Middenstap vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nouka

Middenstap vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 16:47

Gisteren had ik mijn eerste officiële wedstrijd in de B paarden met mijn D-pony. Hij stapt uit zichzelf heel erg ruim, daarom houd ik hem altijd verzameld voor E als je bijv. E-K van hand veranderen en enkele passen middenstap moet doen. Hij stapt echt makkelijk 2 hoeven over en komt netjes met zijn neus naar beneden. Volgens mijn instructrice (die zelf ook jurylid is) is dit een van zijn sterke punten en zou ik daar dus wel een 7 of 8 voor moeten kunnen halen.
Tijdens de proeven gister had ik ook het idee dat het erg netjes ging, bij de 2e proef stapte hij iets minder over, dus dan was ik wel tevreden met een 6.
Het commentaar was; moet actiever. Wat wil de jury dan precies zien?
Ik vraag me dit af omdat het enkele passen middenstap is, en mijn pony de hele diagonaal makkelijk uitgestrekte stap laat zien, en het voor mij dus niet duidelijk is wat ik moet verbeteren.

Alvast bedankt!

Lilliputter

Re: Middenstap vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:50

actief wil niet zeggen harder maar dat je pony zijn benen beter gebruikt (moeilijk te om schrijven)... waarschijnlijk viel jou pony (een beetje) stil in de middenstap waardoor hij niet actief meer is( het beeld oogt wat traag). het woord zegt het eigenlijk al
Laatst bijgewerkt door Lilliputter op 04-02-07 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 16:52

Maar mijn vraag is dus, hoe kan hij nou actiever stappen als hij al 2 hoeven over stapt? Anders wordt het toch snel te gehaast? Of heb ik dat verkeerd..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:14

met een actiever achterbeen, wsl stapt hij wel ruim maar wordt hij traag achter. Een lange pas is nog geen actieve pas. Ik zou wat minder verruiming laten zien, en het achterbeen wat vlugger maken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:06

En iets meer uit de schouder laten stappen. Mijn paard stapt ook wel 50 cm over, altijd. Maar dat wil niet zeggen dat hij altijd in middenstap zit. Middenstap is iets meer dan alleen maar overstappen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:47

Met middenstap gaat het niet alleen over hoe ver stapt het paard/pony over, maar ook of het paard/pony zijn hele lichaam gebruikt, dus welven in de rug en ontspannen in de lendenen.
Dus met aktief bedoelen ze denk ik ook dat hij/zij meer door zijn lichaam moet stappen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:31

Hoe moet vlotter doorstappen.
Waarschijnlijk gaat je pony als hij ruimer gaat stappen ook wat trager in de beweging stappen.
Vind het een beetje moeilijk uitleggen, maar vergelijk het eens met de draf: Een zweefdraf kan heeeeel ruim zijn, maar is ook niet actief.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:53

hee jij hebt hetzelfde probleem als mij! Dat heb ik ook met mijn fries, hij stapte heel ruim over en ik moest hem een beetje tegenhouden om niet te gaan draven en toen stond er: moet actiever.... Verward
maar goed ik ga ook maar eens wat tips hieruit gebruiken! Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:21

Ook ik heb een pony met een enorm goede en ruime stap, maar ook deze is niet actief onder het zadel. Actief heeft niets te maken met de ruimte die ze maken.