Leeftijd niet duidelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Leeftijd niet duidelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 17:06

Ik ben gisteren naar een paard wezen kijken, dat als braaf buitenritten-paard zou moeten "dienen".
Een Fries x Hannoveraan. Leuk ding om te zien en braaf met alles eigenlijk. Eiegnlijk wat we voor op stal zoeken.
Maar: ze had in de advertentie gezet dat het dier 16 jaar is. Toen ik er naar informeerde, na het rijden, kwam er een verhaal uit dat me niet zo beviel eigenlijk. De dierenarts had haar leeftijd geschat (heeft geen papieren en zij hadden hem eind vorig jaar zonder te laten keuren zo meegenomen) op 16 tot 20 jaar. Hij denkt dat het meer tegen de 16 jaar is, maar om problemen te voorkomen met een eventuele verkoop koos ie er toch voor om 20 jaar in het paspoort te zetten. Maar ik moest er maar vanuit gaan dat ze 16 was....

Goed, tijdens het rijden vond ik haar al erg kortademig, na een klein drafje van ongeveer 30 meter (!) stond ze al te hijgen als een hert.
Ze had al veel grijze haren rond snuit, ogen en oren (ze is zwart, dus viel erg op) en ze liep een beetje raar met de achterbenen zag ik, ik had gelijk het idee dat het een "oude dame" was zeg maar, maar ik ging er in eerste instantie vanuit dat ze 16 was, zoals me verteld was. Toen dat paspoort-verhaal verteld werd, had ik dus gelijk het idee van "zie je wel, dat dacht ik al".

Nou zat ik er eerst nog aan te denken om toch een dierenarts mee te nemen voor een keuring, maar dat verhaal over haar leeftijd blijft me een beetje tegenstaan. Ik bedoel, mijn paarden blijven gewoon hun hele leven bij me, al worden ze 40. Maar als je een "nieuw" paardje aan gaat schaffen, vind ik 4 jaar een behoorlijk verschil, als je het hebt over 16 of 20.

Wat zouden jullie doen, toch de dierenarts laten keuren en het gebit nog eens na laten kijken? Het feit dat ze na 30 meter draf al flink aan het hijgen was, was volgens de eigenaars omdat ze al twee weken niet gereden hadden. Sorry, mijn merrie staat soms veel langer "stil" (loopt normaal gesproken wel fulltime op de wei, net zoals de merrie van gisteren) maar hijgt echt niet na 30 meter. Ik weet niet zo goed wat te geloven. Het is een verschrikkelijk leuk paardje, maar ze moet nog wel een tijdje mee kunnen gaan. Ik weet dus niet of het een goede reden zou kunnen zijn (twee weken niet gelopen, conditie finaal weg) of dat ze me een paard aan willen smeren die ze zelf met spoed weg willen hebben.

Als het plaatje er anders uit had gezien en er stond gewoon 16 als leeftijd, had ik niet getwijfeld.

ikke

Re: Leeftijd niet duidelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:23

Wat ik zou doen? NEXT........... Besteed hier geen geld en/of tijd aan, dit wordt niks, geeft alleen maar ergernis.
Geen handvol maar een land vol en dit verhaal wijst op een oud paard zonder conditie. Zelfs die 20 jaar trek ik in twijfel. Niet raar opkijken als ze 25+ blijkt te zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:24

helemaal met ikke eens,
lekker laten lopen, er staan zo ontzettend veel paarden te koop

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 18:55

Ik denk dat een andere dierenarts er dan ook niets anders van zal maken, of inderdaad misschien nog ouder.

Dus toch...ik dacht al, ben ik nou een zeur wat dat betreft?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:59

denk niet dat je een zeur bent ...
zeker niet alshet paard geen conditie blijkt te hebben en ook vreemd loop...
dan denk ik ook dat je gewoon verder moet gaan kijken

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 20:42

Ik zal ze morgen even bellen, dat wil zeggen, AFbellen.

Ik wil het risico niet lopen. Ik heb geen haast een paardje te vinden, maar deze was wel erg leuk.
Het kan natuurlijk zijn dat die mensen ook maar zeggen wat ze gehoord hebben (het lijken me geen bedriegers, ze hobbyen lekker rond met de paardjes in een eigen gebouwd stalletje in het bos, geen handelaren ofzo), maar ik vind het een beetje vaag verhaal over het "denken dat ze 16 is, maar voor de zekerheid maar 20 in het paspoort schrijven".
En dan de algehele uistraling van het dier, echt een oude dame om te zien.

Maar ik wilde toch even wat meningen van anderen, ook al dat lastig zonder het paard gezien te hebben.

Ze zeiden dat de merrie buiten echt een levensverzekering is, zo braaf en verkeersmak. En wat doet ze als eerste? Ze vliegt er vandoor bij het passeren van een omgevallen boom, waar niets bewoog. Haha!
Maar goed, dat is natuurlijk altijd het geval, als er vreemden bij zijn. Clown

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:29

idd op zoek gaan naar een ander paard, om veel verdriet te voorkomen...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:42

Gelijk heb je. 20 jaar is op zich redelijk aan de leeftijd, en als ze dan geen conditie hebben, is het heel moeilijk op te bouwen. Als ze goed in conditie zijn, ja dan kunnen ze nog jaren mee. (Zie Bonfire, die is ook al rond de 20)
Een paard van die leeftijd is overigens al 'aftands' (= meer dan 8) waardoor de leeftijd steeds moeilijker te schatten is. Dus misschien is ze inderdaad veel ouder!

En als ze zich dan ook nog niet naar wens gedraagt; groot gelijk dat je het niet doet!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:48

Als je er geen goed gevoel bij hebt NIET doen, je intuitie zegt je genoeg!
Luister naar je intuitie en ga er pas voor als je helemaal denkt 'dit is het'

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 23:17

Nou, ik had dus afgebeld, met de bovenstaande redenen.

Krijg ik vanavond een mailtje, of ik er niet nog eens over na wil denken. Want ze vond het zo jammer, ze was er al helemaal vanuit gegaan dat ik de nieuwe eigenaar werd, omdat ik het zo'n leuk paardje vond. (klopt ook, leuk uitgevallen Fries/Hannoveraan mix)
Ze weet zeker dat de merrie bij mij een super thuis krijgt en ze wil, als het om het risico van de leeftijd gaat, flink zakken met de prijs.

Nou, als ze voor de helft gaan, wil ik het diertje best hebben en nog rijden zolang het kan. Daarna met pensioen. Maar ik denk niet dat ze zover willen zakken....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 08:43

Je moet een paard niet kopen omdat de verkoper het paard zo graag aan jou wilt verkopen.

Je moet het paard kopen omdat je er 200% achterstaat. Uit het feit dat je hem wel wilt kopen voor de helft van de prijs maak ik op dat je er niet 200% achterstaat....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:46

ik zou het niet doen. De helft klinkt interessant, maar die is zo op aan DA kosten, als er iets mis blijkt te zijn. En er klinken al zoveel twijfels in je verhaal, dat ik lekker verder zou zoeken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:23

als ze idd zoveel wil zakken met de prijs en je toch weer twijfelt zou ik er iig een da naar laten kijken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 13:06

Hebben jullie gelijk in...

Ik heb net ook een mailtje gestuurd, het gaat niet door. Hoe leuk ze ook is, de leeftijd blijft.

Bedankt voor jullie mening!!