onvakkundige jonge jury

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

onvakkundige jonge jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 10:02

wat we laatst hebben meegemaakt

het gaat over een wedstrijd van jonge kinderen, 8/9 a10 jaar oud
op A en B ponytjes, klasse B en klasse L

ik heb een klantje in de A/L rijden, en zie dus altijd al die kleintjes op de wedstrijden rijden.
meestal zie ik dan ook de prijsuitreikingen

pas was het zo, dat er een jury zat, die voor ons bekend was, maar niet als zijnde een jurylid.

wat ons tijdens het rijden van de proeven al opviel, was dat ze de hele tijd met de schrijfster aan het kletsen was, en amper keek naar de ruitertjes.
nu snap ik dat een hoger niveau wellicht interessanter is, maar die kleintjes beoordelen is juist leuk, je kunt ze er namelijk mee helpen ze advies mee te geven waarmee ze kunnen gaan oefenen !

maar goed, dat geklets ergerde ons, en vele andere deelnemers.
toen de uitslagen van die rubrieken.... te triest voor woorden...

er was in een rubriek geen wimnstpunt uiitgedeeld, dit was de klasse B !!! en ik geloof dat alles rond de 160 punten zat,,,,, die kinderen kunnen toch niet gemiddeld een 5 hebben gereden ???
we hebben alle ruiters gezien, en geen een reed echt een bizar slechte proef.
in onze ring ook, er was er een met een winstpunt, deze had 30 !!!! punten meer als de tweede plaats, de derde en vierde plaats hadden weinig verschil met de tweede
de plaatsing was heel eerlijk, degene die eerste was reed het netste, maar niet 30 punten beter

maar goed, dat is dan de mening van de jury
omdat wij allen zeer verbaasd waren, gingen wij verhaal halen bij de jury
deze begon meteen heel vijandig te roepen met dat wij er dan zelf maar moesten gaan zitten.
dit terwijl we alleen vroegen waarom die 30 punten verschil, een hele normale vraag toch ?
ook begon ze te zeggen "we"hebben overlegt, daarmee bedoelde ze, zij en de schrijfster !!
toen sprong ik ertussen door te zeggen, we ??? jij bent jury, een schrijver mag alleen schrijven en niet discusieren, laat staan overleggen over de punten.

ze werd daardoor nog vijandiger, en kon uiteindelijk dus niet vertellen wat nou die 30 punten verschil waren.

mijn combinatie had 166 punten, terwijl ze normaal altijd ruim boven de 180 zit, en nog nooit lager dan 180 had gescoord, nu maken ons die punten e cht niet uit,
maar waar wij ons heel erg aa stoorden was het onvakkundige gedrag vann haar

ik heb een uitgebreide brief gestuurd naar de knhs, en die kunnen er uiteraard niets aan doen, het is natuurlijk maar een enkele klacht.
want de andere deelnemers lieten het erbij zitten , wij niet Knipoog

nu was bij ons ook de vraag of deze persoon wel een jurylid was, in de vademecum was ze niet te vinden.
de knhs zei van wel, maar ja als zij zouden bekennen dat ze idd geen jury was, dan zou er wellicht openbaarheid aan komen, en dat kan natuurlijk niet.

ik denk nog steeds dat ze geen officieel jury was, en in elk geval geen vakkundige.

wat zouden jullie hebben gedaan ?
en is mijn boosheid terecht ?

Silence

Re: onvakkundige jonge jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:08

Ik denk dat ik precies hetzelfde als jou gereageerd zou hebben.
ALs ze liever wil kletsen omdat ze het niet interessant vind, moet ze geen jury zijn bij de kleintjes.
En dat puntenverschil is eigenlijk wel erg groot.
Ik zou er ook werk van gemaakt hebben hoor.

Maarja, zo hebben wij dat ook bij ons op stal.
Vaak is de jury een bekende van 1 van de ruiters.
Typisch dat die dan altijd wint terwijl ze verschrikkelijk rijd Boos! (ze zaagt continu, hangt in zijn mond en schopt en schopt maar door en zo kan ik nog wel even door gaan. Er zijn er vele die zich ontzettend ergeren aan haar)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:10

Er zijn pas cursussen geweest en de nieuwe juryleden staan er nog niet in.
Een van mijn klachten over de cursus was hetfeit dat we geen enkele ponycombinatie te beoordelen hebben gekregen tijdens de cursus. Alleen paarden. Reden??? Dat was nu eenmaal altijd zo.

Ook hebben we alleen L2 proef 12 beoordeeld want die werd beoodeeld op het examen.

Ik heb het aantal keer aangekaart, maar geen redelijke motivatie te horen gekregen.

Ik ben nu bijna een jaar klaar enwas van mijn groep de enige die het leuk had gevonden pony's te beoordelen.
Het is tenslotte de basis. En je kuntze nog een hoop meegeven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:21

ik vind het sowieso merkwaardig dat je om uitleg gaat vragen waarom de 1e combi 30 punten meer heeft dan de tweede. Een toelichting op je eigen proef (of evt die van je leerling) lijkt me heel normaal, maar ze hoeft aan jou geen verantwoording af te leggen over haar volledige jureren.

En eerlijk gezegd vind ik dat de meeste A/B proeven door sinterklazen worden gejureerd, mss werd er nu eens wat minder "ach gut wat schattig" gekeken.

Overleg met de schrijfster hoort idd niet, maar ik kan me voorstellen dat ze zich erg aangevallen voelde. "omdat wij allen zeer verbaasd waren, gingen wij verhaal halen bij de jury"
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-02-07 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: kleine toelichting her en der

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:25

Precies de reden waarom ik het jureren van de kleintjes behandeld wilde hebben. Want wat heeft een kind aan punten omdat het allemaal zo schattig is. Als dat kind langer wordt/op groter pony gaat is het schattige er af en rijden ze geen punten meer, dat werkt pas demotiverend.

Jury kun je overigens pas na 21 worden.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:37

Ik vind het ook een betje té van die jury om eerlijk te zijn.
Het zijn kleintjes en het moet wel leuk voor ze blijven.
Als de eerste dan met 30 punten meer wint en de rest geen WP haalt is het toch wel raar....
Tuurlijk hoef je die kinderen niet op te hemelen omdat het zo schattig is, maar dit vind ik wel heel extreem.
Het kan ook een beetje opbouwend.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:45

je mag kinderen niet demotiveren met onterechte kritiek, maar helaas wordt juist vaak het tegenovergestelde gedaan. Hoe hoger het 'schattigheidsgehalte' hoe hoger de punten. Zit wekelijks wedstrijden te bekijken en ben al te vaak verbijsterd over de hoge punten die jong en oud krijgen voor vaak middelmatige prestaties. Was bij ons in de buurt de vorige week een jury, die alle Z1 en Z2-combi's, toch wel zo'n 15, voor beide proeven winst gaf; lekker geloofwaardig weer!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 11:12

ik ben het er mee eens dat ze gejureerd moeten worden op wat ze presteren, maar een kind met 4en en 5en benadelen op dingen die ze voor het niveau van de klasse ( let wel, de klasse AB/L is een B proef he ! ) goed genoeg rijden, vind ik in en in triest.

dat we om uitleg gaan vragen was omdat de argumenten erg mager waren op de onderdelen die niet goed genoeg waren, bij veel 5en stond er njiet bij waarom het een 5 was, en ja dan heb je het volste recht om aan de jury te vragen wat er dan zo mis was,
hij liep enkele malen te diep stond er... het ging om een shetlander, die toch al moeilijker aan de teugel kunnen lopen door hun korte dikke nekje,
wij waren erg benieuwd wat die met 30 punten meer nu zoveel beter maakte dan de anderen, terwijl de kinderen duidelijk op nagenoeg hetzelfde niveau reden.
wellicht was het een bekende van de jury, maar dit terzijde

het was ook niet alleen in onze rubriek, ook in de andere rubrieken die zij jureerde.

de jury van de rubrieken erna had de coupons bekeken en vond ook dat er vreemd gepunt was met bar weinig uitleg op de onvoldoendes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:15

met 4-en en 5-en benadelen? Sorry, dat vind ik heel normale punten. En ook een B proef vraagt lengtebuiginging, nageeflijkheid e.d. En dat je niet zo kritisch kunt kijken als in het B paarden snap ik wel, maar juist een opmerking als 'te diep' (dat zou toch moeilijker moeten zijn met een dikke nek?) vind ik heel terecht.

Toelichting op je eigen punten vragen vind ik heel normaal, maar niet een rechtvaardiging waarom iemand anders er 30 meer had. En de opmerking over een 'bekende van de jury' kan dus echt niet.

Te weinig commentaar op de coupons is jammer, dat ben ik met je eens, maar ik vraag me wel af hoe een andere jury kan zeggen dat er vreemd gepunt is zonder de proeven te hebben gezien.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 11:44

ik vind 4en en 5en reeele punten, als er ook 7ens tegenover staan.
mits het een redelijke proef is
de proef was zelfs erg netjes , en dan 5 vieren krijgen vind ik erg vreemd

en we hebben ook niet direct gezegt van die 30 punten verschil
we begonnen met de vraag,waarom zo weinig punten , met zoweinig toelichting
en uiteraard ben ik het mee eens dat lengtebuiging een must is, maar te diep lopen kwam dus ook niet eens in de proef voor en dan vind ik zo'n opmerking vreemd, maar ja wel logisch als de jury niet eens keek, maar aan het kletsen was met schrijfster

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:20

Was je dat ook gaan vragen als je leerling 1e was met 30 punten verschil?

Ik heb de proef niet gezien, maar ik vind 5 4-en echt niet zo raar in zijn algemeenheid en als de pony echt te diep loopt, snap ik het zeker.

Je opmerking over te diep lopen snap ik trouwens niet.

Maar wat me het meeste opvalt is de erg kritische houding naar de jury, en de minder kritische houding naar de proef.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:55

Of de punten al dan niet terecht waren is voor ons niet te beoordelen. Ik denk dat je je er gewoon bij neer moet leggen dat de punten dit keer tegenvielen. Dat hoort nu eenmaal bij de dressuur, de ene keer valt het mee, de andere keer valt het tegen.

In zijn algemeenheid denk ik wel dat men snel de neiging heeft het op de jury af te schuiven als de punten een keer tegenvallen. Dan deugt de jury niet.

Over het kletsen tijdens de proef kunnen wij ook moeilijk iets zinnigs zeggen. Ik heb zelf wel eens bij een jury gezeten die tijdens het cijfers geven ook aan mij vertelde waarom ze een bepaald cijfer gaf (is als schrijfster erg interessant!). Als mensen dat buiten het juryhok dan denken dat we zitten te kletsen, tja...........

Ik begrijp niet helemaal waarom je suggereert dat de jury geen officiële jury was. Omdat de punten je niet aanstaan? Omdat ze vrij jong was? Ik denk dat je er toch echt van uit moet gaan dat op officiële wedstrijden officiële juryleden zitten. Als organisatie moet je altijd alle juryleden en hun nummers doorgeven. Als daar een jury zonder bevoegdheid had gezeten had de KNHS echt wel bij de organisatie aan de bel getrokken. Dat je suggereert dat de KNHS in dit geval blijkbaar meewerkt aan fraude vind ik wel héél erg ver gaan!

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld was over de punten, maar ik vind je boosheid niet terecht.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 13:15

nee hoor, er is geen teleurstelling wat punten betrefd, de ruiter in kwestie heeft al meer dan genoeg winstpunten,

en ik weet zeker dat de jury het niet over de onderdelen had, ze waren constant aan het lachen en er werd amper gekeken naar de proef.

over het te diep lopen, de pony liep dus ook niet te diep.

en ik sugereer dat ze geen diploma had vanwege a : de onvakkundige manier van jureren en reageren, en B er stonden geen jurynaam en nummer onder de coupons

en ik sugereer niet dat de knhs aan fraude doet, maar wat als ze zeiden dat het klopte, dan ga ik toch er werk van maken, en ik neem aan dat ze dat liever intern regelen dan dat het aan de grote bel gehangen wordt

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:18

crossmonster schreef:
en B er stonden geen jurynaam en nummer onder de coupons

Kijk, en dáár had je nu met recht iets van kunnen zeggen op de wedstrijd.........

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 13:20

en wat betrefd de kritische houding naar de proef
dat kloptm ook niet, ik ben altijd erg kritisch,en ik ga echt elke wedstrijd mee, en deze proef was kwalitatief meer dan gemiddeld, en komen de punten dan nzo laag uit, dan rijst dat vraagtekens, en ook voor de ruiter is het geen stimulans

ach en iedereen kan nu wel zeggen dat het niet waar is, maar er bestaan dus zeker wel corrupte jury's
en als je daar niet mee eens bent, dan moet jij eens goed opletten, en eens vaak mee schrijven, vaak als het een bekende is,ZELF MEEGEMAAKT dan krijgen ze al snel overal een puntje meer voor.
er zijn gewoon jurysn die uitgebreid met bekenden van hun gaan kletsen voor of na de proef ,
terwijl ik ook jurys ken die dat absoluut niet doen, ik bedoel het is absoluut niet netjes tegenover de andere kandidaten.

ik ben het helemaal met het bestraffen van fouten eens, maar het belonen van goede onderdelen hoort daar ook bij.

en roxx, dat heb ik ook gedaan, heb het gemeld aan het secretariaat, en die wuifde me weg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:32

als dit echt een eenmalig voorval is, is het een kwestie van schouders ophalen en doorgaan. Dat hoort bij een jurysport.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 13:33

dat klopt lielle
alleen wilde graag mijn verhaal kwijt, dat is toch niet verkeerd>?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:45

Nou, ik vind het eerste bericht erg onsympathiek en beschuldigend over de jury, en dat vind ik niet netjes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 14:12

ik noem geen namen, dus er wordt niemand beschuldigt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:15

het feit dat je geen namen noemt betekent nog niet dat je niet beschuldigt Verward Je beschuldigt zowel de KNHS als de jury van fraude en je impliceert dat de jury aan vriendjespolitiek doet. Ik vind dat niet netjes.

Maar goed, mijn mening is wel duidelijk.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:30

Ik ben het helemaal met je eens Lielle en het enige wat ik er aan toe wil voegen dat een jury daar ook voor zijn/haar plezier zit en die lage punten niet geeft omdat hij/zij het zo leuk vindt om lage punten te geven!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:40

ik ben het ook met lielle eens...Ook ik vind dat je niet netjes reageerd, het feit dat er lage punten gegeven zijn, zal vast en zeker liggen aan het feit dat er niet al te best is gereden. Zoals Lielle al zei wordt er zeker bij de ponycombinaties veel te veel en te vaak winst gegeven terwijl er niet voor gereden wordt, en als er dan een keer géén sinterklaasjury zit komen de negatieve reacties

Over het voorval dat het jurynummer en de naam van de jury niet ingevuld was, kan ik alleen maar zeggen dat je dat gelijk aan het secretariaat/jury had moeten melden, maar ook hier is het zo...daar waar mensen werken worden fouten gemaakt...zoiets mag niet, maar kan wel gebeuren.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:46

laat maar zitten.
Laatst bijgewerkt door loon_corr op 05-02-07 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:58

Sorry loon_corr, dit vind ik echt onzin. Ik vind het absoluut niet nodig om kleine kindjes (grote kindjes of volwassenen trouwens ook niet) de grond in te boren. Maar hoog jureren omdat het kleine kindjes zijn is naar mijn idee onzin. Ik ben het met Liele eens!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:03

Hartstikke leuk om de moed erin te houden... Scheve mond want dan stappen ze over op een D-pony en dan krijgen ze ineens een klap in hun gezicht. Bij sport hoort ook leren je punten en uitslagen te accepteren, ook of misschien wel juist bij kleintjes. Een kindje snapt ook wel dat het niet altijd goed kan gaan.