Ik ben gisteren naar een paard wezen kijken, dat als braaf buitenritten-paard zou moeten "dienen".
Een Fries x Hannoveraan. Leuk ding om te zien en braaf met alles eigenlijk. Eiegnlijk wat we voor op stal zoeken.
Maar: ze had in de advertentie gezet dat het dier 16 jaar is. Toen ik er naar informeerde, na het rijden, kwam er een verhaal uit dat me niet zo beviel eigenlijk. De dierenarts had haar leeftijd geschat (heeft geen papieren en zij hadden hem eind vorig jaar zonder te laten keuren zo meegenomen) op 16 tot 20 jaar. Hij denkt dat het meer tegen de 16 jaar is, maar om problemen te voorkomen met een eventuele verkoop koos ie er toch voor om 20 jaar in het paspoort te zetten. Maar ik moest er maar vanuit gaan dat ze 16 was....
Goed, tijdens het rijden vond ik haar al erg kortademig, na een klein drafje van ongeveer 30 meter (!) stond ze al te hijgen als een hert.
Ze had al veel grijze haren rond snuit, ogen en oren (ze is zwart, dus viel erg op) en ze liep een beetje raar met de achterbenen zag ik, ik had gelijk het idee dat het een "oude dame" was zeg maar, maar ik ging er in eerste instantie vanuit dat ze 16 was, zoals me verteld was. Toen dat paspoort-verhaal verteld werd, had ik dus gelijk het idee van "zie je wel, dat dacht ik al".
Nou zat ik er eerst nog aan te denken om toch een dierenarts mee te nemen voor een keuring, maar dat verhaal over haar leeftijd blijft me een beetje tegenstaan. Ik bedoel, mijn paarden blijven gewoon hun hele leven bij me, al worden ze 40. Maar als je een "nieuw" paardje aan gaat schaffen, vind ik 4 jaar een behoorlijk verschil, als je het hebt over 16 of 20.
Wat zouden jullie doen, toch de dierenarts laten keuren en het gebit nog eens na laten kijken? Het feit dat ze na 30 meter draf al flink aan het hijgen was, was volgens de eigenaars omdat ze al twee weken niet gereden hadden. Sorry, mijn merrie staat soms veel langer "stil" (loopt normaal gesproken wel fulltime op de wei, net zoals de merrie van gisteren) maar hijgt echt niet na 30 meter. Ik weet niet zo goed wat te geloven. Het is een verschrikkelijk leuk paardje, maar ze moet nog wel een tijdje mee kunnen gaan. Ik weet dus niet of het een goede reden zou kunnen zijn (twee weken niet gelopen, conditie finaal weg) of dat ze me een paard aan willen smeren die ze zelf met spoed weg willen hebben.
Als het plaatje er anders uit had gezien en er stond gewoon 16 als leeftijd, had ik niet getwijfeld.