek. Achteraf gezien had ik hem dus beter buiten kunnen zetten toen ze de hengst gingen opscheren, maar ja, je gaat er niet vanuit. of vergeet, dat het zo'n impact op je pony kan hebben.

Raket, idd, hij haart alweer aardig uit en Annelies poetst dat het een lieve lust is dus nog even wachten en hij is weer knapjes Knipoog

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:29

Ik weet niet waar die van ons vandaan komt, weet alleen dat hij ooit bedoelt was voor de schapen van de staleigenaar, misschien is dat een aanknopingspunt. Beetje op het agrarische vlak gaan zoeken. Ik weet iig dus zeker dat ze er moeten zijn.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 12:34

Zal eens informeren, werk in agrarische winkel waar we ook van alles voor scheerapparaten kunnen krijgen dus moet wel iets kunnen vinden

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:31

weet je wat: niks van aantrekken, gewoon starten en desnoods je geestelijk op die 2 voorbereiden( want tenslotte is het idd geen porum!) Dan kan het alleen maar meevallen!

Je moet erboven staan en nooit meer willen gaan scheren tenzij het wegens luis o.i.d. echt noodzakelijk is.( dit is Bas toch? slimme pony, vergeet niet snel)
Weer een leermoment!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 21:47

Nee trek me er ook niks van aan hoor.
We rijden wedstrijden voor het plezier en de ervaring, een prijsje is leuk meegenomen maar daar gaat het niet om. Dus ik ga echt niet afmelden omdat hij halfgeschoren is.
En ja, dit is Bas, pony met zeer aparte handleiding Haha! Tong uitsteken

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:51

Ik denk dat je je daar niet al te druk over hoeft te maken.
Ik heb altijd een 8 voor verzorging en iedereen uit mijn ring heeft altijd hetzelfde.
Ik heb een Schimmel en als ik die helemaal heb gewassen heb ik een 8, maar ik heb soms ook dagen dat ik daar geen tijd voor heb dus dan ga ik op wedstrijd me un Schimmel die niet gewassen is waar je dus nog poepvlekken op kunt zien, dan haal ik ook gewoon een 8 ..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 19:30

De wedstrijd is inmiddels gereden en ze hadden een 4 op verzorging, het hoogste bij de Bixie's dus.
Met Tom de vlekkerige schimmel had ze bij het springen zelfs een 9 op verzorging, daar tellen de punten wel weer normaal.
Dus het heeft geen invloed gehad op de punten Haha!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:56

mooi toch;)